2023-03-18, 22:54
Medlem
Danskt drama

Före frosten (2018)

Allt annat än komisk men fick mig ändå att tänka på Galenskaparnas "När helvetet kom till byn". Där var det Danskar som köpte all mat i byn. Naturligtvis är det Svenskarna som är onda i en Dansk film. De var riktigt obehagliga i den här. Om en Dansk bonde på 1850-talet som har det knapert och faller för frestelsen att sälja allt han har till en rik Svensk. Han gifter bort sin dotter till Svensken för att hon ska få det bra och offrar allt han hade. Intressant att följa utvecklingen från en fattig men stolt man i början av filmen till en lydig slav. Gillar man Utvandrarna så tycker man nog om denna.
Senast redigerad av Gedaj 2023-03-18 kl. 22:58. Anledning: Mindre redigering
Citera
2023-03-19, 08:00
Bannlyst
Black Death (2010)

Filmen var gansk djup och gav en skildring till digerdöden, Sean Bean är en av de stora skådespelarna i denna film. Jag tror den är uppskattande även om den är hänsynslös och på samma tåget som Game Of Thrones i skala. Filmen hade samtidigt en väldigt skön historia.

7/10
Citera
2023-03-19, 13:32
Medlem
Messerschmittzzs avatar
The Park 2023.
Någon måste ha tappat all form av förstånd när The Park gjordes för den är enbart pinsam från början till slut när ett virus dödat alla vuxna individer där bara barnen har överlevt och några av dessa barn nu försöker ta kontrollen över ett nedslitet nöjesfält. Allt detta elände under ca 1 timme och 15 minuters lidande för tittaren.Frågan är ju bara vem som borde doppas i tjära och fjädrar för denna ytterst pinsamma historia. 2/10.
https://m.imdb.com/title/tt21281688/
Citera
2023-03-19, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messerschmittzz
Boston Strangler 2023.
Historien om dom två reportrarna Loretta McLaughlin och Jean Cole på nyhets tidningen Record-American som ofta var ett steg före den sömniga Boston polisen i jakten på seriemördaren Boston Strangler som på 60 talet satte skräck i många av stadens invånare där polis med tiden slog till i panik med arresteringar i ett desperat försök för att få tag i gärningsmannen. Allt filmat i en något gråaktig ton i en förmodan för att få fram den rätta tidsatmosfären på detta 60 tal även om jag själv från detta 60 tal inte kan minnas den formen av vardaglig färgnyans. Men på film kanske det går hem för övriga tittare. 6/10.
https://www.imdb.com/title/tt2560078/

Tack för tipset!
Citera
2023-03-19, 14:43
Medlem
Ambelains avatar
"The Wanderers" - (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0080117/

Ken Wahl, Karen Allen, Toni Kalem, m.fl.

---

Om någon någon gång undrat hur det hade sett ut om man hade försökt göra "Grease" till en mer "normal" film, så kan ni sluta undra nu.
För detta är en film som handlar om 60-talets kompisgängkultur i Bronx, New York City.
Dvs där varje kvarter hade sitt eget gäng, de flesta vanliga kompisgäng utan större pretentioner, andra än att vara Wannabes.

Gänget denna film handlar om kallas "The Wanderers" (originellt nog ...dvs det är ju en titel på en sång som var populär just då).
Det finns fler gäng, tex grannskapets rivaler "The Baldies" (som alla medlemmar var tvungna att raka huvudet för att vara medlemmar).
Och det fanns särskilda gäng för de lokala svarta ungdomarna, liksom de asiatiska.

Det fanns även "riktiga gäng."
Sådana som vi alla tänker på när vi tänker på New York-gäng alltså.
Här kallades de "The Duckey Boys," ett gäng som fanns i verkligheten och var ansedda som farliga.

Filmen, "The Wanderers" följer några av medlemmarna i gänget, under deras sista tid i den lokala High School, innan vuxenlivet tar över och driver dem bort från varandra.
En slags "sista natten med gänget" kan man nästan säga alltså.

Men det är deras liv man får följa, och se vad de hittar på för hyss.
Som tex att fotvandra tufft genom sitt kvarter - utan att korsa gränsen till de rivaliserande gängens kvarter såklart.
De är även heta på gröten vad gäller damerna.
Faktum är att den allra första scenen i filmen skildrar hur huvudpersonen (den tuffaste killen i gänget) ligger ovanpå en tjej och tjatar om att få stoppa in den, och hon går med på det när han förklarar att han minsann älskar henne.

Vi får även se andra medlemmar som har jobbiga hemförhållanden, tex en far som bara sitter och spänner sina muskler och lägrar de hemmafruarna som bor som grannar.

Sen slåss de med "The Baldies."
De har en fruktad tjocksmock som kallas "Terror" som alla är rädda för.
Han är tillsammans med en mycket liten flicka med pojkfrisyr, kallad "Peewee."

Eftersom det är ett italienskt område så finns där även den lokala italienska Maffian representerar.
Dvs av tjocka farbröder som röker cigarrer och har på sig hawaiistjärtor.

Minns ni flickan från första scenen, som huvudskådespelaren lyckades "stoppa in den" i ... ???
Jo hennes farsgubbe var en av maffiagubbarna.
Och nu vill han - kräver egentligen - att de båda ska gifta sig.
Pronto.
Han förstår såklart att hon legat runt ända sedan "Junior High" och att han bara råkade vara den stackars saten som till slut åkte dit ... men gifta sig ska de.

---

Dvs livet, så som det kan te sig för ungdom i övre tonåren, i Bronx, är vad vi får se.
Att de är medlemmar i ett kompisgäng är inte själva poängen. Det ä mest det trendiga just där och då.

Det innebär inte att det inte finns riktiga gäng.
En natt råkar en av "The Wanderers" mest förvirrade killar förvirra sig lite för långt från de hemtama säkra hemmakvarteren.
Plötsligt inser han till sin stora skräck, att han tydligen hamnat mitt i "The Ducky Boys" egna jaktmarker.
Och så bara materialiseras en av dem, framför honom, med ett kallt flin på läpparna, och en stilett som blixtrar till.

Nu är goda råd dyra.

Nej, detta är inte en film i stil med "Grease."
Det är inte alltid lycklig utgång med andra ord.

Men det finns mycket roliga sker i filmen också.
"The Baldies" blir lurade av en av Marinens rekryterare att skriva in sig för att få lov att spöa upp folk utan några hinder.
Och visst blir de lurade - t.o.m. "Terror" själv.

Stackars "Peewee" som nu får vara helt ensam kvar därhemma, utan sina "Baldies" och sin älskade tjockis "Terror."

---

Jajaja, det är en film som har många olika händelsetrådar, så tro inte att jag har berättat för mycket.
För det har jag inte.

Det var inte en helt meningslös tid framför skärmen. Tvärtom var det en ganska så trevlig film.
Jag hade aldrig hört talas om den innan, och tydligen så kom den ut samtidigt som den mer välkända "The Warriors" och brukade bli jämför med den.

Denna är nog mer trovärdig än "The Warriors," även om den har sina förtjänster den med.
Men som vanlig ungdomsfilm, särskilt som skildrar 60-talets New York, så var den kul att se på.
Fast inte Alls lika skitig som "The Warriors," och inte alls lika glättig som "Grease."

Nu har jag sett alla tre, öven om de inte är delar av någon slags "gäng-triologi" =)

Fast ... vem vet
För "Grease" kom faktiskt ut ett år före, och i "The Wanderers" ser man kameran zooma in på ett skolmärke på en ryggsäck i en scen - och märket visar "Rydell"
Dvs den skolan som gänget i "Grease" ju gick på. "Rydell High."
Om det är något medvetet vet jag inte, det kanske bara är jag som såg fel ...

---

Annars ... ta och titta på filmen.
Den är inte dålig alls.

Betyg:

3.5 av 5
Citera
2023-03-20, 06:01
Bannlyst
Atlantis The Lost Empire

Jag tycker om handlingen och dess animering. Det är en blandning av animation och ritning. Att filmen susat förbi. Det är en riktigt rofull film.

8/10
Citera
2023-03-20, 15:59
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Luther The Fallen Sun 2023.
Polisen John Luthers värld faller ihop när utpressaren David Robey i stor skala lyckats pressa många individer runt detta jordklot på information när han hotat med att avslöja dessa människors dolda liv på bla internet där denna utpressning även nått in till polisledningens högsta nivå och folk offentligt tar sina liv framför kameran för att slippa avslöja sina hemligheter. Faktiskt en riktigt bra engelsk kriminalare med en del mörka överraskningar genom filmen som t ex när Luther tagit sig till
Så jag ger den tummen upp för sitt sätt att hålla tittaren kvar så länge det varar. Och det är ju en konst bara det ibland. 7/10.
https://www.imdb.com/title/tt3155298/
Citera
2023-03-20, 17:49
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1986
Filmen var Cobra
https://www.imdb.com/title/tt0090859/?ref_=nv_sr_srsg_3

Sylvester Stallone spelar en polis som har jobbet ingen vill ha. Den som rings in när inget annat fungerar.

En på många sätt stereotypisk actionfilm med många klichéer. Filmen har dock en mix mellan 1970-talets mer brutala sida och 1980-talets mer överdrivna jag tycker om. Släng in lite humor också och du har Cobra.

Handlingen har man i stort sett många gånger förut, men jag gillar det onda och sakerna omkring det hela. På ytan känns det inte särskilt intelligent skrivet. Tåls däremot att tänka på.

Jag hade kul med denna film. Den som gillar actionfilmer från 1970 eller 1980-talet kommer sannolikt tycka likadant. Godkänd!
Citera
2023-03-20, 18:33
Medlem
Oakenshields avatar
The Gray Man med Gosling och Evans. Inte så katastrofal som många skrivit, hygglig snygg skjutjärnsunderhållning. Och Ana de Armas är fantastiskt het i full vapenmundering.
Citera
2023-03-20, 18:44
Medlem
What Josiah Saw (2021)

Psykologisk thriller/skräck.

Robert Patrick från Terminator 2 är en här en högst osympatisk, för att inte säga fullständigt vidrig, far på en gård ute på bonnvischan, av sina barn kallad "pa" förstås. Dessa utgörs av tvillingarna Eli och Mary, och den efterblivne Thomas, som är den ende av barnen som fortfarande bor kvar hemma på gården. Mamman tog livet av sig när barnen var unga.

Filmen är uppdelad i olika kapitel, där det första behandlar situationen på gården, där pa Josiah börjar få övernaturliga besök om natten, under vilka han får veta att han och Thomas måste börja leva rättfärdigt för att rädda den döda modern från helveteselden.

Följande två kapitel handlar om de två övriga syskonen, av vilka brodern spelas av Nick Stahl, och systern av Kelli Garner. Stahl gör nästan en repris från Carnivàle som killen som har ett gott hjärta men haft mest otur i livet och inte riktigt vet vad som händer medan han försöker klara sig så gott han kan. Nästan störande i början, men efter ett tag så funkar det.

Filmen låter en tidigt förstå att det hänt en del mycket traumatiskt på gården, och att det i senare tid sett till filmen tycks vara kopplat till något övernaturligt. Filmskaparna skapar ett obehag och lyckas bibehålla det filmen igenom, dels genom att man undrar vad som egentligen hände, och dels tack vare filmmusiken, som ofta utgörs av en kör som sjunger i svajande helvetsstämmor à la Hollywood. Man kommer att tänka på både Hereditary och There Will Be Blood.

Ingen gore, inga jump scares, utan obehaglig på bästa tänkbara sätt, om det är det man är ute efter.
Senast redigerad av W.S. 2023-03-20 kl. 18:48.
Citera
2023-03-20, 19:04
Medlem
Satan's Triangle (1975)

En räddningshelikopter skickas iväg till Bermudatriangeln för att rädda besättningen på en båt. När de kommer dit finner de båten drivande med söndertrasade segel. Verkar övergiven men vid närmare anblick hänger det en död man i masten. Vilket visar sig vara en präst. Sen hittar de fler i besättningen som dött på olika konstiga sätt. Upptakten till ett mysterium. Vad har hänt på båten?

Många kända skådespelare. Jim Davis kände jag igen (Jock Ewing), Kim Novak, Ed Lauter...

En smula långsam och inte allt för skrämmande men klart sevärd.
Citera
2023-03-20, 23:59
Medlem
Messerschmittzzs avatar
Babylon 2022.
En berättelse om uppgång och fall i det tidiga 1920 talets Hollywood där bla övergången från stumfilm till talfilm inte lyckades för alla skådespelare.För egen del tog det en stund innan jag kopplade att det var den heltokiga tjejen Margot Robbie som spelade rollen som Harley Quinn i The Suicide Squad även om hon såg bekant ut redan den första timmen utan att jag lyckades placera henne direkt.Bortsett från denna skådis gjorde även Brad Pitt bra ifrån sig i sin egen roll som däremot slutade aningen tragiskt.Men så var det och är i en värld där berömmelse snabbt kan skifta lika fort uppåt som nedåt. Babylon hade även en del roande och kryddstarka kommentarer som avlöste varandra i rask takt under filmens gång. Och till slut så var det då filmens längd på ca 3 timmar och 10 minuter som var aningen långt även om den lyckades hålla mig kvar som tittare utan att tröttna alltför mycket. 7/10.
https://m.imdb.com/title/tt10640346/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in