"The Wanderers" - (1979)
https://www.imdb.com/title/tt0080117/
Ken Wahl, Karen Allen, Toni Kalem, m.fl.
---
Om någon någon gång undrat hur det hade sett ut om man hade försökt göra "Grease" till en mer "normal" film, så kan ni sluta undra nu.
För detta är en film som handlar om 60-talets kompisgängkultur i Bronx, New York City.
Dvs där varje kvarter hade sitt eget gäng, de flesta vanliga kompisgäng utan större pretentioner, andra än att vara Wannabes.
Gänget denna film handlar om kallas "The Wanderers" (originellt nog ...dvs det är ju en titel på en sång som var populär just då).
Det finns fler gäng, tex grannskapets rivaler "The Baldies" (som alla medlemmar var tvungna att raka huvudet för att vara medlemmar).
Och det fanns särskilda gäng för de lokala svarta ungdomarna, liksom de asiatiska.
Det fanns även "riktiga gäng."
Sådana som vi alla tänker på när vi tänker på New York-gäng alltså.
Här kallades de "The Duckey Boys," ett gäng som fanns i verkligheten och var ansedda som farliga.
Filmen, "The Wanderers" följer några av medlemmarna i gänget, under deras sista tid i den lokala High School, innan vuxenlivet tar över och driver dem bort från varandra.
En slags "sista natten med gänget" kan man nästan säga alltså.
Men det är deras liv man får följa, och se vad de hittar på för hyss.
Som tex att fotvandra tufft genom sitt kvarter - utan att korsa gränsen till de rivaliserande gängens kvarter såklart.
De är även heta på gröten vad gäller damerna.
Faktum är att den allra första scenen i filmen skildrar hur huvudpersonen (den tuffaste killen i gänget) ligger ovanpå en tjej och tjatar om att få stoppa in den, och hon går med på det när han förklarar att han minsann älskar henne.
Vi får även se andra medlemmar som har jobbiga hemförhållanden, tex en far som bara sitter och spänner sina muskler och lägrar de hemmafruarna som bor som grannar.
Sen slåss de med "The Baldies."
De har en fruktad tjocksmock som kallas "Terror" som alla är rädda för.
Han är tillsammans med en mycket liten flicka med pojkfrisyr, kallad "Peewee."
Eftersom det är ett italienskt område så finns där även den lokala italienska Maffian representerar.
Dvs av tjocka farbröder som röker cigarrer och har på sig hawaiistjärtor.
Minns ni flickan från första scenen, som huvudskådespelaren lyckades "stoppa in den" i ... ???
Jo hennes farsgubbe var en av maffiagubbarna.
Och nu vill han - kräver egentligen - att de båda ska gifta sig.
Pronto.
Han förstår såklart att hon legat runt ända sedan "Junior High" och att han bara råkade vara den stackars saten som till slut åkte dit ... men gifta sig ska de.
---
Dvs livet, så som det kan te sig för ungdom i övre tonåren, i Bronx, är vad vi får se.
Att de är medlemmar i ett kompisgäng är inte själva poängen. Det ä mest det trendiga just där och då.
Det innebär inte att det inte finns riktiga gäng.
En natt råkar en av "The Wanderers" mest förvirrade killar förvirra sig lite för långt från de hemtama säkra hemmakvarteren.
Plötsligt inser han till sin stora skräck, att han tydligen hamnat mitt i "The Ducky Boys" egna jaktmarker.
Och så bara materialiseras en av dem, framför honom, med ett kallt flin på läpparna, och en stilett som blixtrar till.
Nu är goda råd dyra.
Nej, detta är inte en film i stil med "Grease."
Det är inte alltid lycklig utgång med andra ord.
Men det finns mycket roliga sker i filmen också.
"The Baldies" blir lurade av en av Marinens rekryterare att skriva in sig för att få lov att spöa upp folk utan några hinder.
Och visst blir de lurade - t.o.m. "Terror" själv.
Stackars "Peewee" som nu får vara helt ensam kvar därhemma, utan sina "Baldies" och sin älskade tjockis "Terror."
---
Jajaja, det är en film som har många olika händelsetrådar, så tro inte att jag har berättat för mycket.
För det har jag inte.
Det var inte en helt meningslös tid framför skärmen. Tvärtom var det en ganska så trevlig film.
Jag hade aldrig hört talas om den innan, och tydligen så kom den ut samtidigt som den mer välkända "The Warriors" och brukade bli jämför med den.
Denna är nog mer trovärdig än "The Warriors," även om den har sina förtjänster den med.
Men som vanlig ungdomsfilm, särskilt som skildrar 60-talets New York, så var den kul att se på.
Fast inte Alls lika skitig som "The Warriors," och inte alls lika glättig som "Grease."
Nu har jag sett alla tre, öven om de inte är delar av någon slags "gäng-triologi" =)
Fast ... vem vet
För "Grease" kom faktiskt ut ett år före, och i "The Wanderers" ser man kameran zooma in på ett skolmärke på en ryggsäck i en scen - och märket visar "Rydell"
Dvs den skolan som gänget i "Grease" ju gick på. "Rydell High."
Om det är något medvetet vet jag inte, det kanske bara är jag som såg fel ...
---
Annars ... ta och titta på filmen.
Den är inte dålig alls.
Betyg:
3.5 av 5