Året var
1960
Filmen var
Spartacus
https://www.imdb.com/title/tt0054331/?ref_=nv_sr_srsg_3
En man är slav och blir vald av rik man med att gäng andra att tränas upp till Gladiatorer.
Det här räknas nog som en av tidernas stora mastodontfilmer på nästan 3,5 timmar. Stanley Kubrick som regissör (mest känd idag för ett antal andra filmer), imponerande rollista och påkostad.
Filmen börjar med delen jag gillade minst. En Overture + förtext med jobbig musik som pågick alldeles för länge. När filmen väl börjar blir den genast mycket bättre. Musiken pendlar senare mellan bräckig högljudd musik som jag mest sänkte ner och ett annat mer dramatiskt/melankoliskt tema jag gillade mycket. Det senare kommer jag återvända till. Fin stämning ger det.
Meddelandena med filmen är fina och framkommer ordentligt. Då filmen är lång kan man säga att filmen består av olika delar. Jag ogillade inte någon del, men det politiska snacket om "Rome" har aldrig intresserat mig i någon film eller serie.
Filmen är helt på engelska och det blir mest lustigt när man tittar på överklassen i filmen. Vilket känns mer som någon traditionell engelska som blandas med stelhet och humor (istället för språket som pratades under denna tid). Jag gillade faktiskt mycket av det, men kan sitta fel om man är ute efter något mer realistiskt.
Den här filmen satt fint. Den var annorlunda (på ett positivt sätt) från vad jag trott. Visst skulle den kunna vara kortare, men väl sevärd som den är.