2022-01-01, 03:45
Medlem
Igår såg jag om filmen "Det blir aldrig som man tänkt sig". En svensk feelgood-film med Josefine Nilsson (rip) i huvudrollen. TOPPEN!
Citera
2022-01-01, 04:10
Medlem
MOON CHILD (2003)
IMDB POÄNG 6,4/10

Den är inte ett gömt guldkorn. Det är en exklusiv inblick och inbjudan till en smal och homoerotisk del av japansk rockmusik som de flesta aldrig någonsin under sitt liv kommer att komma i kontakt med.

Moon Child, en film med japanska musikartisterna Gackt och Hyde (med oväntad och extremt investerande sexuell laddning mellan huvudkaraktärerna) som handlar om något som påminner om vampyrer, det kan mycket väl vara just blodsugare, från 2003. Något är mystiskt och något är grandiöst, viktigt och episkt men jag har fan inte en aning om vad det är för den sexuella laddningen mellan de här två välkända, omtalade och etablerade visual kei-musikerna (japansk "glam-rock" från 80-telet) som knullar varandra mellan raderna tar över allt som har med handling att göra. Även om man inte känner till de legendariska karaktärer som Hyde eller Gackt är i japansk musik och populär-kultur så är det absolut inget slöseri med tid att se denna skapelse på 2 timmar i regi av Takahisa Zeze.

https://www.imdb.com/title/tt0365514...nm_flmg_act_22
Citera
2022-01-01, 11:38
Medan du sov

Härligt ologiskt livspussel läggs när man faller ner på tågbanan och blir medvetslös. Kvinnan som räddar honom fångas i en hjärtvärmande livslögn. Men är det den medvetslöse brodern hon har en ytlig förälskelse till som hon egentligen gillar eller är det den andre brodern som faktiskt har två pungkulor som ska vinna hennes trolovelse?

Sött som möbelsnickeri och sockrade eller pudrade donuts, 3/5
Citera
2022-01-01, 16:58
Hobgoblins 1988

En rutten klassiker som ligger på imdbs Bottom 100-lista. Jag undrar om någon annan har märkt av att man inte längre ser under en films titel om den hör hemma i bottenlistan. Även så hittar jag inte länken till listan på hemsidan utan jag behöver googla mig till länken.

I alla fall..filmen handlar om hobgoblins som utseendemässigt befinner sig i samma universum som Critters. Annars tänkte jag på Tom i bollen 2 som referens - det var något med hobgobarnas låten som påminde om jordekorrarna i den filmen tyckte jag.

Dessa små fula varelser bor inne i ett valv på en filmstudio. En dag bryter de sig ut. Hobarnas mörka krafter består av att de får offret - människan - att vilja leva ut sina vildaste drömmar. En karaktär i filmen säger till sina vänner att han har en flickvän som han aldrig visar upp. Alltid så vill han låna sin väns telefon för att ringa sin "flickvän". Numret går till en telefonsexservice där en rugguggla svarar. Jag antar att man kan finna henne attraktiv om man är berusad eller befinner sig i gobernas tankevåld. Varför han ständigt behöver fiska upp en tidning ur byxlinningen är oklart eftersom att han vid detta laget borde kunna telefonnumret som står i annonsen (976-SCAG.. se jag kan det utantill och har bara sett rullen een gång) i tidningen.

Varför denna film är med på imdbs bottenlista med 13K röster och betyg på 2.3 kan inte jag svara på. Kanske trodde de som sett filmen att anledningen till att de gillade den så mkt berodde på att de blivit förförda av hobgobernas tankekraft och därför försöker kompensera detta genom att ge filmen ett ovärdigt lågt betyg?

Filmen är nonstop action eller humor om vartannat. Duane Whitaker är med. På rak arm kan jag säga att jag sett honom i denna, Pulp Fiction och i uppföljaren till From Dusk till dawn. From dtd 2 är till exempel en sämre film än detta.

3/5

Något som var dåligt med denna kopian var att nån gång under filmen så blir ljud och bild ur synk. Undrar om det var streamingtjänstens fel eller om det är så illa så Vinegar Syndrome-versionen har detta problem.
Citera
2022-01-01, 18:32
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1974
Filmen var The Meanest Men in the West
Svenska titeln var Kulan är min lag
https://www.imdb.com/title/tt0061962...nm_flmg_act_31

God fortsättning allihopa! Årets sista film år 2021 blev för mig en med Steve McQueen och vad är inte då passande som årets första film? En med McQueens gamla kompanjon Charles Bronson.

Handlingen gillar jag. Allt startar med att man ser en flytt av hästar och vagnar till trallvänlig musik. Sedan bryts allt och konstrasten blir stor. Man hamnar i någon ond version av Lilla Huset på Prärien. Denna del ser inte ut att vara mycket först, men är oväntat intressant. Ganska snart hoppar filmen i tid och Charles Bronson samt Lee Marvins karaktärer dyker upp.

Handlingen öppnar upp för flera olika typer av scenarion. Det finns enstaka scener där det görs intressanta kast i handlingen. Samtliga större karaktärer får en chans att skina med dialog. Marvin och Bronson passar bra in för sina typer av roller.

Det finns dock stora problem. Produktionen och klippningen. Det här kan vara den sämst producerade filmen jag sett. "Alla" dör på ett skott och det ser knappt ut att träffa den skjutna. I vissa scener ser det ut som att scenen inte ens är tagen i ett svep utan att man spelar in tio sekunder och sedan klipper in en fortsättning mitt i. Det kanske fungerar med dagens teknik eller någon extremt duktig då. Det fungerade inte med teamet för denna TV-film. Svårt att förklara, men det ser märkligt ut.

Scener hoppar runt mellan olika karaktärer på ett sätt som att scenerna inte ens känns färdiga. Ibland kommer coola stillbilder på Bronson från ingenstans. Vissa scener är så mörka att man knappt ser vad som händer. Slutet har potential att bli minnesvärt, men igen blir det något av en soppa.

Musiken är både ljus och mörk. Gillar man typiska western soundtracks kan denna vara något!

Betyg på IMDB? 4,2 / 10
Mitt omdöme: Med bättre budget och regissör som Sergio Leone eller Sam Peckinpah hade detta kunnat bli bra. Kanske även en klassiker. Handlingen. Karaktärerna. De viktiga scenerna.. De finns där. Betyget på IMDB går inte att säga mycket emot. För mycket drar ner helheten. Jag satt hyfsat intresserad på grund av det positiva, men den här är svår att rekommendera till någon.
Citera
2022-01-01, 19:22
Lady Street Fighter 1981

Enligt synopsis så ska huvudkaraktären vara östeuropeisk. Det är dock uppenbart att den härliga brytningen är tysk. Huvudrollen har även skrivit filmen så hon antog säkert korrekt att USAner är idioter som inte kan särskilja européer åt.

Det är inte så mkt street fighting i filmen och när hon väl slåss så går det långsamt och rörelserna ser inte övertygande ut. Trots den löjeväckande stilen och kärringutseendet så vinner hon mark både på "gatan" och i sängen.

Filmen känns som en film Tarantino har sett och uppskattar. Annars finns det inte mkt vettigt i filmen utöver några stora bröst.

Fick intrycket att en av männen i filmen, som spelade hennes antagonistiske kärleksintresse, var en annan man när han filmades bakifrån sittande i en stol. Frisyren kändes inte som en match jämfört med hur framsidan såg ut.

Bra bröst, bra tysk brytning, resten dåligt. Plus för att filmen enbart är 1.12, men den korta längden kändes ändå som en 1.50-film.

1/5

https://www.imdb.com/title/tt0395630/?ref_=nv_sr_srsg_0
Citera
2022-01-01, 21:32
Medlem
zxcvb45s avatar
Last Looks

Riktigt tramsig thriller som mer kändes som en kass komedi.

Jag gillar verkligen Mel Gibson men denna kunde han inte rädda upp.

3/10

https://www.imdb.com/title/tt9244554/
Citera
2022-01-01, 23:01
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Last Looks

Riktigt tramsig thriller som mer kändes som en kass komedi.

Jag gillar verkligen Mel Gibson men denna kunde han inte rädda upp.

3/10

https://www.imdb.com/title/tt9244554/

Blev väldigt tveksamt inställd till att se den när jag såg att den fanns tillgänglig för nedladdning, nog lika bra att skippa då tills vidare.
Citera
2022-01-02, 00:21
Medlem
jsa86-xs avatar
Då har man sett se7en precis. Väldigt spännande och klurig. Väldigt bra sista kvart med riktig spännings uppbyggnad och slutet måste ju vara ett av filmhistoriens främsta. Dock så berörs jag inte lika mycket i början av filmen som den senare delen. Så därför drar det ner betyget lite grann.

Betyg? : se7en of 10 .
Citera
2022-01-02, 00:27
Medlem
zxcvb45s avatar
Wrong Turn 2021

Positivt överraskad då detta var en faktiskt välgjord och bra skräckfilm, vilket man sällan ser idag.

5,5 på imdb men jag ger den en stark 6:a!

https://www.imdb.com/title/tt9110170/
Citera
2022-01-02, 01:31
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1995
Filmen var The Usual Suspects
https://www.imdb.com/title/tt0114814...nm_flmg_act_63

Fick spoilers kring denna film för något år sedan när jag läste runt i trådar här på Flashback. Ajjabajja! Sånt gillar inte jag. Spoilers uppskattas icke. Gammal eller ny film spelar ingen roll!

Även med dessa spoilers i bagaget uppskattade jag filmen. Hade jag uppskattat än mer helt ovetandes? Mycket möjligt!

Det här är en 90-tals filmerna som verkar leva vidare i folks medvetande. Alla decennier bjuder på många filmer. Endast ett antal blir klassiker eller av andra anledningar omtycka/kända till den graden att filmen lever vidare för fler än filmvurmare.

Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?
Citera
2022-01-02, 01:36
Medlem
zxcvb45s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1995
Filmen var The Usual Suspects
https://www.imdb.com/title/tt0114814...nm_flmg_act_63

Fick spoilers kring denna film för något år sedan när jag läste runt i trådar här på Flashback. Ajjabajja! Sånt gillar inte jag. Spoilers uppskattas icke. Gammal eller ny film spelar ingen roll!

Även med dessa spoilers i bagaget uppskattade jag filmen. Hade jag uppskattat än mer helt ovetandes? Mycket möjligt!

Det här är en 90-tals filmerna som verkar leva vidare i folks medvetande. Alla decennier bjuder på många filmer. Endast ett antal blir klassiker eller av andra anledningar omtycka/kända till den graden att filmen lever vidare för fler än filmvurmare.

Min fråga: Har du sett denna film? Vad tyckte du?

Extremt bra klassiker, få filmer som är så smart uttänkta som denna, fantastiska prestationer av bla Spacey och Del Toro!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in