Året var
1974
Filmen var
The Meanest Men in the West
Svenska titeln var
Kulan är min lag
https://www.imdb.com/title/tt0061962...nm_flmg_act_31
God fortsättning allihopa! Årets sista film år 2021 blev för mig en med Steve McQueen och vad är inte då passande som årets första film? En med McQueens gamla kompanjon Charles Bronson.
Handlingen gillar jag. Allt startar med att man ser en flytt av hästar och vagnar till trallvänlig musik. Sedan bryts allt och konstrasten blir stor. Man hamnar i någon ond version av Lilla Huset på Prärien. Denna del ser inte ut att vara mycket först, men är oväntat intressant. Ganska snart hoppar filmen i tid och Charles Bronson samt Lee Marvins karaktärer dyker upp.
Handlingen öppnar upp för flera olika typer av scenarion. Det finns enstaka scener där det görs intressanta kast i handlingen. Samtliga större karaktärer får en chans att skina med dialog. Marvin och Bronson passar bra in för sina typer av roller.
Det finns dock stora problem. Produktionen och klippningen. Det här kan vara den sämst producerade filmen jag sett. "Alla" dör på ett skott och det ser knappt ut att träffa den skjutna. I vissa scener ser det ut som att scenen inte ens är tagen i ett svep utan att man spelar in tio sekunder och sedan klipper in en fortsättning mitt i. Det kanske fungerar med dagens teknik eller någon extremt duktig då. Det fungerade inte med teamet för denna TV-film. Svårt att förklara, men det ser märkligt ut.
Scener hoppar runt mellan olika karaktärer på ett sätt som att scenerna inte ens känns färdiga. Ibland kommer coola stillbilder på Bronson från ingenstans. Vissa scener är så mörka att man knappt ser vad som händer. Slutet har potential att bli minnesvärt, men igen blir det något av en soppa.
Musiken är både ljus och mörk. Gillar man typiska western soundtracks kan denna vara något!
Betyg på IMDB? 4,2 / 10
Mitt omdöme: Med bättre budget och regissör som Sergio Leone eller Sam Peckinpah hade detta kunnat bli bra. Kanske även en klassiker. Handlingen. Karaktärerna. De viktiga scenerna.. De finns där. Betyget på IMDB går inte att säga mycket emot. För mycket drar ner helheten. Jag satt hyfsat intresserad på grund av det positiva, men den här är svår att rekommendera till någon.