2022-01-30, 01:10
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1977
Filmen var The White Buffalo
https://www.imdb.com/title/tt0076915...nm_flmg_act_24

Charles Bronson var på sin kommersiella höjd. Med honom i andra roller hittar vi Kim Novak (Vertio!), Will Sampson (Gökboet!), Jack Warden (12 Angry Men!) och Slim Pickens (Dr. Strangelove or: How I Learned to Stop Worrying and Love the Bomb!). Musiken stod John Barry för. Den vita buffeln är gjord av samma man bakom Alien och King Kong.

Det låter lovande tycker jag. Det låter som Hajen (Jaws) fick en kompanjon bland dåtidens blockbusters. Blev det så?

Nej.

Trots att filmen låter välgjord är den inte det. Den vita buffeln ser inte realistisk ut för fem öre. Scenerna med den är uselt gjorda. Övriga filmen känns mer slumpmässig i upplägg än något annat.

Charles Bronsons karaktär har mardrömmar om denna vita buffel och förstår att han måste döda buffeln för att få drömmarna att sluta. Då han är en ökänd figur går han under falskt namn, men många förstår vem han är ändå. På vägen möter han folk som vill både gott och ont. Samtidigt är Will Sampsons karaktär en indian vars son (tror jag) blivit dödad av vita buffeln i en attack. Sonen kan inte få andlig ro förrän buffeln är död.

Varför skriver jag så mycket handling? Det här är ingen film någon behöver se. Inte ens den uppfixade versionen är särskilt fin att titta på. Utöver enstaka vackra miljöbilder kan man tydligt se att mycket är kulisser, enstaka scener känns inte uppfixade och klippningen mellan scener är inget att skryta med. Det händer ganska många saker, men få får någon vidare effekt på handlingen. Actionscenerna är ofta pinsamma.

Det som räddar filmen till en mildare grad är John Barrys musik, Jack Warden och att alla märkliga svängningar i handlingen stundvis kan få tankarna att leda till något mer intressant än vad som oftast skedde.

Betyg av IMDB? 6,2 / 10
Betyg av mig? Här tycker jag IMDB var mycket givmilda. Jag ger den 5,0 / 10 och då känner jag mig generös. Jag hatar inte denna film och jag somnade inte, men bra är den verkligen inte.
Citera
2022-01-30, 10:42
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Året var 1977
Filmen var The White Buffalo
https://www.imdb.com/title/tt0076915...nm_flmg_act_24

Den vita buffeln är gjord av samma man bakom Alien och King Kong.

Vem tänker du på då?
Citera
2022-01-30, 12:25
Medlem
Korders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vem tänker du på då?

Carlo Rambaldi, får jag förmoda. Jobbade med specialeffekterna i King Kong och Alien, som han fick oscars för, medan han hjälpte till med att designa buffeln i The White Buffalo (krediterad som "special consultant").
Senast redigerad av Korder 2022-01-30 kl. 12:29.
Citera
2022-01-30, 12:47
Medlem
Disney-Psychos avatar
Maniac Cop
Även om Bruce Campbell ogillar den så tycker jag att detta är en bra slasher. Lite överdriven kanske, men inte dålig.
Citera
2022-01-30, 13:43
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Vem tänker du på då?

Korder har rätt. Det är Carlo Rambaldi jag syftade på!
Citera
2022-01-30, 21:31
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2002
Filmen var We Were Soldiers
https://www.imdb.com/title/tt0277434...nm_flmg_act_31

Inledningen av filmen är inte dum, men..

När inledningstexten dykt upp i starten av filmen möter man snart högre officerare, vanliga soldater och deras familjer. Då det gäller jänkare är det givetvis nationalism och vår gode gud inblandat. Det blir en lång start. Allt är inte dåligt, men vidare intresse skapade det inte... "Är det här ens en krigsfilm" tänkte jag för mig själv.

En bit in börjar krigandet och då är det i fullt ös medvetslös. I det jag befarade innan jag började titta. Fiender som dyker upp överallt, folk springer hit och dit samt mängder av karaktärer man knappt känner är med i korta scener. Allt är snabbt och raskt. Säkert realistiskt i någon mening, men än mindre intressant än den sega starten. Det finns inte mycket att bry sig om och det pågår länge.

En bra bit in i filmen (som är en bra bit över två timmar lång) börjar det hända mer gripande aspekter. Skådespelaren Barry Pepper dyker upp i en mer unik roll och därefter blir filmen bättre för det mesta. Kvinnorna i filmen som introduceras får en vettig mening. Musiken som slår på är emotionell. Även vissa scener av krigandet är snyggt gjorda. Vissa CGI-effekter användes och det var inget som störde alls. Detta var strax innan CGI blev standard för allt som var svårt att få till i verkliga livet.

En udda mix av skådespelare med Mel Gibson som huvudroll. Har inga större klagomål utöver att vissa t.ex. Greg Kinear, Clark Gregg och Chris Klein är med i filmen. De är dåliga, men hade gärna sett skådespelare mer passande för denna typ av film. Budgeten för filmen lär varit stor så att få in andra halvstora namn bör inte varit svårt. Dessa ger en allmänt mindre seriös aspekt utan att göra något.

Betyg av IMDB? 7,2 / 10
Mitt omdöme: När filmen pågått en längre tid var jag redo att gå på här och skriva "Mel Gibsons sämsta film?", men med tiden uppkommer bättre aspekter av filmen. När jag lämnade filmen var jag ändå berörd. Det är dock svårt att undgå hur mycket av filmen som mest är dödtid. Ingen film jag skulle rekommendera, men det finns nog många sämre filmer kring Vietnamkriget trots allt.
Citera
2022-01-31, 01:27
Medlem
Bröderna Lejonhjärta.
Min favorit Astrid-Lindgren favoritfilm som barn. Och även nu visade det sig cirka 25 år senare. En film som berör mycket.

Betyg ? = 8 av 10
Citera
2022-01-31, 08:35
Medlem
Zathura - ett rymdäventyr.

Nej, detta var ingen höjdare. På ett ungefär en rymdversion av Jumanji (1995) . Den hade inte mycket till humor och bjöd inte på speciellt roliga grejer angående spelandet.

Betyg? = 4 av 10
Citera
2022-01-31, 13:08
Medlem
Man-o-Hasts avatar
Being The Ricardos Nicole Kidman spelar Lucille Ball, en populär skådis under 50-talet, som blir ett offer av kommunisthysterin under den tiden. Filmen var ganska bra och Nicole gjorde ett bra jobb. Men det gick inte att glo på denna utan att reagera på hennes ansiktsoperationer. Hon är ännu ett bevis på att vissa personers fåfänga gör dem till medlemmar av freakshow klubben.
Citera
2022-01-31, 21:40
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1995
Filmen var Johnny Mnemonic
https://www.imdb.com/title/tt0113481...nm_flmg_act_68

Filmen startar likt Star Wars med en text beskrivande om vad som sker, vilket är välkommet.

För att förstå filmen måste man tänka på vad som skedde år 1995. Det var tiden då datorn verkligen fick relevans för den gemene mannen. Inte bara stora företag utan familjer började få tillgång till internet, spelindustrin sprängdes upp, vem som helst kunde ladda upp hemsidor utan vidare kunskap m.m. En specifik tid. Varken 1985, 2005 eller 2015 var särskilt lik.

Det här är en film som påminner om Total Recall (1990), The Matrix (1999), Mad Max (1979), Equilibrium (2002) och Blade Runner (1982). Allt utspelar sig i dåvarande framtiden (år 2021, haha). Istället för att vara en kopia av någon av nämnda filmer blir det mer som ett smörgårdsbord av dessa och kanske fler jag glömt nämna.

Keanu Reeves gör en oväntat kaxig huvudroll. Rollistan i övrigt lämnar mycket att önska, men det är kul. Dina Meyers kör sin första stora filmroll. Henry Rollins är så dålig att det blir kul. Ice-T (rapparen) är med på ett hörn. Dolph Lundgren också.

Handlingen med allt sitt 90-tal och udda framtidstro är inget mästerverk, men det är kul. Istället för att göra en smart film (t.ex. The Matrix) eller idiotisk film (valfri B-film) blir det mer en film där vad som helst kan hända eller dyka upp. Vilket det ofta gör. Musiken hjälper till att skapa atmosfär också.

Betyg av IMDB? 5,7 / 10
Betyg av mig? Instämmer mer eller mindre med IMDB. Filmen är daterad och handlingen ballar ur, men igen... Den är underhållande. Speciellt för kanske 30-45 åringar som någorlunda minns denna tid och filmerna omkring. Mitt hjärta vill ge ett högre betyg, men ja.. Att ge den 7,0 / 10 vore väl subjektivt. Inte en av Keanu Reeves bästa filmer, men kan vara en av de mest underhållande.
Citera
2022-02-01, 01:55
Medlem
Two-way stretch
Hyfsat rolig film stundtals men det dröjer länge innan handlingen kommer igång. Men de sista 20 minuterna är väldigt roliga till skillnad från början.

Allt som allt = 6 av 10
Citera
2022-02-01, 09:49
Medlem
Eponumoss avatar
Genombrottet (1981)
En kvick och elak satir över ”En framtid som snart är här” (vilket visade sig stämma mer eller mindre på pricken) med Janne ”Loffe” Carlsson i huvudrollen som den intelligenta, charmanta Gyttorp som blir inbjuden till TV-studion då de vill ha dit en ”rasist”.

Gyttorp visar sig vara smartare och mer vältalande än redaktionen tänkt och ”går genom rutan” och pratar omkull programledare efter programledare och alla politiker de kastar fram för att täppa till truten på honom när han mer eller mindre lägger fram ett politiskt program.

En liten pärla. Rekommenderas till alla och envar. Åtta av tio svenska flaggor.

Manus: Jan Guillou. Regi: Bengt Lagerkvist.
I rollerna bl a Janne ”Loffe” Carlson, Lars Amble och Yvonne
Lombard.

Finns att se här;
https://www.svtplay.se/video/27907295/genombrottet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här