Citat:
Ursprungligen postat av
Geomeister
Året var
1976
Filmen var
Bel Ami
https://www.imdb.com/title/tt0074196/
Lite osäker på om den här recensionen hör hemma här, men jag kör ändå. Nyligen såg jag filmen Vindingevals (1968) som skulle vara någon komisk nakenfilm. Den var inte mycket av något alls. Den här filmen lanseras som något liknande, men är i princip... Porr
En blyg seriös journalist ska göra en artikel om den växande sexualiteten inom kulturen. Han besöker en plats och blir där anställd som en framtida snuskjournalist för dyra pengar, "alla kan bli köpta". Därefter träffar han på vacker kvinna efter vacker kvinna som i princip hoppar på honom. En del gånger är det något "realistiskt" och andra gånger bara lättsam porr.
Tänk om livet kunde vara lite spännande och simpelt som en porrfilm? Hahha. Den stora intrigen är att de som anställde honom av någon oklart anledning vill få bort honom ifrån företaget. Kommer de att lyckas?
Allt utspelas i vackra Stockholm och visst kunde jag skratta till ibland. Det blir dock märkligt när alla pratar engelska hela tiden.
Vad exakt kan man vänta sig av en film som denna? Ser mycket hellre om denna än den intetsägande Vindingevals eller ökända/konstiga Emmanuelle.
Betyg på IMDB? 5,0 / 10
Mitt betyg?

/ 10
Gränsen mellan porrfilm och "vanlig" film var betydligt luddigare på 60- och 70-talet. Explicita sexscener, hardcore, blev vanligt först i början av 70-talet. Innan dess var det korta
stagfilmer eller s.k.
loops man kunde titta på i sexbutiker eller motsvarande etablissemang om man nu var ute efter
the real deal. Annars var det mest förklädda "utbildningsfilmer" och nudistfilmer som visade lite naket i 60-talets första hälft. Sedan stegrade det även inom mainstreamfilm för att så småningom mynna ut i 70-talets XXX-filmer.
Många filmer från porrfilmens guldera, 70-talet, kunde vara rätt så påkostade, fint foto och innehöll ofta både en story och skådespel. Allt detta förändrades såklart när hemvideon lanserades. Det finns igen filmgenre som förlorat så mycket i kvalité som porrindustrin gjorde med VHS-kamerans intåg. Det kanske ligger i sakens natur så att säga.
Om du inte har något emot att se porrfilmer, om inte annat så finns det några filmer som är intressanta ur ett filmhistoriskt perspektiv.
Blue Movie (1969) av Andy Warhol var den första filmen som gick upp på bio i USA som också innehöll "riktiga" sexscener.
Forced Entry (1973) Handlar om en krigsskadad Vietnamveteran som bryter sig in, våldtar och mördar kvinnor i ett nedgånget New York. Coola och skitiga New York miljöer med Harry Reems i huvudrollen.
Score (1974) Relationsdrama, komedi med några hardcorescener.
Sedan finns det en del klassiker som också har en hyfsad story och produktionsvärde därtill, som
The Devil in Miss Jones (1973) eller
Deep Throat (1972).
Deep Throat har också ett soundtrack som sparkar röv!
https://www.youtube.com/watch?v=jKpf...kBkJo&index=31