2021-09-19, 02:16
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Peeping Tom (1960) Peeping Tom - en smygtittare.

Om unge Mark, en ung man med en märklig barndom som ständigt filmar allt i sin närhet.

Svenska censuren stoppade filmen ända till 1973, då den äntligen släpptes, jag minns att det talades mycket om den, men få hade sett den.
Man kan idag undra lite vad censuren pysslade med, så mycket var det väl inte att yvas över, inte ens på den tiden.
Ovanlig filmide, 3/5

IMDB 7,7 = 3,98/5
33299 röster
Citera
2021-09-19, 04:09
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Together (2021)

Brittisk film, den andra jag ser med lockdown-tema, där James McAvoy och Sharon Horgan spelar ett par med ett knackigt äktenskap som givetvis förvärras när de måste jobba hemma under pandemin i deras välbärgade London-hem. Deras son, som outtalat verkar befinna sig inom autism-spektrat, förekommer också i bakgrunden.

Något svårt att relatera till allt det hysteriska kring corona, men man måste kanske ha upplevt riktigt lockdown etc., vilket vi tack och lov var förskonande från i Sverige, för att förstå det ur ett emotionellt perspektiv. Filmen utspelas sig från mars 2020 till mars 2021 och det meddelas siffror både på coronadöda och coronavaccinerade i UK under filmens gång. Det blir något överdrivet propagandistiskt över detta tilltag, men filmen är också utgiven av BBC Film, så ja man får ha visst överseende med denna förpackning även om man personligen inte har dessa hållningar.

Together bryter konstant den fjärde väggen där huvudpersonerna talar till oss i publiken om sina äktenskapsproblem, lite ovant i början, med det funkar ganska bra. Blir lite som teater. Tycker att Sharon Horgan gör sin roll lite väl PK-ängslig medan James McAvoy är mer laidback samtidigt som han kör ett brett känsloregister.

En intressant film i alla fall och värd att se för McAvoys skull.

Betyg: 3/5
Citera
2021-09-19, 14:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
War of the Satellites (1958)

Ett meddelande från yttre rymden når planeten Jorden, sluta med era rymdförsök, annars.

Roger Corman, såklart, det kunde man ju ha anat.
2/5

IMDB 5,1 = 2,82/5
879 röster
Citera
2021-09-19, 19:30
Medlem
Geomeisters avatar
Filmerna var Tjuven och Cellisten
Året var 2009
Tjuven: https://www.imdb.com/title/tt1345415/?ref_=ttep_ep4
Cellisten: https://www.imdb.com/title/tt1492645/?ref_=tt_ep_nx

Del 17 respektive 18 om Krister Henriksson som Kurt Wallander.

Tjuven? En tjuv springer runt på nätterna och tömmer hus efter hus på värdesaker. Vem är det? Vad kommer polisen göra? Hur reagerar grannskapet?

Handlingen känns aktuell i Sverige år 2021 till en start, men den spårar ur rätt rejält. Lite kul att de undviker klichéer. Samtidigt svårt att ta något på allvar. Speciellt när skådespeleriet ofta är på låg nivå. Shanti Roney överspelar som aldrig förr och Jacob Ericksson blir en ännu konstigare motpart.

Inte bra, men lite underhållande ändå. Den visar på självdistans om inget annat.

Cellisten? Kurt Wallander dras snart med på något mycket större än väntat. Kriminella på hög nivå skyr inga medel för att göra sin uppgift, men vad är egentligen uppgiften?

Blir som dag och natt till Tjuven. En mörkare och mer seriös film. Karaktärerna utöver vanlig polisgänget är råare och spelar allmänt bättre. Inte så dum film alls faktiskt där de hanterar händelserna ur flera olika perspektiv och flera oväntade saker händer som i kontexten inte känns märkliga (som i Tjuven).

Filmerna är efter varandra i samma säsong. Det känns som helt olika säsonger i nästan allting. Första fungerar om man vill ha något lättsamt och dumt. Den andra kan faktiskt fungera som ett bra avslut på en helg likt denna. Istället för att ha en kaxig Persbrandt eller Bergqvist karaktär kommer mycket humor ifrån Henriksson och en annorlunda annan kollega i båda filmerna. Fungerar bra!

Betyg på IMDB? 6,2 / 10 för båda filmerna.
Mitt betyg för Tjuven: 5,3 / 10
Mitt betyg för Cellisten: 5,9 / 10
Citera
2021-09-19, 21:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
North by Northwest (1959) I sista minuten

Raklamman blir bortförd av utländska agenter, snart är han jagad av både agenter och polis.

Hitchcocks kanske bästa film, ofta en kandidat när det talas om värdens bästa film.
Och jag tycker absolut den här hemma i det skiktet.
Nu har jag nog sett den lite för många gånger, men tycker ändå att den är toppfilm.

Mycket bättre än så här blir det inte.
5/5

IMDB 8,3 = 4,25/5
311925 röster.
Citera
2021-09-19, 21:42
Medlem
Duerfs avatar
Japanska Shoplifters (2018) om en brokig familj som befinner sig på samhällets skuggsida där de försörjer sig på småbrott. De hittar en liten flicka på en balkong och räddar henne från sina föräldrar som vansköter henne. De gör henne till en del av sin familj.

Den är lågmäld, rörande och har i grunden ett humanistiskt hjärta. Den är snyggt filmad där kameran vågar hålla sig kvar, vilket påminner lite om Tokyo Story.

Betyg: fina 4/5.
Citera
2021-09-20, 16:59
Medlem
Armageddon (1998)

Såg om filmen häromdagen, för första gången på många år. Var faktiskt lite bättre än jag trodde den skulle vara, men inte fantastisk på något sätt. Handlar om att en meteorit är på väg att förstöra jorden, och de enda som kan rädda den är en grupp oljeborrare ledda av Bruce Willis som får gå snabbträning för att bli astronauter innan de ska flyga till meteoriten för att borra ner en kärnvapenladdning i den.

Tyckte väl möjligen att filmen var lite i längsta laget, den klockade in på 2½ timme vilket väl åtminstone var en halvtimme för långt. Men borrarna var ett gäng sköna lirare och dramatiken var det inget fel på. Väldigt mycket explosioner som det måste vara i en Michael Bay-film, men inget jag störde mig på direkt.

Betyg 3/5
Citera
2021-09-20, 23:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Raven (1963) Korpen i skräckens borg.

Stjärnspäckad B-film med magi och svek i medeltidsmiljö.

Inte så småcharmig som jag mindes den då jag såg den på Kvartersbiografen vid Hornstull i mina tonår.
Men det var inga dåliga gossar Roger Corman fått ihop.
Vincent Price, Peter Lorre, Boris Karloff, och därtill en, vid den tiden, ganska okänd Jack Nicholson, och Hazel Court (sedd under våren i någon film om kvinnor som behövde män till sin planet)

Lite charm finns fortfarande kvar 3-/5

IMDB 6,6 = 3,49/5
11258 röster, vem hade anat det.
Citera
2021-09-21, 00:09
Medlem
ArgusOnes avatar
Jord och blod. Fransk kriminaldrama på Netflix. 4,9 på IMDB vilket är oförtjänt. Borde vara minst 5,5. Helt klart sevärd även om den börjar segt.

https://www.imdb.com/title/tt10092752/
Citera
2021-09-21, 06:04
Medlem
Doktor-SvampBobs avatar
Luftslottet som sprängdes

Avslutande delen i Millenium-trilogin. Jag tycker faktiskt att det här är den bästa filmen i trilogin. Det händer saker hela tiden och skådespelarna gör ett bra jobb, särskilt Noomi Rapace.
Citera
2021-09-21, 09:21
Medlem
Ambelains avatar
"Thunderheart" - 1992
https://www.imdb.com/title/tt0105585/

Val Kilmer, Sam Shepard, Graham Green

---

Val Kilmer är en halvindian som är FBI-agent, som ska åka till indianreservatet i New Mexikos bergsökenlandskap för att reda ut sekteristiskt våld.

En välkänd film, antar jag.
Många har sett den och det har jag med.
Men jag ville se den igen, av någon anledning.

Det som nog många gillade med denna var förmodligen den speciella, mystiska stämningen.
Dvs med magiska indianer och mytiska fenomen som verkar komma till liv därute i den tomma öken.

En slags blandning mellan det resonerande, vetenskapliga sättet att förhålla sig till världen (representerat av FBI-Val Kilmer) och det mer mystiska, kännande och instinktiva sättet som representeras av indian-sheriffen.

Jag har ju alltid gillat mysko shit, så jag gillar såklart sånt.
Särskilt när det görs på ett bra sätt.
Och detta är bra.

Särkilt är det bra eftersom det inte riktigt visar något bisarrt rakt upp och ner, som ju hade fått en att
Citera
2021-09-21, 09:25
Medlem
Ambelains avatar
"Thunderheart" - 1992
https://www.imdb.com/title/tt0105585/

Val Kilmer, Sam Shepard, Graham Green

---

Val Kilmer är en halvindian som är FBI-agent, som ska åka till indianreservatet i New Mexikos bergsökenlandskap för att reda ut sekteristiskt våld.

En välkänd film, antar jag.
Många har sett den och det har jag med.
Men jag ville se den igen, av någon anledning.

Det som nog många gillade med denna var förmodligen den speciella, mystiska stämningen.
Dvs med magiska indianer och mytiska fenomen som verkar komma till liv därute i den tomma öken.

En slags blandning mellan det resonerande, vetenskapliga sättet att förhålla sig till världen (representerat av FBI-Val Kilmer) och det mer mystiska, kännande och instinktiva sättet som representeras av indian-sheriffen.

Jag har ju alltid gillat mysko shit, så jag gillar såklart sånt.
Särskilt när det görs på ett bra sätt.
Och detta är bra.

Särkilt är det bra eftersom det inte riktigt visar något bisarrt rakt upp och ner, som ju hade gjort det svårt att se filmen som trovärdig isf.
Utan det mysko, det bara vidrörs liksom ...

Det gör att spänningen aldrig riktigt försvinner. Och man vill se det som trovärdigt.

Miljöerna är bra. Det är ju bergsöken, New Mexiko, så hur skulle de misslyckas med det liksom.

---

Det som kanske kan dra ner något på betydet, det är ju att vissa scener verkar lite väl mycket inspirerade av andra storfilmer.
Inte jättemycket, men ändå så att man ska börja tänka på det.

---

Ja, har ni inte sett den så gör det.
Det är en bra film, en trevlig historia och en fantastisk värld som man hade önskat vore mer verklig.
EN lite levande myt med andra ord.

Betyg:

3.9 av 5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in