"Thunderheart" - 1992
https://www.imdb.com/title/tt0105585/
Val Kilmer, Sam Shepard, Graham Green
---
Val Kilmer är en halvindian som är FBI-agent, som ska åka till indianreservatet i New Mexikos bergsökenlandskap för att reda ut sekteristiskt våld.
En välkänd film, antar jag.
Många har sett den och det har jag med.
Men jag ville se den igen, av någon anledning.
Det som nog många gillade med denna var förmodligen den speciella, mystiska stämningen.
Dvs med magiska indianer och mytiska fenomen som verkar komma till liv därute i den tomma öken.
En slags blandning mellan det resonerande, vetenskapliga sättet att förhålla sig till världen (representerat av FBI-Val Kilmer) och det mer mystiska, kännande och instinktiva sättet som representeras av indian-sheriffen.
Jag har ju alltid gillat mysko shit, så jag gillar såklart sånt.
Särskilt när det görs på ett bra sätt.
Och detta är bra.
Särkilt är det bra eftersom det inte riktigt visar något bisarrt rakt upp och ner, som ju hade gjort det svårt att se filmen som trovärdig isf.
Utan det mysko, det bara vidrörs liksom ...
Det gör att spänningen aldrig riktigt försvinner. Och man vill se det som trovärdigt.
Miljöerna är bra. Det är ju bergsöken, New Mexiko, så hur skulle de misslyckas med det liksom.
---
Det som kanske kan dra ner något på betydet, det är ju att vissa scener verkar lite väl mycket inspirerade av andra storfilmer.
Inte jättemycket, men ändå så att man ska börja tänka på det.
---
Ja, har ni inte sett den så gör det.
Det är en bra film, en trevlig historia och en fantastisk värld som man hade önskat vore mer verklig.
EN lite levande myt med andra ord.
Betyg:
3.9 av 5