Året var
1985
Filmen var
Rambo: First Blood Part II
https://www.imdb.com/title/tt0089880...nm_flmg_act_62
I första Rambo är det en gammal soldat som hamnar i problem och "realistiskt" löser sina problem. I denna film går man åt andra hållet. Sylvester Stallone sa att han aldrig haft en mer fysisk roll och det kan stämma än idag alla år senare. Det realistiska och detaljrika har bytts ut mot överdrivet och påkostat.
Det är mycket saker som sprängs och folk dör alltid av ett skott eller liknande. Sånt kan bli tråkigt snabbt, men bakom allt sånt finns faktiskt lite hjärna och hjärta. Handlingen är i grunden baserat på verkliga saker och är något som känns mer genuint än att någon ska rädda en prinsessa eller endast göra något för pengar.
Replikerna går ofta att gissa sig fram till om man sett diverse action förut. Saker händer i mängder och det är rätt daterat, men gillar man action blir det hela underhållande. Kaxiga repliker och överdrivna händelser som toppar varandra hela tiden.
Den stora hjälten tycker jag inte är Stallone utan Jerry Goldsmith som har ett soundtrack som pumpar upp vid rätt tillfällen och ger andra mer substans. Soundtracket passar mycket bra och något jag benägen att söka upp även utan filmen. Utan soundtrack eller ett mindre passande hade filmen förlorat mycket.
Underhållningsvärdet finns definitivt där även om mycket kunde gjorts bättre. Idag är den nästan mer humoristisk än brutal. Ibland löser sig vissa scener lite FÖR enkelt för att någon riktig nerv ska infinna sig.
Betyg på IMDB? 6,5 / 10
Mitt betyg?
5,8 / 10
En ung kille blev känd för att gilla första Rambo och hade åkt på en dödlig sjukdom. Stallone fick reda på detta och killen fick besöka inspelningen av denna film istället för att ligga i någon sjukhussäng. Sånt borde fler stjärnor göra. Det kostar SÅ lite för de, men kan betyda allt för någon.