2021-04-29, 18:38
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Nu har jag ingen aning om hur du ens kommer på idén att jämföra Jeanne dÁrc med Åsa-Nisse, men det får vara din huvudvärk.
Dessa påhopp från dig innehåller alltid någonting om Åsa-Nisse, du verkar nästan vara besatt av Åsa-Nisse.

Sätt dig nu tillrätta och titta på någon trevlig film.
Sedan får du tycka precis vad du vill om den filmen.

Jag tänkte att Åsa-Nisse mer är din kopp té. Det är det ju bevisligen.

Nu såg jag förvisso att du är inne på lite Hammer filmer. Testa att se Cash on Demand (1961) om du inte redan sett den. Peter Cushing i högform i en nätt liten historia om ett bankrån.
Citera
2021-04-29, 18:43
Medlem
The Clovehitch Killer (2018)

Scoutledaren, helyllemannen och pappan i en religiös amerikansk familj visar sig vara psykopat och seriemördare, och sonen börjar misstänka hur det ligger till - tillsammans med den "konstiga" och ensamma tjejen som han nyligen träffat förstås.

Om något så visade filmen att vem som helst kan vara psykopat, och något som förstärkte det var att de inte använde läskig eller dramatisk musik för att visa på psykopatens ondska, som snarare framstod som banal, för att använda Hanna Arendts uttryck.

Filmen var dock inte särskilt spännande eller underhållande. Ganska tråkig, faktiskt.
Citera
2021-04-29, 21:23
Medlem
Herr.Dittlings avatar
De fire djaevle (1911) De röda artisterna

Dansk stumfilm om kärlek och svek i en cirkusgrupp

Svårvärderat med så här gamla filmer, men jag tycker nog att den var rätt skaplig.
Tyvärr bara 35 minuter
3/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
18 röster

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Jag tänkte att Åsa-Nisse mer är din kopp té. Det är det ju bevisligen.

Nu såg jag förvisso att du är inne på lite Hammer filmer. Testa att se Cash on Demand (1961) om du inte redan sett den. Peter Cushing i högform i en nätt liten historia om ett bankrån.
Här borde jag egentligen skrivit något dräpande, då du fortsätter att dra upp Åsa Nisse, men väljer att avstå då du vänligt nog ger ett seriöst filmtips.
Tyvärr har jag sett Cash om Demand för ett par år sedan, tyckte väl att den var sisådär, däremot noterade jag inte att det var en Hammerfilm
Citera
2021-04-29, 23:12
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
De fire djaevle (1911) De röda artisterna

Dansk stumfilm om kärlek och svek i en cirkusgrupp

Svårvärderat med så här gamla filmer, men jag tycker nog att den var rätt skaplig.
Tyvärr bara 35 minuter
3/5

IMDB 6,2 = 3,31/5
18 röster

Här borde jag egentligen skrivit något dräpande, då du fortsätter att dra upp Åsa Nisse, men väljer att avstå då du vänligt nog ger ett seriöst filmtips.
Tyvärr har jag sett Cash om Demand för ett par år sedan, tyckte väl att den var sisådär, däremot noterade jag inte att det var en Hammerfilm

Många förknippar ju Hammer mest med deras skräckfilmer, Dracula, Frankenstein etc. Men de har ett fantastiskt bibliotek av brittisk noir, thrillers och en och annan äventysfilm, krigsfilm och drama.

Du hade ju sett The Nanny, väldigt bra film. En annan Hammer med en gammal femme fatale är Die! Die! My Darling! (1965) med självaste Tallulah Bankhead i huvudrollen. Kanske inte lika bra som filmen med Davis, men klart sevärd pga Bankhead.
Senast redigerad av SadEyes 2021-04-29 kl. 23:16.
Citera
2021-04-30, 07:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
I opiumets magd (1918)

Dansk stumfilm om ett synnerligen lömskt kärleksdrama.

Vilken härlig historia, det här var inte alls dumt.
3+/5

IMDB ?
Det här tror jag är första gången jag hittar en film som ingen har tyckt någonting om, 0 röster.

Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Många förknippar ju Hammer mest med deras skräckfilmer, Dracula, Frankenstein etc. Men de har ett fantastiskt bibliotek av brittisk noir, thrillers och en och annan äventysfilm, krigsfilm och drama.

Du hade ju sett The Nanny, väldigt bra film. En annan Hammer med en gammal femme fatale är Die! Die! My Darling! (1965) med självaste Tallulah Bankhead i huvudrollen. Kanske inte lika bra som filmen med Davis, men klart sevärd pga Bankhead.
Den ska jag se om jag hittar i helgen.
Citera
2021-04-30, 08:51
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Reservoir Dogs (1992) | 🌑🌑🌑🌑🌓 |

En grupp på sex kriminella som inte känner varandra rekryteras för att råna en guldsmedsbutik. Men det blir en katastrof när polisen dyker upp misstänkt snabbt och en i gruppen börjar avrätta personalen. Spridda över stan samlas nu en efter en på mötesplatsen i en industrilokal och försöker förstå vad som har hänt. Det konstateras att en mullvad måste finnas inom gruppen.

Quentin Tarantinos regidebut rankar jag fortfarande bland topp 3 av hans filmer. Trots att den är så lågbudget att vi inte ens får se rånet och att skådespelarna ibland tvingades använda sina egna kläder och bilar så innehåller den de essentiella sakerna som gör en Tarantino-film. Mästerligt skriven dialog; ofta om popkultur och triviala saker som i vilken annans hand som helst hade blivit tråkigt och rentav meningslöst, men Tarantino vet hur man fångar in publiken och hålla det fängslande. Inledningen där Mr. Pink raljerar över hur onödigt det är att dricksa gör mig lika glad varje gång (och jag håller helt med!). Tarantino satte med den här scenen tonen för hela sin kommande filmografi som alltid präglats av välskriven dialog.

Karaktärerna; på tal om att sätta tonen, slow-mo promenaden till tonerna av Little Green Bag är ännu en sak som dryper Tarantino. Men det är inte bara introduktionen som är häftig utan karaktärerna är genomtänkta och balanserande utöver filmen. Harvey Keitel är något av förnuftets röst, Steve Buscemi lite comic relief och Michael Madsen är psykopaten. Och sen fingerfärdigheten när det kommer till musikval får bli den sista saken. Tortyrscenen känner de flesta till oavsett om man är filmkännare eller inte. Den hade knappast blivit så ikonisk om någon annan sång än Stuck in the Middle with You ackompanjerade den.

Tarantino måste vara ett av de största argumenten i regissör vs auteur debatten och det visade han redan i sin debut. Reservoir Dogs är närapå mästerlig rakt igenom där alla beståndsdelar kom ihop och skapade en unik filmupplevelse, som det skulle göra så många gånger till för Tarantino genom karriären. Det blir sannerligen en sorglig dag om han väljer att dra sig tillbaka efter sin nästa film, som han har sagt.
Citera
2021-04-30, 13:54
Medlem
smoerreboms avatar
Pat Garret & Billy the Kid 7/10
Rätt ok Peckinpah ändå. Western med lite eget stuk. Tror jag får gradera upp Wild bunch till 7.5/10.
Härligt med såna här sexistiska sjuttiotalsfilmer oxå.

Bring me the Head of Alfredo Garcia 5.5/10
Den här är rätt skum alltså. Väldigt märklig plot och mest en allmänt degenererad resa i Mexiko med en massa drägg. Man blir inget sugen på att resa till Mexiko när man ser den här och jämför med nån kartelldokumentär idag.

Känns som Straw Dogs är den mer ambitiösa filmen som har åldrats bäst hittills. Wild Bunch är storslagen men det är inte mkt att relatera till idag. Getaway funkar oxå bra idag fortfarande som action. Måste kolla klart på Järnkorset oxå men sen vet jag inte om det är så mkt mer jag behöver se. Kan eg inte säga att jag är nån fan heller.
Balladen om Cable Hogue kanske jag ska kolla oxå. har fått tag på en skitdålig version av Osterman Weekend med så lågt ljud att jag inte vill fortsätta titta på den

Thief 1981 7.5/10
Var länge sen jag såg denna och typ tredje ggr vilket är långt under mitt Mann-genomsnitt. Verkar ha varit den nyare versionen med blått filter. Väldigt färgstarka karaktärer och dialoger som känns bekanta. Drive är ju ruskigt influerad av den här, jag borde ha sett den närmare inpå den.
Citera
2021-05-01, 17:28
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1985
Filmen var Rambo: First Blood Part II
https://www.imdb.com/title/tt0089880...nm_flmg_act_62

I första Rambo är det en gammal soldat som hamnar i problem och "realistiskt" löser sina problem. I denna film går man åt andra hållet. Sylvester Stallone sa att han aldrig haft en mer fysisk roll och det kan stämma än idag alla år senare. Det realistiska och detaljrika har bytts ut mot överdrivet och påkostat.

Det är mycket saker som sprängs och folk dör alltid av ett skott eller liknande. Sånt kan bli tråkigt snabbt, men bakom allt sånt finns faktiskt lite hjärna och hjärta. Handlingen är i grunden baserat på verkliga saker och är något som känns mer genuint än att någon ska rädda en prinsessa eller endast göra något för pengar.

Replikerna går ofta att gissa sig fram till om man sett diverse action förut. Saker händer i mängder och det är rätt daterat, men gillar man action blir det hela underhållande. Kaxiga repliker och överdrivna händelser som toppar varandra hela tiden.

Den stora hjälten tycker jag inte är Stallone utan Jerry Goldsmith som har ett soundtrack som pumpar upp vid rätt tillfällen och ger andra mer substans. Soundtracket passar mycket bra och något jag benägen att söka upp även utan filmen. Utan soundtrack eller ett mindre passande hade filmen förlorat mycket.

Underhållningsvärdet finns definitivt där även om mycket kunde gjorts bättre. Idag är den nästan mer humoristisk än brutal. Ibland löser sig vissa scener lite FÖR enkelt för att någon riktig nerv ska infinna sig.

Betyg på IMDB? 6,5 / 10
Mitt betyg? 5,8 / 10

En ung kille blev känd för att gilla första Rambo och hade åkt på en dödlig sjukdom. Stallone fick reda på detta och killen fick besöka inspelningen av denna film istället för att ligga i någon sjukhussäng. Sånt borde fler stjärnor göra. Det kostar SÅ lite för de, men kan betyda allt för någon.
Citera
2021-05-01, 20:43
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The current war (2017)

Om kriget mellan Edison och Westinghouse om användandet av lik- eller växelström under 1880-talet

Filmen är visserligen rätt tråkig, men den är vackert filmad, och mängder med fina tidstypiska miljöer.

2/5

IMDB 6,5 = 3,44/5
Citera
2021-05-02, 01:24
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 2013
Filmen var Oblivion
https://www.imdb.com/title/tt1483013...nm_flmg_act_14

Tompa Cruise i sin första science fiction film sedan Minority Report. Tidigt möter man som tittare en stil och värld som känns unik samt välgjord. Vid detta laget finns det mycket science fiction och mycket ser relativt likt ut. Den här står ut en del. Stort plus för det.

Handlingen? Inte filmens starka sida. Många olika detaljer och saker som händer. En del saker förklaras alldeles för sent, en del dåligt och en del inte alls. Filmen försöker vara smart och episk, men känns ofta "random". Det händer en del intressanta saker, men det svänger snabbt om till andra scener (mindre intressanta) eller vänder mot något mindre intressant generellt. Helheten blir onödigt förvirrande istället för "aha...!".

Skådespeleriet känns alldeles för stelt. Det stora problemet är dock att Tompa Cruise tar upp alldeles för mycket av filmen. De andra karaktärerna får man knappt lära känna. Filmen hade garanterat blivit bättre om man tagit bort Cruise i 30 % minst och fyllt det med andra.

För mig känns det som att man arbetat igenom grunden till filmen väldigt bra, men att det sedan bara slängts in idé på idé som förhoppningsvis skulle göra en bra film. Istället blev det en relativt medioker film som verkligen hade potential.

Betyg på IMDB? 7,0 / 10
Mitt betyg? 5,6 / 10
Citera
2021-05-02, 03:22
Medlem
bandspelarens avatar
Definitely,Maybe(2008)

En riktigt trevlig film. Det är något med pappa-dotter-filmer jag gillar och detta är bästa pappa-dotter-film jag sett. Det är inte kul så man skrattar men relationen mellan dottern och pappan är uppfriskande ärlig och okomplicerad på ett humoristiskt sätt. Det är det som gör det. Sen får man till en liten wow-upplevelse i slutet som pricken på i:et.

Betyg 7/10
Citera
2021-05-02, 09:48
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Mitt namn är Nobody. 1973

Ligger uppe på SVTplay närmaste tiden och kan rekommenderas om du vill spana in en av de bästa ”spagetti-western” som inte har Clint E i huvudrollen.
Istället är det Terrence Hill (Mario Girotti) och Henry Fonda.
Att den senare är närmare 70 år här och fortfarande levererar är imponerande.

Handlingen är lite väl ironisk/putslustig i några scener för min smak men detta kompenseras med Morricones utmärkta musik och tjusiga långsamma filmningar av landskapet.
Rekommenderas att dra upp på stor skärm med bra ljudanläggning och inte tittas i telefonen.

IMDB: 7,5 och i detta fall så har de nära 24 000 som röstat helt rätt enligt mig.

Edit: Tvättäkta spagetti är den inte då större delen av filmen lär vara inspelad i Arizona men huvuddelen av biroller har mycket italienska namn.
Senast redigerad av Ny.Deodorant 2021-05-02 kl. 10:11. Anledning: Inspelningsplats
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in