Filmen var
Misery
Svensk titel:
Lida
Året var
1990
https://www.imdb.com/title/tt0100157/?ref_=nv_sr_srsg_0
Handling: En känd författare ska upp i bergen för att skriva på en ny bok, men hamnar i vädermässiga problem och bilen slår omkull. En okänd kvinna hittar honom och hjälper honom ur bilen...
Baserad på skrift av Stephen King och gentemot många andra sådana filmer tycker jag denna inte flummar iväg. Inte helt olik senare "Secret Window". Handlingen är i mångt och mycket vad man kan vänta sig för genren, men tycker det finns en del självdistans till det hela, bra timing på mycket och vissa udda moment som är minnesvärda. I starten känns mycket förutsägbart, men längre fram tycker jag allt öppnar upp sig mer. Ett simpelt upplägg som fungerar.
James Caan och Kathy Bates gör två bra roller. Ingen annan känns missplacerad heller. Såg en mini-dokumentär om musiken och det var intressant. Musiken fungerar bra ihop med filmen.
Har hört flera ge bra omdömen till Bates prestation, vilket triggade mitt intresse till att börja titta på denna. Uppskattade det mycket och skiljde sig en del från vad jag trott.
Kritik? Starten kan kännas väl förutsägbar som jag nämnt innan. Har man sett en eller två filmer ifrån samma genre kommer man känna igen mycket. Kan även tycka att James Caans ansiktsuttryck kan se lite udda ut kontra det som händer i filmen ibland. Mildare kritik givetvis. Den här rekommenderar jag. Även till de som normalt inte gillar exempelvis IT, Children of the Corn eller andra mer udda King-adaptioner!
Betyg på IMDB? 7,8 / 10
Min fråga: Har du sett Misery? Vad tyckte du?