SSF:
The Lighthouse (2019) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |
Två fyrvaktare anländer till en avlägsen ö utanför New England. Året är 1890, deras jobb är att under fyra veckor sköta fyren tills de blir avlösta. Thomas Wake är den äldre veteranen med en tunga värdig den värsta sjöbusen medans Ephraim Winslow är yngre och har aldrig jobbat med nåt liknande förr. Jobbet är hårt och vädret skoningslöst - den ständigt ylande vinden är nog för att driva en man till vansinne.
Det har alltid varit något fascinerande med den gamla tidens fyrvaktare vars jobb var att leva isolerat under tuffa förhållanden i långa perioder på små öar. Många myter har uppstått bland vidskepliga sjömän, men verkligheten har också bidragit till mystiken över det hela. Filmen är löst baserad på en händelse 1801 då en av de två fyrvaktarna dog och den andra tvingades leva med liket tills han blev avlöst. Flannan Isles-mysteriet är en annan händelse där tre fyrvaktare försvann spårlöst och aldrig återfanns. En härlig inramning för psykologisk film med andra ord.
Regissören Robert Eggers, som redan har suveräna The VVitch (2015) under bältet, gick verkligen all-in när det kommer till att återskapa tidsperioden. Filmen är i svartvit och han använder utrustning som användes på den tiden, vilket resulterar i en aspect ratio på 1.19:1. Otroligt häftigt och resultatet är en fantastiskt stilig film. Dialogen är också baserad på dåtidens litteratur och jag fann den otroligt fängslande att lyssna på.
Skådespelarna Willem Dafoe och Robert Pattinson gick också all-in och bjuder på en oförglömlig prestation. Dafoe känns som född att spela en ärrad sjöbuse som ständigt gör gällande vart skåpet ska stå för stackars Pattinson som jobbar hårt under regn och irriterande fiskmåsar. De har några riktigt grymma monologer och fin kemi tillsammans.
Jag gillar ju inte helt surrealistiska konstfilmer där man inte vet vad som är verkligt eller dröm. Därför är det stunder då den här filmen tappar mig. Men sammantaget måste jag bara kapitulera och dela ut ett högt betyg. Det är så unikt, så underbart välgjort och en olycksbådande mistlur som hela tiden dånar i bakgrunden. Kritisera aldrig Willem Dafoes matlagning, för då jävlar.