2023-11-27, 18:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
8.0
Ja, titta.
Fingrarna slant visst.
Helt rätt, 8,0 skulle det vara.
Citera
2023-11-27, 19:22
Medlem
smoerreboms avatar
The Long Goodbye 1973 rappa på bara fyra dagar kvar på prime!
gold röker en jäääävla massa cigg, den här var väl först i genren, vilket jävla psykfall snubben som smällde colaflaskan i fejan på bruden bara för att bevisa en poäng, jävla tur att de fick väskan på annat håll.

Satte igång för ett par dagar sen o har nu bara ett par dagar kvar på flera äldre riktiga filmer, ska kolla på night of the hunter och sista tangon i paris asap
Citera
2023-11-27, 19:32
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smoerrebom
The Long Goodbye 1973 rappa på bara fyra dagar kvar på prime!
gold röker en jäääävla massa cigg, den här var väl först i genren, vilket jävla psykfall snubben som smällde colaflaskan i fejan på bruden bara för att bevisa en poäng, jävla tur att de fick väskan på annat håll.

Satte igång för ett par dagar sen o har nu bara ett par dagar kvar på flera äldre riktiga filmer, ska kolla på night of the hunter och sista tangon i paris asap
Tack. Ska genast ses.

Finns Night of The Hunter och Sista tangon i Paris också på Prime i bara några dagar eller var det endast The Long Goodbye?
Citera
2023-11-27, 20:06
Medlem
Geomeisters avatar
Året var 1993
Filmen var Grumpy Old Men
https://www.imdb.com/title/tt0107050..._flmg_t_17_act

Den här gillar jag!

Gamla radarparet Jack Lemmon och Walter Matthau spelar två gamla vresiga vänner. De är grannar och får en ny granne som snabbt blir omtalad i området. Vad händer sen?

Filmen balanserar det hemtrevliga från en familjefilm med mycket grövre humor på ett snyggt sätt. Det är humor menad för gamlingar, vuxna och barn. Gillar hur filmen typ är förutsägbar, men ändå inte. Det är lite som man önskar livet skulle vara på ett vardagligt plan. Inte för intetsägande eller överdrivet.

IMDB slår på med 7,0 / 10. Jag instämmer. Passar väl till denna årstid också!
Citera
2023-11-27, 20:58
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Her magical christmas (2017)

Marie har brutit upp med sin man, och vill inte fira jul.
Men hennes mamma skickar en låda med julsaker som visar sig ha oväntade egenskaper.

Ännu en av dessa kanadensiska romantiska julfilmer.
Den här var ovanligt tråkig, man tyckte inte om någon av karaktärerna.
2/5

IMDB 6,3 = 3,36/5
1868 röster
Citera
2023-11-28, 01:03
Medlem
GormDenGamles avatar
”In the land of saints and sinners”, har jag nyss sett färdigt.

Lugn och spännande. Men sista som händer på puben (och därefter) drar ner hela. Synd.

Ger den 5/10. Mest för miljöerna och musiken.

https://m.imdb.com/title/tt15782690/
Citera
2023-11-28, 10:41
Medlem
Ambelains avatar
"Bronco Billy" - (1980)
https://www.imdb.com/title/tt0080472/

Clint Eastwood, Sandra Locke, Scatman Crothers, m.fl.

---

Nywestern som skildrar livet sett från en kringresande grupp "cirkusartister" som håller kringresande föreställningar med Vilda Västern-tema - i ett stort cirkustält sydd av amerikanska flaggor ...

Det är inte den mest populära gruppen, utan tvärtom är det en tämligen åsidosatt skara idealister, som misslyckats i övriga livet, som mest av allt verkar fungera som ett slags fosterfamiljer för varandra.

Clint Eastwood är deras anförare, och går under namnet "Bronco Billy - the fastest gun in the west."
Och ingen kan dra snabbare än Bronco Billy, vilket han är mycket mån om att bevisa för varje ny skara småungar som beundrande smyger upp till tältet för att få sig en titt på hjälten.

Men vad vore en film utan drama ... och det dramatiska inslaget i denna filmen kommer i form av en ung kvinna.
Hon är inte bara ung, och kvinna, utan hon är en jäkligt tät arvtagerska också, som är i klorna på alla från styrmor till wannabe-äkta man ... och de vill alla ha av hennes stålar.

Av anledningar som jag inte kommer att berätta här så hamnar hon emellertid en dag i Vilda västern-gruppens intressefält, och trots att hon gör allt för att vara så Bitchig och otrevlig som bara praktiskt möjligt så försöker de få henne att stanna hos dem, och ta anställning som måltavla för Bronco Billy.

Självklart uppstår tycke, och även de kallaste hjärtan kan smälta. Det är ju trots allt Bronco Billy vi talar om.

Dessvärre uppstår tråkigheter.
Tex stöter de på en sadistisk sheriff, som menar att det minsann är Han som är den snabbaste på att dra en pistol. Och han verkar verkligen försöka utmana Bronco Billy på en riktig duell, därute i ödemarken långt från alla ögon som hade kunnat se.
Hur ska Bronco Billy reagera på det ... måntro.

Andra tillfällen av stor otur är när tältet brinner ner, eler upp.
Vad ska de göra nu ... de har ju inga pengar, misslyckade idealister som de ju är.

Bronco Billy vet emellertid på råd,
som han för det mesta verkar göra.
Och tur är väl det, för annars hade det inte blivit någon film.

---

Detta är en annorlunda Western, det är det helt klart.
Men den anspelar hela tiden på den mytologiska cowboy-identiteten - trots att ingen är ens i närheten av det.
Inte ens de som ska föreställa vara indianer i föreställningen är riktiga indianer.
Men det hade man kanske kunnat gissa med namn som "Running Water" osv ... =)

Det är väl inte bara vilda väster-romantiken filmen utgår från, utan det finns ett större djup än så.
Detta är en film om människor som förlorat i livet, men som har kunnat se en slags väg till "personlig frälsning, tillsammans med likasinnade."

Dvs det finns ingen storslagen slutkläm med guld och gröna skogar egentligen.
Det är inte där poängen står att finna.

---

Clint Eastwood stod för regiarbetet, och det såg ut som han gjorde ett gediget arbete.
Även om det inte är lika väloljat som hans senare produktioner så är det en klart godkänd arbetsinsats ändå.

Om jag ska klaga på någonting så hade det väl isf varit att jag tycker att filmen gott hade kunnat vara lite längre.
Ibland var det för snävt klippt, och jag hade iaf gärna sett större fokus på det centrala i filmen (som föreställningarna) och varför inte lite mer om deras tidigare liv. Nu får man mest verbala förklaringar.

Men det var ändå helt godkänt.

---

Så hur kan man då ge ett annat omdöme än ett bra sådant.
För det var en helt klart mycket väl godkänd film.
Jag hade, som sagt, gärna sett lite mer ... men man kan inte få allt här i världen.

Och pga det så kan den inte få vare sig en 5:a eller ens en klar 4:a.
Men, snäppet direkt därunder ... där passar filmen utmärkt, med ett Plus i kanten dessutom.

Se den gärna, den är sevärd och man blir inte ledsen direkt.

---

Betyg:

3.9+ av 5
Citera
2023-11-28, 11:21
Medlem
Bartman777s avatar
Jag såg två svenska filmer igår.

Strul (1988)
https://www.imdb.com/title/tt0096184/

Jag tycker den här filmen är riktigt bra. Så skön avslappnad humor och en rolig story med flera minnesvärda citat. Jag kan dock tycka att bilden är lite väl mörk ibland, vilket stör lite.

Pillertrillaren (1994)
https://www.imdb.com/title/tt0110835/

Det var längesen jag såg den här filmen, men jag minns den ganska väl ändå. Jag gillar dessa svenska komedier från 80-90-talen. Det var så lagom bara.
Citera
2023-11-28, 15:49
Medlem
Gosifs avatar
Cop Land 1997 med Stallone, De Niro, Ray Liotta, Kietel, Robert Patrick etc!

En riktig toppenrulle!

Första gången sen biobesöket! Lika spännande och chockerande som första gången!

Om korruption inom poliskåren!

5 snetittande kineser av 5 möjliga!
Citera
2023-11-28, 18:53
Medlem
carminaburanas avatar
Började kolla "Leo" och vilket jävla skräp. Animerad film med Sandler och burr som en ödla och sköldpadda i ett klassrum. Kanske bra för de allra minsta, men varför använda burr och Sandler isf när humorn är på bokstavligt talat lekskolenivå?
Citera
2023-11-28, 19:01
Medlem
Soldatkas avatar
Suicide Club (自殺サークル) (2001)

Regi 園子温 (Sono Shion)

Betyg: 😀😀😀😀

Femtio unga skoltöser kopplar hand i Shinjukus tunnelbana, och hoppar därefter leende ned på spåret framför ett annalkande tåg, varvid blodet skvätter så att bromsproblem uppstår. Tokyos polis nystar i ärendet, och finner småningom existensen av en självmordsklubb, vars inflytande anses skadligt. Men…

Gore av det osmakligaste slag, och med ett smått vidrigt upplägg. Välkommen till Sono Shions värld!
Citera
2023-11-28, 19:23
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
Tack. Ska genast ses.

Finns Night of The Hunter och Sista tangon i Paris också på Prime i bara några dagar eller var det endast The Long Goodbye?
Alla tre försvinner samtidigt

Håller på med night of the Hunter nu.
Runaway train försvinner också men jag såg 30 minuter och tyckte inte den verkar ha åldrats något vidare.

Amazon har en hel del random intressanta äldre filmer. Det finns en rad med sånt som försvinner inom kort om man scrollar långt ner. Hade gärna haft ett par dagar till. Battle of Britain försvinner också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in