2019-08-04, 01:02
Downsizing. Inte varje dag man får se en film där Matt Damon och Rolf Lassgård skakar hand. Förstår inte vad det är för trögdykare som gett filmen så lågt betyg. Allt i filmen är bra. 4 av 5 kärleksknull.
Citera
2019-08-04, 02:55
Medlem
jsa86-xs avatar
Spider-Man (2002) : https://www.imdb.com/title/tt0145487/?ref_=tt_sims_tt

Riktigt bra. Filmen var högintensiv och trots sina 2 timmar så kändes den underhållande från första stund till den sista. Intressant romans mellan Mary Jane och Spider-Man/Peter parker. Ger den här filmen ett fint betyg.

Betyg ? = STARK 4/5
Citera
2019-08-04, 03:15
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Psycho
Denna film behöver knappast någon närmare presentation. Har hunnit se den minst ett 20-tal gånger vid det här laget och den är fortfarande lika bra!
Citera
2019-08-04, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Psycho
Denna film behöver knappast någon närmare presentation. Har hunnit se den minst ett 20-tal gånger vid det här laget och den är fortfarande lika bra!

Åh najs. Jag håller med dig, den filmen är grymt bra =)

Jag tror fortfarande att filmen: Sova med fienden var den senaste filmen som jag såg. Men funderar på att sätta på filmen Psycho nu, bara för det TheOriginalJulhund =)
Citera
2019-08-04, 03:19
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hightech82
Åh najs. Jag håller med dig, den filmen är grymt bra =)

Jag tror fortfarande att filmen: Sova med fienden var den senaste filmen som jag såg. Men funderar på att sätta på filmen Psycho nu, bara för det TheOriginalJulhund =)

Det gör du rätt i! Det är bra grejer!
Citera
2019-08-04, 03:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SadEyes
Håller med dig här, även om vi nog är få att dela denna uppfattning vad det verkar. Det är något med den brittiska sjuttiotals socialrealismen som skänker den andra filmen en angenäm nerv och skitighet. Bara det faktumet att det är en ansambel av brittiska skådespelare höjer kvaliten jämfört med dito generisk skräckfilm som produceras i Hollywood.

Mamman i filmen, Frances O'Connor gjorde riktigt bra, liksom barnen för en gång skull. En raritet vad gäller barnskådespelare och skräckfilmer annars.

Sedan var det som vanligt totalt överdrivet och ett fullkommligt spektakel av effektsökeri. Synd att de inte valde en mer återhållsam berättarstil och lät historien ha sin gång utan överdrivna "monster" och uttjatade klichéer.
Gillade inte alls 2:an max 3/10
Citera
2019-08-04, 03:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Det gör du rätt i! Det är bra grejer!
Fattar inte hur den filmen kan vara så hypad...
Citera
2019-08-04, 12:56
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dcc55
Gillade inte alls 2:an max 3/10

Jag tycker ingen av filmerna var speciellt bra. Dock var den andra filmen mindre dålig än den första. Främst pga miljöerna och de brittiska skådespelarna.
Citera
2019-08-04, 14:03
Medlem
The Mighty Ducks (1992). Kom och tänka på den häromdagen och fick ett sug att titta på den, då jag sett den så många gånger som liten.
Citera
2019-08-04, 14:07
Erin Brockovich. Efter att ha sett filmen inser jag att jag inte hade sett filmen tidigare. Lustigt? Ja, det är ju en väldigt känd film som ofta gått på tv. Och just därför har jag fått för mig att jag har sett den.

Filmen är främst rolig för Erins vassa utbrott, som när hon kallar en tjockis för donut eller när hon anmärker på en stel advokatkvinnas brist på snygga skor.

De kvinnliga kollegorna på kontoret där Erin jobbar ogillar Erin. Varför framkommer inte under filmens gång så jag får väl utgå från att de tycker hon är för snygg och klär sig för lösaktigt.

Det är alltid kul med en film där jag ser bekanta ansikten som alltid har en biroll eller en minimal roll. T ex donuten är ju Charlies hembiträde i 2 1/2 män; en av familjernas fader är den korrupta vakten från Prison Break, och om jag inte har fel så var en av PG&Es kvinnliga advokater den sexige latinan från scheisseserien Modern Family (här utan dialekt), och inte minst Tracy Walter som dyker upp i var och varannan film som en redneck.

Det är en bra feel goodfilm helt enkelt med vass dialog och filmat enligt väl utarbetad mall.

Betyg: 500 av 634 avsugningar
Citera
2019-08-04, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Understiga.
Annars så hade det varit en väldigt annorlunda film.

Givetvis, tack för rättelsen. Men var det inte någonting om att den inte fick färdas i mer än en viss hastighet också, 80 mph?
Citera
2019-08-04, 14:56
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: The Saint of Fort Washington (1993) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

Matthew finner sig plötsligt hemlös och ute på gatan när hans lägenhetskomplex en morgon rivs ned. Diagnotiserad med schizofreni och aldrig varit i en liknande situation förr så har Matthew stora problem att anpassa sig - på härbärget blir han knivhotad och rånad. Men han träffar Jerry, en veteran både från Vietnam och gatan som lyckligtvis tar honom under sina vingar.

En fin och värdig skildring av hemlöshet som känns genuin på alla sätt och vis. Det märks att filmskaparna gjort sin hemläxa och det är inte förvånande att läsa att projektet först var tänkt att bli en dokumentär. Det hade nog blivit ännu bättre, som dramatisering är den helt okej med en bra känsla men det händer lite för lite för att det här ska nå några större höjder betygsmässigt.

Inledningsvis kan man verkligen sätta sig in i Matthews situation där Matt Dillon gör en utmärkt prestation. Och när sen Danny Glover kliver in i bilden som Jerry är det hela riktigt intressant. De utvecklar en fin relation där Jerry agerar mentor som visar Matthew alla knep man behöver för att överleva New Yorks gator. Det blir också en häftig konflikt med Ving Rhames som spelar en gangster. Deras "det är vi två mot världen" attityd är härlig att se.

Men andra halvan tappar mycket av det här då flera karaktärer och en tråkig historia om en gravid tjej introduceras. Och det här om att Matthew är en ängel som kan utfärda mirakel är också ganska utvattnad. Det blir smörigt och sentimentalt, den skitiga och realistiska känslan går förlorad.

Att det utspelar sig i New York gör en del för att jag gillar den här filmen. Jag är väldigt svag för den staden på film, varje skildring är en fest att beskåda och här gillar jag framförallt en bar de regelbundet går till som har olika band varje kväll där folkmusiker och irländska punkare trängs på scenen.

Inte något måste då den i slutändan saknar riktig slagkraft men helt klart en sevärd film med fina prestationer och en gatunära skildring av New Yorks hemlöshet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in