2019-11-16, 21:13
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Caught (1949). Fångad

Söt modell (Barbara Bel Geddes) träffar stenrike Smith (Robert Ryan)

7,0 på Imdb, och idel fina skådespelare, och ändå får man inte ut ett skvatt.
Urtråkig smörja 1/5
Citera
2019-11-16, 21:44
Medlem
Harrihaffis avatar
Legend of Billie Jean 1985

Sanerligen legend känsla över huvudkaraktären i den 80-tals film. Väldigt hög grad av den är åttiotals känslan som jag älskar såå... Lugnt en av de 10 bästa filmerna jag kommer ha sett i år.

Kanske är mitt höga betyg förhastat. Den känns lite som jag är förälskad i filmen (Vilket som är dumt. Kan jag inte bli förälska i en människa istället. Man-film kärlek är ju aldrig ömsesidigt.) och förälskerser är ju bara tillfälliga. Det är väl först efter man kan ta reda på om det är verklig kärlek!? Så kanske är filmen inte lika bra imorgon när jag vaknar eller nästa gång jag ser filmen.
Citera
2019-11-16, 22:32
Medlem
Geomeisters avatar
The Predator
Året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt3829266...1?ref_=nv_sr_1

Den här filmen är redan ökänd. Därför var mina förväntningar låga. Starten av filmen kändes på det stora hela helt okej, men snart blir den som många andra moderna actionfilmer... Tomb Raider, Deadpool 2, Alien: Covenant, The Legend of Tarzan m.fl.

Istället för att bygga upp en film av substans slängs allt dom kan tänka på in i mixen. Tjejer, barn, CGI, humor, slumpmässiga händelser, händelser som varken är logiska eller passar in i denne typ av film, något mer "episkt" än tidigare filmer, inslag av samhället anno 2018, många karaktärer och ständig rörelse.

Jag har inget emot enstaka av dessa element eller många om dom är välgjorda, men speciellt humorn förstör mycket i denna film. Det är ett "coolt" gäng som slänger ut sig alla möjliga skämt. Det är så förbannat tillgjort att en högstadieklass hade kunnat göra det lika bra eller bättre. Skrattade inte en enda gång. Timingen var värdelös.

Själva handlingen är ungefär vad man kan vänta sig som fjärde film i "serien". På papper skulle jag inte se några större fel, men så mycket intryckt under två timmar och följa flera parallella handlingar gör det mer rörigt än annat. Skådespeleriet är överlag på b-films nivå.

Är det här verkligen vad dagens publik vill ha eller är det bara filmskaparna som pumpar på en viss "stil"? Vet faktiskt inte längre.

Det här var inte den sämsta actionfilmen jag sett och den gick faktiskt att se klart utan att totalt tröttna, men kan inte rekommendera den och tycker det är synd att det ska vara så förbannat svårt att göra ens en godkänd actionfilm idag. Varför måste ALLT slängs in? Var är timingen? Var är spänningen?

Om varje film om Predator varit ett steg neråt ifrån förra i serien är det här inget undantag. Medioker.

Betyg?

Citera
2019-11-16, 23:51
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrihaffi
Legend of Billie Jean 1985

Sanerligen legend känsla över huvudkaraktären i den 80-tals film. Väldigt hög grad av den är åttiotals känslan som jag älskar såå... Lugnt en av de 10 bästa filmerna jag kommer ha sett i år.

Kanske är mitt höga betyg förhastat. Den känns lite som jag är förälskad i filmen (Vilket som är dumt. Kan jag inte bli förälska i en människa istället. Man-film kärlek är ju aldrig ömsesidigt.) och förälskerser är ju bara tillfälliga. Det är väl först efter man kan ta reda på om det är verklig kärlek!? Så kanske är filmen inte lika bra imorgon när jag vaknar eller nästa gång jag ser filmen.

Drar genast igång den, verkar vara en helskön rulle . Kul att Keith Gordon från Christine också är med.
Citera
2019-11-17, 00:08
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The Salzburg connection (1972). Uppdrag i Salzburg

En låda från kriget hittas i en sjö, och en amerikansk advokat blir indragen i intrigerna kring detta.

Mycket underlig film, rörig och osammanhängande. 2-/5

Men vad mycket fina bilar man fick se, oväntat många engelska bilar.
Ford Cortina mkI och mkII, BMC 1100.
Citera
2019-11-17, 02:42
Medlem
CyberIngmars avatar
Single White Female (1992)
*** av *****

Citat:
Ursprungligen postat av discshop.se
Alison Jones har slängt ut sin pojkvän och känner sig liten och ensam i miljonstaden New York. Hon bestämmer sig för att hitta en kvinnlig inneboende. Bland dem som svarar på hennes annons finns Hedy Carlson, en stillsam och trevlig tjej.

Alison och Hedy blir snabbt bästa vänner. Snart uppdagas dock att Hedy är psykisk instabil. Hon blir mer och mer besatt av att likna sin nya väninna både i utseende och stil. Alison söker hjälp hos en granne som råder att henne att tillkalla polis innan det går för långt. Men Hedy har inga intentioner att försvinna ur Alisons liv, tvärt om...

The Roommate (2011)
** av *****

Citat:
Ursprungligen postat av Netflix
Sara börjar på college och blir bästa vän med sin nya rumskompis. Men det visar sig att rumskompisen inte vill att Sara ska ha några andra vänner.

Samma typ av handling och förfarande. Till och med scener som påminner om varandra. Det syns tydligt att the roomate är inspirerad av swf. Swf är typisk 90-tals psykologisk thriller med tvist. The Roommate är en blekare kopia.
Citera
2019-11-17, 02:50
Strandvaskaren

Svensk rysare från 2004 av Mikael Håfström. En blandning av Scream, Halloween och Friday the 13th.

Spänningen i filmen är intet intensiv och skådespelarna skådespelar illa - möjligen att det är meningen. Kjell Bergqvist har en roll man lätt glömmer. Rebecka Hemse i huvudrollen gör ett bra jobb dock. Och Daniel Larsson ser sliskig ut. Synd att inte Anders Ekborg var med mer i filmen, för han är sannerligen filmens behållning. En svensk lite b-aktig skräckkomedi om ändock att komedin kanske är omedveten.

1/5, trots det låga betyget ändå sevärd.
Citera
2019-11-17, 12:47
4. Myglaren

Svensk film från 1966 av bl a Jan Myrdal. Annorlunda och fascinerande om en myglare. Eftersom filmen är från 1966 så kanske man bör vara extra uppmärksam på vad som menas med mygleri i filmen då jag tror att en modern film på temat skulle bre på rejält så att man absolut inte skulle kunna missta sig om vad som var mygel och vad som inte var mygel.

3/5

http://www.svenskfilmdatabas.se/sv/I...lm&itemid=4731
Citera
2019-11-17, 15:06
Medlem
Geomeisters avatar
The Kid
Året är 2019
https://www.imdb.com/title/tt4975920...1?ref_=nv_sr_1

Tittaren slängs direkt in i en intensiv händelse. Denna händelse är intressant, men kunde gjorts mycket bättre. Ett tag framöver i filmen händer mycket. Det är svårt att veta om filmen kommer bli helt slumpmässig eller om det blir något med substans.

Överlag gillar jag denna film. Det är en mörkare western där, likt många klassiska westerns, man sällan vet vad som kommer hända och fokus är på karaktärerna.

Trots ett antal ansikten du kanske känner igen är det här ingen megastor produktion. Det finns scener som visserligen inte är dåligt gjorda, men man ser att dom byggt upp en viss scen inte att dom skapat en hel värld. Detta kontra all CGI som görs idag är dock något jag föredrar. En film är ändå en film. Det är inte direkt som att dom åkt tillbaka i tiden och smygfilmat riktiga händelser..

Likt många moderna filmer är det mycket som händer, vilket gör att en del hopp mellan scener känns stressade / slumpmässiga. Inget som direkt förstörde upplevelsen, men filmen hade gärna fått vara längre vilket förmodligen hade givit vissa scener mer tid och att hoppen känts mer naturliga. Lägg till att det finns vissa scener som inte håller samma kvalitet.

Ändå. Bra dialog, intressant utveckling av en handling som enkelt kunnat bli "bara en annan western", rätt brutal, snyggt inlagd moral/tankeställare och en film som höll mitt intresse för det mesta.

Ingen topp 10 eller 20 av alla tiders westerns, men en av dom bättre moderna westerns jag sett.

Betyg?

Citera
2019-11-17, 16:40
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tomorrow ar ten (1963)

En pojke kidnappas i London. Där finns också en tidsinställd bomb.

Filmen börjar lovande med Humber Hawk i blickfånget, men tyvärr har man förvaltat historien lite valhänt, den hade kunnat bli rätt sännande, nu blev det lite sisådär.
3-/5
Citera
2019-11-17, 17:15
Medlem
TheOriginalJulhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_V_S
Strandvaskaren

Svensk rysare från 2004 av Mikael Håfström. En blandning av Scream, Halloween och Friday the 13th.

Spänningen i filmen är intet intensiv och skådespelarna skådespelar illa - möjligen att det är meningen. Kjell Bergqvist har en roll man lätt glömmer. Rebecka Hemse i huvudrollen gör ett bra jobb dock. Och Daniel Larsson ser sliskig ut. Synd att inte Anders Ekborg var med mer i filmen, för han är sannerligen filmens behållning. En svensk lite b-aktig skräckkomedi om ändock att komedin kanske är omedveten.

1/5, trots det låga betyget ändå sevärd.

Tycker att Strandvaskaren är en av de bättre svenska rysarna som gjorts. Inte för att det är något banbrytande mästerverk men den är rolig, underhållande och ganska spännande och det andas faktiskt lite kult om den om man frågar mig. Istället för att undvika klyschor verkar Håfström ha bestämt sig för att försöka samla ihop så många som möjligt men höjer ju bara komiken och underhållningsvärdet.
Citera
2019-11-17, 19:31
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheOriginalJulhund
Tycker att Strandvaskaren är en av de bättre svenska rysarna som gjorts.
Jag vill minnas att dom marknadsförde filmen bra.
Mer fokus på den avdelningen än själva filmen i sig.
Som om den skulle utmärka sig som Sveriges mest omtalade slasher film.
Och det blev den kanske.
For better or worse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in