2019-02-24, 20:59
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwannakissrihanna
American Pie - The Wedding 2003

Filmen var aningen mycket, humorn var borta och det spårade ut ofta. Jag gillade ej filmen.

3/10
Då lär du ge spin-off filmerna i american pie serien minus i betyg.
Citera
2019-02-24, 22:49
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lustigt, jag skrev för bara ett par dagar sedan en recension om en dokumentärfilm om samma händelse:

(FB) Vilken film såg du senast?

Nu har jag inte sett "din" film, men spontant känns det onödigt att spela in en ny film med skådespelare, när dokumentärfilmen som redan finns räknas som en av de bästa seglarfilmerna genom tiderna...

Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Jag såg fram emot spelfilmen men den var tyvärr en besvikelse. Deep Water är en av mina favoritdokumentärer.

Jag får lita på er båda. Dokumentärfilmen är nog den man ska se, men jag hade ingen aning om vad jag skulle se och med dom ögonen var The Mercy inte en perfekt, men ändå godkänd film.
Citera
2019-02-24, 23:16
Medlem
Geomeisters avatar
Airport och året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0065377/?ref_=nv_sr_1

Det här är INTE en film för dom som anser att filmer ifrån år 2013 är gamla, men för er andra? Kanske!

Mina tankar kring jämförelser går till filmen "The Towering Inferno". Det är några tunga namn i branschen, båda filmerna är långa, båda är detaljerade och realistiska (så vitt jag vet åtminstone!) samt så har båda åldrats bra på flera sätt.

Grejen med den här filmen är dock att det är nästan FÖR realistiskt. Detta drar ner spänningen och underhållningsvärdet rätt mycket. Tvärtom ifrån en del andra filmer där det är så orealistiskt så man köper inte filmens handling alls. Dialogen är ofta bra och skådespeleriet är fint utöver kanske enstaka scener och någon mindre karaktär.

Problemet är att det är få scener som verkligen engagerar. Det sätts stora fokus på saker som åtminstone för mig är ointressanta. Sedan det som verkligen skulle kunna dras ut lite mer och byggas upp mer är bara en liten del av filmen.

Det är mycket stämningsfull och spännande musik på helt fel platser. Inte alltid, men ofta.

Betyg?
Citera
2019-02-24, 23:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Airport och året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0065377/?ref_=nv_sr_1

Det här är INTE en film för dom som anser att filmer ifrån år 2013 är gamla, men för er andra? Kanske!

Mina tankar kring jämförelser går till filmen "The Towering Inferno". Det är några tunga namn i branschen, båda filmerna är långa, båda är detaljerade och realistiska (så vitt jag vet åtminstone!) samt så har båda åldrats bra på flera sätt.

Grejen med den här filmen är dock att det är nästan FÖR realistiskt. Detta drar ner spänningen och underhållningsvärdet rätt mycket. Tvärtom ifrån en del andra filmer där det är så orealistiskt så man köper inte filmens handling alls. Dialogen är ofta bra och skådespeleriet är fint utöver kanske enstaka scener och någon mindre karaktär.

Problemet är att det är få scener som verkligen engagerar. Det sätts stora fokus på saker som åtminstone för mig är ointressanta. Sedan det som verkligen skulle kunna dras ut lite mer och byggas upp mer är bara en liten del av filmen.

Det är mycket stämningsfull och spännande musik på helt fel platser. Inte alltid, men ofta.

Betyg?

En film där 1960-talet möter 1970-talet. De unga flygvärdinnorna var redan klädda på 70-talssätt i korta jeanskjolar och blusar i hemska, skärande färger med tillhörande slips (om jag inte minns alldeles fel nu), medan de höga chefernas fruar fortfarande var eleganta damer ā la 1960-talet och tidigare, i figursydda kreationer, chignons och juveler...

Dean Martin som flygkapten var tjusig där ännu, minns jag, men visst syntes det på en begynnande plufsighet i ansiktet att han drack.
Citera
2019-02-25, 00:13
Medlem
Android2000s avatar
För ett par dagar sedan gick "Stolthet och fördom" på tv och eftersom jag tyckte om BBC-serien från 90-talet tänkte jag ge den en chans. Det här var alltså filmversionen med Keira Knightley.
Den var väl i stort sett välspelad, men vad jag störde mig på var den erbarmliga översättningen. Det kan tyckas som en petitess, men i en tid då kvinnor och män neg och bockade tror jag inte att de använde ordet "hejdå" när det i i originalet står "goodbye". Så när Elizabeth Bennett för tionde gången sade "hejdå, Mr Darcy" fick jag nog och stängde av.
Citera
2019-02-25, 02:38
Medlem
The Danish Girl (2015)

En man vill byta kön och det får ödesdigra konsekvenser...

Mycket fag and drag här - men bra som historiskt tidsdokument...

Betyg: 3/ 5
Citera
2019-02-25, 02:49
Medlem
Den siste scouten (1991)

En f.d. fotbollsspelare samarbetar med en dito Secret Service-agent för att bearbeta korruption inom spel & dobbel samt mordet på en nattklubbsarbetare...

En klassisk buddy cop film men lite mörkare än genomsnittet. Antitesen till PK - misogyn, sexistisk, macho... Gammaldags hårdkokt action i stil med Dödligt vapen och 48 timmar.

Betyg: 2+/ 5
Citera
2019-02-25, 03:53
Bannlyst
La Comunidad En thriller-komedi (möjligen Hitchcock-Polanski inspirerad) om Julia som jobbar som mäklare i Madrid och sover över i en lägenhet som är till försäljning. När hon en kväll hittar pengar i den obebodda lägenheten ovanför börjar de boende i huset gemensamt planera att komma över dem.

7/10
Citera
2019-02-25, 14:09
Bannlyst
Mona Lisa Smile (2003)

En bra film med mycket charm i den.

7/10
Citera
2019-02-25, 16:59
Medlem
ReDefiners avatar
She´s wild again tonight (2015)

Gustaf Norén (Mando Diao) spelar mot Shima Niavarani (Boy Machine). Båda spelar sig själva och filmen består till stor del av dialog dem emellan.

Vet inte om det var manusförfattarens tanke, men för mig handlar i varje fall filmen om hur kändisar målas upp och hur mycket de låter sig påverkas av deras image. Det är ett intressant uppslag men är för tunt att bygga en film på som är drygt 1:30 lång. Det blir lite väl mycket egotripp för min smak.

Ger den 5 av 10
Citera
2019-02-25, 22:18
Medlem
Rebali179s avatar
Temple Grandin (TV Movie 2010) på DVD på Asperger Träffen på Fontänen i Linköping
https://www.imdb.com/title/tt1278469/

Rätt så underhållande film och även intressant ur Autismens synvinkel.
Betyg 3/5
Citera
2019-02-25, 22:57
Medlem
Bewnhurs avatar
Phantasm (1979)

Jag vet helt ärligt inte vad jag ska säga, filmen var underhållande helt klart men den var väldigt underlig och det var inte bara en gång man tänkte "Vad fan händer?". Tyvärr så skulle förklaringen betyda stora spoilers. Filmen var fin att titta på och stämningen var bra, jag gillade verkligen The tall man som skurken/monstret. 3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in