Airport och året var
1970
https://www.imdb.com/title/tt0065377/?ref_=nv_sr_1
Det här är INTE en film för dom som anser att filmer ifrån år 2013 är gamla, men för er andra? Kanske!
Mina tankar kring jämförelser går till filmen "The Towering Inferno". Det är några tunga namn i branschen, båda filmerna är långa, båda är detaljerade och realistiska (så vitt jag vet åtminstone!) samt så har båda åldrats bra på flera sätt.
Grejen med den här filmen är dock att det är nästan FÖR realistiskt. Detta drar ner spänningen och underhållningsvärdet rätt mycket. Tvärtom ifrån en del andra filmer där det är så orealistiskt så man köper inte filmens handling alls. Dialogen är ofta bra och skådespeleriet är fint utöver kanske enstaka scener och någon mindre karaktär.
Problemet är att det är få scener som verkligen engagerar. Det sätts stora fokus på saker som åtminstone för mig är ointressanta. Sedan det som verkligen skulle kunna dras ut lite mer och byggas upp mer är bara en liten del av filmen.
Det är mycket stämningsfull och spännande musik på helt fel platser. Inte alltid, men ofta.
Betyg?