2019-02-23, 23:52
Medlem
Geomeisters avatar
Kyrkoheden och året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0065954...nm_flmg_act_57

Nu blir det gladporr! Ni kan vara lugna. Cornelis Vreeswijk dyker upp här och där med musikaliska små snuttar. Även Kim Anderzon (RIP) är med (hon verkar varit en väldigt härlig själ.. Snygg också!).

Introt till denna film var minst sagt oväntad och mörk.

Handlingen är väl ingen höjdare direkt haha, men lite charm finns det och många snygga tjejer. Det är inte mycket till sex, men mycket naket. Lite som att man tagit en 16-årig killes dagdröm och gjort det till film.

Inget jag direkt kan rekommendera, men tydligen ska det varit en biosuccé. Det är lite konstigt hur samhället har ändrats. Här ser man både det ena och det andra med ett leende. Även av riktiga skådespelare. Idag har saker på internet gjort allt mycket "värre", men ändå skulle något likt detta aldrig visas på bio. Även om filmen inte är någon höjdare i sig är det ett lite kul tidsdokument.

Betyg?
Citera
2019-02-24, 01:00
Medlem
Hwals avatar
Börjat med mitt 10-talsprojekt och kickstartade det med en bio och då såg jag:

Green Book (2018, Peter Farrelly)
https://www.imdb.com/title/tt6966692/?ref_=nv_sr_1

Denna filmen verkar ha kommit väldigt i kläm för biopubliken som verkar vara lite mer intresserade i politik än film. Dels har vi högersidan som ser den som rasistisk mot vita medan vänstersidan ser den som bagatelliserande och rasistisk mot mörka. Själv så tycker jag den hade ett fint budskap som inte verkade vara någon hint mot någon förutom att man skall visa sina medmänniskor kärlek, empati och respekt och jag har svårt att förstå varför det skaver så mycket från båda håll. Det var längesedan jag hade det så här trevligt på ett biobesök och de gamla damerna vid sidan av mig verkade hålla med mig.

Green Book var väldigt fin, lättsam och riktigt rolig. Jag kan inte säga att jag direkt gilla något från Farrelly sedan Dum & Dummare (1994) och Kingpin (1996) så att Peter här skulle träffa så bra med komiken var ändå ganska förvånande. Som tur är så har vi också två lysande skådespelare i Mortensen och Ali. Mahershala Ali har nog också blivit en ny favorit för mig sedan jag såg han för första gången (eller i alla fall lade märke till honom) i Moonlight. Nu har han också varit med i två riktigt bra filmer från 2018, SpiderMan: Into the Spiderverse och Green Book. Jag hoppas han fortsätter hoppa på bra projekt.

4/5

Efter detta blev det avkoppling i soffan och då passade jag på att hyra:

Searching (2018, Aneesh Chaganty)
https://www.imdb.com/title/tt7668870/?ref_=nv_sr_1

Denna filmen förstår jag däremot inte alls hypen på. Att döma från kritiker och sidor som IMDB/Letterboxd så skall detta vara den bästa thrillern sedan När Lammen Tystnar men det är det då sannerligen inte.

Den är ytterst välgjord och jag gillar att regissören prövar något (i alla fall ganska) eget, men det här formatet håller max 60 minuter innan jag tröttnar. Då fungerar det mycket bättre i den danska filmen "Den Skyldige". Jag tillhör inte en av de som hänger på sociala medier särskilt mycket så jag satt mest bara och var förbryllad över att någon skulle lägga ut så mycket om en själv och sin familj online. Sedan faller en någorlunda historia helt platt framåt slutet, så denna får ett mycket svagare betyg från mig än vad som verkar kutym för denna överhypade film.

2/5
Senast redigerad av Hwal 2019-02-24 kl. 01:06.
Citera
2019-02-24, 02:56
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Crazy Rich Asians (2018)

En romcom är det väl egentligen inte, snarare romantiskt drama med humoristiska inslag, som blivit kritikerrosat och som väl är den första amerikanskt producerade filmen att i princip enbart ha asiatiska skådespelare i rollerna.

Filmen kretsar kring Rachel, en kines-amerikanska som blivit förälskad i Asienbördiga Nick. Båda lever i New York, men vad Rachel inte vet är att Nick kommer från en av Asiens rikaste familjer med långa anor och strikta regler. Vilket såklart kommer som en chock för henne och Nicks familj är inte heller helt välkomnande mot Rachel, som inte kommer från de rätta förhållandena, när de inser att Nick vill gifta sig med henne.

Tyckte att filmen inledningsvis började lite hackigt; vissa delar fungerade medan andra var skräniga och tramsiga. Men den blir bättre och bättre och filmen tar vändningar som jag inte riktigt väntade mig. Klichéerna finns där men likväl överraskningarna.

Sedan är det intressant också med kulturskillnaderna som inte minst Rachel blir varse om, för trots att hon är "kinesisk" tänker hon och agerar som en amerikan väsensskilt från de kinesiska traditionerna i det här fallet i överklassen. Ofantligt snygga miljöer också, speciellt bröllops- och festscenerna.

Betyg: 3/5
Citera
2019-02-24, 02:56
Medlem
Geomeisters avatar
Tårtgeneralen och året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt6889032/?ref_=nv_sr_1

Fredrik och Filip presenterar: Trevligt Folk var ingen film som satte större spår i mig. Idén var trevlig och den kunde säkert blivit rolig/gripande, men utförandet var intetsägande. Hade dom slängt in den som en vanlig dokumentärfilm på Kanal 5 hade jag förstått det, men som spelfilm på bio? Nej, en betalande publik förtjänar mer!

Nu kommer nästa film.. Tårtgeneralen. Betydligt bättre producerad och en kul idé. Nostalgin för gamla Sverige är stor och speciellt för Filip Hammar vars barndom kretsar kring handlingen. Det finns en del scener som känns väldigt oväntade kontra förra filmen i positiv bemärkelse...

Handlingen går upp och ned i humör. Realistiskt? Förmodligen, men inte särskilt underhållande när den går ned i humör. Precis som i filmerna Cornelis, Ted, Monica Z eller Walk the Line är det dom bitarna som för mig känns intetsägande i det mesta.

Berättelsen känns samtidigt genuin och det är ändå fint att en riktig film kretsar till en sådan här karaktär. Kul att en sådan smal idé (som jag gissar bara kunde bli några minuter i en av deras shower) görs till en hel film och funkar rätt bra.

Ett bra steg uppåt ifrån deras förra film och en godkänd film.

Betyg?
Citera
2019-02-24, 02:59
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Kyrkoheden och året var 1970
https://www.imdb.com/title/tt0065954...nm_flmg_act_57

Nu blir det gladporr! Ni kan vara lugna. Cornelis Vreeswijk dyker upp här och där med musikaliska små snuttar. Även Kim Anderzon (RIP) är med (hon verkar varit en väldigt härlig själ.. Snygg också!).

Introt till denna film var minst sagt oväntad och mörk.

Handlingen är väl ingen höjdare direkt haha, men lite charm finns det och många snygga tjejer. Det är inte mycket till sex, men mycket naket. Lite som att man tagit en 16-årig killes dagdröm och gjort det till film.

Inget jag direkt kan rekommendera, men tydligen ska det varit en biosuccé. Det är lite konstigt hur samhället har ändrats. Här ser man både det ena och det andra med ett leende. Även av riktiga skådespelare. Idag har saker på internet gjort allt mycket "värre", men ändå skulle något likt detta aldrig visas på bio. Även om filmen inte är någon höjdare i sig är det ett lite kul tidsdokument.

Betyg?
Såg den för längesen och håller med dig i ditt betyg, det är ingen höjdare direkt. Synopsisen är desto roligare med Jarl Borssen som kyrkoherde som blivit förbannad av en häxa med "trollskott" d.v.s. kroniskt stånd.
Citera
2019-02-24, 14:05
Bannlyst
The Photographer Of Mauhausten (2018)

Filmen är helt okej, sanningsberättande.

6/10
Citera
2019-02-24, 14:47
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Roma (2018) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

1970-talet, Mexico City, en barnflicka i en stor familj med fyra barn får under ett omtumlande år hantera kriser inte bara inom familjen som plötsligt rivs upp, utan också sina egna problem när hon för första gången möter kärleken.

Är det inte mer regel än undantag att regissörer en bit in i sin karriär ser chansen att göra en djupt personlig film? Efter att framgångsrikt ha opererat i Hollywood ett tag och gjort Harry Potter med mera så återvänder Alfonso Cuarón till sin barndom i Mexiko i en hyllning till sin gamla barnflicka - filmen bygger till stor del på minnen från den tiden. Såna här filmer är oftast den tråkigaste i katalogen och det måste jag säga att Roma också är när det kommer till Alfonso Cuarón.

Det tar lång tid för mig att komma in i det här. Vardagsliv utan färgstarka (hehe) karaktärer, utdragna scener, skrikiga ungar - jag tänker att jag kommer få genomlida en pretentiös konstfilm som avslutas med att huvudpersonen tittar reflekterande ut genom en bilruta. Snyggt men substanslöst om man inte orkar tänka så där jobbigt djupt liksom.

Jag börjar till slut uppskatta den mer dock, men det är inte för historiens skull utan för att Alfonso Cuaróns mästerliga kameraarbete börjar ta mer plats. Vissa scener är så coola att jag nästan tappar andan - studentupproret, havsscenen. När han gör det i sammanhang som jag är mer intresserad av som i till exempel postapokalyptiska Children of Men (2006), då faller jag pladask. När det gäller barndomsminnen och vardagsliv under 70-talet, då blir det en delad upplevelse för mig.

Är verkligen debutanten Yalitza Aparicio så bra att hon förtjänar priser? Det känns mer som att varje år ska en nykomling hyllas och i år blev det henne - jag förstår att hennes karaktär, som tjänare, har tränats till att vara uttryckslös men förutom en stark förlossningsscen så tycker jag att hennes oerfarenhet lyser igenom.

Det är en högkvalitativ film som många kommer anse som ett mästerverk och det ser jag absolut som rättfärdigat - överskölj den med priser för all del, det är en av 2018 års bästa filmer. Men i min smak är det en fadd historia kryddat med några otroligt häftiga tagningar.
Citera
2019-02-24, 15:08
Medlem
Geomeisters avatar
The Mercy och året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt3319730...=nm_flmg_act_5

Köpte denna film på grund av Colin Firth. Tyckte han såg ut som någon tråkig östermalmsnisse först, men har blivit något av en favorit bland dagens skådespelare för mig.

Det här är INTE en särskilt underhållande film. Är du ute efter att slå på den med polarna en fredag? Skippa det.... Men den har många styrkor. Skådespeleriet är starkt, dialogen är stark, musiken sätter en passande ton och känslomässigt berörde den mig. Även själva handlingen är mänsklig och välgjord.

Klippningen har vissa poänger, men som vanligt idag klipps det hejvilt. Den hade kunnat klipps på ett mycket finare sätt, men någon katastrof är det inte. Måste erkänna att tankarna svävade bort ibland.

Svår film att rekommendera, men jag blev berörd och även om den inte är en ny favorit kommer jag nog minnas den bra mycket längre än många andra filmer.

Betyg?
Senast redigerad av Geomeister 2019-02-24 kl. 15:14.
Citera
2019-02-24, 16:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
The Mercy och året var 2018
https://www.imdb.com/title/tt3319730...=nm_flmg_act_5

Köpte denna film på grund av Colin Firth. Tyckte han såg ut som någon tråkig östermalmsnisse först, men har blivit något av en favorit bland dagens skådespelare för mig.

Det här är INTE en särskilt underhållande film. Är du ute efter att slå på den med polarna en fredag? Skippa det.... Men den har många styrkor. Skådespeleriet är starkt, dialogen är stark, musiken sätter en passande ton och känslomässigt berörde den mig. Även själva handlingen är mänsklig och välgjord.

Klippningen har vissa poänger, men som vanligt idag klipps det hejvilt. Den hade kunnat klipps på ett mycket finare sätt, men någon katastrof är det inte. Måste erkänna att tankarna svävade bort ibland.

Svår film att rekommendera, men jag blev berörd och även om den inte är en ny favorit kommer jag nog minnas den bra mycket längre än många andra filmer.

Betyg?

Lustigt, jag skrev för bara ett par dagar sedan en recension om en dokumentärfilm om samma händelse:

(FB) Vilken film såg du senast?

Nu har jag inte sett "din" film, men spontant känns det onödigt att spela in en ny film med skådespelare, när dokumentärfilmen som redan finns räknas som en av de bästa seglarfilmerna genom tiderna...
Citera
2019-02-24, 16:02
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Lustigt, jag skrev för bara ett par dagar sedan en recension om en dokumentärfilm om samma händelse:

(FB) Vilken film såg du senast?

Nu har jag inte sett "din" film, men spontant känns det onödigt att spela in en ny film med skådespelare, när dokumentärfilmen som redan finns räknas som en av de bästa seglarfilmerna genom tiderna...

Jag såg fram emot spelfilmen men den var tyvärr en besvikelse. Deep Water är en av mina favoritdokumentärer.
Citera
2019-02-24, 17:11
Medlem
toalet031s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Roma (2018) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |

1970-talet, Mexico City, en barnflicka i en stor familj med fyra barn får under ett omtumlande år hantera kriser inte bara inom familjen som plötsligt rivs upp, utan också sina egna problem när hon för första gången möter kärleken.

Är det inte mer regel än undantag att regissörer en bit in i sin karriär ser chansen att göra en djupt personlig film? Efter att framgångsrikt ha opererat i Hollywood ett tag och gjort Harry Potter med mera så återvänder Alfonso Cuarón till sin barndom i Mexiko i en hyllning till sin gamla barnflicka - filmen bygger till stor del på minnen från den tiden. Såna här filmer är oftast den tråkigaste i katalogen och det måste jag säga att Roma också är när det kommer till Alfonso Cuarón.

Det tar lång tid för mig att komma in i det här. Vardagsliv utan färgstarka (hehe) karaktärer, utdragna scener, skrikiga ungar - jag tänker att jag kommer få genomlida en pretentiös konstfilm som avslutas med att huvudpersonen tittar reflekterande ut genom en bilruta. Snyggt men substanslöst om man inte orkar tänka så där jobbigt djupt liksom.

Jag börjar till slut uppskatta den mer dock, men det är inte för historiens skull utan för att Alfonso Cuaróns mästerliga kameraarbete börjar ta mer plats. Vissa scener är så coola att jag nästan tappar andan - studentupproret, havsscenen. När han gör det i sammanhang som jag är mer intresserad av som i till exempel postapokalyptiska Children of Men (2006), då faller jag pladask. När det gäller barndomsminnen och vardagsliv under 70-talet, då blir det en delad upplevelse för mig.

Är verkligen debutanten Yalitza Aparicio så bra att hon förtjänar priser? Det känns mer som att varje år ska en nykomling hyllas och i år blev det henne - jag förstår att hennes karaktär, som tjänare, har tränats till att vara uttryckslös men förutom en stark förlossningsscen så tycker jag att hennes oerfarenhet lyser igenom.

Det är en högkvalitativ film som många kommer anse som ett mästerverk och det ser jag absolut som rättfärdigat - överskölj den med priser för all del, det är en av 2018 års bästa filmer. Men i min smak är det en fadd historia kryddat med några otroligt häftiga tagningar.
Kände exakt samma. Verkar vara många delade åsikter om just hur bra filmen egentligen är. Jag förutspår att den kommer glömmas med tiden.
Citera
2019-02-24, 20:55
Bannlyst
American Pie - The Wedding 2003

Filmen var aningen mycket, humorn var borta och det spårade ut ofta. Jag gillade ej filmen.

3/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in