2017-08-06, 23:32
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Tydligen ska denna film vara baserad på en "klassiker" med Christopher Lee. Den är jag inte ett dugg sugen på att se efter bevittnat denna. Det fanns även en "Directors Cut" med, den är jag inte heller särskilt sugen på att se.

Ganska konstig logik. The Wicker Man med Cage är ju ökänd för att vara en av världens sämsta filmer, och hur ofta är remakes bättre än originalfilmen?

The Wicker Man, originalet, är en av världens absolut bästa skräckfilmer. Äkta skräck.
Citera
2017-08-06, 23:57
Medlem
mrbooms avatar
Killing Auntie (2013) 30 minuter

Jurek, som är tjugotre, bor med sin moster som gör sitt bästa för att ge pojken allt han behöver. Trött av stabiliteten och tryggheten i livet bestämmer han sig för att förändra sitt öde.
För att tysta ner sin mosters oändliga pladder sträcker han sig efter en hammare och ...

Absurt och roligt med svart humor och hade gett filmen högsta betyg om det inte varit för den där festande hundbruden med sin hemska humor :
Vad blöder och har två ben ?
Citera
2017-08-07, 00:07
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LovableGoofball
Ganska konstig logik. The Wicker Man med Cage är ju ökänd för att vara en av världens sämsta filmer, och hur ofta är remakes bättre än originalfilmen?

The Wicker Man, originalet, är en av världens absolut bästa skräckfilmer. Äkta skräck.

Jag tänkte: Remaken tyckte jag var usel. Fick sen reda på att det finns ett original och då remaken var usel så är originalet ingen prioritet. Jag vet att remaken oftast (alltid?) är sämre, men jag tänker mer att om remaken är okej/bra så är originalet något att se fram emot!

Nu när flera bemött min kritik och sagt att den, originalet, faktiskt är genuint bra ska jag vara öppen för att se den i framtiden
Citera
2017-08-07, 00:13
Medlem
Geomeisters avatar
Fracture | Året var 2007
http://www.imdb.com/title/tt0488120/...nm_flmg_act_19

En aningen rörig och vimsig start, men med bra upplägg, dialog och foto händer mycket. Anthony Hopkins gör ett bra jobb och så även Ryan Gosling.

Jag är personligen rädd för "kostym-draman" där handlingen är obefintlig och karaktärerna grå. Det här är något annat dock. Tankarna går mot "När Lammen Tystnar" fast under hela andra omständigheter. Inte en perfekt film, men spänning finns och åtminstone jag tyckte den var smart gjord. Speciellt för att vara "en av dagens filmer" där det brukar vara annat fokus än ett snyggt upplägg. Hellre fart, överdrivna scenarion och så många kändisar som möjligt.

En ny guldklimp i samlingen. Även "bortklippta och omgjorda"-scenerna i bonus-materialet var ganska givande. Jag tycker nog dom gjort rätt med scenerna dom valde, men dessa tillförde faktiskt lite. Vilket dom sällan gör. Rekommenderas!
Citera
2017-08-07, 00:42
Medlem
Child 44 (2015)

Förväntningarna var stora på denna Hollywood-produktion, inte minst med tanke på plot/story men också affischnamnen med bl.a. Gary Oldman, Vincent Cassel. Handlingen är ganska rättfram med en klassisk whodunnit som ramhandling men också många sidospår med många inslag av melodram och samhällssatir. Det handlar mycket om det korrupta systemet och om hur antagonisten, dvs. barnamördaren används som symbol för hur förvridet och sjukt det är. Här kan man jämföra med Citizen X, där mycket av filmen hämtat inspiration och nästan plagierat (?). I den filmen hette det att "I Sovjet finns inga seriemördare. Det är ett västerländskt fenomen". I denna heter det "Det finns inga mördare i paradiset". Uppenbar parallellism och byggd på samma verklighetsförlaga (Se Andrei Tjikatilo). Den föregående var också en Hollywood-produktion liksom denna och det lider den av: När väst skall göra film om öst blir det lätt partiskt! (och parodiskt). Men den värsta realisationen efter att ha sett filmen är att systemet med dess totalitära, patriarkala och vidriga maktstrukturer framstår som ännu mer demoniskt och skrämmande än en barnamördare (!). Utspelar sig med start från 1953, året då Stalin dog, men då ändå kölvattnet från "den stora terrorn" var kvar. Andra teman som filmen tar upp är homofobi, korruption/maktmissbruk och angiveri - alla kännetecken av en totalitär polisstat som baserar sin makt på att rensa ut dom som inte passar in i systemet. Skådespelarinsatserna var stabila men Tom Hardy som protagonisten stack ut, han var väldigt bra "castad".

Betyg: 4/5
Senast redigerad av mystic_handyman 2017-08-07 kl. 01:07.
Citera
2017-08-07, 01:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The turning point (1952). Terror

En åklagare ska ta tag i buset, i släptåg har han en envis tidningsreporter.

Tyckte att jag kände igen den, och tydligen såg jag den i oktober -15.
Fortfarande ganska tråkig film, men vi höjer till 3-/5
Citera
2017-08-07, 10:34
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt4807148/

Unter der Haut (2015). Tysk film om skandalen på 1980-talet då många blödarsjuka smittades med HIV ifrån blodprodukter, som de tvingades ta för att överleva sin sjukdom - och i stället dog i AIDS. Många av fallen hade kunnat undvikas om läkemedelsbolaget som utvann Faktor 8 (den koaguleringsfaktor som fattades i de blödarsjukas blod) skulle ha reagerat på varningar ifrån USA tidigare. Men de förnekade in i det sista av profitskäl.

Här i filmen har de lagt in en helt påhittad person: en ung läkare (eller farmaceut?) som själv är blödarsjuk och beroende av läkemedlet, och som arbetar på läkemedelsbolaget av tacksamhet för att medlet finns, typ. Det hände förstås inte, men på det här sättet driver filmmakarna konflikten till sin spets.

Det finns även andra "mänskliga" inslag som nog många kan känna igen sig i, t.ex. mannens plågsamma minnen efter lillebroderns död (brodern hade också blödarsjuka och dog som en konsekvens av det efter en olyckshändelse), och konflikten mellan honom och hans fru när han vill vänta med barn medan hon vill ha på en gång, och hur de överhuvudtaget inte kan förstå varandras ståndpunkt.

Mycket rörande. Bra skådespelare. Men det är något konstigt med talet/ljudet i tyska filmer, jag har ofta noterat det. Det låter som om talet inte har något samband med ljudförhållandena där skådespelarna står, utan som att talet skulle vara dubbat i en studio i efterhand. Men jag vet inte om det är så.

7/10
Citera
2017-08-07, 22:19
Medlem
mrbooms avatar
The Lesson (2014) : Uppfriskande med en stark kvinnlig huvudkaraktär men filmen är tyvärr alldeles för utdragen och slutet för billigt. Betyg 2.5/5
Citera
2017-08-07, 22:57
Hittade en ful stream på the emoji movie( aldrig i livet att jag skulle betala den) Ironisk nog så är filmen mer ett meh än en förjävligt helvetes rulle.

Knappt något roligt skämt och kände mig helt enkelt meh under hela filmen. Om man ska jämnföra med ett riktigt hatobjekt som kom ut nyligen från animerade genren. Så är troll överjävligt mkt värre. Den fick jag hat känslor efter. denna var mer ett axelryck. En dålig hjärndöd film som man kommer glömma snabbt.

1/5
Senast redigerad av Captinhero 2017-08-07 kl. 23:00.
Citera
2017-08-07, 23:28
Medlem
Geomeisters avatar
Bully | Året var 2001
http://www.imdb.com/title/tt0242193/?ref_=nv_sr_1

Den här kräver en spoiler. Häng med.. Om du vågar!

Citera
2017-08-08, 01:20
Medlem
whirrs avatar
Viskningar och rop (1972) 8/10

Djupare film, vilket jag gillar. Mörka och deprimerande filmer tilltalar mig också men det är något med Bergmans filmer som stör mig, men kan inte sätta fingret på det riktigt. Definitivt sevärd är den i alla fall.
Citera
2017-08-08, 01:42
Medlem
LovableGoofballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Bully | Året var 2001
http://www.imdb.com/title/tt0242193/?ref_=nv_sr_1

Den här kräver en spoiler. Häng med.. Om du vågar!

Fantastisk film! Ångestframkallande.

Det som vi, med normal uppväxt och familjerelation, tycker är sinnessjukt och surrealistiskt är helt normalt hos såna där white trash-människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in