2017-05-13, 19:26
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Ang-ma-reul bo-at-da / I Saw the Devil. År: 2010. Varning: Koreanska.
http://www.imdb.com/title/tt1588170/?ref_=nv_sr_1

Vilken timing med tanke på diskussionen i tråden. Här har vi en film ifrån samma regissör som Old Boy. Är den lik Old Boy? Nja, men likheter finns.

Filmen är visuellt snygg. Många scener där man tänkt till ordentligt med ljus och annat. Samtidigt är filmen vidrig. Det här är inte en film för känsliga tittare. Det är inte en splatterfilm, men den rör sig åt det hållet.

Den taditionella hämnd-filmen har många av oss sätt. Tänk "Taken". Det här blir dock betydligt med psykologisk, konstig och brutal än vad man ser i det mesta inom amerikansk film. Den är dock inte bara konstig för att vara konstig. Likt Old Boy finns det en poäng med det hela.

Filmen är lång (bra bit över två timmar) och allt är inte på högsta nivån eller förtrollande rakt igenom, men likt Old Boy igen så lyckas den på många sätt.

En bra film, men klientelen är nog ganska begränsad.

Betyg? 3,5 / 5

Hrm, hrm.

www.imdb.com/name/nm0661791/
Citera
2017-05-13, 20:24
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0051776/

The Inn of the Sixth Happiness (1958). Vår egen Ingrid Bergman som den brittiska kvinnliga missionären Gladys Aylward - som funnits i verkligheten. Ja, vad ska man säga? Jag tror, att ser man detta helt förutsättningslöst, med okritiska ögon, och bara inställd på ett par timmars underhållning, så tycker man att denna film är bra. Manuset och dialogen är välskrivna, och historien kommer ihop på ett bra sätt. Livsöden där en viljestark människa följer sin kallelse mot alla odds och klarar saker som andra tror är omöjliga, är alltid inspirerande. Liksom kärlekshistorier där två människor som båda är udda på var sitt sätt - men ändå storslagna, inga losers - och som gett upp hoppet om jordisk kärlek, faktiskt hittar varandra.

MEN sedan är det det här, att de ändrat SÅ mycket från den verkliga historien. Ingrid Bergman - lång, ljus och storväxt med utpräglad svensk accent - är HELT fel som Gladys Aylward, som i verkligheten var liten och mörk och talade cockney. De hade även förskönat historien: i filmen blev G.A. inte antagen som missionär för att hon hade för lite skolgång. I verkligheten blev hon VISST antagen, till en tre månaders förberedande utbildning - men hon misslyckades med att lära sig kinesiska tillräckligt fort så hon fick sluta. Vilket i och för sig kan vara en följd av att hon hade mindre utbildning än de andra studenterna till att börja med, men det är ändå inte riktigt samma sak som det som sägs i filmen: att hon aldrig fick en chans p.g.a. klassamhällets fördomar.

Kärlekshistorien är också HELT påhittad, och det känns olustigt att den verkliga G. A. blev direkt chockad över den, då hon satte en ära i att ha levt i celibat hela livet och aldrig ens kysst en man...

Sedan är det det faktum att filmen VÄLDIGT uppenbart inte är inspelad i Kina (det syns på naturen), och att flera av "kineserna" uppenbarligen spelas av vita som man smort in med lite gul kräm, hängt på ett pipskägg, skuggat lite kring ögonen så att de ska se sneda ut o.s.v.. Så dumt när det fanns så många infödda kineser i både USA och Storbritannien som man kunde ha använt. (De flesta av barnen är dock riktiga kinesbarn.)

Det är svårt att sätta ett sammanfattande betyg, eftersom det spretar så mycket. Men det får bli:

6/10
Citera
2017-05-13, 20:52
Medlem
Geomeisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Hrm, hrm.

www.imdb.com/name/nm0661791/

Framsidan på filmen lurade mig!
Citera
2017-05-14, 03:51
Medlem
cerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
SSF: Nocturnal Animals (2016) | 🌑🌑🌑🌑🌕 |

Susan är olycklig. Hon är en framgångsrik konstnär med all rikedom i världen och umgås med de högsta i samhället. Men livet känns tomt, det materiella gör inget för att fylla hålrummet hon har inuti sig och hennes äktenskap är dött. En dag får hon ett manuskript från sin exman vars innehåll är så kraftfullt och symboliskt till sitt tidigare liv att Susan nästan bryter ihop, plågad av minnen från det förflutna.

Förutom den fullständigt vidriga inledningen som pågår alldeles för länge (vissa hävdar säkert att det är vackert och konstnärligt, ni är helt från vettet) så är det en suverän film, en sån som när den är slut man genast vill gå in på internet och läsa teorier och diskussioner om. Det känns som jag skriver "svag andra halva" på varenda recension nuförtiden - därför är det skönt att kunna säga att Nocturnal Animals är tvärtom. Det är rätt oengagerande till en början, men så fort Jake Gyllenhaal, Michael Shannon och Aaron Taylor-Johnson kliver in i handlingen med sin otäcka och nervpirrande historia lyfter det avsevärt. Och pusselbitarna faller också på plats i slutändan för att ge ett fantastiskt helhetsintryck.

Även om man inte direkt synkar med den lite spretiga stämningen som växlar mellan en steril konstvärld, tillbakablickar och en gastkramande thriller, så fungerar strukturen ändå - jag lyckas följa den röda tråden och blir rikligt belönad för det på slutet. Konstvärlden var jävligt tråkig, ja. Amy Adams skådespel med ett oemotståndligt vemod är vad som håller en intresserad, dramat i öknen hade gärna fått ta mer plats men då hade det blivit en konventionell thriller. Den här vill vara något mer och lyckas extremt bra med det i mitt tycke.

Elegant, brutal och med fängslande musik som är det bästa jag hört i år. Härligt mörk och suggestiv. En upplevelse som lämnar en omskakad med den olustiga känslan som stadigt har byggts upp. Men det är ett positivt intryck, en värld jag gärna kliver in i igen. Det känns som det finns ett mästerverk därinne som bara väntar på att förstås till fullo. För tillfället får den nöja sig med att vara en brutalt bra film, med en inledning jag spolar förbi nästa gång.
Helt fantastisk recension, tackar för det!

Såg filmen efter jag läst denna recension och kan bara instämma, tyckte dock den jobbiga inledningen la grunden för vilken riktning den skulle gå åt vilket jag gillade ändå.

4/5
Citera
2017-05-14, 04:34
Medlem
Korders avatar
The Great Wall (2016). Riktig skitrulle. Att manuset är tväruselt är föga förvånande och något jag hade räknat med, men tyvärr är även actionscenerna (och det är många av dem) förbluffande tama, och CGI:n direkt usel sett till budgeten. Hade väntat mig bättre av Yimou Zhang, men det här var en kalkon som hette duga på alla nivåer.

3/10.
Senast redigerad av Korder 2017-05-14 kl. 04:41.
Citera
2017-05-14, 06:00
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cern
Helt fantastisk recension, tackar för det!

Såg filmen efter jag läst denna recension och kan bara instämma, tyckte dock den jobbiga inledningen la grunden för vilken riktning den skulle gå åt vilket jag gillade ändå.

4/5

Man tackar! Jo, inledningen kan säkert ge ett djup åt helheten för andra än den gjorde för mig. Den är chockerande och fascinerande på samma gång (och vidrig i mina ögon), på så sätt sätter den tonen för resten av filmen. Så om jag anstränger mig kan jag nog uppskatta den mer, men de vackra damerna blev för mycket den här gången.
Citera
2017-05-14, 08:44
Medlem
nihilverums avatar
Thirteen (2003)

Tracy (Evan Rachel Wood) är en trettonårig tjej som hittills gjort mycket bra ifrån sig i skolan trots att hennes hemmiljö är problematisk. När hon blir nära vän med Evie (Nikki Reed) börjar hon spåra ur och testa droger och festa hela tiden. Detta leder till ytterligare konflikter hemma, i skolan och bland tidigare vänner.

Hyfsad film som skildrar hur det kan gå till när tonåringar vill bryta sig loss och bli självständiga.

Betyget blir 6,5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2017-05-14, 10:53
Medlem
Merwinnas avatar
http://www.imdb.com/title/tt0057547/

Sword of Lancelot (1963). En av många filmer om kärlekstriangeln mellan Kung Arthur, Lancelot och Guinevere. Denna film blev dock HELT förstörd av att Jean Wallace som spelar Guinevere är ful och alldeles för gammal: 40 år. När hon försöker spela oskyldig och vän jungfru, och sedan flickhustru, så blir det bara fånigt. En snabb koll på imdb visar varför hon fått rollen: hon var på riktigt gift med filmens Lancelot, och denne var även regissören förutom att han la ner mycket egna pengar i produktionen...

Filmen är även uppenbarligen lågbudget. Det märks främst i tornerspels- och stridsscenerna, inte så mycket i inomhusscenerna. Det går nog inte att göra en bra film om Camelot om man inte har tillgång till mer resurser: alla förväntar sig ju att det ska vara mäktigt och storslaget. Tornerscenerna här såg ut som om det skulle ha varit ett gäng amatörer på en medeltidsmarknad i en nutida småstad... (Arthursagan kan dock funka som filmad teater - då förväntar man sig inte tusentals statister. Men det här var ju inte det.) Dessutom spelar flera birollsinnehavare amatörmässigt.

Detta var synd, för manuset är i sig bra, och Kung Arthur (Brian Aherne) och Lancelot (Cornel Wild) är väldigt bra i sina roller. Men som sagt - en ful och gammal Guinevere förstör en Arthursaga totalt...

4/10
Citera
2017-05-14, 11:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Out of the fog (1962)

En osympatisk man släpps ut efter en fängelsevistelse, snart börjar en serie mord på unga flickor i grannskapet, vem är denne man egentligen.

Inte det mest spännande som spelats in, flera gånger var det gnäll om att exfångar har det så svårt, givetvis aldrig något ord om vad deras brott orsakat.

Med tvekan, 3/5
Citera
2017-05-14, 11:22
Medlem
PsychoChillers avatar
Star Wars: The Force Awakens (2015)

Har sett den några gånger nu. Bra film, jag gillar alla nya karaktärer, men den är ju i mångt och mycket en upprepning. Och det är så förbannat tragiskt att se Han Solo och Leia som gaggande gamlingar. Harrison Ford och Carrie Fischer borde inte ha fått upprepa sina roller, det hade varit en bättre film utan deras karaktärer. Usch alltså.

3/5.
Citera
2017-05-14, 15:43
Medlem
Dr_Dollars avatar
Fist Fight
https://www.youtube.com/watch?v=6YVBj2o_3mg

Det var längesen jag garvade till en komedi, men den här tog priset 2017
Hysteriskt rolig film, grovt språk och skön humor!
Rekommenderas varmt!

5/5
Citera
2017-05-14, 15:44
Medlem
Såg Big Trouble in Little China nyligen och jag ångrar verkligen inte att jag satte mig ned och kollade på den trots fint väder ute. En väldigt underhållande liten äventyrsfilm i en kinesisk enklav i Amerika. Magi, monster, härliga kineser som alla kan extrem kung-fu samt en Kurt Russel i absolut toppform gjorde att jag helt tappade bort att filmen närmade sig sitt slut. När den väl var slut så ville jag se mer, helt underbar underhållning.

En given 9/10 kvinnor med gröna ögon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in