SSF:
Hacksaw Ridge (2016) | 🌑🌑🌑🌕🌕 |
Desmond Doss var sjukvårdaren som under andra världskriget räddade livet på närmare 100 sårade soldater och han gjorde det som vapenvägrare. Han var nämligen sjundedagsadventist - en kristen gren som hedrar lördagen som vilodag och har bibeln som grund för att leva sitt liv. "Thou shalt not kill" var det som Desmond hade i åtanke under sin tjänstgöring (ironiskt då hans gud själv dränkte miljontals människor och dessutom beordrade otaliga mord) och vägrade därför att döda. Först hånad och spottad på, men hans envisa övertygelse ledde till slut till hjältedom.
Vissa recensioner har kallat det skamlös kristen propaganda men det håller jag inte med om. Propaganda är att ljuga, det här hände på riktigt även om såklart ingen övernaturlig kraft skyddade Desmond utan han var en särdeles modig man (med en stor gnutta tur). Mel Gibson klarar sig bra från att trycka ner religionen i halsen på en utan berättar historien som den var. Men i slutet struntar han totalt i att vara subtil och fläskar på med övertydlighet - goda kämpar mot det onda och det goda har gud på sin sida och är därför oövervinnerlig... Synd, filmen klarade sig bra fram tills dess med att roa även en hårdnackad ateist som mig. Slutet lämnade dock en besk eftersmak.
Jag gillar uppbyggnaden med uppväxt, träning och slutligen krig som är välbalanserad. Kärlekstramset är acceptabelt, träningen där officerare och medsoldater försöker få honom att åka hem är intressant och kriget är ett långt frosseri i gore, eld och explosioner. Skådespelet är på hög nivå där Hugo Weaving briljerar och till och med Vince Vaughn fungerar. Inga större åsikter om Andrew Garfield i huvudrollen - han gör ett bra jobb men inget speciellt.
Mel Gibson är tillbaka! Och han är det med en måttligt inspirerande historia men framför allt omskakande krigsscener och stilsäker regi som bjuder på kvalitet och underhållning hela vägen. Den når inte upp till krigsgenrens giganter, men står fint på egna ben. Jag ser det som uppvärming till kommande stordåd från Gibson, förhoppningsvis dröjer det inte tio år till nästa film för han levererar alltid kvalitet och är värd sin plats i Hollywood.