2017-02-12, 21:59
Medlem
Geomeisters avatar
Missionary Man (2007): http://www.imdb.com/title/tt0926110/?ref_=nv_sr_1

Dolph Lundgren är Dolph Lundgren i en film av Dolph Lundgren.

På baksidan står det att det är en moden western och visst märker man det oavsett om man läser baksidan eller inte. Dolph Lundgren dricker tequila, har med sin en liten bibel och en motorcykel... Men vad är han ute efter? Det berättas aldrig riktigt, men med filmen förstår man det, typ.

Skådspeleriet är mestadels pinsamt, men ändå underhållande i sin enkelhet. Några försöker faktiskt skådespela, men momenten är få.

Filmen är inte riktigt lika förutsägbar som man först kan tro, men filmen blir inte mycket mer intelligent för det. Om någon bestämmer sig för att titta på denna, försök räkna antalet klichéer. Dom är många!

Den är väsentligt bättre än min senaste Dolph Lundgren, Retrograde, men det säger inte mycket. En actionfilm med många fel, men en typisk film att slå på om man är bakis och bara vill ha någon form av underhållning som inte kräver något.

Betyg? Stark 2 / 5
Citera
2017-02-13, 01:20
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: 13 Hours (2016) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Efter inbördeskriget och störtningen av Muammar Gaddafi 2011 utvecklades Libyen till en av världens farligaste platser. I Benghazi flydde nästan alla länders ambassader, men USA hade fortfarande aktivitet kvar och när ambassadör Christopher Stevens besökte staden 2012 attackerade hundratals rebeller genast hans illa skyddade övernattningsställe. Bara någon kilometer bort ligger en hemlig CIA utpost, skyddad av amerikanska legoknektar. Det blir nu upp till dem att rädda dagen men genom att göra det avslöjar de utposten - och det visar sig vara ett stort misstag. Baserat på en sann historia.

Haha, jag visste inte att Michael Bay hade regisserat förrän hans namn dök upp under eftertexterna. Då var det som alla bitar föll på plats - det här är så typiskt Michael Bay som det går att bli. En välgjord actionrulle med typiska repliker som "The enemy is still out there" och "I'm staying here with you" när den lokala tolken får chansen att fly. Adrenalinspäckat och macho-jargong med obligatorisk paus för att tänka på familjen på hemmaplan. Och så måste vi visa att fienden är människor också - vi slänger in lite muslimska bönestunder. Men det är baserat på en sann tragisk händelse och Bay behandlar det med respekt, om än på ett fruktansvärt beprövat sätt. Det är aldrig tråkigt men aldrig heller något speciellt.

Stridsscenerna är inledningsvis en enda röra där jag aldrig får grepp om vad som riktigt händer. Men belägringen av utposten är snyggt gjord, man får en liten känsla av hopplöshet som det måste ha varit i verkligheten. John Krasinski ska stå för det känslosamma och gör ett hyfsat jobb med mustigt skägg och tårfyllda ögon. Men James Badge Dale gillar jag bäst med den här filmen - han är som gjord för att spela huvudkaraktärens bästa vän med kvicka repliker som man genast gillar.

Trots att den är lång med en speltid på nästan 2.30h så känns den aldrig seg, det händer tillräckligt mycket för att hålla intresset uppe och det är precis lagom intressant för att man vill se vad som händer. Men något mästerverk till film är det inte. Man får sin actiondos uppfylld men inte mycket mer.
Citera
2017-02-13, 19:06
Medlem
Geomeisters avatar
The Limits of Control (2009): http://www.imdb.com/title/tt1135092/?ref_=nv_sr_2

Varningar: Andra språk utöver engelska SAMT extremt konstnärlig.

Det här är inte din standard amerikanska underhållningsrulle. Det är ofta långt emellan dialogerna, filmen är mycket repetativ och logiken är som bortblåst.

Starten är seg och ger inga vidare intryck. Orkar du se vidare händer dock mer och filmen börjar delvis driva med sig själv. Emellan allt konstnärligt tjafs (vissa saker var bra dock) blir den lite absurd och har även stunder av intelligens.

Ingen film jag skulle rekommendera till någon som bara ser film ibland, men är du en filmnörd kanske du uppskattar denna mer än vad jag gjorde.

Betyg? Svag 3 / 5
Citera
2017-02-13, 23:32
Medlem
Geomeisters avatar
Perrier's Bounty (2009): http://www.imdb.com/title/tt1003034/?ref_=nv_sr_1

Ute efter en actionfilm (handlingen känns som en actionkomedi, men det är det inte... Direkt) i snabbt tempo utan krusiduller? Då kan denna vara något för dig. Det tar ett tag att få någon känsla för karaktärerna, men när allt är slut och klart är det en underhållande actionfilm. Inget för överdrivet, inget för löjligt (okej, en viss röst är rätt löjlig) utan bara lagomt ambitiöst.

Klart godkänd action för tillfällig underhållning!

Betyg? 3 / 5
Citera
2017-02-14, 01:38
Medlem
Neatlesss avatar
SSF: Loving (2016) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |

Den sanna historien om Richard och Mildred Loving som under ett fördomsfullt USA på 60-talet stod upp för sin kontroversiella kärlek. Det kontroversiella? Han var vit och hon var svart, ett brott så allvarligt att de kastades i fängelset när det framkom att de i hemlighet hade gift sig. Staten Virginia bannlyste dem och tvingade dem att flytta ifrån sin familj om de ville vara tillsammans. Men paret gav inte upp, med lite juridisk hjälp drev de fallet ända upp till högsta domstol och förändrade USA.

En väldigt fin och viktig kärlekshistoria, men en tämligen menlös film. Jag kan uppskatta att de inte kryddar till det med billiga filmknep utan håller sig till den sanningsenliga historien, men då de inte lyckas underhålla något vidare med bara det så kanske lite krydda hade behövts. Det finns redan en dokumentär om fallet, varför göra det så snarlikt med en spelfilm? Regissören Jeff Nichols har ju faktiskt den suveräna och unika Take Shelter (2011) på meritlistan så det är förvånande att den här blev så trist.

En Oscarnominering har den fått, Ruth Negga för kvinnliga huvudroll. Och jag vet inte... så fantastisk är hon inte. Hon är väldigt lågmäld, säger inte mycket och är mest sammanbiten i sin tolkning. Man kan kanske läsa in något mästerligt i det, men jag finner det inte. Samma gäller Joel Edgerton i den andra huvudrollen som mest mumlar fram sina repliker och framstår som lite efterbliven. Mer passion i skådespelet hade jag gärna sett, jag får aldrig känslan att de verkligen kämpar för sin rätt. Fotot är vackert dock. Det dammiga lantlivet i södern där man spenderar dagen med att mecka med bilen är väl fångad.

Det är sannerligen ingen stor filmupplevelse, bara en fin liten historia som sakta makar sig framåt utan att göra några stora anspråk. Jag hade till och med velat se mer ifrån rättegången, trots att man sett rättegångsdraman tusen gånger förr, än det här såsiga tempot som nästan får mig att somna. Men okej, den får godkänt. Loving-paret är beundransvärda och deras historia vittnar om en tid vi förhoppningsvis har tagit lärdom av. Låt kärleken flöda osv osv.
Citera
2017-02-14, 08:52
Rec 4. Vart positiv i början och tänkte att det kunde vara något att ha. Well, no.
Väntar bara på att det skall komma en femte film som handlar om zombiefiskar

http://www.imdb.com/title/tt1649443/?ref_=nv_sr_2
Citera
2017-02-14, 15:17
Medlem
Kirk.Douglass avatar
I blodet (2016)

Det är sommar i Köpenhamn. Rune och Søren är 23 år gamla, bästa vänner som bor tillsammans och studerar båda till läkare. Rune har en flickvän som det tar slut med och Søren känner inte riktigt att han hittat rätt i datingdjungeln. De planerar att, som en del av studierna, åka till Bolivia under 6 månader och arbeta på ett flodsjukhus. Men under sommaren händer en del oförutsedda saker och ting och deras vänskap sätts på prov.

En film som får en att längta efter sommaren med sina ljumma julikvällar men framförallt en fantastisk skildring av 20somethings angst, manlig vänskap, förväntningar, förändrade förutsättningar, drömmar och kärlek både besvarad och obesvarad. Elliott Crosset Hove och Aske Bang som spelar huvudrollerna gör ytterst autentiska porträtt som Rune respektive Søren. Man köpte deras långa historia tillsammans som bästa vänner, men också att de inte alltid drog jämt och ibland var sina motpoler vilket skapade friktion. Filmen väjde inte för svåra eller emotionellt jobbiga scenerna vilket ibland fick mig att rycka till av obekvämhet.

Gillade också att man endast valt helt nya ansikten till rollerna så man inte bara matas av det gamla gardet av danska skådespelare som används frekvent (beror såklart också på att danska skådespelarpoolen är tämligen liten).

Betyg: 4/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2017-02-14 kl. 15:21.
Citera
2017-02-14, 16:14
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Manchester by the Sea (2016)

Började kolla på filmen igårkväll men stoppade efter ca 1 h för jag var för trött. Manchester by the Sea var det första jag tänkte på när jag vaknade i morse, vilket brukar vara ett gott tecken, och jag fortsatta att se den sista timman.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga; jag blev väldigt tagen först och främst. Vilken formidabel insats Casey Affleck gör och jag har nog aldrig sett så mycket allmänt undertryck i allmänhet och undertryckta känslor i synnerhet komprimerade i en persons kropp på film. Tror fan han behövde "take the heat off" ibland med klassiska barslagsmål. Så många "obekväma" ögonblicken bjöd p.g.a. att huvudpersonerna inte vet hur man ska uttrycka sina känslor men samtidigt också mycket värme.

Sitter fortfarande och tänker på filmen så här några timmar senare. Ska nog se om den ganska snart. Kenneth Lonergan bevisar ännu en gång som regissör vilket fantastiskt öga han var för att gestalta komplexa relationer. Kan inte bli annat än högsta betyg.

Betyg: 5/5
Citera
2017-02-14, 17:49
Medlem
Geomeisters avatar
Hirokin (2012): http://www.imdb.com/title/tt1693679/?ref_=nv_sr_1

Vad händer om man blandar Star Wars och Gladiator medan man drar upp Gladiators seriöshet till tusen och slänger till fjantigare versioner av Star Wars humor. Då får du.. Hirokin!

Istället för att bygga upp en egen berättelse känns det som dom slänger på delar av andra filmer på varandra med väldigt lite unikt. Istället för en snygg balans blir det händelserikt, men då det "episka" blandas med löjligt. Citat som "Death is the only freedom" blandas med typ Beavis & Butthead och det går inte.

Händelserna i filmen ringar inte alltid rätt. Utan saker bara händer utan vidare logik.

Det visuella är ofta oväntat snyggt och musiken är bra, men alla extremer med värdelöst skådespel gör att det inte går att ta seriöst. Ser du filmen för vad den är finns det visst underhållningsvärde, men bra är den inte.

Betyg? 2 / 5
Citera
2017-02-14, 21:18
Medlem
Geomeisters avatar
Exam (2009): http://www.imdb.com/title/tt1258197/?ref_=nv_sr_1

Jag tänker inte tokhylla denna film för att göra någon, eventuellt, besviken. Men för mig satt många rätt. Mer fokus på skådespel än många av dagens (räknar 2009 som "dagens") filmer. Många får skina och utan att göra något för rörigt är den ständigt underhållande. Borta är också alla desperata behov av att bara slänga in så många scener/platser som möjligt för att lura tittaren att mycket händer även fast det inte nödvändigtvis gör det.

Gillar du t.ex. Unthinkable eller Battle Royale kan denna vara något. Jag lovar inte att den är lik, men det är filmerna jag kommer på som har en del liknelser.

Betyg? Stark 3 - 4 / 5
Citera
2017-02-14, 22:28
Medlem
Elementarts avatar
From Noon Till Three (1976)

Visste inte vad jag skulle förvänta mig, men jag gillade den mycket. Det var inte så mycket komedi i filmen som jag trodde att det skulle vara eftersom det nämns i beskrivningen. Men bra handling tycker jag, något sorgligt slut bara.

Betyg: 3,5/5.
Citera
2017-02-14, 22:59
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Vi två (1939)

Nybliven arkitekt vill ha barn, frun vill vänta, då riktar han sina blickar mot sin bästa kompis hustru.

Suck och stön, vilket dravel. Trots fina skådespelare får man inte ut någonting utöver 90 minuters tristess.
2/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in