SSF:
Loving (2016) | 🌑🌑🌕🌕🌕 |
Den sanna historien om Richard och Mildred Loving som under ett fördomsfullt USA på 60-talet stod upp för sin kontroversiella kärlek. Det kontroversiella? Han var vit och hon var svart, ett brott så allvarligt att de kastades i fängelset när det framkom att de i hemlighet hade gift sig. Staten Virginia bannlyste dem och tvingade dem att flytta ifrån sin familj om de ville vara tillsammans. Men paret gav inte upp, med lite juridisk hjälp drev de fallet ända upp till högsta domstol och förändrade USA.
En väldigt fin och viktig kärlekshistoria, men en tämligen menlös film. Jag kan uppskatta att de inte kryddar till det med billiga filmknep utan håller sig till den sanningsenliga historien, men då de inte lyckas underhålla något vidare med bara det så kanske lite krydda hade behövts. Det finns redan en dokumentär om fallet, varför göra det så snarlikt med en spelfilm? Regissören Jeff Nichols har ju faktiskt den suveräna och unika Take Shelter (2011) på meritlistan så det är förvånande att den här blev så trist.
En Oscarnominering har den fått, Ruth Negga för kvinnliga huvudroll. Och jag vet inte... så fantastisk är hon inte. Hon är väldigt lågmäld, säger inte mycket och är mest sammanbiten i sin tolkning. Man kan kanske läsa in något mästerligt i det, men jag finner det inte. Samma gäller Joel Edgerton i den andra huvudrollen som mest mumlar fram sina repliker och framstår som lite efterbliven. Mer passion i skådespelet hade jag gärna sett, jag får aldrig känslan att de verkligen kämpar för sin rätt. Fotot är vackert dock. Det dammiga lantlivet i södern där man spenderar dagen med att mecka med bilen är väl fångad.
Det är sannerligen ingen stor filmupplevelse, bara en fin liten historia som sakta makar sig framåt utan att göra några stora anspråk. Jag hade till och med velat se mer ifrån rättegången, trots att man sett rättegångsdraman tusen gånger förr, än det här såsiga tempot som nästan får mig att somna. Men okej, den får godkänt. Loving-paret är beundransvärda och deras historia vittnar om en tid vi förhoppningsvis har tagit lärdom av. Låt kärleken flöda osv osv.