2016-11-16, 17:28
Medlem
Neatlesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Frihet - Den blå filmen

10 / 10

Suverän film. Juliette Binoche är fängslande.
Citera
2016-11-16, 19:38
Medlem
Geomeisters avatar
Jack Ryan: Shadow Recruit (2014): http://www.imdb.com/title/tt1205537/?ref_=nv_sr_1

En "ny" actionfigur föds och introt är en del inhopslängda scener som ska föreställa ett förflutet. Det har sina poänger, men denna del kunde gjorts betydligt mer intressant.

Utan att bli för rörig byggs film upp i många kortare scener. Halvvägs in i filmen tycker jag den egentligen startar. På många sätt en actionfilm i mängden, men den har sin del av intelligens och senare halvan är rätt spännande och välgjord.

Även en svensk har en mindre roll - Får se om du känner igen honom.

Jag skulle inte ha något emot av att se nästa och då gärna att man lägger mer fokus på själva "handlingen" redan från start. Kan nog bli ännu bättre.

Betyg? 3 / 5
Citera
2016-11-16, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neatless
Suverän film. Juliette Binoche är fängslande.

Ja, Binoche är verkligen lysande i denna. Irène Jacob som spelar i Den röda filmen och Veronikas Dubbelliv är vansinnigt snygg men inte alls lika bra skådis vilket är en stark orsak till att jag håller den blå filmen högst av de Kieslowski jag sett.
Citera
2016-11-16, 20:42
Medlem
PsychoChillers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chenille
Frihet - Den blå filmen

10 / 10

Den där har jag inte sett men jag skulle göra det. Den gick tammetusan på bio här hemma för någon månad sedan och jag hade en biljett till en vardag, men pga en helvetesvecka på jobbet hade jag noll och ingen energi över för ett biobesök. På din recension låter det verkligen som att jag gick miste om något speciellt. Kuken också.

Trainspotting (1996)

En film jag ser om ibland och det lär nog bli någon gång till innan tvåan släpps. Den handlar om Renton och hans polare som lever i Edinburgh. Renton och hans vänner missbrukar heroin och... ja, det är väl hela handlingen. Filmer om missbruk är oftast för jävla dystra men Trainspotting känns äkta i hur den skildrar livet som knarkare. Man har mycket roligt och mår stundtals helt fantastiskt men när det går åt helvete har det en förmåga och gå helt sjukt käpprätt åt helvete. Som om inte det räckte är Trainspotting full av svart humor, bra musik och mer därtill.

5/5
Citera
2016-11-16, 21:02
Medlem
Gnomegirls avatar
Såg en Finsk 90(?) tals film igårkväll.
"Häjyt"
Handlar om två småkriminella slapptaskar, Antti och Jussi som kommit ut från ett kåkstraff för bankrån och skall försöka leva som de alltid gjort, fast inte åka in den här gången.
Deras gamle kriminelle polare (falsk Zigenare) som klarade sig från bankrånet har under tiden skärpt sig, pluggat och blivit snut.
Antti och Jussi härjar runt i sin by i Kauhava, och i början försöker Ziggisen täcka upp för sina gamla polare men tokigheterna eskalerar.
En både gripande och sanslöst rolig film, inte ofta jag både gapskrattar och gråter under en och samma film.
Klart sevärd! På en skala från 1-5 ger jag den en stark fyra.

Underbar musik av bla. Eppu Normali som bonus.

MVH/Gnomegirl
Senast redigerad av Gnomegirl 2016-11-16 kl. 21:08.
Citera
2016-11-16, 21:27
Medlem
hugTracersbutts avatar
Senast var nog Tiny Toon Adventure: How I Spent My Vacation som del i ett diffust projekt, har nu sett alla avsnitt och specialare, vilket kanske är slöseri med tid. Den var ganska kul ändå, såg den efter att jag varit ute och druckit massor av öl. Gillar när det är flera olika berättelser som sedan knyts samman fram till slutet. Fanns en del vuxna skämt också och spoofdeliverance (Buster och Babs del handlar om att de färdas på en flod genom redneckland), så har man barn är det en sådan film man kan se tillsammans med dem, schysst tecknat också.

Tiny Toon Adventures gjordes av flera olika studios och denna har Tokyo Movie Shinsha animerat tror jag i alla fall. I vilket fall; filmen inger en skön känsla som påminner om sommarlov från en svunnen tid, ta t.ex detta klipp: Vattenkrig - Börjar smått, men senare i filmen försöker Babs dränka hela staden genom att öppna upp slussarna vid en damm och Buster triggar igång ett vulkanutbrott för att skapa en tsunami, ganska kul.
Citera
2016-11-16, 21:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Revansch (1961), one eyed jacks

Karl Malden och Marlon Brando har rånat en bank, Karl lämnar Brando i sticket.
Efter flera år i fängelse svär Brando att hämnas på Karl, som nu blivit sheriff.

Marlon Brando har även regiserat, lite kul med ett trendbrott med mycket psykologisk krigföring mellan de båda tyvärr lyckas det väl inte riktigt, och en osannolk kärlekshistoria gör inte saken bättre.
Brando spelar bra, i synnerhet när han lurar den slemmige vicesheriffen, kanske skulle han överlåtit regin till någon annan.

Märkligt nog hade jag aldrig tidigare hört talas om filmen, nu vet jag varför.
Ett nja, och 3/5 blir det.
Citera
2016-11-16, 22:10
Medlem
Mulholland Drive
Mycket bra film! Fullständigt kaotisk och osammanhängande innan man förstår varför.
Tyckte inte den var så svårtolkad som jag har fått höra, konceptet är snarare tydligt jämfört med andra filmer, t.ex. Primer.
Helt klart sevärd för dig som har tålamod och kan fokusera på filmen.

Och här har jag gått och dragit mig för att se den i tron om att set skulle vara ännu en överskattad seg dramafilm.
Citera
2016-11-16, 22:39
Bannlyst
Beck Steinar

Bättre än Gunvald men känns inte som Beck utan Persbrandt och en del gamla skådespelare. För mycket nymodighet.
Citera
2016-11-17, 07:48
Medlem
cerns avatar
Pride & Prejudice -fin liten kärleksfilm med Keira Knightley i huvudrollen som jag tycker är lik Sasha Grey på något sätt.
Intensivt kostymdrama om kärlek, giftermål, pengar och status. Gäller att hänga med då det är väldigt många karaktärer att hålla koll på.

4/5
Citera
2016-11-17, 08:13
Medlem
nihilverums avatar
The Girl on the Train (2016)

Frånskilda Rachel (Emily Blunt) åker dagligen tåget till Manhattan som går förbi ett hus där hon passar på att iaktta främlingen Megan (Haley Bennett, men hela filmen igenom var jag övertygad om att det var Jennifer Lawrence - likheten är högst påtaglig) eftersom Rachel uppfattar att Megan har det perfekta förhållandet. En dag ser hon dock Megan kyssa en annan man på sin balkong, och kort därefter försvinner Megan spårlöst. På grund av några omständigheter riktar polisen vissa misstankar mot Rachel, som därför har anledning att försöka gå till botten med vad som egentligen har hänt.

Helt OK thriller baserad på en roman (som jag inte har läst) med samma titel.

Betyget blir 7,5/10 eller 4/5 på Filmtipset.
Citera
2016-11-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsychoChiller
Den där har jag inte sett men jag skulle göra det. Den gick tammetusan på bio här hemma för någon månad sedan och jag hade en biljett till en vardag, men pga en helvetesvecka på jobbet hade jag noll och ingen energi över för ett biobesök. På din recension låter det verkligen som att jag gick miste om något speciellt. Kuken också.

Ja det är verkligen en speciell film. Det är inte en film för alla då Kieslowski kan vara ganska diffus ibland, vilket vissa finner irriterande, men om du gillar mindre dialogdrivna dramafilmer som typ Lost in Translation är den starkt rekommenderad. Cinemateket visar Trikoloren ibland har jag för mig så du får säkert fler chanser.
Senast redigerad av Chenille 2016-11-17 kl. 09:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in