Macbeth (2015)
Berättelsen handlar om Generalen Macbeth vars fru, Lady Macbeth, försöker få honom att ta makten från kungen.
Jag ska vara uppriktig och ärlig just nu. Jag är inte det största fanet av William Shakespeare. Hans pjäser eller snarare berättelser har aldrig riktigt fallit mig i smaken. Den enda som jag har något intresse av är Hamlet, av uppenbarligen anledningar. Samt att Kenneth Branagh filmen är ganska så mäktig.
Så jag var väl inte direkt så väldans spänd på denna filmen. Däremot så sålde trailern mig. Detta verkade vara en smutsig, blodig film med en av de vassaste skådespelarna i branschen just nu. Dessutom såg ju varje scen i trailern så jävla snygg ut.
I slutändan blev också detta ungefär mina känslor för filmen. När det kom till dialogerna och berättelsen var ja inte allt för investerad, speciellt inte vid dess dialoger. Just sättet William Shakespeare skrev på har jag aldrig funnit direkt någon ro i. Jag förstår poesin i det, men samtidigt blir det bara för mig som om Yoda skrev ett manus nästan.
Detta gäller såklart inte bara denna filmen, utan alla William Shakespeare filmerna, och är mer en personlig åsikt för mig än en generell bedömning åt filmen.
Huvudhandlingen förstod jag mig på, där var inga konstigheter där. Men varje gång karaktärerna hade dialoger gentemot varandra så blev det den där tråkiga stunden för mig. Där ögonen hellre vilade på det visuella än att jag försökte ge mig på vad karaktärerna ville få sagt. Där av blev det ingen särskilt emotionell film för mig.
Som jag skrev däremot är detta en visuellt snygg film. Utan tvekan en av de snyggaste filmerna från 2015. Fotot är sinnessjukt läckert. Speciellt slutet i elden är något av de bästa filmat från en 2015 film.
Faktum är så hade jag lätt kunnat se denna filmen utan något ljud på och satt igång filmens soundtrack i bakgrunden och bara njutit av filmen. Dess visuella foto är så pass kraftfullt att man hade förstått sig på grundhandlingen ändå. Denna filmen förtjänar en nominering i bästa Cinematographer. Jag ser mycket fram emot vad Adam Arkapaw kommer göra i Assassin's Creed, som också har samma regissör, Justin Kurzel.
Vilket är en av grundfaktorerna jag också såg filmen. Jag ville se vad gänget som nu jobbar med Assassin's Creed filmen gjorde tillsammans tidigare, vilket var denna filmen. Samma Cinematographer, samma regissör, samma skådespelare (Michael Fassbender och Marion Cotillard).
Skådespelarna sköte sig bra. Men faktumet kvarstår att jag inte brydd mig särskilt mycket av vad som hände karaktärerna. Vilket som sagt ligger i William Shakespeare manuskriptet. Samtidigt hade det ju inte varit en värdig adaption om de nu pratade normalt. Dessutom ger det något av en mer livnära realistisk känsla då personer förr pratade ju mer i den tonen av språk än vad vi gör idag.
Dessutom såg jag Cymbeline förra året som också är en William Shakespeare adaption, men utspelar sig i nutid. Men karaktärerna pratar ändå Shakespeare dialoger så det går inte ihop alls, så jag tar hellre denna filmens dialoger över Cymbeline.
I sin helhet är Macbeth ungefär det man förväntar sig. Jag var inte allt för investerad i dialogerna, men det har mer av min personliga åsikt med Shakespeare dialoger än filmen överlag. Skådespelarna gör bra ifrån sig, det kunde jag konstatera. Men jag brydde mig inte om karaktärerna särskilt mycket.
Vad som verkligen gjorde filmen för mig var det visuella fotot med den vackra musiken. Slutet vid elden är något av det vackraste jag sett från en film 2015.
Jag hade lätt kunnat sätta denna filmen på mute och sätta på filmens soundtrack i bakgrunden och bara njuta av det visuella och de vackra miljöerna och de fin fina fotot filmen lyckas skapa. Då har man i vart fall åstadkommit åtminstone något bra i mina ögon, för det är precis det filmen är, ögongodis.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2884018/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=RgH_OnrYlCk