Suspicion (1941)
http://www.imdb.com/title/tt0034248/
Lina (Joan Fontaine) blir kär i Johhnie (Cary Grant). I början ser allt bra ut men efter att smekmånaden är över verkar han visa upp mer otrevliga sidor hos sig själv, som att ljuga och stjäla. När sedan ett dödsfall sker så frågar sig Lina ifall Johhnie är skyldig till mord eller inte.
En okej, hyfsat bra thriller. Inte super-kanon-bra men Hitchcock håller ändå spänningen på en såpass hög nivå att det är intressant att följa karaktärernas resa och vi frågar oss faktiskt ända inpå slutet om Cary Grant är en iskall mördare eller inte. Den lyckas samtidigt få in ett och annat skämt här och där som man skrattar åt vilket förhöjer upplevelsen.
Både Grant och Joan Fontaine spelar bra och ser riktigt snygga ut. Lite ovanlig roll för Cary Grant kanske då jag främst förknippat honom med roller som den typiska hjärtekrossaren och charmören. Här charmar han visserligen den kvinnliga huvudkaraktären men det ligger hela tiden en slags mörk sida hos honom som både Lina och vi tittare blir misstänksamma över. Grant gör det riktigt bra och särskilt hur han använder blicken och ögonen är fängslande att titta på. När han konfronteras med sanningen och man ser hur han försöker komma på en smart lögn samtidigt som han behåller sin charm och elegans är utan tvekan bland det bästa i filmen. Sevärd prestation av Cary Grant och såklart hans medskådespelare Joan Fontaine.
Fotot är som oftast väldigt bra i en Hitchcockfilm och denna är inget undantag. Musiken är väl acceptabel, även om jag tyckte att den användes lite för mycket och att gamle Hitch berättar lite väl tydligt i vissa scener med dramatiska tongångar. Men det fungerar ändå hyfsat bra. Den är inte alls sådär skränig och överdramatisk som jag klagat på tidigare vad gäller äldre filmer.
Men överlag tycker jag att det berättas lite väl enkelt i filmen. Är Cary Grant elak eller inte? Utifrån den premissen erbjuder Hitchcock den ena intressanta detaljen efter den andra som ska få oss att dra våra slutsatser innan det avslöjas mot slutet. Men den saknar någonting, kanske ett lite mer subtilt berättande eller kanske tvärtom ett mer giftigt krafttag. En träffande kommentar på FT beskriver storyn som "ljummen" och den känns faktiskt inte så särskilt utmanande när man ser den idag 2015.
Det var nog bra att jag sänkte mina förväntningar. Filmen är verkligen inte dålig men hade jag gått in med skyhöga förväntningar hade det nog sänkt den till en besvikelse. Filmen svajar någonstans mellan en svag fyra och en stark trea i nuläget. Jag lämnar den på en stark trea tills vidare då jag tror och hoppas på att Hitchcock bjuder på flera intressanta överraskningar framöver.
Suspicion är när allt kommer omkring en tekniskt sett bra och välspelad thriller som kanske bäst kan beskrivas som ett romantiskt drama med starka thrillerinslag och lysande skådespelare.
Betyg: 3.5/5