2015-11-13, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Den infallsvinkeln kan jag köpa. Var egentligen kanske ett ganska dumt omdöme jag skrev men att jag inte tyckte filmen var något vidare gick i alla fall igenom. Det känns verkligen som att Baumbach och Gerwig bygger filmen kring den sortens karaktär hon helst vill spela och sedan klämmer de in allt runtomkring och av någon anledning blev det till ett störningsmoment för mig.
Så ser inte jag filmen, utan tycker Gerwig är en naturlig del i manusets maskineri. Hon behöver liksom vara så stor för att det ska motivera den unga tjejens fascination. Sen finns det saker jag inte gillade, den är ändå bara en stabil trea för mig, som nästan allt kring litteratursällskapet. Kändes bara amerikansk indie i ett tråkigt nötskal.
Citera
2015-11-13, 22:08
Medlem
The Martian
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt3659388/

Helt ok rulle fick ungefär vad jag förväntat mig. Hyfsat spännande rymdäventyr, störde mig lite på att man skulle vara så jävla små roliga hela tiden. 3\5.
Citera
2015-11-13, 23:15
Medlem
nihilverums avatar
En underbar jävla jul (2015)

En komedi om en ovanlig familjekonstellation bestående av det homosexuella paret Oscar (Anton Lundqvist) och Simon (Anastasios Soulis) som utan att berätta för sina respektive föräldrar flyttat ihop och skaffat barn tillsammans med sin gemensamma vän Cissi (Rakel Wärmländer). Vid jul är det så dags för hela deras familjer att träffa varandra och få reda på det nära förestående barnet.

Hyfsad komedi med Robert Gustafsson som en butter pappa. Han gör en ganska annorlunda rolltolkning jämfört med hans vanliga stil, men det fungerar rätt bra så här också.

Betyget blir 6/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-11-13, 23:44
Medlem
Lotsos avatar
En underbar jävla jul (2015)

Simon och Oscar har varit ett par i fem år. Tillsammans med sin nära vän Cissi har de köpt ett ”karaktärsfullt” hus i Bromma. Cissi är i nionde månaden och tillsammans ska trion nu bilda familj. Detta är dock en hemlighet som de skjutit på att berätta för sina egna familjer i snart ett år. Nu finns det ingen återvändo, det kan inte vänta längre. Hemligheten måste fram! Och vilken tidpunkt vore mer perfekt än julafton – toleransens högtid.

Helena Bergström tar och regisserar denna svenska julfilm som på sätt och viss kan förknippas med Tomten är Far till Alla Barnen. Den filmen har i princip blivit helig julfilm i Sverige och är väldigt många som ser den vis juletid och blivit en tidlös klassiker.
Självklart gick jag inte in i denna filmen och förväntade mig stordåd, eller ens att filmen skulle vara lika bra som den filmen. Men jag gick in och förväntade mig en rolig film, som vågade lite extra kanske i sin humor. Det kanske är saker vi sett förr, men som samtidigt kan vara lite obekvämt för vissa att det tas upp.

Filmen gör skoj utav att vara homosexuell och utlänning. Jag kan redan se framför mig alla personer som kommer se denna filmen i efterhand skriva "jävla PK svensk film". Men jag djupdyker mig aldrig så mycket i filmer, dessutom ser jag inte poängen med att skriva så.
Så länge filmen lyckas leverera och göra bra komedi utav ämnet, spelar det ingen roll vad man gör skoj av. Så är det för min del. Men då är jag en person som inte tar illa vid oavsett vad.
Jag kan med glädje rapportera att En underbar jävla jul levererar på humor fronten, och där var flera skratt som kom från en fullsatt biograf.

Är det en fullpoängare? Nej, det kan jag inte säga, för där är fortfarande problem med filmen. Speciellt när den försöker vara seriös och dramatisk.
Först vill jag bara ge cred åt att filmen är snygg filmad. Första scenen är en enda lång tagning och börjar direkt med humorn, pang boom liksom. Vilket också ligger i en del i manuset som också Helena Bergström varit med och hjälpt till att skriva. Men det är utan dess fläckar, mer om det senare.
Karaktärernas introduktion och hur det skrivs i början är bra hanterat. Vi får lära känna varje karaktär smått och vi vet grundhandlingen i ett ganska tidigt skede. Humorn är också stark genom hela filmen.
Robert Gustafsson är den stora nötknäckaren som är filmens höjdpunkt. Däremot kunde jag tycka att hans roll som "sur gubbe" kan kännas lite sisådär trovärdigt. Speciellt när du har Sveriges mest älskade komiker att spela rollen. Men jag är väldigt glad att han var med i filmen och spelade i princip huvudrollen. Han var delvis det som drog mitt intresse till filmen.

Vad som gör att filmen inte når hela vägen ligger i manusets dramatiska stunder. Det blir aldrig känslosamt, för man vet redan hur allting kommer sluta. Delvis för att filmen är ganska så förutsägbar då den följer en del utav samma mönster som Tomten är far till alla barnen. Som en stor diskussion i slutet där allting kommer ut, all sanning. Visserligen bjuds det på den bästa scenen med Robert Gustafsson. Men faktum är så är det en scen som man visste skulle komma.
Så när filmen vill ta sig mer på allvar, blir det inte så lika intressant längre. För man har redan tagit den vägen förr i andra filmer. Dessutom känner jag att karaktärerna inte är tillräckligt starkt skrivna för att jag ska bry mig tillräckligt för deras allvar. Det är därför i många komedifilmer karaktärerna inte är lika välutvecklade som i en dramatisk film, till exempel. Beror ju också på filmen och vem som skrivit den.

Jag tycker också att filmen fångade den svenska julen rätt så bra. Inte nog med att där inte är någon snö (förutom slutet). Karaktärerna säger "då blev det en grön jul i år igen också". Vilket är väldigt sant. Sällan har vi den vita snön och mycket är den tråkiga, gråa, gröna julen vi får fira i detta landet.
Där är också många scenarion jag själv känner igen mig i. Äter man innan eller efter Kalle? Måste man verkligen se Kalle? (för övrigt så måste man det!). Hur ska maten vara? Måste där vara en tomte? Jag tror en del av den bästa humorn kommer från i det att man själv känner igen sig i situationen. Vilket gör att humorn går hem hos så många fler.

I sin helhet är detta en film som jag tror kommer gå hem hos många. Framför allt är det humorn som är höjdpunkten, och att man kan känna igen sig i många utav scenarion. Robert Gustafsson är den största behållningen och underhållningen i filmen, även ifall de andra personerna också får en att skratta.
Däremot så blir filmen lite seg emellanåt under de seriösa/dramatiska stunderna. Filmen är inte tillräckligt starkt skriven för att jag ska bry mig om deras mer allvarliga situation.
Men där är inget tvivel om att komedin överskuggar de dramatiska och det lyckas filmen verkligen med. Visst blir det mycket offensiv humor när filmen gör skoj om att vara homosexuell eller utlänning. Men klarar man av sådant så är det inga problem, man ska våga kunna göra skoj om allt utan att det blir en massa rabalder utav det. Som greken säger "jag är en jävla grek, så är det med det".
En underbar jävla jul når inte upp till samma nivå som den klassiska Tomten är far till alla barnen som jag kan se mig många kommer bedöma dessa filmerna i dess likheter. Men den funkar perfekt som en double feature med den filmen, och detta kan mycket väl bli en julklassiker i framtiden.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt4728582/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=ZmF6YLZZC1E
Citera
2015-11-14, 00:24
Medlem
The X Files: I Want to Believe

Älskar serien, särskilt stämningen, men den här filmen saknade tyvärr den. Mulder är dock en jävligt bra karaktär och David Duchovny spelade han lika bra som alltid, så klart värd att se om man gillar serien.
Citera
2015-11-14, 07:52
Medlem
Harry-Greys avatar
Once Upon a Time in America (1984, LD, 229 min)

Kortrecension :

Även om jag idag kan vara ärlig mot filmens, om än få, svagheter så anser jag likväl att detta fortsatt är filmhistoriens bästa verk genom tiderna. Utöver den komplicerade tekniska uppvisningen, Morricone's vackra musik och Leone's briljanta regi (mästare på att berätta utan ord) så hittar man nyckeln till att uppskatta denna historia i berättelsen om barnens uppväxt och deras gängs formande. En bit av historien som innehåller både komik och tragedi och som självfallet lägger grunden till det imperium som de senare bygger upp och som i sin tur raseras under filmens andra hälft. Att filmen också lämnar oss att tolka slutet fritt är inte bara lysande, utan också näst intill förväntat när det kommer till att bli krönt konung över filmens värld. För mig så är detta ett mästerverk, med dess episka skildring av vänskap och åldrande, och högst sannolikt det främsta genom tiderna.

the Betyg: 5 (Vidhåller sin plats i toppen, även om de bakom kröp något närmre.)

LÄS MER OM FILMEN PÅ MIN BLOGG: Once Upon a Time in America (1984, LD, 229 min)
Citera
2015-11-14, 10:37
Medlem
Merwinnas avatar
The Perfect Husband från 2003. Såg denna av misstag kan man säga, då den är felmärkt på Pirate Bay. Där står det att det är "The Perfect Husband - The Laci Peterson Story" från 2004, som bygger på verkliga händelser. Men detta var alltså en ren fantasi. Inte särskilt bra heller, det är dussinhistorien om en kvinna som träffar och gifter sig med en man som först verkar vara det perfekta kapet (snygg, välklädd, berömd och framgångsrik, vet hur han ska ge komplimanger och göra sådana romantiska gester som många kvinnor gillar o.s.v.), men som visar sig vara sjukligt svartsjuk på alla runt frun. Mycket förutsägbart. Men visst, detta ämne förtjänar att lyftas eftersom många kvinnor råkar ut för sådana män, och skådespelarna var helt OK. Slutet var dock konstigt och avklippt:

Ger den 3/10.
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-14 kl. 10:40.
Citera
2015-11-14, 17:34
Medlem
Herr.Dittlings avatar
North by northwest (1959)

Denna Hitchcockklassiker plockas fram emellanåt, och är alltid lika bra.
En helt vanlig man blir indragen i en väldigt spännande mord och spionhistoria.

5/5, eller 10/10
Citera
2015-11-14, 17:53
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
North by northwest (1959)

Denna Hitchcockklassiker plockas fram emellanåt, och är alltid lika bra.
En helt vanlig man blir indragen i en väldigt spännande mord och spionhistoria.

5/5, eller 10/10

Ja, den är väldigt väldigt bra! Och Cary Grant är som snyggast där!
Citera
2015-11-14, 18:41
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, den är väldigt väldigt bra! Och Cary Grant är som snyggast där!
Hmm, svårt att kommentera det.

Men nog hade man väl kunnat hitta något läckrare än Eva Marie Saint
Citera
2015-11-14, 18:47
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Jaså? Jag tycker att hon var jättetjusig, just en sådan stilig, blond och sval kvinna som Hitchock gillade. Undrar varför han inte använde henne mer?

Jag tänker alltid på denna film när jag åker sovvagn förresten. Men hittills har det aldrig varit någon Cary Grant-klon som velat gömma sig i min vagn! (Större risk, idag, att det ska vara stinkande s.k. flyktingar som gömmer sig under britsen, och skrämmer slag på en på natten...)
Citera
2015-11-14, 18:56
Medlem
Citat:

Får nog hålla med dig här, han skulle anlitat Grace Kelly eller Ingrid Bergman istället
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in