Citat:
Ursprungligen postat av
HejAnton
2001: A Space Odessey dir. S. Kubrick
Tycker fortfarande 2001 är smått överskattad. Tidig art-house film och en av de första folk kommer i kontakt med. Såg den på utomhusbion i Stockholm vilket var rätt häftigt då filmen faktiskt är en vacker visuell upplevelse, däremot var det väldigt distraherande att sitta med folk som pratar omkring en (var dessutom svårt att hänga med i talet i filmen). Det var roligt att se folk gå därifrån dock, jag antar att många enbart kom för att det var veckans mest hypade film och blev besvikna när det inte innehöll häftiga aliens eller coola actionscener.
6.5
Jag var också där och såg den, var väldigt spänd på att se hur folk skulle reagera. Jag har ju sett den förr och visste vad jag gav mig in på, men flera i mitt sällskap och antagligen många hundra som satt där hade nog ingen aning om att de gav sig ut utanför trygga hollywood-ramar. Mycket riktigt var det många som gick, och det var mest skönt. Mitt gäng satt bredvid några indie-kids som gjorde mycket väsen av sig och störde otroligt. Men de gick efter någon halvtimme. Nytt gäng slog sig ner där (ganska nära scenen) och de gick också efter en stund. Tror att totalt 4 gäng turades om att ha den ganska bra platsen framför mitt gäng, innan en luttrad tant slutligen intog den och satt kvar till filmens slut.
Det var mysigt att kolla i Rålis, men det var inte lätt att hänga med i filmen. Inte ens jag som satt nära hörde allt pga omgivningens väsen. Jag ska nog se den igen snart, hemma. För jag tycker absolut om den, och jag tycker att det är superintressant att läsa olika analyser av den.
Jag älskar scenen där de närmar sig monoliten på månen. Det är filmens absoluta höjdpunkt i mina ögon (och öron). Den som ansvarat för ljudsättningen av scenen (Kubrick själv?) borde få medalj. Med den starka volymen i Rålis till råga på allt kunde jag inte annat än gapa och bara fånflina åt hur bra det var.