2015-08-13, 17:55
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Världshuset Jamaica (1939)

Hitchcockfilm som gärna hade kunnat spelats in tio år senare då filmtekniken hade gjort den bättre rättvisa.
Nåväl, en ung dam upptäcker att det pågår vrakplundring.
Hon kontaktar guvenören, det borde hon inte ha gjort.

Även om Hitchcock lär ha varit missnöjd, och många tycker (kanske just därför), att den inte är något vidare, så tycker jag att den är bra.
4/5
Citera
2015-08-13, 18:18
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jotnan
Stagecoach (1939)
Av John Ford

Med de senare åren i rollen som filmentusiast, när intresset börjat växa sig utöver att kolla på vad som går på bio just nu och ifall jag tyckte om den eller inte, har en dragning till de gamla klassikerna uppstått. Ni vet, de riktigt stora filmerna som för en riktig filmälskare ska fungera som referens till allt annat som görs ända fram till nu. Men jag har ett eget sätt att se dem som bottnar i en fråga: Hur håller den här filmen som en hel vanlig filmupplevelse, med den ”respekt” som en klassiker förtjänar helt och hållet ur ekvationen? Är filmen något jag reagerar på? Skrattar jag med filmen och fasas över den på samma sätt som jag gör på bio? Det är på det sättet som filmers ”odödlighet” verkligen sätts på prov.

Den odödliga klassikern heter idag Stagecoach. Det är en Western från 1939 som på egen hand introducerade moraliska frågor och en rejäl dos mognad till hela Western, en b-genre som innan ägnats mest åt unga pojkar som ville se action. Alltså lite som dagens Transformers. Som regissör har vi den store, genomamerikanska John Ford som har tillsammans med filmens stjärna John Wayne gjort filmhistoria med bland annat The Searchers och The Man Who Shot Liberty Valance. Det här var John Waynes första riktiga roll och skulle markera början på en karriär som en av Amerikas allra största ikoner någonsin.

Stagecoach är en produkt av ett riktigt intelligent manus. Herregud vilken struktur. För att likna den vid något nutida så för den tankarna till det moderna mästerverket Mad Max Fury Road. Det är en liten film som skalar bort det som inte behövs. En film om en liten grupp i en liten diligens. Stagecoach är arketypen för ekonomiskt strukturerade filmer som skapar den största möjliga spänningen och dramat på det enklast möjliga sättet. Själva premissen går att beskriva i en mening. En brokig skara människor som av olika, väl presenterade anledningar lämnar staden med samma diligens. Där finns en sheriff, en läkare som tagit till flaskan, en ung, rik, gravid kvinna med en man i det militära som bara kanske är vid liv, en neurotisk whiskeyförsäljare, en förtjusande ung dam med en mörk hemlighet, en bankchef som flyr lagen och en mystisk gambler. På vägen får de veta att de befinner sig på apacheindianernas mark, vilket bara ökar den friktion som redan finns i vagnen mellan personligheter, klass och kön. Det är sannerligen en spännande kemi mellan personerna i vagnen.

Sen hoppar John Wayne på. Han är en brottsling, men vi förstår tidigt att det inte är hans rätta väsen. Han har blivit tvingad till en våldsam hämnd av omständigheterna, vilket också är hans syfte med resan och skapar anledning till ett mäktigt klimax. John Wayne är bra i den här filmen. Han är väldigt bra och det trodde jag aldrig skulle komma från mig. För mig har han alltid varit den grovt överskattade, alldeles för gamla och rent ut sagt töntiga gubben som saboterar varje film han är med i genom att ta på tok för mycket plats. I Stagecoach är hans närvaro också mycket stark, men den här gången klarade han av det galant.

Men visst är den åldrad. En modern publik kanske hade haft svårt för hur humorn faller pladask, eller hur dialogerna och vissa av tagningarna känns som något hämtat från stumfilmseran. Stagecoach är en teatralisk film, något vi heller inte är vana vid, men det är ju något som inte gick att undkomma från på 30-talet.

Stagecoach är verkligen ”One of the Greats” men var först inte lika intressant att se ur ett underhållningsvärde. Den kändes från början väldigt standard, och det kanske just är så eftersom den influerat så många efterkommande filmer och byggt en viss grund för Western-genren att stå på. Och det blir så orättvist att se Stagecoach som något klyschigt när den i själva verket är nyskapande och ett offer för senare inspiration och i många fall plagiat. Men halvvägs in i filmen bryr jag mig inte längre om att från en slags akademiskt vinkel ”analysera” och ”respektera” det briljanta manuset, Fords regi och de tekniska aspekterna. Jag blev helt och hållet investerad i de här människornas öde, jag var fast och min sakliga respekt förvandlades till en genuin uppskattning. Det är helt enkelt en j*vla spännande och bra film, och all världens år på nacken kommer nog aldrig att ändra på den saken.

Särskilt inte eftersom Stagecoach är oförglömlig. Ta bara John Waynes ikoniska första scen när kameran zoomar in på hans ansikte, den första pilen som slår ner i diligensen från ingenstans, gamblern Hatfields, spelad av John Carradine, och hans minst sagt unika ansikte, den fenomenala slutscenen där hämnden ska ta plats där saloonen blir knäpp tyst förutom ljudet av bartendern som långsamt plockar ner sin finsprit från hyllorna. John Waynes och den unga kvinnans intensiva blickar är en stark kontrast till Western-genrens annars stela kärleksintressen. Det här är faktiskt magnetiskt. Stagecoach är en odödlig film eftersom den fortfarande får en människa att känna extas och en uppskattning till film i allmänhet. Jag kan Mycket Starkt Rekommendera den.
Instämmer. En riktigt bra film!
Citera
2015-08-13, 23:25
Medlem
HejAntons avatar
Smultronstället [1957] dir. I. Bergman
Fortfarande en novis när det kommer till Bergman. Det Sjunde Inseglet gjorde inte mycket för mig även om jag tycker mig borde kunna underhållas av den trots allt. Smultronstället däremot imponerar på en himla massa plan, främst Victor Sjöström i huvudrollen, men även Bibi Andersson (självklart) och Ingrid Thulin.

En förhäxande film som håller mig intresserad från början till slut, även om en del av karaktärernas beteende ofta känns smått föråldrat. Bibi Andersson är alltid intressant för mig som är Tarkovskij-fan. Jag ser självklart vad Tarkovskij såg i henne som skådespelerska, men jag förundras alltid över hur en potentiell Tarkovskij-film med Andersson som skådis hade fungerat, hade hon verkligen kunnat spela Hari i Solaris eller modern i Spegeln?
7.5
Citera
2015-08-14, 08:26
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejAnton
2001: A Space Odessey dir. S. Kubrick
Tycker fortfarande 2001 är smått överskattad. Tidig art-house film och en av de första folk kommer i kontakt med. Såg den på utomhusbion i Stockholm vilket var rätt häftigt då filmen faktiskt är en vacker visuell upplevelse, däremot var det väldigt distraherande att sitta med folk som pratar omkring en (var dessutom svårt att hänga med i talet i filmen). Det var roligt att se folk gå därifrån dock, jag antar att många enbart kom för att det var veckans mest hypade film och blev besvikna när det inte innehöll häftiga aliens eller coola actionscener.
6.5
Jag var också där och såg den, var väldigt spänd på att se hur folk skulle reagera. Jag har ju sett den förr och visste vad jag gav mig in på, men flera i mitt sällskap och antagligen många hundra som satt där hade nog ingen aning om att de gav sig ut utanför trygga hollywood-ramar. Mycket riktigt var det många som gick, och det var mest skönt. Mitt gäng satt bredvid några indie-kids som gjorde mycket väsen av sig och störde otroligt. Men de gick efter någon halvtimme. Nytt gäng slog sig ner där (ganska nära scenen) och de gick också efter en stund. Tror att totalt 4 gäng turades om att ha den ganska bra platsen framför mitt gäng, innan en luttrad tant slutligen intog den och satt kvar till filmens slut.

Det var mysigt att kolla i Rålis, men det var inte lätt att hänga med i filmen. Inte ens jag som satt nära hörde allt pga omgivningens väsen. Jag ska nog se den igen snart, hemma. För jag tycker absolut om den, och jag tycker att det är superintressant att läsa olika analyser av den.

Jag älskar scenen där de närmar sig monoliten på månen. Det är filmens absoluta höjdpunkt i mina ögon (och öron). Den som ansvarat för ljudsättningen av scenen (Kubrick själv?) borde få medalj. Med den starka volymen i Rålis till råga på allt kunde jag inte annat än gapa och bara fånflina åt hur bra det var.
Citera
2015-08-14, 12:29
Medlem
Catapillas avatar
Konkurs

Tidig Milos Forman, vi får följa en talangjakt där ingen har någon talang, det är otroligt tråkigt.
Väldigt lik Formanrullen Kdyby ty muziky nebyly där vi får följa ett mediokert storband istället.

Båda kan med fördel undvikas, solklar 1 / 5
Citera
2015-08-15, 01:18
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Hitchcock (2012)

Handlar om Alfred Hitchcock, men det är ingen vanlig biografi, den här utspelar sig runt inspelningen av filmen Psycho, som definitivt inte löpte problemfritt.

Anthony Hopkins och Helen Mirren är riktigt bra i sina roller.

Nu är jag, normalt sett, väldigt skeptisk till biografier, så även denna, men Anthony och Helen är så pass bra att jag ger godkänt 3/5
Citera
2015-08-15, 01:24
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Psycho (1960)

Passande nog visade svt filmerna Hitchcock och Psycho direkt i följd.

Ung kvinna förskingrar pengar, och smiter. Vid ett regnväder väljer hon att ta in på Bates motell.
Motellet ligger avsides, vid en väg som tidigare var huvudväg, numera har man väldigt få gäster.
Motellet drivs av en äldre dam, och hennes son, Norman.
Mer yppar vi inte, men några av er har säkert sett den.

4/5, visst håller den ännu.
Citera
2015-08-15, 01:41
Medlem
Carnage.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Psycho (1960)

Ung kvinna förskingrar pengar, och smiter. Vid ett regnväder väljer hon att ta in på Bates motell.
Motellet ligger avsides, vid en väg som tidigare var huvudväg, numera har man väldigt få gäster.

Har du sett tvåan? Enligt mig, och han den där Tarantino, så är den bättre än ettan. Galet bra manus av Tom Holland, briljant regi och Anthony Perkins är faktiskt ännu bättre och Norman Bates är djupare som karaktär. Sen är den dessutom mycket otäckare än Hitchcocks film.
Citera
2015-08-15, 01:51
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Har du sett tvåan? Enligt mig, och han den där Tarantino, så är den bättre än ettan. Galet bra manus av Tom Holland, briljant regi och Anthony Perkins är faktiskt ännu bättre och Norman Bates är djupare som karaktär. Sen är den dessutom mycket otäckare än Hitchcocks film.
Tvåan var också sevärd, man visste inte riktigt vart den skulle ta vägen.
Minns att jag var väldigt skeptisk innan jag såg den, en uppföljare till en Hitchcokfilm, gjord av någon annan, hmm.
Jag hade fel, den var bra, men jag håller nog orginalet snäppet högre..

Det kom visst ytterligare någon uppföljare, men det var en ren katastrof.
Citera
2015-08-15, 02:29
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carnage.
Måste se 2an i helgen. Har haft den på min watch list hur länge som helst och blev speciellt sugen nu när jag kom in till slutet av Psycho på TV.
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2015-08-15 kl. 02:32.
Citera
2015-08-15, 03:01
Medlem
NirvanAs avatar
Mad Max: Fury Road

Högst medioker film som inte alls hade den riktiga mad max atmosfären från förr. Hade velat att den skulle vara råare och mörkare, en del visuellt obskyra karaktärer och enstaka scener men det räcker inte.

Tom..Tom...Tom Hardy...vad är problemet med dig? Varenda roll du tar på dig spelar du nån kufig, tystlåten karaktär som ger efterblivna intryck.. Ingen brist på ambition här inte, men du är ingen Christian Bale, så lägg ner.

2/5
Citera
2015-08-15, 04:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Psycho (1960)

Det kan inte finnas många som inte har sett den, eller i all fall har läst om den och känner till handlingen. Det är en sådan film som det inte är någon idé att se om, eftersom allt bygger på överraskningseffekten. Att man inte VET hur det står till med motellägarens mamma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in