2015-11-07, 08:58
Medlem
gurkmajjas avatar
Amy (2015)

Dokumentären om Amy Winehouse som joinade 27-club 2011.

Vi får följa Amy genom olika privata och offentliga videoklipp, intervjuer, fotografier mm kombinerat med kommentarer av vänner, familj och olika affärspartners. Det hela börjar när Amy är omkring 18 år gammal och vi får följa hennes karriär och livet bakom fram till hennes död den 23 juli 2011.

Jag tillhör dem som inte direkt följde hennes historia live s a s och hade väl ganska dålig koll på hennes privatliv och bakgrund egentligen. Jag visste naturligtvis att hon hade missbruksproblem och levde ett hårt liv, men inga detaljer.

Filmen visar verkligen vikten av att omge sig med rätt människor när det krisar i tillvaron. Amy hade den olyckliga benägenheten att göra precis tvärtom. Hennes pojkvän och sedermera make var ett riktigt svin som tvivelsutan bidrog till hennes död. Hennes far var även han ett riktigt praktarsle som bara tänkte på sig själv och utnyttjade Amy (som onekligen hade daddy issues i ordets rätta bemärkelse och därmed osunt dyrkade sin korkade egoistiske far) vilket även det bidrog till hennes undergång. Så, de personer som var viktigast i hennes liv, i vart fall de som påverkade henne mest, var också de som absolut inte borde ha funnits i hennes närhet.

I övrigt hade hon bra folk omkring sig men de förmådde inte nå fram till henne riktigt och filmen visar hur hennes oförmåga att hantera livet gång på gång leder in i destruktivt missbruk.

Det är plågsamt att se hur hon sakta men säkert går under, samtidigt som hennes far hetsar henne karriärsmässigt för egen vinning och hennes man uppmuntrar hennes missbruk. De två personer hon älskade mest tog också livet av henne, utan tvekan.

En mycket sevärd och tragisk film om ett något typiskt livsöde för en trasig människa som hamnar i ett rampljus hon inte kan hantera själv och där ingen hjälp finns att få.

8/10
Citera
2015-11-07, 14:20
Bannlyst

Michael Faraday (Jeff Bridges) är på väg hem då han ser en grabb, Brady (Mason Gamble), som går mitt i vägen. Michael kliver ur bilen för att säga åt grabben att flytta på sig då han upptäcker att han har skadat sig. Michael drabbas av panik och kör honom till akuten. Grabben klarar sig och Michael inser snart att han bor granne med Brady och hans familj. Oliver (Tim Robbins), mannen i huset, är arkitekt och till en början kommer de bra överens. När Oliver börjar få konstiga brev som hamnar i Michaels brevlåda börjar Michael gräva i Olivers förflutna och inser att Oliver inte är den han utger sig för att vara.

Spännande och välspelad thriller som tar en del oväntade vändningar.

8/10.
Citera
2015-11-07, 14:22
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sursexa
Älskar scenen när han blir sur på ungarna för han inte får följa med och leka, varpå ungarna ändrar sig. Sen när dom sitter och leker med några tarotkort på en parkbänk så börjar diskussionen om vem dom ska gå hem till och Ruffalo säger att dom kan gå till deras lägenhet så lackar ungarna ur och vill inte ta hem sina kompisar dit. Ruffalo lackar ut ännu mer och börjar gå där ifrån, och då får man se han i skor, kalsonger, rock och en halsduk. Så jävla bra.
Håller med, den bästa scenen. Ruffallo gjorde en underbar insats.
Citera
2015-11-07, 14:51
Bannlyst
Beast of no nation (2015) Krig. Handlar om en barnsoldat som strider för rebellerna i Västafrika. 8/10.
Senast redigerad av FNC 2015-11-07 kl. 15:48.
Citera
2015-11-07, 14:52
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sakrasonto
Wild Hogs

Tycker verkligen folk om denna sorts humor?
Rörigt innehåll och framtvingad skadeglädje.
Åter ett nytt "skratt"moment på raken, hur hade dem tänkt med vilandet under tiden?
Balansen mellan vad som för den vidare och vad som visar ens tänder?

Många bra skådespelare, men denna osaliga soppa.
En av de filmer som man hade velat radera ur minnet.

Den får 2/10.
Jag tycker det är en helt ok film.
Den är underhållande på ett lagom sätt, och ger glädje så länge den varar.
Det enda minuset är John Travoltas egna bidrag. Och då talar jag inte om hans skådespelarinsats, utan hans förslag.
I nästan varje film han är med i så verkar han vilja föreslå plumpa bögskämt. Så ock i denna filmen där det var Travoltas bidrag att skämta om "rädslan för manlig nakenhet" i badscenen i naturen.
Det var något som Travolta tyckte skulle bli alldeles fantastiskt, hysteriskt roligt för publiken.

Men i övrigt är det en underhållande film.

Det finns en annan, Old Dogs ... Också med Travolta.
Men i den fick han ännu större utrymme för egna bidrag, och det märks.
Filmen blir omöjlig att ens se färdig.
Ändå är Robin Williams med. Men inte ens han lyckas rädda filmen.
Citera
2015-11-07, 14:54
Medlem
Snyrras avatar
Night of the Creeps.

Typisk, löjlig 80-tals-skräck. Rätt skön men knappast något man behöver se mer än en gång.
Citera
2015-11-07, 15:11
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyrra
Night of the Creeps.

Typisk, löjlig 80-tals-skräck. Rätt skön men knappast något man behöver se mer än en gång.
Tråkigt att du inte riktigt gillade den. Själv så tycker jag att den är oerhört festlig och en av de bästa skräckkomedierna som har gjorts.
Citera
2015-11-07, 15:31
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FaithlessAngel
The water horse kollade jag klart förut. Innan det var det deadline.
The Water Horse ???

Hihihi,
Nej, men den tyckte jag faktiskt var rätt så hyfsad.
Emily Watson och en fult CGI-sjöorm med tentakler ...

Jag har nog sett den en fyra ggr, och kommer no se den några gånger till när tiden blir mogen.
Citera
2015-11-07, 16:06
Medlem
Snyrras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shitlist
Tråkigt att du inte riktigt gillade den

Tror jag hade för höga förväntningar men jag respekterar er som tycker den är rolig.
Citera
2015-11-07, 16:31
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The man in black (1950)

En man som är expert på yoga dör under förevisandet om att försätta sig i ett annat tillstånd.
Dottern ärver allt, men en lömsk andra hustru försöker få det att se ut som att dottern är mentalt sjuk, och själv kapa åt sig arvet, men dottern har ett motdrag.

Kul ide, men kunde ha gjorts bättre 3/5
Citera
2015-11-07, 17:02
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Infinitely Polar Bear (2014)

Betyg: 4/5
Kul att du gilla den! Trist att den blivit så förbisedd, speciellt med tanke på Ruffalos insats som sagt.

---

Såg skräckfilmen Kristy (2014) natten till idag. Faktiskt rätt så bra, mysig och hyfsat spännande rakt igenom. Älskar collage-miljön och den kändes härligt 80-tal emellanåt. Haley Bennett måste nämnas som är grymt bra i huvudrollen, riktigt bra final girl.
3 av 5
Citera
2015-11-07, 17:06
Medlem
Black Mass
http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt1355683/

Hade riktigt höga förväntningar på denna. Men trots riktigt bra skådespelarinsatser så levde den inte upp till dom. En svag 3/5. Bästa prestationen av Depp på mycket länge...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in