2015-07-21, 11:28
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
Tycker du att den förtjänade sina 5 Oscars?

http://www.imdb.com/title/tt0102926/awards

Helt ärligt är det ett år som gått förbi mig obemärkt. Kan inte komma på fler bra filmer som jag sett än Terminator 2 och de tävlar inte direkt om samma priser. Vad tycker du?
Citera
2015-07-21, 13:37
Medlem
kuddenchristos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghost.B.C
Helt ärligt är det ett år som gått förbi mig obemärkt. Kan inte komma på fler bra filmer som jag sett än Terminator 2 och de tävlar inte direkt om samma priser. Vad tycker du?
Jag tycker att den förtjänade sina fem Oscars, men jag hade också gärna sett "Terminator 2" vinna priset för bästa film.
Citera
2015-07-21, 14:30
Medlem
jotnans avatar
3.10 To Yuma (2007)
Av James Mangold

Western är en genre som ligger mig lite extra varmt om hjärtat. Den unika kulturen som nästan gränsar till fantasy, de tysta karaktärerna, moraliska dilemman och laglösheten är ingredienser som allt som oftast får det att pirra till lite extra när Western står på schemat. Så länge jag får min dos av estetiken så kan jag till och med förlåta en och annan John Wayne-film. (Där sa jag det: John Wayne är sämst) Vissa skulle säga att genren är död. Och visst har dess storhetstid passerat för länge sedan, men jag skulle hävda att den har fått sina intressanta små tillägg på senaste tiden: Django Unchained, True Grit och som jag förstår, The Assassination of Jesse James. Är James Mangold, en regissör som med sina filmer träffar eller missar, en regissör som fångar det som gör vilda västern så bra?

Christian Bale spelar en tystlåten ranchägare vid namn Dan Evans. I ett försök att försörja sin inte så förmögna familj bestämmer han sig för att för 200 dollar agera följeslagare till den ökända boven Ben Wade, som begått ett värdetransportrån för mycket. Han ska transporteras till fängelset i Yuma för att hängas, men under resans gång får de båda männen och vi som publik lära sig mer om varandra. Filmen är snyggt uppdelad i tre delar. Innan resan, under resans gång och det stora slaget i slutet där Evans måste få Wade på tåget till Yuma under beskjutning av Wades växande gäng.

Ett stort problem med 3 10 to Yuma var enligt mig skådespeleriet. Det är absolut inte dåligt, men en film i det här stuket, och särskilt med så mycket intressanta skådespelare, är det ingenting minnesvärt alls. Bale och Crowe gör sina forna roller fast sämre. Vi har sett deras personligheter förr men i mycket bättre och mer trovärdiga varianter. Särskilt Crowe hade jag problem med. Han ska vara en manipulerande charmör, men lyckas aldrig charma mig. Det blir smått komiskt när alla människor han stöter på våldsamt fattar tycke för honom efter bara några ord. Logan Lerman, som här var oerhört ung, är faktiskt riktigt bra och väger upp för mycket tråk, men värst av allt är Peter Fonda. Det kanske är ett försök att ragga en äldre publik men Fonda har absolut ingen aning vad han gör i den här filmen.

Filmen dras med en underliggande känsla av något lite träigt. Jag kan inte släppa det. Jag vet inte vad budgeten går på men i början kändes det lite TV över det hela. Regissören hade också lite svårt för att bestämma vilken typ av film det här är. I ena ögonblicket rider de från bovar genom tunnlar i rena rama Indiana Jones för att i nästa stund göra en tyst och atmosfärtung dialog mellan huvudkaraktärerna. Jag säger inte att det inte går att blanda sinnesstämningar och genrer. Riktigt duktiga regissörer kan få det att kännas oerhört fräscht. Men det här känns inte som en spännande mix, mer som ett slarvigt lapptäcke.

Halvvägs in i filmen börjar kemin mellan Bale och Crowe bli rätt så intressant. De är kanske inte de mest intressanta karaktärerna som jag nämnt tidigare, men mellan dem finns det något jag inte kan sätta fingret på. Saker trappas upp till en scen där Bale är så nära att köpas av Ben Wade för det femdubbla beloppet han skulle få för att få honom till tåget. Det finns en djup respekt mellan de två männen, även ifall de inte skulle tveka att skjuta den andre i ryggen om de bara vände ryggen till.

I kontrast till den stora dosen medelmåtta bjuder faktiskt 3.10 To Yuma på ett par väldigt imponerande ögonblick. Min absoluta favoritscen är den när Tucker, en kaxig ung cowboy som varit en sten i skon för Ben Wade, håller honom vaken med en sång om att Ben ska hängas. Mot morgonstunden vaknar gruppen upp en efter en till att Ben Wade tyst hugger sångaren flera gånger i halsen med en gaffel. Och det sker helt utan någon dramatisk musik eller starka, chockerade reaktioner. Det är riktigt obehagligt faktiskt, något som spelar på samma strängar som morden vid sjön i en annan film från samma år, Zodiac. Slutscenen är också riktigt, riktigt härlig. Bales son, som följt med i smyg och sett upp till Ben Wade i hemlighet, står med pistolen riktad mot brottslingen och tvingas göra ett val, att ta ett liv eller att lämna honom åt lagen. Filmen har byggt upp mot detta hela vägen, men när det väl sa ske ger Ben Wade honom en blick som säger mer än tusen ord. Den hårdnackade brottslingen vill inte att han skjuter, inte för sitt eget liv utan för pojkens skull.

3.10 To Yuma är en nya skolans Western-film. I den tid vi lever i bör man vara tacksam över att Westerns fortfarande görs, och då särskilt med en sådan här rik ensemble. Jag tänker absolut inte försvara filmen med näbbar och klor mot alla som inte uppskattade den, då jag kan se att den gjorde en hel del saker fel. Men för mig var det en hygglig film, som började svagt men växte hela tiden. Den är rätt så spännande, rätt så välskriven och innehåller rätt så bra karaktärer. Och en rätt så bra film förtjänar en liten Rekommendation.
Citera
2015-07-21, 16:48
Bannlyst

Polisen Frank Conner (Andy Garcia) oroar sig för sin son Matthew (Joseph Cross) som har leukemi och behöver en benmärgstransplantation omgående. Frank gör allt han kan för att hitta en kompatibel donator och till slut hittar en - Peter McCabe (Michael Keaton), som avtjänar ett livstidsstraff för mord. Frank ber honom att ställa upp och efter många om och men går Peter med på det, men han gör det bara för att kunna utnyttja situationen för egen vinnings skull och snart befinner sig alla på sjukhuset i fara.

Den här filmen är riktigt bra och både Andy Garcias och Michael Keatons insatser ligger på topp. Spännande och välspelat.

Betyget blir en 7:a på skalan 0-10.
Citera
2015-07-21, 18:07
Medlem
Bittersteels avatar
Cruising
Det är en seriemördare som härjar i New York. Alla hans offer har varit bögar inom läderkulturen. Polisen bestämmer sig för att låta nybörjarpolisen, Steve Burns (Al Pachino) gå undercover där. Men är Steve redo för det här uppdraget?
Cruising är en väldigt intressant film och kan också bli sedd som en tidkapsel från läderkulturen innan AIDS krisen kom och förändrade det för allt. Jakten på seriemördaren har sitt fokus här, men det är läderkulturen som är huvudfokuset i filmen. Man får ser allting som händer där och Steve försöker passa in där och kanske upptäcka om han är bög eller inte. Den sista punken, går tyvärr filmen inte in på så mycket som jag skulle vilja att den skulle kunna göra. Hans flickvän (Karen Allen) säger att han är inte sig själv i sängen med henne och att han inte verkar så intresserat av henne, men det är får vi aldrig riktigt se i filmen. Seriemördarens motiv är också väldigt luddig över varför han går och dödar bögar.
Det visar sig att hela 40 minuter av filmen klippets bort efter att filmen var klar. Jag undrar om de grejerna jag tog upp, skulle ha förklarats bättre eller inte.
Filmen har anklagades för att vara homofobisk, men jag vet inte om jag håller med om att den är det. Det är sant, att den visas mycket material som går att tolkas som att den är det, men jag tycker inte det. Det finns en scen i filmen, där Steve tar upp det han ser som homofobisk i filmen, efter att polisen har ett förhör med en misstänkt (att säga att det var over the top, är det minsta man kan göra.)

Det är en väldigt intressant film, men den gör flera snedsteg som håller tillbaka den ifrån en 9 eller till och med en 7.
Så mitt betyg blir 6/10
Citera
2015-07-21, 18:10
Medlem
Ghost.B.Cs avatar
Thank You For Smoking (2005)

Möt Nick som arbetar som lobbyist för tobaksindustrin. Hans jobb med att supporta rökning svider i mångas ögon och ställer till det en del för honom.

Sjukt skön idé och ganska väl utfört. Mörk humor utan att vara för mycket in your face. Sen är det alltid kul att se Sam Elliott, William H Macy och JK Simmons.

4/5
Citera
2015-07-21, 19:22
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bittersteel
Cruising
Det är en seriemördare som härjar i New York. Alla hans offer har varit bögar inom läderkulturen. Polisen bestämmer sig för att låta nybörjarpolisen, Steve Burns (Al Pachino) gå undercover där. Men är Steve redo för det här uppdraget?
Cruising är en väldigt intressant film och kan också bli sedd som en tidkapsel från läderkulturen innan AIDS krisen kom och förändrade det för allt. Jakten på seriemördaren har sitt fokus här, men det är läderkulturen som är huvudfokuset i filmen. Man får ser allting som händer där och Steve försöker passa in där och kanske upptäcka om han är bög eller inte. Den sista punken, går tyvärr filmen inte in på så mycket som jag skulle vilja att den skulle kunna göra. Hans flickvän (Karen Allen) säger att han är inte sig själv i sängen med henne och att han inte verkar så intresserat av henne, men det är får vi aldrig riktigt se i filmen. Seriemördarens motiv är också väldigt luddig över varför han går och dödar bögar.
Det visar sig att hela 40 minuter av filmen klippets bort efter att filmen var klar. Jag undrar om de grejerna jag tog upp, skulle ha förklarats bättre eller inte.
Filmen har anklagades för att vara homofobisk, men jag vet inte om jag håller med om att den är det. Det är sant, att den visas mycket material som går att tolkas som att den är det, men jag tycker inte det. Det finns en scen i filmen, där Steve tar upp det han ser som homofobisk i filmen, efter att polisen har ett förhör med en misstänkt (att säga att det var over the top, är det minsta man kan göra.)

Det är en väldigt intressant film, men den gör flera snedsteg som håller tillbaka den ifrån en 9 eller till och med en 7.
Så mitt betyg blir 6/10
Den gillade jag. Skön skitig New York-känsla från tidiga 80-talet.
Citera
2015-07-21, 20:37
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The warriors (1979)

Ibland undrar varför jag utsätter mig för sånt här, jag tyckte väldigt illa om filmen 1979, och den har sannerligen inte blivit bättre.

Vid ett jättemöte där alla stadens krimminella gäng deltar, för att försöka bli ett enda jättegäng, mördas den drivande gängledaren. Gänget the warriors får felaktigt skulden, och jagas av alla andra gäng och polisen. Man får följa deras flykt genom New York.

Suck och stön, 1/5 känns nästan i överkant
Citera
2015-07-21, 22:10
Medlem
Razorback (1984)

Ett gigantiskt argt vildsvin terroriserar ett vildmarks/by område i Australien.
Det första offret är en random snorunge som blir massakrerad av besten, senare en tv journalist,
journalistens make tar upp kampen mot odjuret.

Sevärd, kanske något udda film.

3 av 5
Citera
2015-07-21, 22:33
Medlem
nihilverums avatar
The Big Easy (1986)

Remy McSwain (Dennis Quaid) är en polis som jobbar med mordutredningar i New Orleans och han har två problem. Det första är en mordvåg som sveper genom staden och det andra är Ann Osborne (Ellen Barkin), en vacker jurist som arbetar på delstatsåklagarens antikorruptionsenhet och övervakar polisen och deras arbete. De två inleder en relation, men saker kompliceras betydligt när Remy anklagas för korruption.

Ganska typisk 80-talspolisfilm som inte lämnar något bestående intryck.

Betyget blir 5/10 eller en svag 3/5 på Filmtipset.
Citera
2015-07-21, 23:17
Blev ett tema dracula 1931 frankenstien 1931 och mel brooks parodierna av dem båda. Alla är ju klassiker och väldigt bra.
Citera
2015-07-21, 23:29
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Ironman (2008)

En vapentillverkare åker på besök till Afganistan för att presentera ett nytt vapen.
Han blir tillfångatagen av talibaner och tvingas tillverka vapen åt dom.
Dock visar han sig vara en ypperlig ingenjör, och lurar talibanerna genom att tillverka Ironman.

Som en serietidning, fast sämre.
Förmodligen är målgruppen betydligt yngre än mig, men hittills har alla serietidningsfilmer misslyckats, Ironman är bara ännu en.

2/5 enbart för Gwyneth Paltrows skull
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in