Igår såg jag två filmer:
Safety Not Guaranteed (2012)
Det här är en film jag velat se "från två håll". Dels har jag velat se den roliga Aubrey Plaza i vad som såg ut som en typisk indiekomedi, enbart baserat på postern. Dels har jag läst om premissen där en person sätter ut en annons och söker sällskap till en tidsresa, och tänkt att jag velat se vad som låter som en härlig okonventionell indiekomedi. Först när filmen var igång insåg jag att det var samma, och vips fick jag se två filmer jag ville se i en.

Men hur var filmen då? Jo den var vad man kunde vänta sig. En habil, ganska rolig romantisk indiekomedi. Inget spektakulärt, men en rolig premiss och ganska roliga karaktärer.
Betyg 3/6
Legends of the Fall (1994)
En film som ger vibbar av att vara ett storslaget drama, med Anthony Hopkins och Brad Pitt som heta namn att rida på. Pitt ska tydligen vara som allra snyggast i den här filmen, men det vet jag inte om jag kan hålla med om. Han borde ha klippt sig.
Filmen sträcker sig över flera decennier, men är samtidigt inte mycket mer än 2 timmar lång. Brad Pitt ser lika ung ut genom hela filmen, nästan som om han... men vänta nu... En vampyrs bekännelse kom ut samma år... sammanträffande?
Okej. Till filmen. Höstlegender, som den rimligt nog har översatts till, är en film som trycker in massor av handling på alldeles för kort tid. Den har karaktärer som bjuder på alldeles för mycket känslor för att det ska vara övertygande, då vi som tittar aldrig hinner se känslorna växa till dessa enorma nivåer. Den är spretig till tusen och har flera episoder som känns oerhört omotiverade och oförklarade. Jag är helt övertygad om att Höstlegender hade gjort sig ypperligt som miniserie, i stil med Gettysburg som kom året innan. Säg att man fått 6 timmar på sig att breda ut händelseförloppet, eller åtminstone tillåtit sig en tredje timme. Jag kan allvarligt talat inte förstå varför filmen försöker komprimera en episk berättelse till bara 133 minuter. Det funkar inte.
Sammanfattningsvis: Höstlegender hade kunnat bli en storslagen och gripande berättelse med mer speltid, men faller platt och blir oengagerande pga dess stressade och osmidiga hantering av de olika tidsepoker filmen skildrar. Saker händer och vi får se konsekvenserna, gång på gång, men vi får sällan se vad som leder fram till alla dessa saker som händer.
Betyg 1/6.