2017-08-03, 02:12
Medlem
Geomeisters avatar
The A-Team (Directors Cut) | Årgång: 2010
http://www.imdb.com/title/tt0429493/...nm_flmg_act_47

Jag såg den vanliga versionen (osäker på skillnaderna, men denna är en bit längre) när det begav sig. Det är nu sex eller sju år sedan och många filmer har passerat mina ögon. DÅ minns jag filmen som rätt bra. Direkt efter jag såg filmen träffade jag en bekant som också sett den, men tyckte den var rätt kass. Han var besviken på Liam Neeson då ens av hans favoritfilmer är Schindlers List. Inte så konstigt kanske.

Långt senare hör jag i en filmbutik om två som diskuterar denna film och ena säger att den var så dålig att han stängde av innan halva filmen varit.

Stämmer mitt minne (att den var rätt bra) eller har dom andra rätt - Är den kass? Idag såg jag filmen med mer kritiska ögon än första gången och jag skulle vilja påstå att den är något mellanting. Jag kan hålla med om killen i filmbutiken att första delen av filmen är rätt flamsig och är mest en medioker actionrulle, men tycker på det stora hela att filmen blir lite bättre med jämna steg. Slutet gillar jag mest.

Nya A-Team gubbarna gör ett hyfsat jobb, men det här är mer än nutida actionrulle än en A-Team film baserad på serien kan jag tycka. Likt många Bond-filmer är den så spektakulär att den ibland tappar nerven och mest blir en fest i explosioner. Saker bara sker flera gånger på ett sätt som antagligen skulle behövas förklaras bättre. Den lilla humor dom gör - Gör dom rätt bra, men det skulle behövas mer kan jag tycka.

Jag gillar Murdock bäst och sedan Hannibal. Vet inte hur lik Liam Neeson är till George Peppard, men han känns som ett mer trovärdigt planeringsgeni åtminstone.

Glömmer vi allt gällande A-Team för en stund och jämför denna med actionfilmer generellt är den knappast en Heat eller Terminator 2. Men ändå bättre än mycket att som existerar (Hej Dolph Lundgren och Chuck Norris). Så mitt betyg denna gång blir "helt okej". En typisk rulle man kan slötitta på TV någon kväll.
Citera
2017-08-03, 11:47
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The return of Drakula (1958)

Drakula flyttar till Californien och börjar bitas.

En Drakulafilm utan bett.
Inte en endaste huggtand syntes.
En Borgward syntes i filmens början, det var ju alltid något.
Det var nog också det bästa filmen hade att erbjuda.

Egentligen hade jag tänkt se Horror of Dracula, men kunde inte hitta den.
Kanske kom inte filmen riktigt till sin rätt, en solig förmiddag i Augusti,
men, OK, lite snäll kan jag vara 2/5
Citera
2017-08-03, 16:54
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Sherlock Holmes och det hemloga vapnet (1943)

En schweizisk uppfinnare har hittat på en ny bomb, och vill ge den till britterna.
Men mörka, tyska, krafter vill också ha bomben.

Sherlock Holmes som krigspropagande, det går väl inte för sig ?
Nej, det gör det kanske inte, men det är lätt att säga idag, 70 år senare.

Basil Rathbone är Sherlock Holmes, ingen annan har kommit i närheten, trots att många försökt.
Det här var nog ingen av Sherlocks starkaste filmer.
3-/5
Citera
2017-08-03, 18:21
Medlem
winINCs avatar
Baby Driver (2017)
http://www.imdb.com/title/tt3890160/

Är verkligen ingen filmkritiker, men detta var en av de bästa filmer jag sett detta året. Edgar Wright är en av mina favorit-regissörer och han visade verkligen att biljakter kan göras intressanta om man gör det rätt.

Mycket av filmen om inte större delen är satt perfekt till musik som håller tittaren involverad inte bara genom ögonen utan även öronen, speciellt eftersom mycket av storyn involverar huvudkaraktärens hörselskada. Något som jag speciellt kan relatera till eftersom jag har exakt samma problem, dock inte lika allvarligt.

De sista 15-20 minuterna blir lite overkill och drar av lite på mitt betyg, men i helhet så är detta ett bra tillägg i Edgar Wrights resumé.

8/10
Citera
2017-08-03, 18:59
Medlem
mrbooms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Sherlock Holmes och det hemloga vapnet (1943)

En schweizisk uppfinnare har hittat på en ny bomb, och vill ge den till britterna.
Men mörka, tyska, krafter vill också ha bomben.

Sherlock Holmes som krigspropagande, det går väl inte för sig ?
Nej, det gör det kanske inte, men det är lätt att säga idag, 70 år senare.

Basil Rathbone är Sherlock Holmes, ingen annan har kommit i närheten, trots att många försökt.
Det här var nog ingen av Sherlocks starkaste filmer.
3-/5
Vilken film rekommenderar du med Basil ?

Minns att jag gillade tv film/serierna med Jeremy Brett, tyckte han var härligt excentrisk och lite skrämmande med sin brutala ärlighet
Citera
2017-08-03, 19:35
Medlem
Geomeisters avatar
The Last Temptation of Christ | Året var: 1988
http://www.imdb.com/title/tt0095497/...m_flmg_act_108

Vänta här nu. Martin Scorsese, Harvey Keitel, Willem Dafoe och David Bowie till Peter Gabriels musik? Låter som något jag borde uppskatta, men...

Tidigt fick jag dåliga vibbar av filmen. Om "The Passion of the Christ" är Mel Gibsons realistiska syn på Jesus sista timmar är det här den mindre seriösa och konstigare kusinen. Det här baserat på en novel, men mycket är dom klassiska myterna.

Willem Dafoe gör en ofta underhållande tolkning av Jesus och tillför en rad sköna citat. Men detta blandat med konstnärliga scener, sjukt daterat 80-tal och massvis med blod gör det svårt att ta seriöst. Filmen väcker en del tankar, men den känns samtidigt "random". Peter Gabriels musik passar till filmen, men knappast något man springer ut för att köpa direkt.

Filmen har fått högt betyg på IMDB så jag verkar vara i minoritet med dessa tankar. Ångrar inte att jag sett filmen, men likt en rad andra filmer räcker en gång gott och väl. Inget för den vanlige Mr. "Svensson".
Citera
2017-08-03, 19:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom

Minns att jag gillade tv film/serierna med Jeremy Brett, tyckte han var härligt excentrisk och lite skrämmande med sin brutala ärlighet

The Hound of the Baskervilles ligger närmast originalberättelsen, av allt som Rathbone gjort som Sherlock Holmes.
Citera
2017-08-03, 20:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrboom

Sherlock Holmes i fara (1946), som jag såg tidigare i år.

Annars, precis som Merwinna föreslår, Baskervilles hund.

Tyvärr har jag, mer eller mindre, brutit med min samtid, och har ingen aning om vem Jeremy Brett är.
Citera
2017-08-03, 22:03
Medlem
Shamdons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Tyvärr har jag, mer eller mindre, brutit med min samtid, och har ingen aning om vem Jeremy Brett är.
Samtid?

Det var väl i alla fall trettio år sedan han till allas förnöjelse rökte opium på Baker Street?
Citera
2017-08-03, 22:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shamdon
Samtid?

Det var väl i alla fall trettio år sedan han till allas förnöjelse rökte opium på Baker Street?
Tja, det var väl ungefär trettio år sen jag bröt mrd samtiden.
Tiden går.
Citera
2017-08-04, 01:12
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The tattered dress (1957). I skuggan av ett brott (äntligen en vettig svensk titel)

93 minuter rättegång.

Drama: nej.
Noir: nej
Crime: nej
Trots att den utgav sig för allt detta.
Tristess: ja.
Förfärligt tråkig film, som jag flera gånger övervägde att stänga av.
Handlade nästan uteslutande om amerikaners favoritämne, rättegångar (finns det något annat land som fashineras så fullständigt av rättegångar).

Otroligt långsökt, och oengarende handling. 1/5
Citera
2017-08-04, 13:36
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Saboteur (1942). Sabotör

Ett sabotage inträffar på en flygplansfabrik, en ung man pekas ut, som flyr undan poliser och sabotörer.

Ingen av Hitchcocks bästa, men lite spännande var den.

3/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in