2015-06-19, 12:38
Medlem
Herr.Dittlings avatar
The invisible man (1933)

Riktigt hygglig film som bygger på klassikern med samma namn.
Mycket bra specileffekter för sin tid.
Handlingen är en vetenskapsman som gjort sig osynlig, och dessutom blivit maktgalen.

4/5
Citera
2015-06-19, 14:28
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
The invisible man (1933)

Riktigt hygglig film som bygger på klassikern med samma namn.
Mycket bra specileffekter för sin tid.
Handlingen är en vetenskapsman som gjort sig osynlig, och dessutom blivit maktgalen.

4/5
Fast den skrikande tanten är fan inte nådig. En riktig plåga. Gillar dock filmen i stort och tycker det är en av Universals bättre klassiska skräckfilmer.
Citera
2015-06-19, 20:28
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Fast den skrikande tanten är fan inte nådig. En riktig plåga. Gillar dock filmen i stort och tycker det är en av Universals bättre klassiska skräckfilmer.
Jo, tanten var väldigt gapig, det hade jag glömt av sedan jag såg den senast (nej, det var inte vid premiären, riktigt så gammal är jag inte).
Citera
2015-06-19, 20:33
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Jurassic world

Jag vet, jag borde inte ha sett den men familjen tvingade dit mig.
Den var precis så som jag anade, ingenting nytt.
Jurassic park tjugo år senare, lite större och elakare dinosaurier.
Den får trots allt godkänt, för välgjord är den, annat går inte att säga.

3/5
Citera
2015-06-19, 21:30
Medlem
King of California (2007)

Jag tyckte om den. En lek mellan kollisionen av det gamla och nya samhället. Inget mästerverk men varm och lekfull. Det är så synd att den moderna filmindustrin är så bedrövlig på att göra filmer om kvinnor med psykiska besvär och sjukdomar etc. Och det minimala som görs är så dåligt så man skäms. Douglas är bra. Även Wood.
Jag tänkte på en sak när jag såg filmen, följande citat:

"Ibland är det som alla mina celler skriker efter en kropp att beröra med min hand, att någon rör vid mig med sin hand, ger mig en evig kram och klär av sig naken och låter mig titta och förundras. Men efter fem år har jag vant mig."

Betyg: 8/10
Citera
2015-06-19, 23:22
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Slagskott (1977)

Efter dagens kvalm med jurassic world, ville jag ha lite kvalitetsfilm (!!??)
Slagskott är inte som jag minns den vid premiären -77, den innehöll visserligen en rejäl dos underhållningsvåld i ishockeymiljö, men även en ointressant bihandling om vem som ägde laget, och huruvida det skulle säljas eller upplösas.

Jag hade för mig att den var roligare än den var. 2/5
Citera
2015-06-19, 23:37
Bannlyst
Sunes sommar

Komedi från 1993 regisserad av Stephan Apelgren med Peter Haber och Andreas Hoffer. Handlar om familjen Andersson som ska åka på semester till Grekland men efter ett missöde på resebyrån får de nöja sig med en husvagnssemester i Sverige, men nästan allt som kan gå fel går också fel. Den här filmen har man sett många gånger och på senare år har jag haft som tradition att se den vare midsommarafton. Klockren humor och bra skådespelare.

Betyg: 7/10.
Citera
2015-06-20, 00:12
Medlem
Bittersteels avatar
Har sett tre filmer på ett väldigt kort tid, och jag tänker skriva om de här. Ska börja med filmen som är färskat i minnet.
Year of the Dragon
Stanly White (Mickey Rourke som ser ut som Bruce Willis galan brosa) är en polis i Chinatown i New York. Han startar en undersökning för att ta reda på om Triaden finns eller inte (Stanley tror det, hans chef gör det inte). Han sätter inte bara sitt äktenskap på spel här, utan även sitt liv när jag han går upp mot Joey Tai (John Lone).
Det här är min tredje Cimino film som jag har sett (Deer hunter och Thunderbolt and lightfoot var de andra två) och jag kan säga, att jag inte var besviken. Filmen är väldigt fint fotat, vilket jag förväntar mig av en Cimino film och jag gillade att filmen tog sin tid med att berätta sin berättelse, även om det kändes som att en del gick bort under klippningen av filmen (en hel subplot med en polis under täckmantel får man aldrig komma in i).
Rourke är balls out insane i den här filmen. Nästan lika galen som sin frisyr. Han är en sådan racist i filmen och en högst otrevlig person, att ibland undrar man om man vill att han ska vinna. Men den personen som stjäl filmen är John Lone. Medan Rourke springer runt som en galen hund på speed, är Lone mer subtil som gangsterbossen. Han är så himla bra i den här filmen, att man kan bara gå och se filmen bara för se Lone.
När det blir action i filmen, då blir det väldigt blodigt. Klimaxen på tågrälsen är bland det bästa jag har sett för övrigt.
Det är ingen perfekt film, men det är en bra film.
7/10.
Next upp: Harley Davidison and the Marlboro man
Citera
2015-06-20, 02:15
Bannlyst
Äntligen midsommar!

Komedi från 2009 regisserad av Ian McCrudden med Olle Sarri och Luke Perry. Handlar om en grupp människor som samlas för att fira midsommar tillsammans men allt utvecklas sakta men säkert till kaos. Även denna film har jag som tradition att se varje midsommarhelg och tycker det är en bra och rolig komedi med bra skådespelare.

Betyg: 6/10.
Citera
2015-06-20, 09:19
Medlem
chessjamts avatar
Var över en vecka sen jag såg den men...

Jurassic World (2015) av Colin Trevorrow med Chris Pratt och Bryce Dallas Howard.

http://www.imdb.com/title/tt0369610/?ref_=nv_sr_1

Handlingen kan nog de flesta. Stor nöjespark med dinosaurier där fara, problem och trubbel uppstår efter att en hybridmodifierad "ny" dinosaurie som visar sig vara smartare och farligare än vad man först trodde lyckas smita ut och skapa kaos i parken.

Jag gillade den här filmen väldigt mycket. Älskar man första filmen är det svårt att inte tycka om den här då det blir en hel del nickar och referenser till originalfilmen, inte minst vad gäller musiken som känns väldigt bekant vissa stunder.
Jag vill inte spoila utan säger bara att det blir en hel del fanservice för oss som är fans av Jurassic Park filmerna. T-rexen och velociraptorerna är ju ikoniska karaktärer från de förra filmerna som man får se igen här. Men framförallt är det hela nöjespark-känslan som jag älskar. Det här är vad man drömde om att få uppleva som ett litet barn, springa runt och titta på alla de olika dinosaurierna, stiga in i en helt ny värld som gjord för oss dinosaurienördar. Fast man hade gärna sluppit de livsfarliga mötena med de köttätande arterna som filmens karaktärer råkar ut för. Spänning och äventyr utlovas i allra högsta grad.

Chris Pratt är som gjuten i rollen och han kommer troligen att spela flera liknande roller då han passar ypperligt som hjälte i dessa äventyrsfilmer. Riktigt bra. Bryce Dallas Howard gör ett bra jobb hon också, även om hennes karaktär verkar vara mall-A1 vad gäller den perfektionistiska kontrollerande typen samt att hon verkar vara väldigt van vid att springa i högklackat. Men det är nog snarare en miss i manuset än något att skylla på skådespelerskan. Barnen gör det också bra, även om lillkillen har den typiska Ted Gärdestadfrisyren så stör jag mig inte på dem utan de fungerar bra i filmen.

Gillar man den här franchisen sedan tidigare så kan man inte annat än gilla denna. I alla fall jag uppskattade den väldigt mycket och den är en värdig uppföljare till första filmen.

Betyg: 4/5

------------------------------------------------------------------------

Hets (1944) av Alf Sjöberg efter manus av Ingmar Bergman med Stig Järrell och Alf Kjellin.

http://www.imdb.com/title/tt0036914/?ref_=rvi_tt

Latinläraren Caligula (Stig Järrell) verkar finna en slags sadistiskt njutning i att plåga sina elever under latinlektionerna. Men är han helt och fullt en elak person, eller är han bara missförstådd? Dessutom blir det ett komplicerat triangeldrama när både han och en av hans studenter fattar tycke för samma flicka.

Den här filmen har jag hört talas om mycket men aldrig sett tidigare. Nu är det gjort och jag har lite blandade känslor. Filmens starka sidor är just Caligula och rolltolkningen som Stig Järrell gör. Både Bergman, Sjöberg och Järrell kan ta åt sig äran för det. Riktigt bra och fängslande porträtt av en tyrann som är fångad i sina egna rädslor och finner ingen annan utväg än att ge sig på andra människor för att få utlopp för dessa känslor. Filmens negativa sidor är det teatraliska skådespeleriet av Alf Kjellin som studenten Widgren. När han blir arg och brusar upp sig känns det så tröttsamt tillgjort. Däremot är det lite halvintressant familjerelationen som unge herr Widgren har med sina föräldrar. Känns väldigt modernt för att vara 1944 att man tar upp sådan ungdomlig upproriskhet och rebellanda som Widgren visar upp här. Men tyvärr så blir Kjellin teatralisk när han blir arg, vilket förtar intrycket. Dessutom så hjälper inte den skräniga musiken. Snarare stjälper den när den är såpass högljudd och överdramatisk. Ett återkommande problem i flera gamla filmer tyvärr.

Hets får en svag trea eftersom Caligulakaraktären är intressant, fängslande, sevärd och utan tvekan det främsta nöjet i filmen. Tyvärr så når inte resten av verket upp till samma nivå vilket hindrar ett högre betyg.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av chessjamt 2015-06-20 kl. 09:27.
Citera
2015-06-20, 09:25
Bannlyst
Beyond the lights

Fin film om en neger som inleder en romans med en vit tjej, fast på tuffa vilkår

10 av 10 möjliga
Citera
2015-06-20, 10:10
Medlem
nihilverums avatar
Lucy (2014)

Filmen handlar om Lucy (Scarlett Johansson) som luras av sin pojkvän att leverera en väska med okänt innehåll till några skumma typer i Taiwan. Hon blir tillfångatagen och får liksom tre andra personer varsin påse med väskans innehåll (som ger starka associationer till Breaking Bad) instoppat i bukhålan via ett snitt på magen. När Lucy motsätter sig en av gangstrarnas behandling av henne blir hon sparkad i magen varpå påsen börjar läcka. Detta får till följd att hela Lucys hjärnkapacitet börjar aktiveras, varpå hon successivt börjar utveckla övermänskliga krafter.

Handlingen påminner ganska mycket om Limitless (2011), men den här är i mitt tycke lite tråkigare.

Betyget blir 5.5/10 eller 3/5 på Filmtipset.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in