Var över en vecka sen jag såg den men...
Jurassic World (2015) av Colin Trevorrow med Chris Pratt och Bryce Dallas Howard.
http://www.imdb.com/title/tt0369610/?ref_=nv_sr_1
Handlingen kan nog de flesta. Stor nöjespark med dinosaurier där fara, problem och trubbel uppstår efter att en hybridmodifierad "ny" dinosaurie som visar sig vara smartare och farligare än vad man först trodde lyckas smita ut och skapa kaos i parken.
Jag gillade den här filmen väldigt mycket. Älskar man första filmen är det svårt att inte tycka om den här då det blir en hel del nickar och referenser till originalfilmen, inte minst vad gäller musiken som känns väldigt bekant vissa stunder.
Jag vill inte spoila utan säger bara att det blir en hel del fanservice för oss som är fans av Jurassic Park filmerna. T-rexen och velociraptorerna är ju ikoniska karaktärer från de förra filmerna som man får se igen här. Men framförallt är det hela nöjespark-känslan som jag älskar. Det här är vad man drömde om att få uppleva som ett litet barn, springa runt och titta på alla de olika dinosaurierna, stiga in i en helt ny värld som gjord för oss dinosaurienördar. Fast man hade gärna sluppit de livsfarliga mötena med de köttätande arterna som filmens karaktärer råkar ut för. Spänning och äventyr utlovas i allra högsta grad.
Chris Pratt är som gjuten i rollen och han kommer troligen att spela flera liknande roller då han passar ypperligt som hjälte i dessa äventyrsfilmer. Riktigt bra. Bryce Dallas Howard gör ett bra jobb hon också, även om hennes karaktär verkar vara mall-A1 vad gäller den perfektionistiska kontrollerande typen samt att hon verkar vara väldigt van vid att springa i högklackat. Men det är nog snarare en miss i manuset än något att skylla på skådespelerskan. Barnen gör det också bra, även om lillkillen har den typiska Ted Gärdestadfrisyren så stör jag mig inte på dem utan de fungerar bra i filmen.
Gillar man den här franchisen sedan tidigare så kan man inte annat än gilla denna. I alla fall jag uppskattade den väldigt mycket och den är en värdig uppföljare till första filmen.
Betyg: 4/5
------------------------------------------------------------------------
Hets (1944) av Alf Sjöberg efter manus av Ingmar Bergman med Stig Järrell och Alf Kjellin.
http://www.imdb.com/title/tt0036914/?ref_=rvi_tt
Latinläraren Caligula (Stig Järrell) verkar finna en slags sadistiskt njutning i att plåga sina elever under latinlektionerna. Men är han helt och fullt en elak person, eller är han bara missförstådd? Dessutom blir det ett komplicerat triangeldrama när både han och en av hans studenter fattar tycke för samma flicka.
Den här filmen har jag hört talas om mycket men aldrig sett tidigare. Nu är det gjort och jag har lite blandade känslor. Filmens starka sidor är just Caligula och rolltolkningen som Stig Järrell gör. Både Bergman, Sjöberg och Järrell kan ta åt sig äran för det. Riktigt bra och fängslande porträtt av en tyrann som är fångad i sina egna rädslor och finner ingen annan utväg än att ge sig på andra människor för att få utlopp för dessa känslor. Filmens negativa sidor är det teatraliska skådespeleriet av Alf Kjellin som studenten Widgren. När han blir arg och brusar upp sig känns det så tröttsamt tillgjort. Däremot är det lite halvintressant familjerelationen som unge herr Widgren har med sina föräldrar. Känns väldigt modernt för att vara 1944 att man tar upp sådan ungdomlig upproriskhet och rebellanda som Widgren visar upp här. Men tyvärr så blir Kjellin teatralisk när han blir arg, vilket förtar intrycket. Dessutom så hjälper inte den skräniga musiken. Snarare stjälper den när den är såpass högljudd och överdramatisk. Ett återkommande problem i flera gamla filmer tyvärr.
Hets får en svag trea eftersom Caligulakaraktären är intressant, fängslande, sevärd och utan tvekan det främsta nöjet i filmen. Tyvärr så når inte resten av verket upp till samma nivå vilket hindrar ett högre betyg.
Betyg: 3/5