2015-02-03, 01:15
Medlem
saggesalivs avatar
Le Samourai (1967)

Helt fantastisk film, är verkligen helsåld på allting i denna filmen. Det är så snyggt, det är så otroligt välgjort, det är så satans vasst i kanten och så skarpt i 60-talets stilrena Paris. Allting är princip helt fantastiskt - skådespelet, spänningen, de underbara dialogerna,det helt makalösa fotot. Kan inte nog berömma denna film.

Vilken upplevelse! Ett stycke helt underbar filmhistoria. Det är riktigt nära att jag sätter årets första tia. Stannar ikväll på en av mina starkare nior. Vet ej om en höjning kan ske, möjligen efter omtitt.

Betyg:+9/10
Citera
2015-02-03, 01:53
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Le Samourai (1967)

Helt fantastisk film, är verkligen helsåld på allting i denna filmen. Det är så snyggt, det är så otroligt välgjort, det är så satans vasst i kanten och så skarpt i 60-talets stilrena Paris. Allting är princip helt fantastiskt - skådespelet, spänningen, de underbara dialogerna,det helt makalösa fotot. Kan inte nog berömma denna film.

Vilken upplevelse! Ett stycke helt underbar filmhistoria. Det är riktigt nära att jag sätter årets första tia. Stannar ikväll på en av mina starkare nior. Vet ej om en höjning kan ske, möjligen efter omtitt.

Betyg:+9/10

En film som förtjänar sin klassikerstatus inom franska nya vågen. Sällan man hör ett ont ord om den. Var det din första Melvillefilm?
Citera
2015-02-03, 01:56
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
För att heta Sex Tape också är den otroligt jäkla tam. Kom igen skådespelarna våga visa lite kött för tusan med en sådan titel!
Gillade heller inte den, verkligen på gränsen till en etta men hamnade till slut på 2a men den 2an är jäkligt ostabil kan jag säga. Vilket är synd då jag verkligen gillar Jason Segel. Han kan skriva manus till filmer det har vi sett förr i filmer som Forgetting Sarah Marshall, The Muppets och The Five-Year Engagement. Hoppas han återkommer sig då jag faktiskt gillar honom.
Det bästa med filmen var nog Jack Black och Rob Lowe fick ett litet fnitter från mig när han visade olika tavlor som var från Disney där han hade satt dit sitt eget huvud.

Jo, gav också en av de svagaste tvåorna jag någonsin gett. Tycker Jack Black borde hålla sig till musiken, han ligger i nuläget absolut sist på min betygslista för skådespelare.
Citera
2015-02-03, 10:01
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
En film som förtjänar sin klassikerstatus inom franska nya vågen. Sällan man hör ett ont ord om den. Var det din första Melvillefilm?
Mycket riktigt första Melvillen för mig. Men har redan börjat spana in hans andra filmer och kommer förhoppningsvis se mer av honom snarast.Några speciella rekommendationer?
Citera
2015-02-03, 10:21
Medlem
Bazinga90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saggesaliv
Mycket riktigt första Melvillen för mig. Men har redan börjat spana in hans andra filmer och kommer förhoppningsvis se mer av honom snarast.Några speciella rekommendationer?

Nu har säkert serotonin bättre koll på Melville men jag måste flika in och tipsa om Le cercle rouge.
Citera
2015-02-03, 13:51
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90
Nu har säkert serotonin bättre koll på Melville men jag måste flika in och tipsa om Le cercle rouge.

Kanonbra film, och lägger in ett tips på Un Flic med Delon också!
Citera
2015-02-03, 14:11
Medlem
serotonins avatar
När det gäller Melvilles gangsterrullar håller jag faktiskt både Le Doulos och Le deuxième souffle (Andra Andningen) som bättre än Le Samourai, även om de inte är lika ikoniska. Men där är jag nog i minoritet. Förutom Leon Morin, Pretre och i viss mån Un Flic är allt han gjorde på 60-talet och framåt sevärt.

En film jag verkligen kan rekommendera är Army of Shadows (L'armée des ombres, 1969). Gangstrarna är utbytta mot andra världskrigets motståndsrörelse, men i övrigt en film som bär de flesta av Melvilles signum, både visuellt och när det kommer till stenhårda karaktärer.

Måste också tillägga att även om jag är en fanboy så tycker jag inte Melville var en perfekt regissör. Det finns en hjärtlöshet hos karaktärerna i många av hans filmer som inte alltid faller mig i smaken och det är därför han aldrig får högsta betyg.
Citera
2015-02-03, 14:35
Medlem
retrospectives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PutTheCookieDown
Shutter (2004) http://www.imdb.com/title/tt0440803/?ref_=nv_sr_3
A young photographer and his girlfriend discover mysterious shadows in their photographs after a tragic accident. They soon learn that you can not escape your past.

Inte sett en sån här ruggig film på länge, en riktig nagelbitare.
4/5
Får gåshud när jag hör det där soundtracket - https://www.youtube.com/watch?v=NFQ9XSykh9I (den otålige kan spola till 1.50 för crescendo) - och en av ganska få filmer som gett mig ett sådant extremt obehag! Var visserligen några år yngre när jag såg den, men jävlar vad äcklig den är.

... Och nouvelle vague är ju trevligt förövrigt. Själv gillar jag Godard.
Senast redigerad av retrospective 2015-02-03 kl. 14:37.
Citera
2015-02-03, 15:02
Medlem
NirvanAs avatar
Nightcrawler

Spännande film med satirtouch och med en intressant karaktär i huvudrollen. Kul att se Riz Ahmed på den stora scenen i hollywood, han har varit med i flertalet bra brittiska filmer. Kändes inte som filmen var 2 timmar lång och jag hade velat se lite mer så slutet kom lite förhastat tyckte jag.

Liten rolig anekdot är att Gyllenhaals karaktär fick mig direkt att tänka på Rakii här på forumet med sin enorma kunskapsbas, minne och inlärning för detaljer.

Den får en 4/5 men möjligtvis en svagare 4.
Senast redigerad av NirvanA 2015-02-03 kl. 15:05.
Citera
2015-02-03, 15:06
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
NightcrawlerLiten rolig anekdot är att Gyllenhaals karaktär fick mig direkt att tänka på Rakii här på forumet med sin enorma kunskapsbas, minne och inlärning för detaljer.

Vem vet vad Rakii gör på sin fritid...

Trevligt att du gillade den, en av mina favoriter från 2014!
Citera
2015-02-03, 15:12
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bazinga90

Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kanonbra film, och lägger in ett tips på Un Flic med Delon också!

Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
När det gäller Melvilles gangsterrullar håller jag faktiskt både Le Doulos och Le deuxième souffle (Andra Andningen) som bättre än Le Samourai, även om de inte är lika ikoniska. Men där är jag nog i minoritet. Förutom Leon Morin, Pretre och i viss mån Un Flic är allt han gjorde på 60-talet och framåt sevärt.

En film jag verkligen kan rekommendera är Army of Shadows (L'armée des ombres, 1969). Gangstrarna är utbytta mot andra världskrigets motståndsrörelse, men i övrigt en film som bär de flesta av Melvilles signum, både visuellt och när det kommer till stenhårda karaktärer.

Måste också tillägga att även om jag är en fanboy så tycker jag inte Melville var en perfekt regissör. Det finns en hjärtlöshet hos karaktärerna i många av hans filmer som inte alltid faller mig i smaken och det är därför han aldrig får högsta betyg.
Jag tackar för rekommendationerna! Le Cercle Rouge och Le Doulos är nedladdade! Army of Shadows, Le deuxième souffle, Un Flic samt Bob le flambeur är lagda i watchlistan och kommer nog att ses snarast!
Citera
2015-02-03, 16:41
Bannlyst
Antichrist av von Trier.

Första intrycket av filmen att den är otroligt vacker, med samma densitet som Tarkovsky. Tyckte att bildspråket visade exempel på det, men samtidigt tvivlade jag lite på min instinkt eftersom jag dagarna innan sett två filmer av Tarkovsky. Men filmen avslutas ju med att den dedikerats till Tarkovsky.

Lars von Triers idioterne spelar stor roll för mig i att försöka förstå honom. Alltså filmen är först och främst väldigt psykologisk. Den är ju tung och otäck men inte så skrämmande. Det är som två frihjul som roterar mot varandra hela tiden. I form av att vända kraften, till en början om psykologisk kontroll över den andre. Med maktskiften, olika psykosliknande tillstånd dessutom. Regnet, alla djuren. Döden, myror. Naturen, att gå emot naturen. Är kvinnan antichrist? När hon försvagar mannen så som naturen gjort kvinnorna svagare. Bunden till sin egen acceptans av naturen, när hon är naturen.

Dessa försök till svar får ätas upp istället, så slutet får vara lika osäkert som allt annat i filmen. Men både Spegeln och Idioterne har använts för skådespelarna att förstå sin roll. Hon blir tillslut sin egen avhandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in