Good People (2014)
James Franco och Kate Hudson spelar ett amerikanskt par boendes i London. De har nån kriminell lodis (!) inneboendes i sin källare som via en kupp har gömt både pengar och droger från något rivaliserande kriminellt gäng. Gubben dör i en drogöverdos och det amerikanska paret hittar pengarna som de är i stort behov av. De "lånar" pengarna, men det kriminella gänget som lodisen tog pengarna från är paret snart på spåren.
Handlingen låter kanske rörig men den framstår klarare när man ser filmen. Det här kändes som en verklig internationell produktion och jag tror inte filmen hade upplevts så välproducerad om inte två Hollywoodstjärnor återfanns i huvudrollerna. Tom Wilkinson (bäst i filmen) som avdankad kommissarie höjer såklart också filmens kvalitéer. Andra kända ansikten var Anna Friel i en liten roll och Omar Sy (från en Oväntad vänskap) som knarkbaron. Sam Spruell spelar ledaren för den kriminella gänget, en brittisk skådespelare som jag kan tänka mig många känner igen men inte vet namnet på.
Dansken Henrik Ruben Genz stod för regin, men jag vet inte om han satte någon särskilt skandinavisk prägel för filmningen eller historieberättandet. Den upplevdes mest som en brittisk standardthriller med Sean Bean ungefär. Men överlag var Good People en positiv överraskning och den var oväntat våldsam av sig, bl a en scen där en man har en biljardboll i munnen och antagonisten skjuter bollar mot honom med biljardkön för att krossa hans tänder. Scenen slutar med att biljardbollen tvingas ner i hans hals för slutgiltig kvävning med biljardkön.
Slutet var kanske i överdrivnaste laget där paret får närmast superkrafter i den slutgiltiga striden mot de kriminella, vilket sänker helhetsupplevelsen lite.
Betyg: 3/5