2014-10-12, 22:40
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spunkiz
Det var filmen Bad boy Bubby från 1994, inspelad i Australien av Rolf de Heer...

Grymt bra och väldigt rolig stundtals, lite av en favorit!
Citera
2014-10-12, 22:40
Medlem
X-Men: Days of Future Past (2014)

Underbart med stjärnspäckade filmer. Själva handlingen förvirrade mig som vanligt när jag glor på x-men. Dock fattade jag lite mer i den här än i first class. Handlingen var väl helt okej. Enda anledningen att jag ens ser de här filmerna är för att de är just stjärnspäckade med skådespelare jag gillar. Bryr mig inte så värst mycket om vad som händer ärligt talat. 6/10
Citera
2014-10-13, 00:21
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Good People (2014)

James Franco och Kate Hudson spelar ett amerikanskt par boendes i London. De har nån kriminell lodis (!) inneboendes i sin källare som via en kupp har gömt både pengar och droger från något rivaliserande kriminellt gäng. Gubben dör i en drogöverdos och det amerikanska paret hittar pengarna som de är i stort behov av. De "lånar" pengarna, men det kriminella gänget som lodisen tog pengarna från är paret snart på spåren.

Handlingen låter kanske rörig men den framstår klarare när man ser filmen. Det här kändes som en verklig internationell produktion och jag tror inte filmen hade upplevts så välproducerad om inte två Hollywoodstjärnor återfanns i huvudrollerna. Tom Wilkinson (bäst i filmen) som avdankad kommissarie höjer såklart också filmens kvalitéer. Andra kända ansikten var Anna Friel i en liten roll och Omar Sy (från en Oväntad vänskap) som knarkbaron. Sam Spruell spelar ledaren för den kriminella gänget, en brittisk skådespelare som jag kan tänka mig många känner igen men inte vet namnet på.

Dansken Henrik Ruben Genz stod för regin, men jag vet inte om han satte någon särskilt skandinavisk prägel för filmningen eller historieberättandet. Den upplevdes mest som en brittisk standardthriller med Sean Bean ungefär. Men överlag var Good People en positiv överraskning och den var oväntat våldsam av sig, bl a en scen där en man har en biljardboll i munnen och antagonisten skjuter bollar mot honom med biljardkön för att krossa hans tänder. Scenen slutar med att biljardbollen tvingas ner i hans hals för slutgiltig kvävning med biljardkön.

Slutet var kanske i överdrivnaste laget där paret får närmast superkrafter i den slutgiltiga striden mot de kriminella, vilket sänker helhetsupplevelsen lite.

Betyg: 3/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2014-10-13 kl. 00:24.
Citera
2014-10-13, 01:54
Medlem
serotonins avatar
The Tree of Wooden Clogs (L'albero degli zoccoli 1978)

Trovärdig skildring av några fattiga bondfamiljer i en italiensk by i början av 1900-talet. Realistiskt och sakralt på samma gång; hårt arbete, tuffa tider, ont om mat, men också genuin värme och kärlek och en ständigt närvarande religion (ackompanjerad av vacker orgelmusik) som tröst och skydd. Jag vet inte när jag senast såg religion skildras på ett bättre sätt i en film, om det nu ens har hänt.

Tre timmar lång och utan någon speciell huvudplot, mer småhistorier om en familj med en intelligent son som får börja skolan, en stackars änka med flera barn att försörja, ett ungt kärlekspar och några personer till. Jag hade möjligen kunnat önska att regissören Olmi lagt in ytterligare handling men det spelar ingen större roll egentligen, för jag försvann helt in i filmen efter ett tag och befann mig själv på gården.

Inspelad med amatörer - samtliga skådespelare var själva bönder från Bergamo utan tidigare erfarenhet av film. För övrigt en av Al Pacinos favoritfilmer så skulle ni se filmen och inte gilla den kan ni ju ta det med Mr Pacino istället för mig.

8/10
Citera
2014-10-13, 04:29
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AshbergSerDig
Oldboy (orginalet).

Bra film. Väldigt egen handling men det gick hem. 6,5/10

Ojdå så putt man kan vara
Tyckte koreanska Oldboy var fantastisk. Visuellt nära mästerlig i kombination med en intressant historia. De andra två filmerna i regissörens hämndtrilogi var dock mest jobbiga att se och rekommenderas inte.
Citera
2014-10-13, 04:37
Medlem
apelsinhimlens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zxcvb45
Reign Over Me, Funny People och Anger Management (antagligen tack vara Nicholson) är iallafall 3 filmer med Sander som jag tycker är bra.
Punch-Drunk Love är Sandlers ojämförligt bästa, enligt mig. I princip allt annat är trams, flams och sjukt barnsligt.
Citera
2014-10-13, 12:05
Medlem
Catapillas avatar
Death Wish V

Riktig dynga, t.om Bronson är kass, det är som att han visste att det skulle bli kalkon så han orkade inte ens försöka.
Citera
2014-10-13, 16:41
Medlem
SadEyess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Catapilla
Death Wish V

Riktig dynga, t.om Bronson är kass, det är som att han visste att det skulle bli kalkon så han orkade inte ens försöka.

Redan efter andra filmen går serien på tomgång. De borde lagt ned där och då. En grym åttotalsrulle med Bronson är dock 10 to midnight. Se den om du inte gjort det.
Citera
2014-10-13, 17:38
Bannlyst
The Homesman
Westerndrama från 2014

Gillar du Western?
Gillar du långsamma Westerndraman?
Gillar du Tommy Lee Jones?
Gillar du Hillary Swank?

Om du svarade ja på samtliga fyra frågor är The Homesman en film för dig!

Tre kvinnor har fått stora psykiska problem och kan inte ta hand om sig själva. Hillary Swank spelar Mary Bee Cuddy som tar an det stora ansvaret att transportera de tre vilsna själarna iväg till en bättre framtid.
Tommy Lee Jones följer med på resan som han även regisserar!

The Homesman är ett klassiskt westerndrama med allt vad det innebär. Det är mycket ångest och det märks att livets hårdheter skildras effektivt här. Filmen är intressant och inte minst karaktärerna. För att inte tala om en del roliga cameos i filmen, framför allt James Spader som gör en riktigt härlig dryg Irländare som får smaka på sin egen medicin senare under filmens gång!

Jag gillar The Homesaman fram till en vändning i filmen som gör att helheten och trovärdigheten förstörs. Det hela känns bara fel.

Tommy Lee Jones är tillbaka till sina westernrötter och det är här han hör hemma! Bitter, cynisk och härlig! Hillary Swank är i vanlig ordning kanon och hon gör den här typen av filmer i sömnen både på gott och ont!

Betyg: The Homesman hade fått ett högre betyg om det inte vore för den märkliga vändningen. I övrigt ett stabilt westerndrama som saknar bredden och tyngden för att nå toppbetyget.
3 av 5 Tommy Lee Jones hattar!
Citera
2014-10-13, 17:40
Medlem
Wanted (2008)

Bra och spännande film. Kändes lite för stressat ibland men det var ändå rätt bra för det blev aldrig tråkigt. 7/10
Citera
2014-10-13, 19:39
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Colt-Steele
The Homesman
Westerndrama från 2014

Skulle kunna vara något för mig, tror jag. Har du sett The Three Burials med Tommy Lee Jones och Barry Pepper? Det är en av mina favoriter från 2000-talet.
Citera
2014-10-13, 20:11
Medlem
shitlists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenEyesCuddles
Wanted (2008)

Bra och spännande film. Kändes lite för stressat ibland men det var ändå rätt bra för det blev aldrig tråkigt. 7/10
Helt okej actionrulle, svängigt soundtrack också!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in