Moms' Night Out (2014)
Allt Allyson och hennes väninnor vill ha är en avkopplande och vuxen kväll bestående av mat och konversationer. Men för att få njuta av höga klackar, mogna konversationer och mat som inte serveras i en påse behöver de sina män till att passa barnen under några timmar. Vad kan gå fel?
Jag förväntade mig inte mycket utav denna filmen. Jag hade redan innan jag såg den en känsla att det troligtvis inte lär vara så rolig. Men något flin här och där kanske och åtminstånde något underhållande. Om något brukar jag gilla sådana här filmer, som utspelar sig under en natt som går galet snett där ena händelsen leder till det andra.
Men jösses då, detta var ingenting bra alls. Tvärtom, detta var dåligt från ett komiskt perspektiv, från ett underhållande perspektiv och från skådespelar/karaktärs perspektiv. Var detta en dålig film.
Där var ingenting som fungerade i denna rullen. Komedin föll platt vartenda gång, jag skrattade inte en enda gång. Jag tror inte ens jag flinade eller drog till ett leende åt filmen. Åtminstone i Blended så flinade jag till åt två skämt, vilket är betydligt mer än vad denna filmen lyckades med. Så ja, Adam Sandler filmen Blended är i min åsikt bättre än Moms' Night Out.
Samtidigt var det otroligt tråkig. Vilket förvånar mig. Jag är annars en sucker för sådan här filmer, som utspelar sig under en natt där något galet händer en grupp människor där ena leder till det andra. Även i dåliga filmer burkar jag finna denna handlingen något underhållande. Men jösses, detta var så tråkigt. Där var inget spännande som inträffade, filmen höll sig bara till 3-4 olika ställen under hela nattens gång, och man fick aldrig riktigt något känn av frustrationen som pågick för karaktärerna.
Situationerna filmen skapar är verken trovärdiga eller humoristiska. Vilket leder mig in på karaktärerna och skådespelarna.
Karaktärerna är inte riktigt välskrivna. Det är tre mammor, men vi får bara riktigt känna till ena modern. Men även hon är inte så pass bra skriven. Jag menar hela filmen går ut på hur jobbigt hon har det som moder att passa barnen hemma, men vi får aldrig riktigt se henne göra någonting för barnen. Vi får bara se henne städa och få panikattacker eller vara utanför huset. Så hur ska vi då få lära känna hennes frustration när filmen inte ens orkar visa hennes dagliga rutiner som hela filmen bygger på? Alla andra karaktärer är bara där, vi får inte lära känna dem och där är heller ingen riktigt kännedom bakom dem. Dem är bakgrundskaraktärer som fyller ut en dålig komedi.
Jag är också ganska så säker att den kristna kyrkan hade någonting och göra med denna filmen. Där är fullt med referenser och ett par karaktärer är heligt kristna och med tanke på hur tam denna komedin verkligen är så skulle det inte förvåna mig.
I sin helhet en dålig film. Där är ingen som helst glöd i filmen vare sig det gäller karaktärer, skådespelare eller manus. Hela filmen är en dålig komedifilm som inte lyckades få mig att flina en enda gång. Och när konceptet borde vara underhållande, är filmen istället långtråkig och de 98 minuterna känns som 2 timmar.
Skådespelarna gör dåligt ifrån sig, karaktärerna får vi inte lära känna och för ett konceptet som brukar funka i filmer när folk är ute en natt och allting bara går snett, så är det filmen det går snett för, inte karaktärerna.
Se Date Night istället, den är ungefär i samma anda men betydligt roligare.
1.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt3014666/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=Leb6Vnhbp1A