Mycket stark och vacker dokumentär om klimatförändringarna. Jag har alltid fascinerats av is, därför blir denna dokumentär lite extra intressant och jag får en liten kick utav att bara vilja vara där, känna isen och andas in den kalla luften. Att den är så vacker är den starkaste sidan. Tyvär har den bara en längd på 75 minuter, om denna jade utökats med 15-30 minuter tror jag att själva dokumentären hade hittat ett större djup och engagerat mig mer.
James Franco regisserar sig själv och Tim Blake Nelson i den här adaptionen av en Cormac McCarthybok om en laglös vilde som försöker leva ett så pass normalt och hederligt liv som möjligt men i likhet med Bibelns karaktär Job ställs han för många prövningar av våldsam och moralisk tvetydlig karaktär och hamnar djupare i ett nattsvart liv.
Hade egentligen ingen aning om vad detta var för någon film förutom kombinationen Franco/McCarthy och neo-western, blev positivt överraskad av allt det mörka och skitiga (gritty passar bättre) våldet och atmosfären var inte att leka med, plus att filmen innehåller en handfull scener som fastnar på näthinnan. Samtidigt som den är så pass mörk går det att skilja mycket svart komik och humor i filmen, speciellt då allt går som det går för huvudkaraktären Lester Ballard då han försöker leva ett så pass hederligt liv som möjligt. Ingen film för alla per se, den är mycket mörkare än The Road och vissa scener kanske känns väldigt främmande och riktigt osmakliga för folk som inte sett så mycket våldsfilm i sina dagar. Tummen upp ifrån mig!
4/5
Den där är jag intresserad av. Francos adaption av Faulkner blev ju inte särskilt bra, men så är ju Faulkner minst sagt speciell, så det är nog lättare att göra en Cormac McCarthybok till film.
Franco måste vara en av de som arbetar hårdast i Hollywood. 2013 regisserade han fyra filmer som han också skrev manus till, och han var skådis i inte mindre än 11 filmer.
Han har ökat tempot ytterligare i år - efter fem månader har han redan hunnit skriva och regissera fyra filmer, och gjort tio roller.
Franco måste vara en av de som arbetar hårdast i Hollywood. 2013 regisserade han fyra filmer som han också skrev manus till, och han var skådis i inte mindre än 11 filmer.
Har du sett hans dokumentär om de bortklippta scenerna i Cruising, Interior Leather Bar?
Här har vi då en av de viktigaste filmer som gjorts! Enligt uppgift var Promises...Promises nämligen den första Hollywoodfilmen i vilken en känd skådespelerska gjorde toplesscener. Det ärofyllda uppdraget tilldelades ingen mindre än Jayne Mansfield och hon förvaltade det väl. Så väl så att de scenerna helt omotiverat visas i flashbacks ungefär var femtonde minut.
Filmen då? Ren smörja, uselt spelad förvecklingskomedi om två par på en kryssning. Inte rolig för fem öre.
Betyg: Promises...promises: 2/10
Jayne Mansfields bröst: 10/10
Senast redigerad av serotonin 2014-05-10 kl. 16:51.
Väntat på den, blir att se den imorgon efter jobbet om jag orkar.
Citat:
Ursprungligen postat av LVX156
Och definitivt den som vågar mest, med tanke på vilket känt namn han är.
Mycket trevlig film, denna gillade jag. en vacker tredelad kärlekshistoria, som berör i varje historia. Gillade uppbyggnaden och skådespelarna var fantastiska. Musiken är nog det bästa med filmen, flera av mina favoritartister hade med låtar i filmen, så som Bon Iver, The National Elliott Smith Edward Sharpe ATMZ, samt några fler. Fint berättad helt klart, samt över förväntan. Störde mig endast på en sak och det var lite slutet.
Jag tyckte att det hela slutade upp alldeles för klyschigt, om man i det uppenbara hade tagit med Kate, Rustys flickvän, så hade jag gillat slutet mycket mer - nu lämnas hon istället helt utanför och det blir lite fult. Då hade det varit bättre att hela historien slutade totalt hjärtskärande för alla, istället för att man halvt fullföljer det.
Det blir ändå en 7/10, om något svag - slutet drog ner den från en stark till en svag.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-05-10 kl. 20:44.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!