Efter att ha blivit tvingad till att stå i hörnet en vecka och skämmas för 1.06 kommer jag med ett nytt filmtips.
Möbius En schysst fransk-rysk film om en kvinna som jobbar inom finanssektorn och blir anlitad av ryska säkerhetstjänsten till att inhämta information om en rysk finansman. På samma gång jobbar hon för amerikanerna. Filmen är så gott som helt utan s.k. action, men har både en del spänning och romantik. Jean Dujardin gör en helt ok insats. På grund av hans roll i de smått roliga James Bond parodierna
OSS 117 (det finns två filmer om OSS 117) associerar jag honom alltid med komedier, men har ingen orsak att klaga på honom. Han lyckas även tala ryska bättre än vad icke-ryska skådisar ofta gör. Det är alltid roligt att kolla på en film med Tim Roth. Jag undrar lite om han fick rollen därför att han utseendemässigt påminner en del om Abramovitch. Tyvärr var Toms insats i denna film mer likt något slags fernissa.
När jag glodde på filmen fick jag en känsla att den speglar lite av vad som hände den ryske finansmannen Boris Berezovskij.
5/10