2014-02-20, 19:56
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Oldboy. (2013)
Ha, en ren kopia av The Samaritan. Man skulle kunna tro att Samuel L. Jackson är helt inne i familje incest berättelser.
Försök igen. Men The Samaritan är hur som helst skitdålig. Inte sett Oldboy remaken än..
Citera
2014-02-20, 19:59
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag gillade den och är nog den tidigaste filmen av Hitchcock som jag sett, bra atmosfär och tät stämning som genomsyrade filmen, tyvärr hörde jag dialogerna ganska dåligt då ljudet inte var det bästa på rippen som jag laddade hem, mycket gick förlorat i att försöka lista ut vad de sa. Skulle nog ha behövt text till...
Jag hadw nog text då jag såg den men minns också ljudet som rätt svagt.
Citera
2014-02-20, 20:02
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Ännu en kanonrulle av Hitchcock, i min bok dock bakom hans främsta verk. Gillar den mycket och att den endast är 80 min gör det väldigt tät.
Ska väl sägas att Hitchcock, har gjort en hel del som är mindre bra också, i alla fall enligt mig. Smått överskattad.
Citera
2014-02-20, 20:03
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheManWithNoName
Jag hadw nog text då jag såg den men minns också ljudet som rätt svagt.

Ja, ljudet brukar ju vara ganska svajigt på äldre filmer, speciellt om de är ifrån 20-40 talet.
Citera
2014-02-20, 20:10
Medlem
Kickexs avatar
Citat:
Du har inte sett originalet antar jag?
Spelar det någon roll? Jämförelsen var mellan remaken och The Samaritan. Möjligen hade Samaritan kopierat Oldboy orginalet men det är en annan diskussion.
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Försök igen. Men The Samaritan är hur som helst skitdålig. Inte sett Oldboy remaken än..
Misstänkte det.
Citera
2014-02-20, 20:12
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kickex
Spelar det någon roll? Jämförelsen var mellan remaken och The Samaritan. Möjligen hade Samaritan kopierat Oldboy orginalet men det är en annan diskussion.

Det lät på dig som att du inte visste att det existerade ett original till remaken, därför jag frågade.
Citera
2014-02-20, 20:14
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ska väl sägas att Hitchcock, har gjort en hel del som är mindre bra också, i alla fall enligt mig. Smått överskattad.

Men han har ju även gjort en hel del fantastiska filmer. Psycho, The 39 Steps, Rebecca, Rope, Rear Window o.s.v. Filmer som håller galet hög kvalité, tycker verkligen inte att han är överskattad. Men det är ju min åsikt och det betyder självklart inte att jag har rätt (tyvärr ).
Citera
2014-02-20, 20:15
Medlem
saggesalivs avatar
World War Z (2013)

Ännu en zombieapokalyps film är här för våra ögon att se- Denna gången är det Brad Pitt som är hjälten som ska rädda världen. Han, Gerry heter han i filmen förövrigt, men det är inte viktigt, ger sig ut på en resa i den apokalyptiska-världen i sökandet efter svar på en bot.

Jag är splittrat angående denna filmen, jävligt splittrad. Första halvan, var ren och skär skit helt enkelt. Det var mörka fula kuliss-miljöer med en rörig handling som fick mig att tappa fokuset lite. Jag störde mig otroligt på Brad Pitts macho heroiska rollkaraktär till en början, men kom att börja gilla honom mer och mer faktiskt. Andra halvan, efter att de varit i Jerusalem är ett otroligt steg uppåt och delen på forskningskliniken är faktiskt riktigt bra enligt mig.

Många zombiefilmer har nått mina ögon, detta är inte den bästa men verkligen inte heller den sämsta. Som popcornfilm är den helt perfekt, även om den är något för trögstartad (delen i Korea är fruktansvärd på alla plan), men när storyn väl engagerar mig så blir det intressantare att följa den.

Brad Pitt är bra, jag har sett honom i sämre filmer, men även i bättre, mycket bättre. Ja jag är minst sagt splittrad kring denna filmen, den var dålig till en början, men bättre till slutet. Jag måste säga att jag gillade det absoluta slutet också sitt enorma antiklimax till trots, visst var det något uppenbart, men jag tyckte det blev stämningsfullt.

Delarna i filmen skulle jag betygsätta såhär -

Första delen - New Jersey - 4/10
Andra delen - Båt i Atlanten - 4/10
Tredje delen - Korea - 1/10
Fjärde delen - Jerusalem - 3/10
Femte delen - Flygplan - 5/10
Sjätte delen - Forskningsinstitut - 8/10
Sjunde delen - Slutet - 7/10

Jag ger den betyg godkänt, alltså en 5/10. Som en bra film fungerar den inte, men den är en trevlig popcornrulle som bitvis har sina fina stunder.
Citera
2014-02-20, 20:19
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Visst är det så. Har tagit mig igenom en hel del mindre bra filmer från honom. En del ren skit ärligt talat. Några av dessa är bl. a Topaz och Rampfeber.
Citera
2014-02-20, 20:23
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Men han har ju även gjort en hel del fantastiska filmer. Psycho, The 39 Steps, Rebecca, Rope, Rear Window o.s.v. Filmer som håller galet hög kvalité, tycker verkligen inte att han är överskattad. Men det är ju min åsikt och det betyder självklart inte att jag har rätt (tyvärr ).
Ja klart att det väger över lite, när han gjort filmer som Psycho och Vertigo. Men mer än hälften av de filmer jag sett av Hitchcock, är inte mer än axelryckningar
Citera
2014-02-20, 20:23
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Citat:
Ja, ljudet brukar ju vara ganska svajigt på äldre filmer, speciellt om de är ifrån 20-40 talet.
Precis. Ett undantag däremot jag kommer på såhär på rak hand är The Lodger från 1927 av Hitchcock. Långt före sin tid med ruggigt vass ljud som bildkvalitet. Bra film i övrigt och en av hans första långproduktioner.
Citera
2014-02-20, 20:31
Bannlyst
Efter att ha blivit tvingad till att stå i hörnet en vecka och skämmas för 1.06 kommer jag med ett nytt filmtips.

Möbius En schysst fransk-rysk film om en kvinna som jobbar inom finanssektorn och blir anlitad av ryska säkerhetstjänsten till att inhämta information om en rysk finansman. På samma gång jobbar hon för amerikanerna. Filmen är så gott som helt utan s.k. action, men har både en del spänning och romantik. Jean Dujardin gör en helt ok insats. På grund av hans roll i de smått roliga James Bond parodierna OSS 117 (det finns två filmer om OSS 117) associerar jag honom alltid med komedier, men har ingen orsak att klaga på honom. Han lyckas även tala ryska bättre än vad icke-ryska skådisar ofta gör. Det är alltid roligt att kolla på en film med Tim Roth. Jag undrar lite om han fick rollen därför att han utseendemässigt påminner en del om Abramovitch. Tyvärr var Toms insats i denna film mer likt något slags fernissa.

När jag glodde på filmen fick jag en känsla att den speglar lite av vad som hände den ryske finansmannen Boris Berezovskij.

5/10
Senast redigerad av pethom 2014-02-20 kl. 21:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in