2014-01-05, 14:56
Medlem
Prio4s avatar
Porkys

En ungdomsfilm om ett gäng killar som går sista året på highschool. Mycket av det dom snackar om kretsar kring sex och tönten i gänget Pee-Wee gör allt för att bli av med oskulden. För att lösa sina bekymmer drar dom till grann-länet för att gå på strippklubb, men där blir dom istället för att bli av med oskulden av med sina pengar och värdighet.
Det är en riktigt härlig film, mycket underbältet-humor, men ändå väldigt roligt. Det som får ses som ett minus är att det är lite för många storys, med lite för många karaktärer, det gör att det stundtals blir svårt att hänga med. Men allt som allt en bra film, lite av en bastard son till American Graffiti.

7/10
Citera
2014-01-05, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Skulle gissat på färre. Otroligt trist film. Finns såklart bra saker med den, och uppskattar ändå vad regissören gör med den, eller försöker/vill göra. Men fängslade inte mig, det minsta. Sevärd trots allt.

Edit: Snackar om All Is Lost..

Jag är inte förvånad över att Rakiis tvilling inte gillar den. Men å andra sidan är din filmsmak rena rama skräpet.
Citera
2014-01-05, 15:19
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Jag är inte förvånad över att Rakiis tvilling inte gillar den. Men å andra sidan är din filmsmak rena rama skräpet.

"Rakiis tvilling".

Haha!
Citera
2014-01-05, 18:23
Medlem
Bittersteels avatar
12 years a Slave

Vår huvudperson, Solemon blir kidnapped i Norra USA av några elaka filuer. De säljer honom till slaveri i södra USA. Nu måste Solemon överleva.

Den här var en väldigt bra film. Många obehagliga scener här och där. Alla skådisar var riktiga bra i den. Ni bör se den.

9/10
Citera
2014-01-05, 18:56
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Du är för rolig du. Men ja min filmsmak må vara skräp, men det är i alla fall MIN filmsmak.
Citera
2014-01-05, 19:00
Medlem
Petterrors avatar
Citat:
En fråga: Du snackar ju om att man inte kan ha någon filmsmak då du verkar ha kommit på en formel på vad som är en bra film och vad som inte är det. Ändå nämner du att alla har dålig smak hela tiden. Hur tänker du? Gäller samma principer på allt? Vad som är god mat och inte etc.
Citera
2014-01-05, 19:49
Medlem
Såg om The House on the edge of the Park nyss, den här gången med en kompis som inte sett den innan. Fan vad bra den filmen är, David Hess är kungen när det gäller att spela psykopater. En sak som är intressant med filmen är att offren framstår som vidrigare än både Ricky och Alex. Vi båda tyckte det iallafall.
Citera
2014-01-05, 19:49
Medlem
upperkatts avatar
Poltergeist II: The Other Side . Mycket sämre än ettan, tyvärr. 3/10.
Citera
2014-01-05, 20:16
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sim-man92
Du är för rolig du. Men ja min filmsmak må vara skräp, men det är i alla fall MIN filmsmak.

You said it man!
Citera
2014-01-05, 20:19
Medlem
saggesalivs avatar
All Is Lost (2013)
En man, en båt - ingen bakgrundshistoria, inga andra människor, ingen dialog, inga onödiga förklaringar - bara en man, mot naturen.

Huvudkaraktären, den enda karaktären, vår man, spelad av Robert Redford seglar på Indiska Oceanen med sin på, han lever ut sin dröm. En dag så vaknar han, av att en container kolliderat med hans båt. Katastrofen är ett faktum. Vår man, håller sig lugn, tänker på de mest praktiska lösningarna, och tillfälligt så lyckas han lösa problemet.

När en storm drar över havet, så är den tillfälliga lösningen inte längre en lösning. Båten sjunker, vår man tar sig till av räddningsflotten.

Vi får följa med Redford, vår man, på hans överlevningsförsök genom Indiska Oceanen. Vi får se honom brytas ner. Vi får se hoppet, livsviljan och glädjen försvinna ur hans blick. Paniken, smärtan och skräcken tillkommer, vi slits med.

Det finns en scen i filmen, där vär man, för första gången verkligen inser att hans hopp är ute, han sätter sig och skriker ut - "fuck", det första ordet i filmen på över en timme. Denna scen är så kraftfull, jag sitter och nästan drar mig själv i håret, rör mig okontrollerat, och känner smärtan.

Denna film skriven och regisserad av J.C. Chandor som redan i sin debut - Margin Call, från 2011, visade upp sina färdigheter i en skicklig debut. All Is Lost är nära på ett mästerverk, det är en av Redfords absolut bästa roller någonsin.

Soundtracket till filmen är skrivet all Alexander Ebert, frontman i Edward Sharp & the Magnetic Zero, och är helt underbart. Det är så lätt och vackert, men stämningsfullt inne i filmen, inga ord yttras inte heller i musiken: tyst och stilren. När undertexterna rullar förbi så spelas den obeskrivligt vackra låten Amen, som innehåller text. Då sitter jag med gåshud och en klump i halsen efter vad jag nyss bevittnat och det blir så perfekt, så otroligt vackert och stämningsfullt. Helt lysande!

Det finns så många olika beståndsdelar i All Is Lost som får mig att beundra den så mycket som jag gör. Fotot, är fantastiskt, de återkommande bilderna från flotten underifrån i dess olika skick är riktigt fotografiskt vackra. Enkelheten är också en faktor - om man siktar på temat enkelhet, få karaktärer och lite dialog så kan man antingen lyckas, eller så kan det fallera. Gravity, som också kör på simpelhet, ensamhet och smärta, misslyckades, enligt mig. Det är nästan så att man kan säga att All Is Lost, är Gravity, fast på jorden.

All Is Lost får en stark och stabil 8/10 och klättrar upp till femte plats över bästa filmer från 2013, mellan Le Grande Belleza och Blå är den varmaste färgen.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-01-05 kl. 20:24.
Citera
2014-01-05, 20:57
Medlem
Soulsurfers avatar
Den röda ballongen - http://www.imdb.com/title/tt0048980/

En fin och välgjord liten film. Snyggt filmad och bra utförd. Gillade miljöerna också. 4/5.

Läste lite och tydligen dog regissören i en helikopterkrasch i Iran 48 år gammal när han filmade en dokumentär. Han uppfann också spelet Risk Allmänbildning!
Senast redigerad av Soulsurfer 2014-01-05 kl. 21:24.
Citera
2014-01-05, 21:31
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
En fråga: Du snackar ju om att man inte kan ha någon filmsmak då du verkar ha kommit på en formel på vad som är en bra film och vad som inte är det. Ändå nämner du att alla har dålig smak hela tiden. Hur tänker du? Gäller samma principer på allt? Vad som är god mat och inte etc.

Ja, jag är idel öra att höra hans motivering faktiskt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in