2014-02-16, 14:55
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Såg inte filmen igår då det var fullbokat och idag är jag bakfull, trött och seg så känner inte för att gå på bio idag, men någon dag framöver ska jag se den tillsammans med Lego och Nymphomaniac.

Ska se Lego tillsammans med American Hustle på lördag på bio med min bror
Citera
2014-02-16, 14:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso

Kul!

American Hustle har jag på datorn, är inte alls så sugen på den men vill ändå bocka av den ifrån listan av Oscarsnomineringar, men verkar inte alls vara någon film i min smak, speciellt då David O. Russell har regisserat den.
Citera
2014-02-16, 15:02
Medlem
saggesalivs avatar
Citat:
American Hustle var mycket trevlig, hade låga förväntningar men de överträffades. Håller med de som säger att det känns som en billig och lite sämre Scorsese, men jag gillade den mycket ändå. Gav den en stark sjua.
Citera
2014-02-16, 15:04
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Kul!

American Hustle har jag på datorn, är inte alls så sugen på den men vill ändå bocka av den ifrån listan av Oscarsnomineringar, men verkar inte alls vara någon film i min smak, speciellt då David O. Russell har regisserat den.

Hans två senaste filmer, The Fighter och Silver Linings Playbook har båda två varit 3or i min bok. Men trailern till American Hustle sålde mig en hel del och trots den ljumma recensionen den fått så hoppas jag ändå innerst inne att det är en bra film som lär falla mig i smaken, men då återkommer vi till hans två senaste som verkade lovande men aldrig riktigt nådde fram.

The Fighter kom mer av sig som en Rocky/Raging Bull wanna-be och jag ville istället se dem mer efter att ha sett den och Silver Linings Playbook var en rom-com helt enkelt, en bra rom-com men inget mer. De enda som sticker ut i dessa två filmerna för mig var skådespelarna och deras insatser för de bjuds på bra skådespeleri.
Citera
2014-02-16, 15:04
Bannlyst
Once Upon a time in the west kunde blivit något men är i min bok en av de mer överskattade filmerna i genren.
Citera
2014-02-16, 15:08
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Hans två senaste filmer, The Fighter och Silver Linings Playbook har båda två varit 3or i min bok. Men trailern till American Hustle sålde mig en hel del och trots den ljumma recensionen den fått så hoppas jag ändå innerst inne att det är en bra film som lär falla mig i smaken, men då återkommer vi till hans två senaste som verkade lovande men aldrig riktigt nådde fram.
The Fighter kom mer av sig som en Rocky wanna-be och jag ville istället se den mer efter att ha sett den och Silver Linings Playbook var en rom-com helt enkelt, en bra rom-com men inget mer. De enda som sticker ut i dessa två filmerna för mig var skådespelarna och deras insatser för de bjuds på bra skådespeleri.

The Fighter föll mig inte alls i smaken minns jag, har skitsvårt för Mark Wahlberg som det är redan och Christian Bale har jag tröttnat på enormt efter American Psycho och The Machinist som är hans bästa roller, och Jennifer Lawrence är ju överallt nu känns det som, detsamma med Amy Adams. Silver Linings Playbook gillade jag lite mera andra gången som jag såg den, men fortfarande bara godkänd i min bok, läste romanen också som den bygger på, den var bra om än inte jättebra.

Tror verkligen ingenting på American Hustle, men ser väl den i morgon kanske, utan några som helst förväntningar.
Citera
2014-02-16, 16:32
Medlem
upperkatts avatar
The Wrong Man. Helt okej film. 7/10.
Citera
2014-02-16, 18:59
Medlem
perhammars avatar
The Art of the Steal.

Inte så rolig som jag hade hoppats på. 5/10.
http://www.imdb.com/title/tt2172985/
Citera
2014-02-16, 19:14
Medlem
saggesalivs avatar
The Bling Ring (2013)

En film baserad på verkliga händelser där ett gäng ungdomar i LA bryter sig in i kändisars hus när de inte är hemma för att stjäla kläder, pengar och smycken.

Coppola släktet är nog mitt favoritsläkte i filmvärlden, de generna kombinerat med film är en lyckad kombination. Sofia Coppola som regisserar The Bling Ring är inget undantag från resten av släkten. Hon har tidigare regisserat fantastiska filmer som Lost In Translation, Virgin Suicides och Somewhere - Hennes senaste film The Bling Ring kan stolt inta en plats med de andra i soffan för jävligt bra filmer. Det är inte hennes bästa (Lost In Translation) men inte heller hennes sämsta (Marie Antionette), utan är en sådan mellanfilm som lätt kommer glömmas bort.

Det är en hel del olika filmtekniker vi får bevittna i The Bling Ring, den har med allt från övervaknigskameror, till tv-inslag - från enorma överblicksbilder över stora areor, till extrema närbilder på allt från kokain och hud.

Jag tycker det är synd med folk som avfärdar den som "just another teen movie" för att denna bjuder på mycket mer än så, enligt mig. Den har den där riktigt sköna känslan över sig, och nu menar jag inte romantiseringen av knark och stöld (även om den också innehåller en skön känsla), utan det finns flera tillfällen som är riktigt sköna - såsom när de bara åker i en bil med hög musik och när de sitter på stranden. Nej detta gillade jag då väldigt mycket!

Skådespelet är riktigt bra. Emma Watson, som egentligen är riktigt snygg, framställs här i filmen som en sliskig lögnaktig jävla bitch, och jag måste faktiskt påminna mig själv flera gånger om att det just är Emma Watson så mycket jag stör mig på karaktären. Även allt det andra skådespelet är riktigt bra!

Jag hade ganska höga förväntingar på The Bling Ring, alla levdes upp. Stark 7/10.
Senast redigerad av saggesaliv 2014-02-16 kl. 19:16.
Citera
2014-02-16, 20:50
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Once Upon a time in the west kunde blivit något men är i min bok en av de mer överskattade filmerna i genren.

Finns det någon film som inte är "överskattad" eller "dålig" i PieterBruegels ögon?

Kanske någon spansk stumfilm från 1920 talet?
Citera
2014-02-16, 21:24
Medlem
Lotsos avatar
The Counselor (2013)

En advokat blir inblandad i en olaglig affärsuppgörelse som spårar ur.

Jag vet ärligt talat inte vad jag ska tycka om den här filmen. Är den bra? Inte direkt, är den dålig? Inte direkt, är den okej? Inte direkt. Ett riktigt jävla stort dilemma helt enkelt och jag tror jag vet vad boven i dramat av det hela är, Cormac McCarthy.
Cormac McCarthy är en person som livnärar sig på böcker, han skriver böcker och är en författare, det är två stora skillnader från att vara författare och manusförfattare, kanske inte världens största skillnad men om vi säger det är skillnad mellan att var busschaufför och lastbilschaufför, det är ungefär likadan skillnad. Därför blir det lite konstigt när en författare ska skriva ett filmmanus till en film, för det är precis det filmen kommer av sig som. En bok som rör på sig.

Det är dialoger på dialoger och en hel del prat om olika berättelser personerna varit med om, vilket gör att du själv måste rita upp en bild i huvudet hur situationen gick till, precis som med en bok. Sedan är hälften av tiden dialogerna inte något intressant, för att en film som livnärar sig på dialoger måste det vara intressanta, bra och välskrivna dialoger som för tittaren att bli intresserad utav vad som händer.
Tarantino är mästare på dialoger, men här så faller dialogerna rätt så platt då det är som att jag antingen läser från en bok när jag hör på skådespelarna prata eller så är det inget relevant till huvudhandlingen.
Sedan tyckte jag att för en sådan simpel handling gjorde filmen det bara så komplex för sig. Stundtals satt jag som ett frågetecken och undrade vad som pågick och vad som vad excentrisk till handlingen. Detta märks främst tydligt i den första timmen av filmen.

Vad var bra då? Skådespelarna gav bra ifrån sig, men med en sådan cast så förväntar man sig ingenting annat. Men jag fick knappt veta någonting om karaktärerna och vilka som låg bakom dem, den enda karaktären man får veta något om eller som filmen lägger mer djup på är Cameron Diaz, som för övrigt var det bästa med filmen.
Hon gav den bästa insatsen och spelade den mest intressanta karaktären i hela filmen, utan tvekan! Brad Pitt var väl också någon av de bättre, men hans karaktär är den vi får veta minst om vilket gör att du enbart ser Brad Pitt.

I sin helhet vet jag inte vad jag ska tycka. Det var verken det ena eller det andra. Men en sak är säker, att det var en besvikelse.
Jag hade sett fram emot denna filmen när första trailern dök upp, men när all kritik kom om hur "dålig" den var så avvaktade jag att se den på bio när den kom ut och väntade istället. Det verkar som att folk har börjat uppskatta den mer nu i alla fall när jag läser rundor på olika forum, men majoriteten är fortfarande större med att hata den.
Första timmen är seg, dryg och kändes inte alls relevant, men ungefär när Cameron Diaz har sex med bilen är när filmen börjar bi mer intressant och den sista timmen är bättre och där händer mer.
The Counselors största problem är att det känns som en levande bok, och det blir också problemet när du har en författare som ska skriva sitt första filmmanus.
För mig är det en av 2013års större besvikelser.

2.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2193215/?ref_=nv_sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=6ML50I0mVHY
Citera
2014-02-16, 22:46
Medlem
Bittersteels avatar
Jag älskade The Counselor när jag såg den på bio, men whatever lets stay OT.
Robocop 2014

Jag tyckte att den var helt ok. När man har en kompetent regissör som gör filmen som José Padilha, då är det ett bra start, och han gör ett väldigt bra jobb i filmen tycker jag. Det som filmen gjorde väldigt bra, tyckte jag var att den inte försökte berätta samma story som den första utan att försöka vara sin egen skapelse och det funkar.... för det mesta. Tyckte att det var tråkigt att det inte fanns något blod i filmen, men det är på grund av Studion som ville att fler skulle se den. Joel gjorde en bra insats i rollen som Murphy och Gary Oldman är alltid bra.
Overall, en helt duglig remake av en 80 tals klassiker.

6/10
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in