2013-12-08, 23:38
Medlem
BlackMetals avatar
Insidious: Chapter 2 (2013)
http://www.imdb.com/title/tt2226417/?ref_=nv_sr_1

Den första Insidious-filmen tyckte jag var ok men väldigt ointressant och inte något jag gick tillbaks till. Nu när jag skulle se tvåan hade jag nästan glömt av allt kändes som men minnet uppfriskades allt eftersom händelser från den första filmen refererades. Det finns saker båda filmerna gör ganska bra främst genom att ha ett hyfsat originellt manus när det kommer till spökskräck där det finns någon komplexitet med de olika existensplanen och hur de interagerar och så vidare. Men på sättet de gör filmen blir det ändå till stor del bara en film i mängden med riktigt usla jumpscares och många scener som blir rent av löjliga. Inte bara är scaresen i sig ofta dumma men sminkningen är precis som i den första filmen något av det sämsta jag har sett i modern film. 14-åriga svartmetallare sminkar sig bättre än vad de här spökena gör, och läskigare med. Att kalla den här filmen läskig på något sätt är att gå alldeles för långt.

Med det sagt så fann jag viss underhållning i den och den ganska uppenbara twisten (vet inte man ska kalla det twist) gav The Others-vibbar men det är inte en bra film på långa vägar och den kommer jag nog precis som den första knappt ägna en tanke på och glömma ganska snabbt.

2/5
Citera
2013-12-09, 00:27
Medlem
bombaccis avatar
Romeo + juliet (1996).

Den första halvtimman/fyrtiofem minuterna var väldigt sega. Jag hade väldigt svårt att ta filmen på allvar, framförallt med de larviga hantlangarna. Efter att de blivit dödade (mercutio och tybalt) så kom filmen igång. Då försvann allt det "lustiga" och tröttsamma. Det blev ingen favoritfilm och slår sig lätt mot många andra filmer men andra halvan av filmen räddar upp filmen till ett godkänt. Lär se om den här filmen någon gång igen men lär inte se denna så ofta

Betyget blir

5/10
Citera
2013-12-09, 01:03
Medlem
Lotsos avatar
Holiday Clusterfuck!

Santa Claus Is Comin' to Town (1970)

I den här berättelsen får vi höra ursprungshistorien om Jultomten. Det är en simpel berättelse men det är också den mest intressanta och bästa berättelsen hittills utav alla Rankin/Bass filmerna. Flertals olika saker gör den så pass bra som den är tycker jag.
Främst så gillade jag verkligen jultomten i denna versionen. Han var omtänksam och vanligtvis inte den vanliga tomten vi alla tänker oss. När vi tänker jultomten tänker vi oss de vita långa skägget och den tjocka magen. Här så gör de honom till början en rödhårig person (insert ginger joke here) som vilken annan person. Dessutom gav Mickey Rooneys röstinsats en hel del mer karaktär till honom också.
Sedan så gillade jag verkligen "skurken" i filmen, den tyska borgmästaren Burgermeister Meisterburger. Hela han var som ett enda stort skämt och skrattretande. Allt han sa var urlöjligt och han bidrog till en hel del skratt. Det är även ifrån han den bästa låten i filmen kommer från, No More Toymakers to the King.
Sedan så gillade jag deras egna version av origin historien bakom jultomten. Där finns massvis med olika berättelser om hur han kom till och hur han fick jobbet, så varför ska inte Rankin/Bass få berätta deras egna version av berättelsen? Och ifall du verkligen avskyr denna berättelsen så ha också i åtanke att jultomten inte existerar (sorry kids).
Sedan så tycker jag att manuset är en hel del bra. Även ifall det är en simpel berättelse så är det en bra berättad historia med bra dialoger från början till slut. Allt behöver inte vara komplicerat för att njuta av en simpel god handling, oftast är det den sistnämnda jag brukar föredra i filmer faktiskt. Samt att låtarna passade in bättre nu och jag uppskattade dem ännu mer. Låten "If You Sit on my Lap Today" var dock lite "disturbing" och inte så bra.

Om jag skulle säga några negativa saker om filmen så gillade jag inte kärlekshistorien bakom Kris (jultomten) och Jessica (blivande Mrs. Claus). Med tanke på hur bra allt annat känns i filmen inom manus, dialoger och intressant skrivna karaktärer så kändes den romantiska biten mellan dessa två väldigt förhastad. Men de har bara 50 minuter på sig så de har inte all tid i världen och den romantiska biten är den biten som intresserar minst i en sådan här film.
Sedan kan jag inte hjälpa att tycka där är någon slags underton om att den lilla staden där Burgermeister Meisterburger är borgmästare så ska han och hans soldater representera nazisterna och folket judarna. Jag kanske läser för mycket in i det alldeles för mycket och är helt ute i vinterskogen men jag fick dessvärre lite utav dessa undertoner.
Sedan kunde jag tycka att ha barnrösterna i bakgrunden så fort de får något förklarat i en fråga de ställer så säger de till exempel, "so that's how the christmas tree came about" kändes lite irriterande. Till en början var det inget jag la ner så mycket tid på men ju mer in jag kom desto störigare blev barnrösterna som pratar tillsammans med berättaröstern Fred Astaire och det hade varit så mycket bättre ifall de bara skrotade den delen helt. Jag tror barn inte är så dumma i huvudet att de måste ha frågan repeterad för att fatta att de var svaret på deras fråga.

I sin helhet var detta hittills den bästa Rankin/Bass filmen. Karaktärerna, handlingen och musiken var mycket bra och jag gillade deras egna tolkning på berättelsen om jultomten. Den bjuder även på deras bästa skurk hittills, Burgermeister Meisterburger som är skit rolig att kolla på och är egentligen enbart bara värd att se på just för honom. Men den är sevärd för alla de andra elementen också som jag listade upp, och att de lyckades att göra det så pass bra på enbart 50 minuter är väldigt oslagbart.
Trots sina brister så är det ändå en mycket bra film som jag rekommenderar till alla åldrar där både barn och vuxna lär gilla den!

4 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt0066327/?ref_=fn_al_tt_1

Hela Filmen:
http://vimeo.com/27391771
Senast redigerad av Lotso 2013-12-09 kl. 01:06.
Citera
2013-12-09, 02:40
Medlem
Zero Dark Thiry - Kathryn Bigelow (2012)

Bigelow med en fantastisk film, igen. Hon är otroligt skicklig på att bygga upp en stämning i filmerna. Och även på att göra filmerna spännande. Filmens thriller-element höll en otroligt hög klass.

Välspelad, välregisserad och välskriven.
Citera
2013-12-09, 03:54
Medlem
christerys avatar
Taxi 4 (2007) Komedi, det stod action åxå... Men det var ganska minimalt.

Strörtskön film, inte ett mästerverk men klart bra tidsfördriv. Driver med poliser som är i klass med Clouseau. Och en galen taxichaffis som tyvärr inte får visa så mycket av bilen som jag hade önskat. Bilen är lite modifierad om man nu säger så.

3/5 för den var varken seg eller trist. Men får inte högre för... mehh... så bra var den inte, kanske skulle gett den en 2a men jag gillade den i alla fall av nån anledning.
Citera
2013-12-09, 06:35
Bannlyst
Dark Corners med Thora Birch i huvudrollen som Susan/Karen. Den är något slags psykologisk skräckis som handlar om en tjej som, vad det verkar, har problem med mardrömmar. Maran i det här fallet är något helt annat. Jag kollade på den mestadels för att se lite mer med Thora. Hon hade ju så mysiga bröst på den tiden.

Thora har tidigare bl.a. spelat dottern i American Beauty.

2.5/5
Senast redigerad av pethom 2013-12-09 kl. 06:38.
Citera
2013-12-09, 19:33
Medlem
Cinns avatar
Prisoners (2013)

Undvek att läsa så mycket om filmen innan, ville se den med så lite förutfattade meningar som möjligt. Har dock inte lyckats undgå att den blivit hyllad av många. Kan delvis stämma in i hyllningen. Den känns på något konstigt sätt fräsch trots att handlingen i grunden inte är särskilt spektakulär. Ett välskrivet manus och mångfacetterade karaktärer tillsammans med den mörka stämningen gör filmen intressant. Det finns dock en del missar och övertydligheter som drar ner upplevelsen för min del. Efter 45 minuter av den 2 och en halv timmar långa filmen står det klart hur allt hänger ihop och vem/vilka som är skyldiga. Trots idoga försök till att skapa förvirring och tvivel så lyckas detta inte tyvärr. Därmed vill jag inte säga att resten av filmen blev tråkig. Den hade bara nått en helt annan nivå utan det så tidiga avslöjandet.
Rollprestationerna är överlag riktigt bra. Dano, Gyllenhaall och Jackman gör starka insatser. Melissa Leo är en personlig favorit och hon gör mig inte besviken. Kan inte direkt klaga över något hos övriga skådespelare heller.
En bra film men inte en av årets bästa som många andra anser.

6.5/10
Citera
2013-12-09, 20:58
Medlem
upperkatts avatar
The Social Network. Den var helt klart sevärd, dock tyckte jag nog ännu bättre om den när jag såg den först för tre (?) år sedan. (500 miljoner användare då, nu 1,19 miljarder.) 7/10.
Citera
2013-12-09, 21:25
Medlem
BlazadTomtes avatar
Requiem for a Dream

Gillade den faktiskt men tröttnade på den där kärringen det handla om :/

den får 8/10!
Citera
2013-12-09, 21:43
Bannlyst
Överskattad film..
Citera
2013-12-09, 21:58
Medlem
alprazolam_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Överskattad film..
Mja, jag både håller med och inte. Men ja, något överskattad är den ju, även om jag gillar den. Aronofsky har gjort bättre filmer, imo.
Black Swan, Pi och The Wrestler.
Senast redigerad av alprazolam_ 2013-12-09 kl. 22:00.
Citera
2013-12-09, 21:59
Medlem
The THing 1982
Den var bättre än vad jag trodde. Gillade att hunden var creepy. Hade dock inte skadat om de blev lite mer förvånade när de såg ett UFO i isen. 4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in