Holiday Clusterfuck!
Santa Claus Is Comin' to Town (1970)
I den här berättelsen får vi höra ursprungshistorien om Jultomten. Det är en simpel berättelse men det är också den mest intressanta och bästa berättelsen hittills utav alla Rankin/Bass filmerna. Flertals olika saker gör den så pass bra som den är tycker jag.
Främst så gillade jag verkligen jultomten i denna versionen. Han var omtänksam och vanligtvis inte den vanliga tomten vi alla tänker oss. När vi tänker jultomten tänker vi oss de vita långa skägget och den tjocka magen. Här så gör de honom till början en rödhårig person (insert ginger joke here) som vilken annan person. Dessutom gav Mickey Rooneys röstinsats en hel del mer karaktär till honom också.
Sedan så gillade jag verkligen "skurken" i filmen, den tyska borgmästaren Burgermeister Meisterburger. Hela han var som ett enda stort skämt och skrattretande. Allt han sa var urlöjligt och han bidrog till en hel del skratt. Det är även ifrån han den bästa låten i filmen kommer från, No More Toymakers to the King.
Sedan så gillade jag deras egna version av origin historien bakom jultomten. Där finns massvis med olika berättelser om hur han kom till och hur han fick jobbet, så varför ska inte Rankin/Bass få berätta deras egna version av berättelsen? Och ifall du verkligen avskyr denna berättelsen så ha också i åtanke att jultomten inte existerar (sorry kids).
Sedan så tycker jag att manuset är en hel del bra. Även ifall det är en simpel berättelse så är det en bra berättad historia med bra dialoger från början till slut. Allt behöver inte vara komplicerat för att njuta av en simpel god handling, oftast är det den sistnämnda jag brukar föredra i filmer faktiskt. Samt att låtarna passade in bättre nu och jag uppskattade dem ännu mer. Låten "If You Sit on my Lap Today" var dock lite "disturbing" och inte så bra.
Om jag skulle säga några negativa saker om filmen så gillade jag inte kärlekshistorien bakom Kris (jultomten) och Jessica (blivande Mrs. Claus). Med tanke på hur bra allt annat känns i filmen inom manus, dialoger och intressant skrivna karaktärer så kändes den romantiska biten mellan dessa två väldigt förhastad. Men de har bara 50 minuter på sig så de har inte all tid i världen och den romantiska biten är den biten som intresserar minst i en sådan här film.
Sedan kan jag inte hjälpa att tycka där är någon slags underton om att den lilla staden där Burgermeister Meisterburger är borgmästare så ska han och hans soldater representera nazisterna och folket judarna. Jag kanske läser för mycket in i det alldeles för mycket och är helt ute i vinterskogen men jag fick dessvärre lite utav dessa undertoner.
Sedan kunde jag tycka att ha barnrösterna i bakgrunden så fort de får något förklarat i en fråga de ställer så säger de till exempel, "so that's how the christmas tree came about" kändes lite irriterande. Till en början var det inget jag la ner så mycket tid på men ju mer in jag kom desto störigare blev barnrösterna som pratar tillsammans med berättaröstern Fred Astaire och det hade varit så mycket bättre ifall de bara skrotade den delen helt. Jag tror barn inte är så dumma i huvudet att de måste ha frågan repeterad för att fatta att de var svaret på deras fråga.
I sin helhet var detta hittills den bästa Rankin/Bass filmen. Karaktärerna, handlingen och musiken var mycket bra och jag gillade deras egna tolkning på berättelsen om jultomten. Den bjuder även på deras bästa skurk hittills, Burgermeister Meisterburger som är skit rolig att kolla på och är egentligen enbart bara värd att se på just för honom. Men den är sevärd för alla de andra elementen också som jag listade upp, och att de lyckades att göra det så pass bra på enbart 50 minuter är väldigt oslagbart.
Trots sina brister så är det ändå en mycket bra film som jag rekommenderar till alla åldrar där både barn och vuxna lär gilla den!
4 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0066327/?ref_=fn_al_tt_1
Hela Filmen:
http://vimeo.com/27391771