2013-10-13, 21:23
Medlem
nestesaippuas avatar
Clockwork Orange

Efter att först ha läst boken så skulle filmatiseringen ses. Lätt att sätta sig in i huvudpersonens handlande och tänkade genom filmen och det uppstod inga frågetecken under filmens gång. Det råa våldet som genomsyrade boken passade bra in i filmen men jag fick snabbt känslan av att det skulle tryckas in nakenscener så ofta som möjligt och det kändes lite som en kaka med alldeles för många russin i. Intressant att se en film med annorlunda språkbruk, här hade jag nytta av att ha läst boken innan.

Betyg: 2,5 tolchocker av 5.
Citera
2013-10-13, 21:34
Medlem
TheBunks avatar
The Conjuring 2/5
Klichéer och effektsökeri staplas på varann. Visst är det lite läskigt ibland, men hafsigt och rörigt. Nån/några twistar hade gjort filmen gott.
Citera
2013-10-13, 21:49
Medlem
jimmyfingerss avatar
Jag har varit på resande fot hela sommaren och inte skrivit något här, men lyckats se en del filmer ändå. Här har ni ett gäng korta recensioner av bra och dåliga filmer:

Hamsun (1996)

En film om en av mina favoritförfattare, regisserad av Jan Troell, skriven av Per Olov Enquist och med Max von Sydow i rollen som Knut Hamsun. Ghita Nørby spelar frun Marie. Lågmäld film som behandlar den senare delen av hans liv, hans familjeliv och hans inblandning med nazisterna, bland annat ett möte med Hitler själv. Intressant för den som gillar Hamsun eller någon av de medverkande.

8/10

Smokey and the Bandit (1977)

Klassisk bilaction med Burt Reynolds. Älskar genren med filmer som The Driver, Vanishing Point, Dirty Mary Crazy Larry och så vidare, men Reynolds är så jävla klämkäck att man får lust att stänga av.

4/10

Valhalla Rising (2009)

Vikingafilm av Refn. Våldsam som fan, knappt någon dialog. Jag tycker den fångar en stämning som jag föreställer mig rådde på den tiden. Vackra naturomgivningar. Mads Mikkelson är brutal. Bra slut. Många som inte gillar den här filmen, jag tycker den är en fullträff.

10/10

Bleeder (1999)

Refns andra film, efter debuten Pusher. Kim Bodnia är grym som vanligt. Refns brutala våld och skickliga berättarteknik finns där.

9/10

Blume in Love (1973)

Såg den mest för att Kris Kristofferson stod på rollistan, men han visade sig bara ha en biroll. George Segals karaktär uppdagas vara otrogen mot sin fru och blir lämnad, men kan inte släppa henne. Det utvecklar sig till en lång och invecklad kärlekshistoria. En del riktigt bra scener.

6/10

Joe Kidd (1972)

Clintan-västern skriven av den nyligen avlidne Elmore Leonard och regisserad av John Sturges. Robert Duvall spelar rik landägare som vill göra sig av med de fattiga mexikanerna som står i vägen för hans finansiella planer.

7/10

Jagten (2012)

Finns redan en del skrivet om denna film här, inte så mycket att tillägga. Ett riktigt bra danskt drama om en dagislärare (Mads Mikkelsen) som blir anklagad för att vara pedofil.

9/10

The Client (1994)

Filmatisering av en Grisham-roman med Tommy Lee Jones och Susan Sarandon. Ingen höjdare.

5/10

Holy Smoke (1999)

Ännu en film i den långa raden av Keitel-filmer att se. Kate Winslet spelar en ung australiensisk tjej som åker till Indien och faller för en guru. Keitels karaktär tas in för att få tillbaka henne på rätt spår. Lite halvtråkig till en början men den tar en del vändningar och ballar nästan ur helt. Rolig film!

7/10

Kumaré (2011)

Jävligt rolig dokumentär om amerikanen (med indiskt ursprung) Vikram Gandhi som låtsas bli guru och åker till Arizona för att få följare, vilket han lyckas med, och syltar in sig rätt så bra. Intressant film om människors desperation.

8/10

50/50

Gordon-Levitt och Rogen. Hade högre förväntningar på denna långtråkiga dussinfilm.

3/10

Machine Gun McCain (1969)

Den här hade jag sett fram emot att se länge när jag fick hem den på dvd från Amazon. Cassavetes som stenhård gangster. Tyvärr var det en riktig b-film. Ingenting tycktes funka, inte ens Cassavetes skådespel som annars är så naturligt att det är svårt att matcha.

3/10

Trouble With the Curve (2012)

Clintans senaste skådespelarinsats. Ett trevligt far och dotter-drama i baseballmiljö att vila ögonen på. Clintan, Amy Adams, Justin Timberlake, John Goodman.

6/10

Mud (2012)

Film om två pojkar som stöter på en rymling (Matthew McConaughey). Utspelar sig på Mississippifloden. Gillar Tye Sheridans insats. Filmen blir dock lite långdragen mot slutet. Regisserad av Jeff Nichols.

7/10

Jeremiah Johnson (1972)

Regisserad av Sydney Pollack. Filmen börjar med att Robert Redfords karaktär ger sig upp i bergen för att bli vildmarksman, och på den vägen är det. Bästa filmen jag sett på ett tag.

10/10

Next of Kin (1989)

Patrick Swayze och Liam Neeson spelar två hillbillies vars bror blir mördad av Chicagogangsters. Swayze är polis och brodern tar lagen i egna händer när de båda försöker hitta mördarna och hämnas. En del grymma actionscener men annars inget mästerverk direkt.

4/10

The Crossing Guard (1995)

Sean Penns andra film som regissör. Jack Nicholson och Anjelica Huston spelar ett separerat par som förlorat sin dotter i en olycka med en rattfyllerist (David Morse). Morse släpps ur fängelset och Nicholson bestämmer sig för att mörda honom. Men istället för en simpel hämndfilm är det ett sorgligt drama.

8/10

American History X (1998)

Såg denna igen för första gången på många år. Alltid kul att se om filmer som man tyckte var riktigt bra som yngre. Den håller fortfarande.

8/10

Two Mules for Sister Sara (1970)

Clintan-västern av Don Siegel. Att en film med de två namnen kunde vara så dålig. En fjantig västernkomedi.

3/10

Examined Life (2008)

Dokumentär som vardagsfilosofer, filmad på gatan. Hoppades på en rad intressanta iakttagelser att sysselsätta hjärnan med men mycket av filmen upptogs av jobbiga personer som aldrig slutade prata om fruktansvärt tråkiga ämnen. Alltför mycket humanism för min smak. Jävla dussintänkande. Slavoj Zizek var en frisk vindpust men kunde inte rädda hela filmen.

3/10

The Killing Fields (1984)

Förstår inte denna films popularitet, det måste vara att den handlar om Kambodja och inget annat, för som film funkade den inte alls. Bara en serie osammanhängande händelser med en arg och tjatig huvudkaraktär.

3/10

Ms. 45 (1981)

Gammal Abel Ferrara-film om en stum tjej som av en slump blir våldtagen två gånger på en och samma dag. Sedan börjar hon hämnas på folk. Sevärd för den som gillar Ferrara men inte en av hans bättre filmer.

5/10

Somebody to Love (1994)

Rose Perez, Harvey Keitel, Anthony Quinn är med på ett hörn också. Ett oväntat litet mästerverk. Perez drömmer om att bli skådespelare, har en relation med Keitel som själv tror att han är en stjärna, men vars skådespelarkarriär i själva verket inte kunde gå sämre. Den fattige Ernesto blir kär i Perez karaktär och med sin latinamerikanska romantik gör han vad som helst för henne. Rekommenderas starkt. Blir att se In the Soup så småningom, även den regisserad av Alexandre Rockwell.

9/10

Kundun (1997)

En berättelse om Dalai Lama, regisserad av Martin Scorsese. Inga stora överraskningar.

6/10

Islands in the Stream (1977)

Filmatisering av av Hemingway-roman med George C. Scott i huvudrollen som Thomas Hudson (som påminner mycket om Hemingway själv). Han är en ensamstående och enslig konstnär som får sina tre söner på besök. Rätt ojämn film, vissa scener är så dålig spelade att man inte tror sina ögon, andra sekvenser är riktigt spännande. Den känns mycket äldre än 1977. Den sista tredjedelen lyfter filmen mycket.

6/10

Cross of Iron (1977)

Ännu ett mästerverk av Sam Peckinpah. Om tyska soldater på östfronten.

9/10

Mr. Brooks (2007)

Riktigt bra thriller med Kevin Costner. Fick mig att riktigt hoppa till vid ett tillfälle, inte ofta det händer. Intressant att det är regissörens första film på femton år, andra totalt.

9/10

Only God Forgives (2013)

Refn sämsta hittills, dock långt ifrån dålig för det.

7/10

Everything Must Go (2010)

Will Ferrell spelar en alkoholist som det går sämre och sämre för. Jordnära, fin film. Gillar när Ferrell gör såna här roller, även om han är jävligt bra i sina komedier med. Baserad på en Raymond Carver-novell. Inget alls att klaga på.

10/10

The Stone Killer (1973)

Michael Winner och Charles Bronsons nästa film efter den riktigt grymma västernfilmen Chato's Land. Stabil snutrulle, Bronson är stenhård som alltid.

6/10

The Joneses (2009)

Intressant idé. Ska inte avslöja något då börjans spänning försvinner om jag gör det, och det är filmens enda styrka. Senare halvan är tråkig och fullkomligt förutsägbar.

4/10

Being There (1979)

Tänkte se allt med Hal Ashby och började här. En vacker film om en simpel trädgårdsmästare som av slump och tillfällighet efter annan tar sig långt in på oanade vägar i livet. Peter Sellers i huvudrollen.

8/10
Citera
2013-10-13, 21:50
Medlem
jimmyfingerss avatar
The Graduate (1967)

Klassiker med Dustin Hoffman, regisserad av Mike Nichols. Grym film från början till slut med ett jävla bra soundtrack av Simon and Garfunkel. (Garfunkel spelar även i Nichols-filmen Carnal Knowledge fyra år senare med Jack Nicholson. Bra den med.)

10/10

Passion & Poetry: Sam Peckinpah's War (2011)

Dokumentär om filmen Cross of Iron. Mycket intervjuer. Det finns fler dokumentärer i samma serie som tar upp andra filmer som till exempel Straw Dogs. En del av dem finns på Youtube för den som är intresserad.

8/10

The Landlord (1970)

Hal Ashbys debut med Beau Bridges i huvudrollen som en rikemansson med andra idéer än vad hans föräldrar har utlagda för honom. Han köper ett hyreshus i ett fattigt svart område och försöker få det att fungera med hyresgästerna. Börjar svagt och ryckigt men filmen tar sig och blir riktigt bra.

8/10

Harold and Maude (1971)

Hal Ashby igen. En väldigt fin kärlekshistoria mellan en gammal dam och en ung speciell kille. Har inte sett alla hans filmer än men jag har svårt att tro att han toppade den här.

10/10

Shotgun Stories (2007)

Samma regissör som Mud, här med Michael Shannon i huvudrollen. Det här var en riktigt bra film. Utspelar sig i Arkansas och handlar om tre bröder vars far övergav dem och startade en ny familj. Filmen tar vid när bröderna är vuxna och pappan dör, och en våldsam konflikt uppstår mellan bröderna och deras halvbröder ur pappans nya familj.

10/10

The American Dreamer (1971)

Dennis Hopper i all ära men här får vi se honom som den självupptagna hippiepundare han var under en period. Rörig skit, och hans funderingar kring livet är tråkiga att lyssna på.

3/10

Shampoo (1975)

Hal Ashby igen. Warren Beatty spelar hårfrisör som inte får ordning på sitt liv varken privat eller karriärsmässigt. Varken slutet eller Jack Wardens insats lyckas rädda denna ointressanta film. Beatty går runt och mumlar och ser fjantig ut i 109 minuter.

3/10

Dangerous Game (1993)

Harvey Keitel, Madonna och James Russo i en väldigt mörk film av Abel Ferrara. Keitel spelar regissör och Madonna och Russo huvudrollsinnehavarna. Med tiden får de alla tre svårare och svårare att skilja på filmen de spelar in och verkligheten runt den. Ett måste för den som gillar Keitel och/eller Ferrara. Eller Madonna

9/10

Slither (1973)

En ganska fjantig komedi om några småkriminella individer som försöker komma över pengar. Den hade åtminstone varit lite bättre om det inte vore för den dumma jävla musiken som spelades VARJE gång man såg de mörka bilarna som förföljde dem hela tiden. Alltid kul att se James Caan och Peter Boyle dock.

5/10

Prince Avalanche (2013)

Såg fram emot denna då jag trodde det skulle vara en skön vildmarksfilm, men tyvärr var båda huvudkaraktärer jävligt jobbiga. Emile Hirsch tycker jag alltid är kass, men Paul Rudd brukar vara rolig åtminstone. De gjorde väl sina roller bra, men rollerna gjorde ingen bra film.

5/10

Before Midnight (2013)

Jag gillade de två föregångarna. Det här var fruktansvärt dåligt. Man hatar alla i filmen.

2/10

Jackson County Jail (1976)

Tommy Lee Jones i en Roger Corman-film. Den har allt en bra 70-talsaction ska ha: brutal våld, en snygg kvinna, biljakter... Skitbra!

9/10

Louis Theroux: Miami Megajail (2011)

Fängelsedokumentär, rätt intressant. Vilka jävla stollar det finns... Går att se på Youtube.

7/10

Rage (1972)

George C. Scott regisserar och spelar huvudroll. Far och son blir förgiftade av nervgas. Fadern upptäcker att militären försöker sopa det under mattan och bestämmer sig för att hämnas. Martin Sheen har en liten roll också.

5/10

The Outfit (1973)

Riktigt bra action med Robert Duvall, Karen Black och Joe Don Baker. Duvalls bror blir mördad av maffian och Duvall bestämmer sig för att hämnas. Regissören John Flynn har gjort en del annat intressant att kolla upp också.

9/10

The California Kid (1974)

Bilfilm med Martin Sheen, Vic Morrow och Michelle Phillips. Nick Nolte är med lite också. Martin Sheen kommer till en småstad där hans bror dog i en bilolycka, för att upptäcka att polisen där (Morrow) fördriver sin tid genom att köra ihjäl fortkörare.

8/10

The Road (2009)

Inte första gången jag ser denna. Cormac McCarthy är en förbannat bra författare och filmerna som görs av hans böcker är suveräna. Ska bli intressant att se hur James Francos Child of God och Ridley Scotts The Counselor blir i år. Läser för tillfället Blood Meridian, också en skitbra bok. Våldsam som fan. Franco har uttalat intresse för att göra den till film. Får hoppas på det någon gång framöver.

10/10

Caged Heat (1974)

Denna satt ihop med Jackson County Jail i en Roger Corman dubbel-dvd. Det är Jonathan Demmes (bl a När lammen tystnar och Philadelphia) regidebut. Kvinnofängelsefilm. Helt okej, men det hade hjälpt sevärdheten om kvinnorna var snyggare, då inte mycket annat var så jättebra med denna film.

4/10

Be Here to Love Me: A Film About Townes Van Zandt (2004)

Dokumentär om Townes Van Zandt. Gillar ni honom så se den. Intervjuer med flera storheter som Nelson och Kristofferson, och så klart en massa Van Zandt-musik.

10/10

Easy Riders, Raging Bulls: How the Sex, Drugs and Rock 'N' Roll Generation Saved Hollywood (2003)

Nerbantad filmversion av boken med samma namn. Handlar om 70-talets Hollywood. Sevärd.

7/10

This Is the End (2013)

Funkar som biofilm, rolig på sina håll.

6/10

Killer Elite (2011)

Dålig Jason Statham-action med en krystad kärlekshistoria inpressad mellan actionsekvenserna. Gå tillbaka några decennier, lägg till ett ”The” framför Killer Elite, och få en mycket bättre actionrulle.

3/10

History of the Eagles Part One (2013)

Titeln säger allt. Såg den i en biosalong med hög volym, underbart!

8/10
Citera
2013-10-13, 21:50
Medlem
jimmyfingerss avatar
Austin City Limits med Steve Earle och Kris Kristofferson (2010)

Earle sjunger Townes-låtar, Kristofferson kör sitt eget. Skitbra konsert för den som gillar deras musik.

10/10

Out of Sight (1998)

Steven Soderbergh regisserar, efter en bok av Elmore Leonard. George Clooney och Jennifer Lopez i en actionfylld kärleksrelation då hon är en US Marshal och han är en förrymd fånge. Han är väl lite väl human för att vara så kriminell tycker jag, skala av lite känslor och det hade blivit en bättre film.

6/10

Larmar och gör sig till (1997)

En sen Bergman-film. Finns det någon här som gillar denna? Det finns många jättebra Bergman-filmer men detta var ett riktigt bottenskrap. Ointressant och långdraget.

3/10

The Company You Keep (2012)

Thriller av och med Robert Redford. Några aktivister som lyckades undkomma lagen får sina identiteter avslöjade många år efteråt och får ta itu med det. Shia LaBeouf spelar bra som jobbig ambitiös journalist. Redford är alltid sevärd. Okej film om man inte har något annat.

6/10

Pan's Labyrinth (2006)

En blandning av en halvdan krigshistoria och en halvdan fantasysaga. Det blir en dålig blandning av två dåliga ingredienser. Ointressanta entydiga karaktärer.

4/10

Cold Sweat (1970)

Charles Bronson och Liv Ullman. De lever ett stillsamt liv i Södra Frankrike, men Bronson förflutna hinner ikapp med honom och hans familj blir kidnappad. Sedan är det dags för hämnd i sann Bronson-anda.

7/10

U.S. Marshals (1998)

Ett försök att göra om The Fugitive men byta ut Harrison Ford med Wesley Snipes?

5/10

I Kina spiser de hunde (1999)

Såg den för att Kim Bodnia är med. Den började rätt svagt innan man förstod vad de försökte göra med humorn. Sedan blev den bara bättre och bättre. Härligt brutal och rolig dansk film.

7/10

Charley Varrick (1973)

Don Siegel. Fan vilken klockren actionfilm! Walter Matthau är skitbra som den lugne kalkylerande bankrånaren som råkar råna en maffiaägd bank. Joe Don Bakers hänsynslösa karaktär skickas in för att hitta honom. Den här kommer ses igen och igen med tiden.

10/10

I Love You, Alice B. Toklas! (1968)

Peter Sellers spelar en grå advokat på väg in i ett äktenskap, men han gör en helvändning och blir hippie. Rolig film!

6/10

8 Million Ways to Die (1986)

En sen film av Hal Ashby. Jeff Bridges, Rosanna Arquette och Andy Garcia i rollerna. Baserad på en av Lawrence Blocks hårdkokta deckare om Matthew Scudder, manuset skrivet av Oliver Stone som sedan var missnöjd med vad Ashby gjorde av det. Tydligen ska han ha struntat i större delen av manuset och låtit skådespelarna improvisera mycket. Det märks tydligt i en scen mellan Bridges och Garcia där inget av värde egentligen sägs men en jävla spänning uppstår mellan dem. Jag gillade filmen ändå, har till och med börjat avverka Scudder-serien i bokform.

8/10

Ghost World (2001)

Scarlett Johansson och Thora Birch spelar två unga cyniska jobbiga tjejer som i brist på annat att göra ringer upp mannen bakom en kontaktannons (Steve Buscemi) och stämmer träff för att sedan smygtitta på honom. Vid ett senare tillfälle stöter de på honom igen, och utan att avslöja sig börjar Birchs karaktär umgås med honom. Svårt att gå snett när Buscemi är med, och det faktum att regissören två år senare gjorde Bad Santa.

8/10

Dog Day Afternoon (1975)

Fick äntligen sett den här efter att ha haft den liggande i över ett år. Al Pacino och John Cazale går in och rånar en bank helt orutinerat och det urartar till ett stort polis- och mediapådrag och gisslandrama. Pacino är grym här. Cazale med även om han mest håller sig i bakgrunden. Baserad på en verklig händelse dessutom...

8/10

Cat People (1982)

Regisserad av mannen bakom Raging Bull, The Yakuza, Taxi Driver och mycket annat. Dock jävligt annorlunda. Erotisk science fiction thriller, typ. Malcolm McDowell, känd från A Clockwork Orange, och Natassja Kinski i huvudrollerna som ett syskonpar från en släkt som har en väldigt nära relation till svarta pantrar. Musik av David Bowie. Jag gillar John Heards insats här också, har bara sett honom i Sopranos och Ensam Hemma innan. Hur som helst grymt att lyckas göra en så bra film av ett så underligt ämne.

9/10

Fear X (2003

Refns första amerikanska film. John Turturro i huvudrollen som en köpcenterväktare vars fru har blivit mördad. Han kan inte släppa det utan spenderar sina kvällar framför tv:n där han går igenom övervakningsfilmer i hopp om att hitta mördaren. Snart får han upp spåren och försöker hitta människorna bakom dådet. Jag tyckte det här var en jävligt bra film, mycket bättre än Only God Forgives. Våldet är mycket mer effektivt och bidrar starkt till karaktärens utveckling. Slutet var det bästa jag sett på ett tag. Lämnar nog många besvikna dock, men så kan det vara.

9/10

The Yakuza (1974)

I klass med Gudfadern, lätt. Det här var en perfekt film på alla sätt tycker jag.

10/10

Hurlyburly (1998)

Sean Penn spelar en nerknarkad och känslomässigt vilsen casting agent (var det va?) och Kevin Spacey hans cyniska sarkastiska sambo och kollega. Chazz Palmineri kommer självinbjuden hela tiden och upptar deras tid med sina egna problem. Dialogdriven film baserad på en pjäs av David Rabe. Tack vare skådespelarna är det en underhållande film trots den totala misären som råder.

8/10

Dillinger (1973)

Warren Oates som John Dillinger, regisserad av John Milius. Slår Public Enemies med hästlängder. En skitbra gammal gangsterfilm.

9/10

Targets (1968)

Tidig Bogdanovich-film om en gammal skräckskådis (Karloff) som bestämmer sig för att pensionera sig. Parallellt med det får vi följa en vapengalen psykopat ta steget och börja mörda folk, och till slut hamnar alla på samma ställe. Finns en del intressant trivia om den här filmen på IMDb för den som vill läsa.

9/10

A Woman Under the Influence (1974)

John Cassavetes har gjort en del klara tior tycker jag men den här var bara tråkig. Den var alltför långdragen och upprepande, till exempel middagsscenen med Falks arbetskollegor, fy fan, klipp ner skiten... Peter Falk gör en grym insats. Rowlands med men hennes karaktär är bara jobbig att se, och se det får man göra, nära och länge.

3/10

Freebie and the Bean (1974)

Poliskomedi med James Caan och Alan Arkin. Härligt samspel mellan de två. Gillar även hur sidospåret med Arkins otrogna(?) fru avslutas, ger filmen kvalitet utöver den roliga komedin som den är.

8/10

Hoffman (1970)

Peter Sellers spelar en medelålders affärsman som utpressar en ung sekreterare att spendera en vecka tillsammans med honom. Nästan bara de två genom hela filmen. En komedi men samtidigt på gränsen till obehaglig mesta delen av tiden då man inte vet vad han har för avsikter.

8/10

Mother Night (1996)

Nick Nolte och Alan Arkin med flera i en spionfilm som utspelar sig före, under och efter andra världskriget. Nolte är en amerikansk-tysk pjäsförfattare i Tyskland som kontaktas av en amerikan (John Goodman). Han börjar sända krypterad information till USA med vetskapen om att han aldrig kommer att få hjälp att rentvå sitt namn om han blir gripen eller dylikt. Baserad på en bok av Kurt Vonnegut. Jävligt mörk, och bra.

9/10

Paper Moon (1973)

Bogdanovich igen. Ett svartvitt äventyr med en svindlare (Ryan O'Neal) som tar med sig en ung flicka på vägen och lurar folk på pengar.

8/10

The Park Is Mine (1986)

Tommy Lee Jones spelar Vietnamveteran som tar över Central Park i New York. Rekommenderas om man gillar Jones. Rakii tipsade om den någon gång i våras, och även Jackson County Jail. Gillade båda starkt så tack för det.

8/10

Nevada Smith (1966)

Västernfilm med Steve McQueen som spelar en halvindian som får sina föräldrar mördade, ger sig av efter förbrytarna och hårdnar från naiv pojke till rutinerad mördare på vägen.

8/10

Touch of Evil (1958)

Orson Welles-film med honom själv och Charlton Heston. Korrupta poliser och gangsters vid den mexikanska gränsen. Alltid skönt att se en sån här gammal film inemellan. Håller starkt över femtio år senare.

7/10
Citera
2013-10-13, 22:18
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Pan's Labyrinth (2006)

En blandning av en halvdan krigshistoria och en halvdan fantasysaga. Det blir en dålig blandning av två dåliga ingredienser. Ointressanta entydiga karaktärer.

4/10

Wow, en fullpoängare enligt mig. Genial skräck som påminner om mardrömmar man hade som liten, extremt våld som verkligen chockerar, och fantastiska karaktärer. Vidal bör sättas i samma kategori som Alan Yates och gubbarna i Saló - fyfan vilken vidrig karaktär.

De häpnadsväckande effekterna, musiken och sinnessjuka fotot behöver jag inte ens nämna! Ett sant mästerverk.
Citera
2013-10-13, 22:27
Medlem
Red Cliff.

Det är en bra film, myycket folk när det fightas. Tyvärr kan jag nästan inget om Kinas historia eller mytologi, så det var lite svårt att hänga med. 3/5. Om man nu kan namn på orter, länder och annat är det möjligt att man uppskattar filmen mer.
Citera
2013-10-13, 22:27
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Wow, en fullpoängare enligt mig. Genial skräck som påminner om mardrömmar man hade som liten, extremt våld som verkligen chockerar, och fantastiska karaktärer. Vidal bör sättas i samma kategori som Alan Yates och gubbarna i Saló - fyfan vilken vidrig karaktär.

De häpnadsväckande effekterna, musiken och sinnessjuka fotot behöver jag inte ens nämna! Ett sant mästerverk.

Instämmer, jag gav den 9/10 först, men efter omtittning blev det en tia på IMDb. En av de bästa filmerna jag sett helt enkelt, och Lopez som Captain Vidal är rent grönjävligt bra. Har nästan aldrig sett en bättre filmskurk. Men det går också att förstå att det är en film som inte tilltalar alla.
Senast redigerad av serotonin 2013-10-13 kl. 22:33.
Citera
2013-10-13, 22:33
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
han slår t o m Anton Chigurh och gubbarna..

Tänkte skriva Nej för helvete! men när jag tänker efter gör han kanske det ja. Dock hade Chigurh fördelen med att vara i en mycket bättre berättelse, enligt mig. Intressant att ni tyckte om filmen så mycket, olika smak antar jag.
Citera
2013-10-13, 22:49
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Tänkte skriva Nej för helvete! men när jag tänker efter gör han kanske det ja. Dock hade Chigurh fördelen med att vara i en mycket bättre berättelse, enligt mig. Intressant att ni tyckte om filmen så mycket, olika smak antar jag.

Ja, en smaksak som sagt, men jag editerade bort Chigurh-jämförelsen precis när jag skrivit inlägget. Båda är bra. La förresten till Ghost World som du recenserat i watchlisten nu. Den verkar lovande, ska bara få loss lite plats på hårddisken så åker den ner!
Citera
2013-10-13, 23:15
Medlem
jimmyfingerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
La förresten till Ghost World som du recenserat i watchlisten nu.

Gött!
Citera
2013-10-13, 23:43
Medlem
Såg precis 21 and over, eller rättare sagt såg första halvan och snabbspolade igenom andra halvan. Ett tafatt försök till college-komedi i stuk med American Pie och Baksmällan. Dock fattades all form av finess i denna rulle, skådisarna var också under all kritik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in