Jiro Dreams of Sushi (2011)
Intressant dokumentär som fick mig att bli sugen på sushi. Jiro verkade dock inte särskilt sympatisk och det har kanske med japansk kultur att göra men oavsett hans anseende så kändes det som att Jiro hade alltför lite gästfokus och nästan såg ner på gästerna. Ungefär som att det skulle vara en ära att de fick äta hans sushi. Till syverne och sist är det gästernas förtjänst att han stå där och göra sin jäkla sushi. Jiro verkade dessutom vara en rasist som inte låter icke-japaner äta på Ginzarestaurangen såvida de inte kommer med en japansk vän. Restaurangen vid Ropponggi som drevs av den yngste sonen verkade dock ta emot utlänningar.
Den där restaurangkritikern blev bara för mycket i sin beundran av Jiro. Det är liksom bara en människa...
Dokumentären blev lite enformig tillsist och jag hade gärna sett att delen med utfiskningen av haven skulle varit längre, då det var en intressant frågeställning angående utfiskningen kontra ökad sushikonsumtion och fiskens kvalité.
Betyg: 3/5
Things to Do in Denver When You're Dead (1995)
Hade förväntningar på denna och tänkte mig lite av en ny Pulp Ficiton, men fick istället en klichéfylld smörja serverad. Jag förstod inte heller inte riktigt grejen med "den coola dialogen" som inte var något speciellt i mina öron. Handlingen var alltför simpel men hade den fått lite mer djup och hjärna kunde det blivit bättre för skådespelarna var kompetenta.
Betyg: 2/5