Machete Kills (2013)
Såg denna filmen igår i Lund via deras filmfestival. Så det blev med andra ord en förhandsvisning på filmen innan den kommer ut idag i Stockholm & Göteborg.
Till en början så gillar jag första Machete filmen. Det är en underhållande film som precis med Planet Terror är en homage till grindhouse filmerna från 70-talet. I slutet av första filmen dök två trailers upp till två kommande Machete filmer. Till en början tog jag det mer som ett skämt men här sitter man nu där andra filmen har kommit ut och en tredje lär också komma.
Jag vill första säga att det bästa med denna filmen var början när en trailer för den uppkommande tredje filmen Machete Kills Again... In Space! Det var de bästa och den största höjdpunkten i hela filmen och bara för säkerhetsskull spelas den också upp i slutet av filmen. Där det även står att Justin Bieber och Leonardo DiCaprio kanske dyker upp.
Filmen i sig är väl inte alls lika bra som första filmen och jag kommer berätta exakt vad som är huvudproblemet med filmen. Det är mer utav en parodi på första filmen än en riktigt uppföljare. Det kändes ibland som jag satt och kollade på en helt annan film då denna tar en helt annan riktning än första filmen och som sagt blir mer parodi och humor av det.
Jag skrattade åt en del saker som inträffade men ibland tyckte jag det blev lite för överdrivet och filmen gick över gränsen ett par gånger och istället för att bli en homage till grindhouse-temat blev det mer parodi på det hela. Vilket jag kunde känna var lite irriterande och jobbigt på sin ställen där första filmen i alla fall lyckades pricka in det utmärkt.
Sedan så är de flesta effekterna i filmen datagjort. Vilket också tar en ut ur hela konceptet. I Planet Terror var de flesta effekterna, om inte alla om minnet inte sviker mig praktiska. I Machete var de mesta också praktiska effekter. vilket är ett annat tecken på varför den sticker ut mer och inte känns som en riktigt uppföljare utan mer utav en parodi. Sedan hjälper det ju heller inte att dataeffekterna är riktigt dåliga. Det är nästan haj-films varning på det och det svider ännu mer när effekt kungen själv inom skräck Tom Savini dyker upp i en liten roll. Vilket får en att önska ännu mer att effekterna var praktiska. I en sådan här film är det ju in princip obligatoriskt att ha det.
Det är fortfarande en underhållande film och som jag skrev innan en del skämt fick mig och åter igen så är en del mord kreativa. Mel Gibson och Carlos Estevez är de bästa i filmen. Dock så spelar ju egentligen Carlos Estevez sig själv bara ifall han var president. Men Mel Gibson var personen som stal showen. Han visste exakt vad för film han var med i och han njöt varje sekund han var framför kameran och gjorde ett bra jobb att spela skurk för att vara första gången. Synd bara att han inte hade mer kameratid.
Resten av skådespelarna sköter sig bra och är ungefär samma visa som i första filmen. De var främst Mel Gibson och Carlos Estevez som gjorde störst intryck på mig.
Handlingen är ganska likt en James Bond handling, den hade lätt kunnat passa in i en Bond rulle samt jag kan inte hjälpa att få Moonraker vibbar när jag såg trailern till nästa film.
I sin helhet en underhållande actionrulle som bjuder på blod, kreativa mord och en kick-ass huvudrollsinnehavare och skurk.
Dessvärre så är blodeffekterna datagjorda och ser riktigt usla ut samt hela filmen känns ibland mer som en parodi på grindhouse filmerna från 70-talet än en homage film. Vilket jag kunde störa mig på. Men folk som gillade första filmen lär nog få någon kick av den, men jag kan förstå frustrationen en del folk har fått från den och jag kan verkligen se en hel del personer som gillade första som lär hata denna.
Personligen lyckades den underhålla mig och i slutändan var jag en nöjd kund som gick ut ur biografen med spänning inför nästa film som jag verkligen ser mer fram emot.
2.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2002718/?ref_=nv_sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=BO1WwOQowlg