2013-08-16, 23:28
Medlem
utopisknakenhets avatar
"The Colony" tyckte att den var ok men inte mer. Filmen vill jag beskriva som en zombie apokalyps film.

2.5 av 5.

Trailer:

http://www.youtube.com/watch?v=ZENI7UC3WQo
Citera
2013-08-16, 23:32
Medlem
barbababas avatar
Såg precis The Minority Report.

Konstig jävla film. Inte direkt svår att förstå eller så, bara fucked up. Lite cheesy emellanåt, orealistisk, fula effekter. Se den inte.

2/5
Citera
2013-08-16, 23:55
Bannlyst
Red
3 år för sent....men vem bryr sig?
Festlig skojaction som är kul och underhållande! Det är lite så här Misson Impossible filmerna borde vara istället för att ta sig själva på så stort allvar ...
Betyg 3 av 5
Citera
2013-08-17, 04:08
Medlem
NirvanAs avatar
The Iceman
Ganska bra film, lönnmördare och Michael Shannon är väl aldrig fel. Tyvärr sticker den inte ut på något sätt utan känns väldigt "standard" över hela filmen.

3/5
Citera
2013-08-17, 11:22
Medlem
Lotsos avatar
Kick-Ass 2 (2013)

Kick-Ass är min tredje favoritfilm från år 2010. Filmen var kreativ, smart, rolig och trots den försökte skapa en realistisk ton över sig med att vara superhjälte i verkligheten så var det fortfarande en satir på superhjälte filmer överlag. Jag diggade skiten ur den första filmen rent ut sagt. Så naturligtvis hade jag höga förhoppningar på filmen.
Sedan dök recensioner upp från kritiker och sedan en 27% på rottentomatoes men publiken verkade ändå gilla den och jag förlitar mig alltid mer på publiken än kritikerna. Så nu är frågan "does Kick-Ass 2 kick ass?".... Inte riktigt.
Det är en film som inte är dålig jag hatar inte den och fann mig själv gilla den i det stora hela. Men där är också saker jag verkligen hatar med denna filmen. Vad som gjorde den första så pass bra är just att den kändes originell och satte en viss ton över sig samtidigt som den var smart och var lite av en satir på genren. Men uppföljaren hamnar i samma kategori som nästan alla superhjälte uppföljarna. Den följer samma struktur, samma klichéer och i slutändan känns en hel del av det onödigt.

Min favorit i första filmen är tillsammans med Big Daddy Hit-Girl och i denna filmen så får vi följa Mindy när hon försöker vara en normal tonårstjej som alla andra tjejer i hennes ålder. Vad filmen försöker visa är hennes andra sida att hon trots är superhjälte och är denna tuffa tjejen är hon fortfarande en tjej och ska visa hennes mjuka sida och att hon måste lägga sin superhjälte sida bakom sig. Men inte fan är jag intresserad av att se det och inte alls är det gjort på ett bra dramatiskt sätt.
Filmen tror den är dramatisk och seriös när den visar detta men den misslyckas totalt med det och alla scenerna med Mindy när hon ska vara den normala tjejen påminner om en helt annan film. Det tog mig seriöst ut ur filmen och det kändes som jag satt och kollade på Mean Girls än Kick-Ass 2. Men vi vet redan att hon kommer sätta på sig dräkten igen i slutet för att hjälpa Kick-Ass att ta ner The Motherfucker. Den följer samma struktur som när en person i en superhjältefilm säger "jag är färdig" också senare framåt slutet så tar dem på sig dräkten igen. Där är flertal scener där den gör detta där även Dave inte tänker vara Kick-Ass längre.
Det är kliché och förutsägbart och jag blev lika mycket arg som jag blev ledsen. För detta är en uppföljare till en film som inte följde samma strukturer som superhjältefilmer men dessvärre så verkar denna uppföljaren ha gjort tvärtom från vad första filmen gjorde.

Humorn är också mycket sämre än förra filmen. I första filmen var humorn faktiskt rolig då den var både rå och cool samtidigt och passade perfekt till scenariot som inträffade. Det är inte att jag säger att jag inte skrattade tvärtom jag fick mig ett par skratt genom hela filmen men skratten var färre än i den första och mycket lägre skämt i denna. Där är till och med ett skämt om ett vapen som Mindy använder som gör att du spyr och får diarré samtidigt och självklart använder hon den. Spy och diarré skämt är den lägsta komedin du kan göra i film i mina ögon tillsammans med kiss, fis och bajs såklart. Det var inte roligt alls.
Men humorn är heller inte lika vågad som i den första den gick inte lika långt med skämten tyckte jag då de längsta den gick var ett par rasistiska skämt. Sedan så fann jag den inte alls lika våldsam som den första. Ja där är blod och där är en del våldsamma scener men inte på samma nivå som i den första och även one-liners replikerna är inte lika smarta som den var förut.
Sist så är där flertal random scener som inte riktigt har någon början eller återvänds till senare. Som att när Dave och Katie gör slut för Katie tror Dave har sex och är ihop med Mindy så kan han lätt förklara för henne hur sanningen är och ja jag vet om att dem gör slut i serietidningen också men det är av en helt annan sak. Eller hur Chris mor dog är ju helt jävla random att det inte finns ord men otroligt kul också.

Vad som håller upp filmen är dock ex-antal saker. Jim Carrey som ska fylla igen Nic Cage roll är de bästa i denna filmen. Det märks att han tydligt är stolt över att vara med i filmen trots den information han gick ut med och han är själv ett stort fan av första filmen. Han är höjdpunkten men dessvärre så är han bara med i filmen 10-15 minuter.
Där är även en scen där en av skurkarna som heter Mother Russia går amok mot 10st poliser och hela den scenen är riktigt awesome rent ut sagt. Men även sista fighten är väldigt bra koreograferad samt underhållande, vilket jag kan beskriva filmen bäst.

I sin helhet fann jag mig själv tycka den vara bra i långändan. Trots sina stora problem jag hade och filmen är långt ifrån originalets originella skämt och originalets originalitet så är denna filmen fortfarande väldigt underhållande från början till slut. Christopher Mintz-Plasse har ofantligt kul att spela skurken och efter Jim Carrey är han den bästa att följa i filmen.
Jag önskade vi hade fått se mer Hit-Girl men den fokuserar mer på Mindys personlighet och hennes vanliga liv men jag brydde mig inte ett skit om det och dem överdramatiserade till överdrift. Hon är bara i Hit-Girl dräkten allra början och allra slutet vilket verkligen suger.
Men jag kan se över dem problem jag hade med filmen och fortfarande njuta av denna då det fortfarande är en väldigt underhållande film som håller ihop precis på gränsen. Där finns sämre superhjälte uppföljare där ute.
Filmen lär inte hamna bland årets sämsta men den lär heller inte hamna bland årets bästa vilket jag faktiskt trodde på, hade jag för höga förväntningar på filmen?
Kick-Ass 2 är ett steg neråt från första filmen och personligen förväntade jag mig lite mer.

3 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1650554/?ref_=hm_inth_t1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=7UMbwxbgv8U
Citera
2013-08-17, 11:46
Medlem
L.V.X.s avatar
Intouchables (2011) - http://www.imdb.com/title/tt1675434

Fransk feel-good när den är som bäst. Den ofantligt rike Philippe som blivit förlamad från nacken och nedåt efter en olycka behöver en assistent. Den unga Driss som nyligen kommit ut från ett fängelsestraff för rån åker på intervjun av en enda anledning - han måste söka tre jobb till för att få socialbidrag igen. Då han är den enda sökanden som behandlar Philippe som vem som helst och inte som ett vårdpaket så blir han erbjuden jobbet och flyttar in i det stora huset.

Det som följer sedan är inget som vi inte sett förut - två karaktärer från olika världar möts av en slump och lär sig något av varandra. Och det är inte helt perfekt utfört, vissa delar - som hela historien med dottern i familjen - lämnas hängande; hon dyker upp helt plötsligt, är med i filmen i fem minuter och syns sedan aldrig till igen. Sådana småsaker borde ha hanterats bättre, men det går att ha överseende med dem då resten av filmen är så fantastisk.

Precis som Driss så behandlar filmen Philippes förlamning väldigt osentimentalt, vilket är skönt. Vi slipper en massa melodramatiska scener där det ska förklaras hur synd det är om honom. Istället är det oväntat mycket komedi, och jag skulle snarare klassa filmen som en komedi än som ett drama. Se den.

4/5
Citera
2013-08-17, 12:14
Medlem
TheManWithNoNames avatar
Swimming with Sharks (1994)

Den här förmedlar känslan av att bli förödmjukad, mobbad och psykad av sin chef på ett otäckt sätt som är väldigt jobbigt och medlidande att se. Jag vill inte kalla detta någon komedi egentligen, kanske svartkomedi men det är fan allvar hela vägen trots några få komiska inslag (som egentligen inte är menade att vara roliga). Kevin Spacey spelar en producent som är ett riktigt kräk. Karaktären är verkligen förbannat jobbig och ett riktigt svin rent ut sagt. Spacey spelar honom på ett mycket bra sätt. Frank Whaley (lägenheten - Pulp Fiction) spelar rollen som hans assistent och får ta emot all skit och nästan bli totalt knäckt. Filmen är slut innan den börjat då man hoppar direkt till slutet och sedan får se flashbacks av händelser genom hela filmen. Intressant och känslostarkt drama som funkar bra, dvs om man har bra skådespelare vilket denna har. Helt klart sevärd. F.ö. har Benicio Del Toro typ två scener och han snackar bättre engelska här än i Usual Suspects.

6,5 av 10!
Citera
2013-08-17, 15:30
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The Ref (1994)

Till största del en rolig komedi som handlar om en inbrottstjuv (Denis Leary) som under julafton gör inbrott i ett hus och misslyckas. Han söker sedan upp husets ägare, ett par (Judy Davis och Kevin Spacey) och håller de gisslan i i deras eget hus. Paret lider dock av vissa problem och driver tjuven till vansinne med sitt eviga grälande. Leary är klockren i rollen som "Gus", som har väldigt kort stubin och brusar upp för minsta lilla och Davis och Spacey är också de väldigt roliga. Filmen är på de flesta ställen hysteriskt rolig men samtidigt saknar jag något för att den verkligen ska ta klivet upp på toppen. Men vill man skratta och ha roligt i 90 minuter är denna något jag kan rekommendera.

6,5 av 10!
Citera
2013-08-17, 16:16
Medlem
StonedSwedes avatar
Pain & Gain - Michael Bay
Fy vilken härlig film! Skrattade non-stop fan i mig.
Citera
2013-08-17, 16:39
Medlem
Lotsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede

Tack jag är inte ensam om att tycka om filmen
Citera
2013-08-17, 16:45
Medlem
NirvanAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Var du "Stoned" när du såg den?
Citera
2013-08-17, 16:53
Medlem
L.V.X.s avatar
21 Jump Street (2012) - http://www.imdb.com/title/tt1232829

Jag fortsätter att beta av filmer som placerat sig på tidigare års topplistor men som jag inte sett tidigare. Den här blev jag rekommenderad att se av flera personer förra året, men det var personer som brukar gilla sånt som jag inte gillar, så jag trodde inte att den skulle vara särskilt bra. Jag hade fel.

Jonah Hill och Channing Tatum spelar två nyutexaminerade poliser som får i uppdrag att gå undercover på high school för att ta reda på vem det är som tillverkar och säljer en ny sorts narkotika. Bland det första som händer i filmen är att Nick Offerman (Ron Swanson i Parks & Recreation) berättar om uppdraget och skämtar om hela reboot-trenden vi sett under ganska många år nu: "Fortunately for you two, we're reviving a cancelled undercover police program from the 80's and revamping it for modern times. You see the guys in charge of this stuff lack creativity and are completely out of ideas, so all they do now is recycle shit from past and expect us all not to notice." Någonstans där så visste jag att jag skulle älska den här filmen.

Det här är amerikansk komedi när den är som bäst. Filmen driver med sig själv och tar sig inte på för stort allvar. Den har ett klassiskt budskap om vänskap som man sett tusen gånger förr, men det är inte det centrala. Att Jonah Hill kan göra bra komedi visste jag, men Channing Tatum har jag nog aldrig sett i en komedi tidigare, men hans timing är perfekt. Några sköna cameos bjuds det också på.

Filmens slut gör det väldigt tydligt att de förväntade sig att göra en uppföljare, så jag gick in på IMDb och kollade. Tydligen är 22 Jump Street i pre-production-fas och skall komma nästa år. Den ska jag se på bio.

4/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in