2013-09-16, 14:05
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysteriousstranger
Ett absolut mästerverk. Betyg 10/10

Vad var det du gillade med filmen och INTE gillade på grund av det väldigt låga betyget.
Haha sen när är 7/10 ett lågt betyg?
Citera
2013-09-16, 14:50
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Själv tänkte jag på att han BARA skrev "helt okej", och samtidigt gav det BRA betyget 7 av 10. Så det verkar finnas en och annan skillnad i hur folk värderar ett betyg!
Citera
2013-09-16, 17:31
Medlem
Rakiis avatar
Smoke (1971)

Christina Lindbergs debutfilm något år innan Rötmånad och Thriller, här spelar hon en oskyldig flicka i vit päls som kläcker ur sig repliker på knacklig engelska mot Lee Hazelwood och Ulf Brunnberg som är hennes motspelare i denna väldigt märkliga film. Smoke (Hazelwood) jobbar med sina kompisar som han bor med i ett kollektiv på en helipterfabrik men vantrivs med jobbet, strular och dricker för mycket samt bråkar med chefer och alla som vill sätta honom på plats. Egentligen är detta ingen bra film alls men det var till stora delar på grund av Lindberg som jag beslutade mig för att se denna, och att den är ganska svåråtkomlig, t.o.m. på Internet. Lindberg är bara en birollsinnehavare och Hazelwood är huvudrollen tillsammans med en suspekt skara motspelare som man knappt känner igen, förutom Brunnberg och en ung Johannes Brost. Kul film att ha sett men ingenting mera, ett bottennapp och sämsta filmen som jag sett Christina Lindberg i.

1/5
Citera
2013-09-16, 19:19
Medlem
serotonins avatar
London to Brighton (2006)

Två unga tjejer på flykt från engelska gangsters. Georgia Groome och Lorraine Stanley är väldigt trovärdiga i den här mörka och dystra filmen. Mycket mycket långt från överskattade engelska charmgangsterfilmer som Snatch och Lock Stock och jag föredrar detta 8 dagar i veckan. Några av scenerna är riktigt jobbiga att se, förbered er på smutsig engelsk feelbad om ni tänker kolla. Något förutsägbart slut dock. 7.5/10

http://www.imdb.com/title/tt0490166/
Citera
2013-09-16, 19:31
Medlem
Rakiis avatar
Tala! Det är så mörkt (1993)

Min första film av regissören Suzanne Osten och vet faktiskt inte om jag är så värst sugen på att se mera utav henne, känns som att det räckte och blev över med denna. Detta är i grund och botten ett kammarspel mellan en nynazist, Simon och en judisk läkare, Jacob och hur de konfronterar varandras rädslor, fördomar och innersta känslor för varandra i smyg från vänner och omvärlden.

Det känns lite som att regissören Osten försöker att förmedla så mycket känslor som möjligt på kort tid, filmen är också enbart 85 minuter lång och man trycker in både pretentiösa ådror i filmen likväl som skrattretande segment som kännetecknade nittiotalets skinnskallefilmer. Trots det ganska dåliga hantverket så är kammarspelet mellan Simon och Jacob ganska intressant, just ur synpunkt på hur nynazisterna och invandrarna resonerar om varandra, i grund och botten är det kulturkrockar och gruppmentalitet som stör de rivaliserande nationaliteterna. Osten sätter en grundbult i just detta, planterar ett frö i tittarens medvetande och får ta del av båda sidorna av hatet, även om just fokus ligger på Simon och hans nazistiska kompisar. Sen är det i bästa Nattbus 807 stil som skinheadsen super till Ultima Thule och Skrewdriver, skrattretande scener som försöker förmedla ett djup med pretentiöst kulturella uttryck för en förlorad generation.

Sevärd och godkänd film som faller mycket på att det känns som ett hafsverk gjort för att visas på SO-lektionerna i skolan under nittiotalet. Faktum är att just förintelsen knappt spelar sin roll i filmen, men det kanske är lika bra med att det räcker att visa upp bilder på Hitler och spela RAC-musik till scenerna för att förmedla budskapet.

2/5
Citera
2013-09-16, 19:41
Medlem
serotonins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Tala! Det är så mörkt (1993)

2/5

Jag gick på gymnasiet när den kom och hela skolan blev tvångskommenderad att se den bio. Sen skulle vi givetvis "skriva ner våra tankar och reflektioner" kring filmens tema och gud nåde den som hade fel åsikter då. Jag har inte sett den sen dess, och kommer inte att göra det heller, men minns jag rätt är det DDR-svenskt socialstyrelseskräp när det är som allra värst.
Citera
2013-09-16, 20:09
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko

Det är lågt betyg jämfört vad andra människor som har sett Barry Lyndon har gett för betyg ja. I alla fall om du läser på IMDB.
Citera
2013-09-16, 20:40
Medlem
T.H.F.C.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluepills
Snatch
Letade efter filmer i liknande stil som Trainspotters och snubblade över denna film, som jag faktiskt hade tänkt se förut men helt enkelt glömt bort. Hur som helst så tycker jag att filmen var underhållande och välgjord

Den får runt 7-8/10 av mig.
Guy Ritchies bästa film!
Citera
2013-09-16, 20:42
Medlem
upperkatts avatar
Ted. Nja, för mycket "barnslig" humor för min del, även om jag gillar Family Guy. 5/10.
Citera
2013-09-16, 21:11
Medlem
wilts avatar
This Is the End

http://www.imdb.com/title/tt1245492/

Känns som om Seth Rogen nu gjort en Jack & Jill. Han har tagit Adam Sandlers koncept:

1. Skriva manus
2. Regissera
3. Bjuda in sina skådespelarvänner (som i sin tur kräver hutlösa arvoden och höjer budgeten)
4. Produktplacering

Riktigt dålig film. Ingen story och bara en massa trams. Visst, jag gillar vissa av skådisarna vilket innebar att jag skrattade ett par gånger men någon bra film är det inte. Inte ens rolig, egentligen. Hatade inte filmen och hade inga problem med att se den men förstod ju direkt att det var en Jack & Jill. Tycks ha lönat sig dessutom. Kostade 32 miljoner dollar (hur???) och har dragit in nära 100 miljoner dollar hittills.

1/5
Citera
2013-09-16, 21:29
Medlem
Gentlemen Broncos -2009

http://www.imdb.com/title/tt1161418/mediaindex?ref_=tt_pv_mi_sm
Director: Jared Hess

Väldigt konstig film, förstår inte riktigt vad den går ut på. Måste ses trots att den är så extremt dålig!

- Bronco years.
Citera
2013-09-16, 21:33
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serotonin
Jag gick på gymnasiet när den kom och hela skolan blev tvångskommenderad att se den bio. Sen skulle vi givetvis "skriva ner våra tankar och reflektioner" kring filmens tema och gud nåde den som hade fel åsikter då. Jag har inte sett den sen dess, och kommer inte att göra det heller, men minns jag rätt är det DDR-svenskt socialstyrelseskräp när det är som allra värst.

Ja, precis! Kändes emellanåt att Osten i egenskap av regissör drevs av en politisk agenda snarare än att göra en bra film.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in