2013-08-26, 16:00
Medlem
Mysteriousstrangers avatar
Deadfall 7/10

Tycker den här filmen var överraskande bra. LÅNGT ifrån något mästerverk, men en ganska spännande historia, och några riktigt lustiga citat. t.e.x

"I have a past wife who haunts me in dreams. She told me you were coming"

Otroligt nog så lyckas en skådespelare som Eric Bana spela bra här. Han passar helt klart i sin roll. Olivia Wilde är väll mest med för att hon ser så bra ut. Kul att se Sissy Spacek i en roll också.
Citera
2013-08-26, 16:02
Bannlyst
Att ge Pain and Gain en 4:a av 5 är ju i paritet med att ge Only God forgives en 4:a! Skamligt om du frågar mig! Dessa individer borde skickas till en anstalt för mental utredning...
Citera
2013-08-26, 17:42
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Har vi någonsin tyckt lika om någon film?
Där finns säkert någon film där våra vägar möts.
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Att ge Pain and Gain en 4:a av 5 är ju i paritet med att ge Only God forgives en 4:a! Skamligt om du frågar mig! Dessa individer borde skickas till en anstalt för mental utredning...
Ge dig nu och acceptera att alla gillar olika.
Citera
2013-08-26, 17:46
Bannlyst
Adulthood (2008)

http://www.imdb.com/title/tt1126596/?ref_=sr_1

Riktigt bra engelsk film om ungdomsgäng i London som slåss och begår en massa annan brottslighet. Detta var en film i helt min smak! Gillar ni film om gäng och ungdomsbrottslighet så är detta en rulle ni måste kolla upp.

Filmen är en uppföljare till Kidulthood (2006) som även den är mycket bra.

4/5
Senast redigerad av Skyttegrav 2013-08-26 kl. 17:51.
Citera
2013-08-26, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tänkte själv se Blue Jasmine nästa vecka (filmen går lite konstiga tider på min närmaste biograf). Brukar du gilla Allens filmer annars? Och hur står sig Blue Jasmine mot hans nästsenaste To Rome with Love (om du sett den)? Är själv stort Woody Allen-fan och har som tradition att se hans filmer på bio.

Gör ett litet inpass här i väntan på Rakiis svar. To Rome With Love är liksom Midnight In Paris mycket sevärd. Hade nästan räknat ut Allen efter Scoop (2006), som var helt okej. Därpå följde enligt mig tre av hans största bottennapp Cassandra's Dream (2007), Vicky Cristina Barcelona (2008) och You Will Meet A Tall Dark Stranger (2010). Men så rycker alltså gubben upp sig med två intelligenta komedier. I Paris och Rom-filmerna uppvisar han en originalitet i situationskomiksinnovationer som man vet att han besitter, men som gått i träda. Inom detta gebit är han en mästare, vette fan om jag kan nämna någon filmregissör som är i närheten. Larry David och Jerry Seinfeld ligger närmast till hands, men hur mycket av filmregissörer är de? David har iofs. gjort en del bra komedier så okej, det ska vara han i så fall.

Ser verkligen fram emot Blue Jasmine.
Senast redigerad av rostbiffsglade-rolf 2013-08-26 kl. 18:26.
Citera
2013-08-26, 18:36
Medlem
Lotsos avatar
Prince Avalanche (2013)

Detta kommer också bli en kort recension då jag inte har mycket att skriva och de jag har att komma med är mestadels negativt.
Denna filmen må ha gått över mitt huvud kanske men jag förstod verkligen inte djupet eller meningen med denna filmen. Den var verken underhållande eller intressant. Precis som med "Before" trilogin med Ethan Hawke så är dialogerna inte välskrivna och framför allt inte intressanta. Jag fann mig själv tänka på mer roligare saker än att lyssna på vad våra huvudpersoner pratade om i filmen.
Men där hände ju ingeting alls i filmen. Paul Rudd och Emile Hirsch bygger om en väg efter en skogsbrand och vi får följa deras relation och deras arbetsdagar typ. För en kortfilm hade det nog funkat men som en 90 minuters långfilm är det alldeles för länge och för utdraget att det hela bara blir drygt och ett enda stort sömnpiller.
Filmen går även den artistiska vägen och visar ibland flera minuter naturen vilket också bara känns riktigt drygt och tråkigt. Vill jag se på en naturfilm så sätter jag på Planet Earth eller något sådant inte när jag ser en film. De artistiska funka inte för filmens fördel i mitt tycke.

Det positiva är att Paul Rudd och Emile Hirsch gör bra insatser det kan jag inte undan komma. De märks att dem gör bra ifrån sig men på grund av de usla konceptet så räcker det inte hela vägen för att dem ska kunna rädda filmen tack vare deras skådespeleri.
Men vad som är bäst med filmen är fotot som bara är bedårande och riktigt vackert. De bästa du kan göra med filmen är att sätta den på mute och sedan sätta på någon lugn musik eller någon klassiskt så som Mozart eller Beethoven i bakgrunden. Jag lovar jag hade fått mer njutning ifrån filmen då än vad jag fick nu.

I sin helhet var detta inte min kopp te. Det var alldeles för långdraget, tråkigt, drygt, o-intressant och i slutändan blir det ett enda stort sömnpiller.
Det är bra insatser från både Paul Rudd och Emile Hirsch och fotot är riktigt snyggt men det räcker inte för att rädda filmen och i slutändan misslyckades denna filmen totalt med att förmedla de den ville ha sagt för mig.

1.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt2195548/?ref_=sr_1

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=gJGEu268KvI
Citera
2013-08-26, 18:56
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lotso
Precis som med "Before" trilogin med Ethan Hawke så är dialogerna inte välskrivna och framför allt inte intressanta.
Så du gillade inte Before-filmerna? Hade du skrivit någon recension om dom?
Citera
2013-08-26, 19:10
Medlem
L.V.X.s avatar
Primer (2004) - http://www.imdb.com/title/tt0390384

Har för mig att jag sett den här förut, men jag förstår den fortfarande inte. Primer är en film om fyra unga vetenskapsmän som försöker bygga en avancerad maskin i ett garage. Syftet är att uppfinna något som de kan ta patent på och tjäna en massa pengar. Efter månader av arbete så visar det sig att de byggt en tidsmaskin. Till att börja med använder de bara maskinen för att kunna köpa aktier och tjäna en slant, men naturligtvis såfår de även andra idéer, och filmen handlar om vad det får för konsekvenser för de inblandade personerna.

Det här är definitivt inte en film man sitter och slötittar på med några vänner och ännu fler öl, för då lär man inte förstå någonting. Jag har sett den två gånger nu och förstår fortfarande inte allt. Det är som Inception och Memento i samma film, uppskruvat till 11.

En del av det beror nog på att regissören aldrig hade gjort någon film innan Primer, och inte hade en aning om hur man gjorde film heller. Det är inte nödvändigtvis något dåligt, tvärtom så ger det en mer äkta känsla till filmen, det känns som att man är en del av gänget.

Vill man se en film som ger ett rejält mindfuck så är Primer ett bra val. Jag kan inte säga mer än så utan att avslöja viktiga detaljer i handlingen, jag kan bara uppmana alla som ser den att verkligen vara på helspänn under hela andra halvan av filmen.

3/5
Citera
2013-08-26, 19:58
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Tänkte själv se Blue Jasmine nästa vecka (filmen går lite konstiga tider på min närmaste biograf). Brukar du gilla Allens filmer annars? Och hur står sig Blue Jasmine mot hans nästsenaste To Rome with Love (om du sett den)? Är själv stort Woody Allen-fan och har som tradition att se hans filmer på bio.

Jag gillade Rom-filmen minst lika mycket som Blue Jasmine men Midnight in Paris var en smula bättre. Gillar nog filmen med Larry David mest tillsammans med Match Point av hans senaste filmer!
Citera
2013-08-26, 19:59
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
Han är väldigt bra på att hålla mörkret inom räckhåll. Vilka filmer av honom ser du som bäst?

Hans 70-tal är otroligt bra, främst Annie Hall, Manhattan, Zelig och Everything... about sex.
Citera
2013-08-26, 20:20
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Jag gillade Rom-filmen minst lika mycket som Blue Jasmine men Midnight in Paris var en smula bättre. Gillar nog filmen med Larry David mest tillsammans med Match Point av hans senaste filmer!
Gillade själv To Rome with Love lika mycket som Whatever Works. Midnight in Paris fastnade jag dock inte riktigt för och 2010's You'll Meet a Tall Dark Stranger var ganska dålig faktiskt. Match Point var något av en turning point för Allens del och den är en favorit hos mig av hans senare produktion. Personligen gillar jag Allens 80-tal bäst där Hannah and Her Sisters rankas högst.
Citera
2013-08-26, 21:02
Medlem
schnaasens avatar
Håller på att köra igenom IMDB top 250 just nu.

Det senaste jag såg var A Clockwork Orange har läst massor om den filmen lite överallt, den har hyllats för det mesta. Jag tyckte inte att den var så bra som många skriver, hade stora problem med att inte störa mig på sättet dom pratade på. Tyckte inte heller handlingen var så värst mycket att hänga i julgranen. Har knappt sett något med Kubrick, kanske är hans stil överlag som det är på denna filmen? I så fall är nog inga av hans filmer min grej.

1.5/5
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in