2013-08-04, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Majoriteten ser en feel good-film, inte en film som är revolutionerande i sin egen enkelhet. Många andra ser den som en typisk "nu rymmer vi från fängelset, grabbar!"-rulle.

Som det har sagts tidigare: Escape from Alcatraz är tio gånger bättre än Shawshank, när det kommer till genren ifråga.

Tror snarare att det beror på att det är så få som inte uppskattar Nyckeln till Frihet, snarare än att så många tycker det är ett mästerverk. Svårt att tycka illa om den, anser jag. Nu gillar jag visserligen Flykten från Alcatraz men jag tycker inte den är lika överlägsen som du.
Citera
2013-08-04, 21:48
Medlem
L.V.X.s avatar
Stoker (2013) - http://www.imdb.com/title/tt1682180

Chan-wook Parks första engelskspråkiga film. Mia Wasikowska (helt fantastisk) är India Stoker. Hennes far dör i en bilolycka på hennes 18-årsdag, och hon lämnas ensam med sin kalla och avståndstagande mor Evelyn (Nicole Kidman). Från ingenstans dyker hennes farbror Charlie (Matthew Goode; Adrian Veidt i Watchmen, Jim (som intressant nog dör i en bilolycka) i A Single Man) upp. Han har rest över hela världen i affärer men kommer tillbaka när hans bror dör, och familjedynamiken ändras helt.

Med bred marginal den bästa film jag sett i år. Inget annat har ens varit i närheten av den här filmens storhet. I princip allt (jag kommer till det så småningom) är perfekt - ljus, ljud (särskilt ljudet), kameraarbete, skådespeleri. Mia Wasikowska är övertygande som den undandragna India; kanske mindre övertygande mot slutet, men hon är ändå den stora behållningen med den här filmen.

Det enda jag har att klaga på är vissa delar av manuset som är riktigt korkat. Jag tänker då först och främst på hur Gwen agerar när hon kommer till huset för att prata med Evelyn. Det var ologiskt och klumpigt gjort. Annars är manuset (skrivet av Wentworth Miller) lysande.

Vill man se en bra psykologisk thriller med vissa inslag av Chan-wook Parks brutala och plötsliga våld så är det här ett av de bästa val man kan göra. Jag vill gärna sätta högsta betyg, men det får nog bli en stark fyra istället; den är ännu för färskt i minnet för att jag skall kunna avgöra om den verkligen är värd fem av fem möjliga.

4+/5

Citat:
Ursprungligen postat av KaptenFantastisk
Ber om ursäkt om jag är trög, men åsyftar du mig eller PieterBruegel här?
PieterBruegel
Citera
2013-08-04, 21:53
Medlem
Det perfekta livet (Post Grad)
Tyckte att den inledningsvis verkade någorlunda - en tjej som tagit examen från college och försöker hitta jobb, men lyckas inte och tvingas ta vanliga kneg. Om filmen hade fortsatt på det spåret och hennes jakt på drömjobbet så hade den nog kunnat bli bra, men i stället valde hon

2/5
Citera
2013-08-04, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Stoker (2013) - http://www.imdb.com/title/tt1682180

Chan-wook Parks första engelskspråkiga film. Mia Wasikowska (helt fantastisk) är India Stoker. Hennes far dör i en bilolycka på hennes 18-årsdag, och hon lämnas ensam med sin kalla och avståndstagande mor Evelyn (Nicole Kidman). Från ingenstans dyker hennes farbror Charlie (Matthew Goode; Adrian Veidt i Watchmen, Jim (som intressant nog dör i en bilolycka) i A Single Man) upp. Han har rest över hela världen i affärer men kommer tillbaka när hans bror dör, och familjedynamiken ändras helt.

Med bred marginal den bästa film jag sett i år. Inget annat har ens varit i närheten av den här filmens storhet. I princip allt (jag kommer till det så småningom) är perfekt - ljus, ljud (särskilt ljudet), kameraarbete, skådespeleri. Mia Wasikowska är övertygande som den undandragna India; kanske mindre övertygande mot slutet, men hon är ändå den stora behållningen med den här filmen.

Det enda jag har att klaga på är vissa delar av manuset som är riktigt korkat. Jag tänker då först och främst på hur Gwen agerar när hon kommer till huset för att prata med Evelyn. Det var ologiskt och klumpigt gjort. Annars är manuset (skrivet av Wentworth Miller) lysande.

Vill man se en bra psykologisk thriller med vissa inslag av Chan-wook Parks brutala och plötsliga våld så är det här ett av de bästa val man kan göra. Jag vill gärna sätta högsta betyg, men det får nog bli en stark fyra istället; den är ännu för färskt i minnet för att jag skall kunna avgöra om den verkligen är värd fem av fem möjliga.

4+/5

PieterBruegel

Kan inte påstå att jag blir mer intresserad trots din recension. Chan Wook Park är en av tidernas mest överskattade regissörer.
Citera
2013-08-04, 21:56
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PieterBruegel
Kan inte påstå att jag blir mer intresserad trots din recension. Chan Wook Park är en av tidernas mest överskattade regissörer.
Kan inte påstå att jag bryr mig om åsikter från troll.
Citera
2013-08-04, 22:17
Medlem
Street Trash

Grisig film med en handling som hoppar hit och dit och kändes som den kunde sluta vart som helst, vilket är trevligt till den här typen av film. Gillade den rätt mycket med hade hoppats på mer skräck och sjuka mord vilket den inte var överfylld med, även om den innehöll en del gore.
Citera
2013-08-04, 23:37
Medlem
IceEyess avatar
Pacific Rim

Förvisso var skådespelarinsatserna enbart godkända, men utöver det en oerhört explosiv film, och ren och högkvalitativ mastodontaction från sin främsta sida. Godzilla och Cloverfield framstår som halvdana amtatörproduktioner i jämförelse.

4/5
Citera
2013-08-05, 00:17
Medlem
serotonins avatar
On The Road (2012)

Filmatiseringen av Kerouacs trevliga klassiker. Tyvärr inte överdrivet lyckad; regissören lyckas inte fånga varken tidsandan eller bokens puls och nerv och bitvis var den rätt trist. Vissa scener såg nästan ut som de skulle föreställa nutid och så kan vi ju absolut inte ha det i ett verk som detta. Garrett Hedlund är bra som Dean, men ingen annan av skådespelarna står för några minnesvärda insatser. Ingen superkalkon men, som sagt, inte överdrivet lyckad.

5/10
Citera
2013-08-05, 01:14
Medlem
Neuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Majoriteten ser en feel good-film, inte en film som är revolutionerande i sin egen enkelhet. Många andra ser den som en typisk "nu rymmer vi från fängelset, grabbar!"-rulle.

Som det har sagts tidigare: Escape from Alcatraz är tio gånger bättre än Shawshank, när det kommer till genren ifråga.

Det är helt klart en feel good-rulle. Samtidigt skall man inte underskatta den, just för den sakens skull. Jag tycker även att Nyckeln Till Frihet består av ett betydligt mer finurligt skrivet manus än vad den får credd för. Detaljerna kring hur han flydde, Brock kontra Morgan Freemans två vägar, slutscenen som är öppen för analys mm tyder på filmskapande i världsklass. Än hur jag vrider och vänder på det.

Flykten Från Alacatraz är mer avskalad. Men jag tycker helt enkelt inte att den är lika rapp.

Jag tycker att den största utmanaren i till Shawshank i fängelsefacket är den smått briljanta, "Le trou". Se den om du nu inte redan gjort så. Lika avskalad som Alcatraz - men med ett större hjärta.

8.3 på IMDB, därtill. Som en vis man en gång skanderade. Majoriteten har sällan fel!
Citera
2013-08-05, 01:27
Medlem
Hej_tjos avatar
The Conjuring (2013) (http://www.imdb.com/title/tt1457767/...4754473409328)

En sjukt jävla bra film, jag som aldrig brukar bli rädd av skräck filmer.. men denna ryckte man till då och då! Även riktigt bra handling, en film som rekomenderas till alla er skräckfantaster

7 av 10 får den av mig.
Citera
2013-08-05, 01:29
Medlem
TheManWithNoNames avatar
The King of Comedy (1982)

Vilken klockren komedi alltså! Hur rolig som helst. Robert "Robban" De Niro är mästare på att spela otäcka skurkar och maffia-ledare men han visar iom denna film att hon också kan spela utmärkt när det kommer till komedi. I rollen som "Rupert Pupkin", en okänd komiker som vill bli lika känd som Jerry Langford (Jerry Lewis). Han försöker ta hjälp av denne som inte direkt är speciellt villig att hjälpa honom. Rupert Pupkin, jobbig, galen jäkel som inte släpper taget om en, framförallt inte Jerry Langford. Därav Langfords angelägenhet att bli av med honom. De Niro spelar sin roll otroligt bra ska jag säga. Han är så förbannat rolig när han sätter igång med sina komiska drag så jag höll på att skratta på mig. Jerry Lewis är väl helt okej men han går ändå lite i rampljuset av Sandra Bernhard som spelar "Masha", Rupert's minst lika galna kompanjon, tillika Jerry Langford's största fan. En galet rolig film som bjuder på allt man förväntar sig av en komedi. I mina ögon en av Scorsese's bättre tidigare filmer. Galet rolig!

8 av 10!
Citera
2013-08-05, 02:07
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Monsters University (2013)

Betyg: 3/5
Har funderat över betyget och sätter nog 2/5. Tyvärr, MU är mer en Disneyfilm än en Pixarfilm pga klyschorna och den förenklade historien. Hoppas att Pixar bättrar sig med The Good Dinosaur (2014).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in