Stoker (2013) -
http://www.imdb.com/title/tt1682180
Chan-wook Parks första engelskspråkiga film. Mia Wasikowska (helt fantastisk) är India Stoker. Hennes far dör i en bilolycka på hennes 18-årsdag, och hon lämnas ensam med sin kalla och avståndstagande mor Evelyn (Nicole Kidman). Från ingenstans dyker hennes farbror Charlie (Matthew Goode; Adrian Veidt i
Watchmen, Jim (som intressant nog dör i en bilolycka) i
A Single Man) upp. Han har rest över hela världen i affärer men kommer tillbaka när hans bror dör, och familjedynamiken ändras helt.
Med bred marginal den bästa film jag sett i år. Inget annat har ens varit i närheten av den här filmens storhet. I princip allt (jag kommer till det så småningom) är perfekt - ljus, ljud (särskilt ljudet), kameraarbete, skådespeleri. Mia Wasikowska är övertygande som den undandragna India; kanske mindre övertygande mot slutet, men hon är ändå den stora behållningen med den här filmen.
Det enda jag har att klaga på är vissa delar av manuset som är riktigt korkat. Jag tänker då först och främst på hur Gwen agerar när hon kommer till huset för att prata med Evelyn. Det var ologiskt och klumpigt gjort. Annars är manuset (skrivet av Wentworth Miller) lysande.
Vill man se en bra psykologisk thriller med vissa inslag av Chan-wook Parks brutala och plötsliga våld så är det här ett av de bästa val man kan göra. Jag vill gärna sätta högsta betyg, men det får nog bli en stark fyra istället; den är ännu för färskt i minnet för att jag skall kunna avgöra om den verkligen är värd fem av fem möjliga.
4+/5
Citat:
Ursprungligen postat av
KaptenFantastisk
Ber om ursäkt om jag är trög, men åsyftar du mig eller PieterBruegel här?
PieterBruegel