Citat:
Ursprungligen postat av
Kirk.Douglas
Har funderat över betyget och sätter nog 2/5. Tyvärr, MU är mer en Disneyfilm än en Pixarfilm pga klyschorna och den förenklade historien. Hoppas att Pixar bättrar sig med The Good Dinosaur (2014).
Tråkigt

. The Good Dinosaur hoppas jag också på gillar dinosaurier så bara den inte blir som Disney filmen Dinosaur!
OnT:
Mud (2013)
INNEHÅLLER SPOILERS
There's a place where the river opens up into the whole wide world. When you reach it, the horizon expands to infinity, and everything ahead looks impossibly big and uncharted.
- Jim Emerson
Det är sällan vi får sådana här filmer nu för tiden. Detta är en fräsch, kärleksfull film om vänskap, kärlek och smärta och alltihop är en originell idé.
Detta är en ny favorit för mig ifrån detta året då den gör något jag inte har sett förut. Handlingen är väldigt intressant och jag älskar att in princip 50% av filmen utspelar sig på ön där Matthew McConaughey befinner sig i.
Matthew McConaughey är en skådespelare som har sedan 2011 växt och blivit en mer seriös och bra skådespelare i mina ögon och efter allt hån han har fått genom åren så är det svårt att håna honom nu efter både Lincoln Lawyer, Bernie, Killer Joe och nu hans senaste Mud. Han gör här en av sina bästa presentationer jag har sett honom i. Men vad som också gör detta är hans karaktär som är så förbannat intressant. Vi får praktiskt taget inte lära oss någonting om honom, vi får inte ens veta hans riktiga namn då han under filmen går under namnet Mud.
Men det är inte runt Mud allt cirkulerar runt utan pojken Ellis som är huvudpersonen i denna film. Det är utifrån han och hans perspektiv vi får följa denna hektiska sommar och hans vän Neckbone. Vilket bara får filmen att kännas som en film som lugnt hade kommit ut under 80-talet och varit ungefär i samma anda som Stand by Me.
Filmen kör dock inte på dem typiska Hollywood klichéerna och filmen är generellt o-förutsägbar. Alltihopa ifrån Jeff Nichols som skrev manuset och regisserade filmen. Det är en film som är dramatisk och spännande rakt igenom.
Jag gillar också att för varje besök Ellis och Neckbone gör hos Mud ju mer komplex blir alltihop för dem och dem får veta mer och mer om Mud och till slut blir dem indragna i en jakt med bounty hunters som vill döda Mud för han dödade en person som tafsade och höll på med hans flickvän. Det är Texas för er damer och herrar!
Men i vilken annan film som helst så fort man hade sett Mud ute på ön med pojkarna så hade man direkt tänkt "pedofil" och att de inte var säkert för barnen att vara runt honom (vilket i sig det inte riktigt är 100%). Men så fort vi får se Mud och han introducerar sig själv så får vi inte den känslan eller den tanken alls. Man får känslan helt enkelt att han är en person på rymmen som bara vill återförenas med sin flickvän och man köper varje ord han säger. Medan senare i filmen är där en person som påstår att varje ord han säger är en lögn men vi vill och tror fortfarande på Mud's historia då han säljer allt han säger rakt av.
Efter allt ros är där dock en sak jag inte gillade med filmen vilket var slutet. Mot slutet innan Mud sticker så besöker han Ellis i hans hem för att ta farväl och tacka honom med hjälpen. Men mitt i allt så dyker Bounty hunters upp och försöker döda Mud och tar sig in i huset och det blir som en actionfilm.
Det hela kändes ur ton med hur resten av filmen hade spelat sig och det passade inte in för mig. Sedan så undrar jag hur i hela fridens namn visste Bounty hunters att Mud var hos Ellis just då? Det enda dem får reda på är att han senast sågs till i sjukhuset där han la in Ellis som fått ett ormbett. Men att dem drar slutsatsen att han skulle befinna sig hemma hos Ellis känns som en väldigt långsökt resultat. Ja han var där men inte en chans att jag skulle ha listat ut en sådan sak.
Det bara kändes ur plats och ur filmens ton och jag gillade de inte särskilt mycket. Dock så varade de bara i ca. 3-5 minuter vilket var precis på gränsen.
I sin helhet gillade jag verkligen denna filmen. Matthew McConaughey gör en av sina bästa rollinsatser här och hans karaktär är det bästa och mest intressanta i denna filmen. Men även Ellis och hans liv är väldigt bra gjort också och jag gillar framför allt en scen som involverar han och hans "flickvän" nära slutet.
Men det är en film som vi inte ser alldeles för ofta nu för tiden och det är väldigt synd. Det är en originell film som har intressanta karaktärer, bra skådespeleri och en film som känns som en perfekt feel-good movie i slutändan om man hade tagit bort actionscenen i slutet.
Där är många som klagar på slutet att man inte vet om Mud lever eller är död. Men allra sista scenen är Mud på en båt tillsammans med en annan person som han känner som man inte vet är hans far eller inte. I alla fall många hade tyckt att denna scenen skulle blivit klippt och låtit hans död blivit ett mysterium. Men om man kollar på allra sista bilden i filmen med den öppna horisonten och solen så finns där ett budskap bakom det som definierar hela filmen.
Hela poängen med slutet är att även ifall du får ditt hjärta krossat kommer fortfarande solen att skina nästa dag och där är en ny väg öppen för både Mud och Ellis.
Filmen är i ett nötskal en film om kärlek och smärtan som kommer efteråt. Den scenen var där för att visa smärtan efter kärlek kan bli förflyttat med ett nytt liv framför en, kanske till och med bättre.
3.5 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1935179/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=Pv30J05U2nI