2013-05-23, 12:46
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ocklett
Noroi

Citat:
Videodrome

Två riktigt bra filmer efter varandra, inte illa pinkat!
Citera
2013-05-23, 14:22
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Videodrome

Hade väntat med att se den här filmen tills nyligen. Mindfuckgenren är en av mina favoriter, och denna film levde absolut upp till mina förväntningar och lite mer. Krävs nog en 2:a titt också.
Den kräver både en andra, tredje, fjärde och sjuttiosjunde titt! Fantastisk film.
Citat:
Ursprungligen postat av jimmyfingers
Tack för tipset, den ska jag se någon gång. Är du Cronenberg-fan annars också?
Se den NU. Det är antagligen Cronenbergs bästa film.
Citera
2013-05-23, 14:34
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.V.X.
Den kräver både en andra, tredje, fjärde och sjuttiosjunde titt! Fantastisk film.Se den NU. Det är antagligen Cronenbergs bästa film.

Ja, en av hans bästa filmer helt klart, svårt att bara välja en till förmån för andra bra filmer som han har gjort. Hoppas bara att remaken inte blir av!
Citera
2013-05-23, 15:12
Medlem
L.V.X.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Hoppas bara att remaken inte blir av!
Varför det? Originalet blir ju inte sämre, oavsett hur bra eller dålig remaken är. Varför är du så himla bakåtsträvande?

Tänk om Carpenter hade tänkt på samma sätt och struntat i att göra The Thing och Assault on Precinct 13, om Snyder struntat i att göra en ny Dawn of the Dead, om Scorcese aldrig gjort Cape Fear, DePalma hoppat över Scarface eftersom den redan gjorts, Leone aldrig gjort A Fistful of Dollars, bröderna Coen struntade i att göra True Grit eller för den delen Cronenberg själv aldrig gjort en remake av The Fly.

Skulle inte det ha varit ganska tråkigt?
Citera
2013-05-23, 15:45
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Varför det? Originalet blir ju inte sämre, oavsett hur bra eller dålig remaken är. Varför är du så himla bakåtsträvande?

Nej, Videodrome blir ju inte per automatik en sämre film för att det kommer en remake, men om man har läst på vad remaken kommer vara innehållsmässigt och hur dom vill modernisera hela konceptet så kan jag inte låta bli att vara skeptisk och bakåtsträvande. Har aldrig riktigt gillat remakehysterin som råder just nu, har dock inte emot att äldre filmer får remakes då det oftast var kompetenta regissörer som låg bakom dom filmerna och inga regissörer som bara vill tjäna en hacka och förstöra originalets koncept. Nyinspelningar kan ibland vara utav godo då man behåller det som gjorde originalet bra med att behålla ett liknande koncept, men i modern tid har det knappt gjorts någon bra remake.
Citera
2013-05-23, 15:54
Medlem
StonedSwedes avatar
Citat:

Tänk om Carpenter hade tänkt på samma sätt och struntat i att göra The Thing och Assault on Precinct 13, om Snyder struntat i att göra en ny Dawn of the Dead, om Scorcese aldrig gjort Cape Fear, DePalma hoppat över Scarface eftersom den redan gjorts, Leone aldrig gjort A Fistful of Dollars, bröderna Coen struntade i att göra True Grit eller för den delen Cronenberg själv aldrig gjort en remake av The Fly.

Skulle inte det ha varit ganska tråkigt?

Att göra remakes på dåliga filmer är ju genialt. Det var exakt det som Carpenter och Cronenberg gjorde. The Thing from another Planet är totalt värdelös, men Carpenter tog själva grundidén och gjorde den till en otroligt bra film. The Fly, originalet, är också tvärusel, men Cronenbergs version är romantisk, filosofisk och intelligent.

Att göra regelrätta remakes på bra filmer är dock en helt annan sak. Och, ja, jag tror vi hade klarat oss otroligt bra utan Dawn of the Dead, Cape Fear och True Grit-remaken!
Citera
2013-05-23, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede
Att göra regelrätta remakes på bra filmer är dock en helt annan sak. Och, ja, jag tror vi hade klarat oss otroligt bra utan Dawn of the Dead, Cape Fear och True Grit-remaken!

Dawn of the Dead kan ju diskuteras, men själv tycker jag både Cape Fear och True Grit är bra.
Citera
2013-05-23, 15:56
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StonedSwede

Cape Fear av Scorsese var dock en riktigt bra film!
Citera
2013-05-23, 16:11
Medlem
Carlcoolings avatar
The Lost Boys
En vampyrfilm ifrån 80-talet, jag tycker att dramaturgin är rätt så kass. Fast det vägs upp med att filmen är charmig och rolig. Keither Sutherland är verkligen en mästare på att vara obehaglig, förutom honom så tycker jag att filmen misslyckas med att vara läskig.
Däremot vill jag ge ett stort plus till Corey Feldmans roll som den överseriösa vampyrjägaren, han spelar den med bravur.

6,5/10
Citera
2013-05-23, 16:25
Medlem
Rakiis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlcooling
The Lost Boys
En vampyrfilm ifrån 80-talet, jag tycker att dramaturgin är rätt så kass. Fast det vägs upp med att filmen är charmig och rolig. Keither Sutherland är verkligen en mästare på att vara obehaglig, förutom honom så tycker jag att filmen misslyckas med att vara läskig.
Däremot vill jag ge ett stort plus till Corey Feldmans roll som den överseriösa vampyrjägaren, han spelar den med bravur.

6,5/10

Filmen är gjort med glimten i ögat och flörtar med den dåvarande alternativa MTV-publiken, den har aldrig intentionen att vara läskig utan vill vara mera av en komedi som Fright Night som kom året innan. Annars har du ju Near Dark som är en annan riktigt bra vampyrfilm ifrån åttiotalet.
Citera
2013-05-23, 16:41
Medlem
Carlcoolings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rakii
Filmen är gjort med glimten i ögat och flörtar med den dåvarande alternativa MTV-publiken, den har aldrig intentionen att vara läskig utan vill vara mera av en komedi som Fright Night som kom året innan. Annars har du ju Near Dark som är en annan riktigt bra vampyrfilm ifrån åttiotalet.
Aa okej! Skönt cast i vilket fall! Såg den ändå inte som en läskig film, utan mer som en komedi som sagt.
Citera
2013-05-23, 16:59
Medlem
BlackMetals avatar
Black Metal Veins
Ja då har man suttit igenom den här mycket mörka upplevelsen. Jag har sett en hel del dokumentärer om drogmissbruk och Black Metal Veins är utan tvekan en av de mörkaste. Tyvärr antar jag att en del är fejkat och stagat? Som när Raven spydde blod t.ex. Det kändes som om Lucifer Valentine tänkte spela in en ny gore-splatterfilm med de här personerna men kände att det var intressantare att bara följa deras liv och att han därför också hade en del material som var stagat som han använde för att göra filmen mer effektfull?

Hur det än ligger till så gör den ett väldigt bra jobb med att få en att må riktigt dåligt och ger en inblick i hur jävligt och långt ner i helvetet man kan komma när man tappar kontrollen över sitt missbruk. Det var väldigt synd att deras intresse för Black Metal och specifikt DSBM inte utforskades mer. Deras musikintresse helt irrelevant för filmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in