Ip Man (2008)
Jag gillar verkligen kung-fu filmer och här är vi en film om en av de mest kända och viktigaste kung-fu mästarna och ändå går den inte hela vägen för mig. Jag kan inte riktigt sätta fingret på det men det är någonting som gör att jag inte riktigt finner filmen att vara så bra som ryktena går och säger.
Sedan slog det mig. Det känns som att där inte riktigt är en röd tråd igenom hela filmen. Såklart är där en huvudhandling som i mitt tycke faktiskt var lite tunn men filmen är uppbyggd med hjälp av olika scener. En scen börjar och avslutas, sen kommer en ny scen och avslutas men det känns som scenerna inte har ett samband eller hör ihop på något sätt. Ett bra exempel är att ens karaktärs storebror dör och när han får reda på det börjar han gråta men sedan ser vi inte honom mer utav filmen. Vad hände med honom, vad gjorde han efter han fick veta att hans bror var död? Det är visserligen en film om Ip Man där han är huvudcentrum men filmen har all denna sidohandling som fokuserar på olika personer och olika handlingar att till slut så blir det rörigt och det märks att det även blir för mycket för filmen då den inte riktigt avslutar någonting. Den påbörjar någonting men avslutar det aldrig riktigt.
Jag fann också att allt det viktiga i filmen skulle också hända precis där Ip Man var, ett bra exempel är att Ip Man tar jobb på att plocka kol och dit kommer den japanska generalen och letar efter folk som vill utmana generalen i kung-fu och dem sticker utav alla tusentals ställen i denna staden sticka dit där Ip Man jobbar (och för den delen så visste dem inte att Ip Man jobbade där eller att han var bra på kung-fu). Det hela kändes lite random vilket är en del scenarion i filmen som känns.
Det positiva med filmen är att precis som i en kung-fu film så är det bästa fight scenerna och det går även för denna filmen. Koreografin var på hög nivå och det var väldigt intressant och ser hur kreativa de olika fight scenerna var och hur de urskiljer sig från den andra fighten.
Musiken var också väldigt vacker och bra gjord men sedan är jag rätt så svag för musik som involverar det där kinesiska ”soundet”.
Skådespelarna gjorde väldigt bra jobb och med hjälp av de fantastiska miljöerna så kändes det äkta som om det verkligen var 1937.
I sin helhet fann jag mig själv tycka filmen var bra men i den bittra sanningen så räckte filmen inte hela vägen för mig. Handlingen var rätt så tunn och blev förlorad i all sidohandling som pågick, där var aldrig något riktigt avslut på det som påbörjades i sidohandlingen och slutet kändes lite förhastat men där är en uppföljare så avviker med att säga något om slutet.
Men det som gjorde filmen var främst fight scenerna som var i topp och det är där filmen verkligen skiner. Och filmen kan vara när den vill det delvis dramatisk så i det stora hela, ja jag tyckte om den. Jag förväntade mig dock en bättre film helt enkelt!
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt1220719/?ref_=sr_2
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=1AJxXQ7xojE