Riktigt ruggig thriller! Ett mysterium på samma gång. Johnny Depp är mycket bra här sedan också lite otäck faktiskt. En bra film med en skön "twist". Man satt som på helspän och undrade vad som skulle hända härnäst. Sådana filmer är härliga!
En liten minipärla från alla filmer 2012 så känns det som denna filmen har blivit förbises. Jag fann mig själv ganska investerad och involverad i handlingen och i allt som hände i filmen och delvis lite spännande emellanåt.
Richard Gere gör en väldigt bra presentation men personen som stal allt för mig var Tim Roth dom polisdetektiven Michael Bryer som gör allt för att få Richard Gere i fängelse för ett brott/mord han har gjort som han lyckas ta sig undan från.
Vilket delvis blir lite av mitt problem med filmen. Vad som händer är att Richard Gere har en affär med en annan kvinna och de ska åka till en stuga i skogen (eller något sådant) och på vägen så råkar Richard Gere blunda ögonen för tre sekunder och bilen åker in i sidan av vägen och voltar och krokar. Richard Gere överlever men kvinnan dör och för att inte hans fru eller någon annan ska veta om att han var med en annan kvinna och i en olycka flyr han från platsen och döljer alla spår som indikerar på att han ens var på platsen. För det första så är hela anledningen till varför bilen krockar ganska så dålig, bara för du blundar med ögonen så krockar du och voltar med bilen? Sedan så vet polisen redan om att Richard Gere var personen i bilen men vill få in honom medan i verkligheten tror jag inte polisen eller detektiver för den delen hade lagt ner så mycket möda och energi i hela fallet då det in princip redan är uppklarat.
Sedan så gillade jag inte slutet. Den bara slutar och lämnar en med en stor och viktig fråga som man undrar över som man tydligen ska få bilda sin egen uppfattning om. Personligen så gillar jag dessa slut men här passade det verkligen inte in och det var ett ganska så opassande slut för en sådan här film och för hur resten av filmen spelades.
Det är fortfarande en bra film med en bra handling, intressanta och välskrivna karaktärer med bra skådespelarinsatser och framförallt Tim Roth som stjäl alla scener han är i gör detta till en minipärla som inte många verkar har hört talas om eller sett. En rekommendation som jag tycker du ska se ifall du redan inte har sett den.
Den tredje och avslutande filmen i Trikoloren, mer känd på svenska som Den röda filmen, blir tyvärr triologins svagaste del. Jag tycker Kieslowski undanhåller allt för myckt om Valentines bakgrund för att vi ska kunna lära känna henne bättre som vi lär känna Le juge. Irène Jacob med sin drömska blick är väldigt bra i interaktionen med Jean-Louis Trintignant men i övrigt alltför monotont skådespel och inte en speciellt intressant karaktär. Trintignant är i så fall den bättre av de tu.
Hade filmen haft mer fokus på huvudpersonernas moralfilosofiska samtal hade den tilltalat mig mer. Tyckte att paralellhistorierna uppfattades som röriga och jag tyckte inte Kieslowski knöt ihop särskilt väl. Dock var slutet som knöt ihop triologin bra.
Betyg: 2/5
Senast redigerad av Kirk.Douglas 2013-03-10 kl. 23:56.
Hört mycket gott om den här innan så jag slog slag i saken och kikade på den och oj! Vilken film alltså, riktigt snyggt klippt, mycket intressanta låtval som ibland kändes lite malplacerade men i en annan scen kunde förgylla den.
Hugh Jackman, Ben Stiller (som imponerar i den här filmen), Owen & Luke Wilson, Gwyneth Paltrow, Bill Murray (vars roll är bland den mest tragikomiske jag sett på länge) och Danny Glover är liksom soundtracket väldigt intressanta val av skådespelare.
Hugh Jackman, Ben Stiller (som imponerar i den här filmen), Owen & Luke Wilson, Gwyneth Paltrow, Bill Murray (vars roll är bland den mest tragikomiske jag sett på länge) och Danny Glover är liksom soundtracket väldigt intressanta val av skådespelare.
Försent att ändra inlägget nu, men iallafall så imponerar Ben Stiller verkligen inte i den här filmen, väldigt oklart varför jag skrev det. Däremot så gör han en någorlunda bra roll för omväxlings skull.
Gick in med en stor förväntan men det borde jag inte ha gjort trots alla oscarsnomineringar, kändes mestadels rätt långtråkig och slutet var ju inte direkt en höjdare, gick inte hem så värst mycket hos mej men däremot förstår jag varför Daniel Day-Lewis vann en oscar för sin roll som den galne Daniel Plainview, det skall han absolut ha cred för.
Gick in med en stor förväntan men det borde jag inte ha gjort trots alla oscarsnomineringar, kändes mestadels rätt långtråkig och slutet var ju inte direkt en höjdare, gick inte hem så värst mycket hos mej men däremot förstår jag varför Daniel Day-Lewis vann en oscar för sin roll som den galne Daniel Plainview, det skall han absolut ha cred för.
5/10.
Då är väl inte episka dramafilmer någonting för dig kan vi konstatera. Slutet är episkt och filmen är ett mästerverk, men det är ju kul att vissa tycker olika. Förövrigt kan du nu ställa dig med ett brett leende brevid de hela 3%! som gett filmen betyg 5. 25,2% har gett betyget 10 och filmen ligger på 171 första plats över tidernas bästa filmer på IMDB. Får man fråga vad dina favoritfilmer är måntro?
Såg Diary of the Dead och den var riktigt dåligt tyvärr, för det mesta äckligt pretentiös dialog med horribelt agerande av de så kallade skådespelarna. Fast med den dialogen som sagt och de uselt skrivna karaktärerna, så kan man inte skylla allt på dem. George A. Romero däremot...
Då är väl inte episka dramafilmer någonting för dig kan vi konstatera. Slutet är episkt och filmen är ett mästerverk, men det är ju kul att vissa tycker olika. Förövrigt kan du nu ställa dig med ett brett leende brevid de hela 3%! som gett filmen betyg 5. 25,2% har gett betyget 10 och filmen ligger på 171 första plats över tidernas bästa filmer på IMDB. Får man fråga vad dina favoritfilmer är måntro?
IMDB är väl inte den mest trovärdiga källan för bra filmer? bara tanken att exakt vem som helst kan rösta är ett bra motiv för att inte utgå allt för mycket ifrån det
Episk och episk.. Nja, allting är ju individuellt.
Favoritfilmerna som jag kommer på såhär på rak arm är:
Terminator 1&2
Nyckeln till Frihet
Scarface
Gladiator
The Green Mile
Die Hard
Saw
Dark Knight trilogin
Green Street Hooligans
De sju samurajerna
Ondskan
The Legend of Zorro
Johan Falk filmerna
Spaceballs.
Efter TheManWithNonames omdöme angående Secret Window var jag bara tvungen att kolla på den och eftersom att Johnny Depp är en fantastisk skådespelare gjorde ju bara saken ännu bättre. Tycker att den var lite som han beskrev det som ruggig men samtidigt väldigt förutsägbar och twisten är
en sån där twist man sett tusen gånger, räcker med att man sett tex A Beutiful Mind för att tänka i liknande banor varje gång det börjar luta åt det.
Ingen film man kommer se om, en gång räcker gott och väl men jag ska inte vara alltför kritisk så ett rimligt betyg:
Heldag med föreläsningar idag så min vana trogen så stannade jag uppe hela natten, rökte spliff och kollade på film, vad har man annars kaffe till liksom? Iallafall OnT:
Favorit i repris, "Hero" (2002). Hands down världens bästa film, blir alltid lika mållös utav det brutalt vackra och storslagna fotot och miljön. Vilka färger, vilken natur och vilken jävla kung fu
Högsta möjliga betyg.
Aja, föreläsningen börjar igen så jag får skriva mer senare, Peace out hombres
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!