2013-04-06, 23:10
Medlem
Lotsos avatar
My Way (2011)

Je-kyu Kang har lyckats skapa en väldigt fängslande och samtidigt väldigt episk film vilket inte alltid är lätt att lyckas med.
Detta är en film som precis som filmen jag såg igår, The Place Beyond the Pines som kan delas in i olika delar då den utspelar och tar palts vid tre stora historiska krig under andra världskriget där våra två huvudpersoner är involverade i. Dock så utskiljer sig inte någon del från den andre och håller samma kvalité och standard rakt igenom.
Dock så var min favorit del slutet som tog plats vid landstigningen i Normandie. De påminde en hel del om Saving Private Ryan att man nästan kan på någon vända redigera de båda slagen och få en väldigt bra kortfilm om landstigningen. Det som också gör att de hade funkat är att Saving Private Ryan fokuserar på den amerikanska sidan medan My Way fokuserar på den tyska sidan vilket i sig också är väldigt intressant. För nästan varje film som utspelar sig vid Dagen D så är det in princip 90% amerikanarna de fokuserar på.
Jag har dock två stora negativa saker om filmen som gjorde att jag inte kunde njuta av den fullt ut. Redigeringen och kameraarbetet. Filmen klipper nästan hela tiden och håller på en scen i bara 3 sekunder innan den klipps till något nytt vilket på 2tim och 20min blir väldigt irriterande och jobbigt för ögonen. Sedan hjälper det inte att kameran 99% av hela filmens gång aldrig står stilla och rör sig hela tiden. Detta blir framför allt tydligt under krigsscenerna då jag ibland inte kunde se vad som hände. Jag finner dessa två problemen allvarliga och sjunker filmens kvalité en bit.

Men jag gillar fortfarande denna filmen. Den fokuserar mer på hela andra världskrigets gång än att välja en viss händelse. Jag har velat se en hel del andra världskriget filmer som fokuserar på mer en ett historiskt slag eller berättelse och bara gör en 4tim lång film med en hög budget och går igenom från 1939-1945. Denna filmen gör nästan det och den lyckas väldigt bra med det. Je-kyu Kang vet hur man blandar dramatik med episkt och hur man gör en bra krigsfilm. Trots redigeringen och kamerabetet som jag hade seriösa problem med klarade jag ändå av filmen och det är en film som verkligen är värd att se för när den verkligen lyckas lyckas den rejält!
Att den har 21% på Rotten Tomatoes är ett skämt!

3.5 av 5!

http://www.imdb.com/title/tt1606384/?ref_=sr_1

Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=HpYk5ww8Jjc
Citera
2013-04-06, 23:33
Medlem
timoshenkos avatar
Monster's Ball (2001)

6 av 10
Citera
2013-04-06, 23:40
Medlem
ragingcows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av timoshenko
Monster's Ball (2001)

6 av 10
Citera
2013-04-06, 23:43
Medlem
timoshenkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ragingcow
Haha, var främst pga den jag gav filmen en chans
Citera
2013-04-07, 00:26
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elisnow
Såg den danska filmen "Jagten" igår, med Mads Mikkelsen. Helvete vad bra! Satt som på nålar igenom hela filmen. Man mådde inget vidare utav att se hur en liten lögn kan förstöra en mans liv sådär.
Rekommenderar starkt!

Här är trailern: http://www.youtube.com/watch?v=9Umv4CyxTdg
Idén var god men att hela historien överdrevs in absurdum kändes inte trovärdigt för fem öre. Karaktärerna reagerade irrationellt (tänker speciellt på förskolepersonalen) och Lukas (Mads Mikkelsen) apati inför anklagelserna kändes inte logiska.

Filmen var ok, men Vinterberg kan göra bättre.
Citera
2013-04-07, 01:01
Medlem
JoeL431s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Idén var god men att hela historien överdrevs in absurdum kändes inte trovärdigt för fem öre. Karaktärerna reagerade irrationellt (tänker speciellt på förskolepersonalen) och Lukas (Mads Mikkelsen) apati inför anklagelserna kändes inte logiska.

Håller med dig! Men såg filmen på bio under GIFF och att se den på storskärm med publik höjde sympatierna till skyarna.
Men främst det du nämner med Mikkelsen's reaktion till anklagelserna var jävligt skumma och allt för lugna. Det kliade i hela huden, men det kanske var meningen? Jag gillade Jakten mycket ändå. Jag menar, kyrkscenerna mot slutet samt mataffärsscenen (du vet vilken) var ju grymt snygga.

____

The Serpent and the Rainbow (1988)

Wow, varför har jag inte sett denna tidigare? Köpte rullen idag på mässan. Wes Craven levererar året efter Terror on Elm Street denna mardrömslika äventyrskräck om Voodoo'ns mörka sida.
En amerikan (Bill Pullman) skickas i läkarsyfte till Haiti för att få tag på den inofficiella zombie-drogen som "tar livet av" för att sedan återväcka den utsatte till liv.. igen.
Hans vistelse blir allt mer komplicerad och han ger sig in i någon allt större än affärer och blir snabbt ett offer jagat av Voodoo-präster av ond karaktär.

Det här är ett ambitiöst projekt för skräck-fans med klass. Historien utvecklas mer och mer till en mardrömsvistelse där hallucinationer och verklighet går hand i hand och ett oroligt land är på gräns till att eskalera och störta sin regim.
Vi får uppleva ett oerhört snyggt foto, atmosfären är riktigt skrämmande och utvecklingen har en successiv gradökning där läkarforskning byts ut mot folktro och religion med onda syften.

Man ser klara referenser till storfilmen året innan just med det mardrömslika sekvenserna där bl.a. armar förlängs i fängelsemiljö och den krypande klaustrofobiska känslan av levande begravd, här tillsammans med en fågelspindel.

Absolut min topp 5 Craven och slutbetyget landar på 3.5/5 (sätter hellre 4 än 3 på FT)

http://www.imdb.com/title/tt0096071/?ref_=fn_al_tt_1
Citera
2013-04-07, 01:14
Medlem
sim-man92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas

Tycker alla filmerna jag sett av Vinterberg (Jagten, Submarino och Festen) lider av trovärdighetsproblem, det känns som han försöker alldeles för mycket. Ett annat problem jag har med hans filmer är att det ibland blir så jäkla övertydligt tänker speciellt på Submarino.
Men sen kan man ju fråga sig om Jagten hade blivit lika kraftfull och hyllad om Thomas Vinterberg gjort historien mer trovärdig?
Citera
2013-04-07, 01:33
Medlem
VERT1GOs avatar
The Cabinet of Dr. Caligari (1920) sågs precis efter tips från saftad_burk i stumfilmstråden. Måste säga att det var en film med mycket bra stämning som jag rekommenderar att man borde se.

Då jag känner att jag borde börja ge betyg till filmer jag ser så får jag inleda denna med en 4/5.
Citera
2013-04-07, 01:59
Medlem
timoshenkos avatar
Antichrist (2009)

Gillade den här väldigt mycket. Gick in i filmen och trodde den skulle vara grisig rakt igenom men det var faktiskt en väldigt snygg och fascinerande film, trots vissa mindre trevliga scener.

Stark 7 av 10 får den
Citera
2013-04-07, 02:19
Medlem
bombaccis avatar
Försökte kolla på min dvd film Marie antonette med Kristen Durst. Känndes för seg, så stängde av efter halva filmen. Blev så segt då det inte händer någonting direkt. Sett den tidigare och tyckte att den var godkänd då men man måste nog vara upplagd för den.

Alldeles för seg för mig ikväll.
Citera
2013-04-07, 03:40
Medlem
RarityUberAlless avatar
Sett tre filmer idag:

The Hobbit - Gillade denna första del mer än första delen i ringen-trilogin, tror jag, fick dessutom den här känslan att "fan, nu måste man vänta på nästa del", precis som när LoTR-filmerna släpptes. Schyssta miljöer, sköna karaktärer, har ju läst boken men det var kanske för 15 år sedan, kommer ihåg vissa detaljer. Delen med Gollum är något jag minns ganska bra i allla fall och den delen, interaktionen mellan Bilbo och Gollum, när han först hittar ringen osv var en av de bästa delarna i filmen. Allt var ganska intressant, 3 timmar lång liksom och jag tappade inte direkt koncentrationen som jag kan göra när det gäller långa filmer. Bra film, ska bli fint att se mer av draken i kommande filmer :3.. 8.5/10

Wreck-It Ralph. Ganska underhållande film, precis innan jag skulle se den så kom jag ihåg att Sara Silverman är med i den.. Gick bra att se den i alla fall, men hon lyckades ändå få mig att vilja straffknulla hennes karaktär ned i halsen lol.. Gillar tuffa tjejer ibland så tjejen från rymdspelet var rätt bra, men hennes röstskådis såg ut som en gammal flata, övriga karaktärer var rätt sköna. Kul film i vilket fall. 7/10.

The Expendables 2. Ack, all meningslös våld som vi matas med i media, har vi inte tröttnat på det? ..Nja, inte helt - Saker sprängs, saker skjuts, blod sprutar osv. Helt ok underhållning som sista film för i natt när man inte orkar tänka mer, men allt känns rätt gammalt och redan gjort.. Så
en strong 5/10.
Citera
2013-04-07, 07:29
Bannlyst
Lés miserables: Mäktig film. Visste inte att det var en musikal innan jag slog på den (facepalm jo jag vet). Jag tänkte "när ska dom sluta sjunga?"

Även om musikaler inte är min favoritgenre så var den här extremt välgjord. Russel Crowes karaktär som polismästare var ju klockren! Jävla stolt man kände sig när hon mamman ylade en sång man faktiskt kunde (i had a dream). Slutscenen var frän när dom sjöng allihopa (no shit).

4/5 vattenflaskor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in