Rust and Bone (2012)
Romantisktdrama går till 95% av fallen aldrig hem hos mig och det är den tråkigaste genren jag känner till inom film. Men denna filmen tillhör den där resterande 5%.
Jag fann inte filmen att vara ett mästerverk och kunde vara lite tråkig emellanåt kanske men vad som gjorde att jag gillade filmen så mycket som jag gjorde var att jag köpte relationen mellan Marion Cotillard och Matthias Schoenaerts. Precis som med Logan Lerman och Emma Watson's relation i filmen The Perks of Being a Wallflower är det en ganska så öppen relation och även här i slutet får du bilda din egen uppfattning vare sig dem är eller blir ihop.
Den går inte för den klyschiga handlingen i romantik filmer då du vet att de båda två blir ihop i slutet och de blir dramatik på vägen och sedan lämnar kvinnan mannen då hon finner att han ljugit om något sedan gör han comeback och de lever lyckliga i alla sina dagar.
Där är dock en stor negativ sak jag har med filmen och det är att jag fann Matthias Schoenaerts karaktär en hel del osympatisk. Han är ingen bra familjefar det köper jag faktiskt så tyckte jag det var en väldigt bra idé då allting inte är från den ljusa sidan. Men jag tyckte att filmen gick lite för långt när han slog sin son och att han i en del scener beter sig som hans son är osynlig. De gjorde att jag inte riktigt kunde ha några känslor för honom.
Sedan måste jag ta upp att effekterna på Marion Cotillard's ben. Hon förlorar sina ben i en olycka (återkommer till detta snart) och effekterna på att visa henne benlös är osannolikt bra och det ser nästan ut som Marion Cotillard förlorat sina ben på riktigt.
Nu kommer jag till själva olyckan och helt ärligt så inträffade det så snabbt och så rörigt att jag knappt hängde med. Vad jag förstod så kom en späckhuggare upp på ytan och gled på marken och hon ramlade i vattnet och sedan ser man att hela ställningen som är i poolen bara rasar sönder. Vad tusan hände? Vad gjorde att späckhuggaren reagerade på sättet den gjorde eller vad var det som gick snett och hur rasade hela ställningen? Detta var väldigt snabbt och rörigt tyckte jag och är dessvärre en av filmens svag punkter för de känns pytte lite orealistiskt allt som hände.
I sin helhet gillade jag den och relationen mellan Marion Cotillard och Matthias Schoenaerts var väldigt bra gjord och båda skådespelarna gör väldigt bra presentationer. Detta är ungefär vad jag förväntade mig och ville ha från Amour men fick inte. Hur filmen dessutom inte ens var nominerad för en Oscar för bästa utländska film förstår jag verkligen inte.
3 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt2053425/?ref_=sr_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=vyAJDL3mTxI