Citat:
Ursprungligen postat av Petterror
Såg precis Dune eftersom jag inte hade sett den innan.
Ojojoj, riktigt bottennapp enligt mig. Visserligen tycker jag andra halvan var lite bättre, men helheten var inte bra, långt ifrån "normal lynch-klass"
Lynch har själv sagt att han hade svårt att gå vidare efter den filmen, då han aldrig fick göra "sin film", snarare var det produktionsbolagets syfte att göra en film som de kunde tjäna pengar på och att antagligen glida på Star Wars-vågen. I mitt tycke är det väl snarare helt idiotiskt att de gav projektet till David Lynch, då han vill göra filmer på sitt sätt och då han håller på med transcendental meditation så kan jag bara tänka mig hur krav från cyniska pampar påverkade hans kreativitet. Sen har filmen getts ut i nya versioner med årens gång, där de har försökt att klippa om filmen men som jag har förstått så har det inte gjort filmen nämnvärt bättre.
I någon av utgåvorna så använde sig Lynch av namnet Alan Smithee, en pseudonym som regissörer använde sig av när de var missnöjda med sin film och vill frånsäga sig ansvaret från projekt. Lynch fick väl inte ens "final cut" på filmen och i hans bok har han skrivit att om det inte varit för framgångarna med Elefantmannen så hade han antagligen varit körd i branschen efter floppen med Dune.